Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Prutsert
Vandaag
om 20:29:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 20:20:42
Yet Another Servo Decoder
door
bask185
Vandaag
om 19:56:16
Voordelige treinkaartjes
door
Seinhuis
Vandaag
om 19:23:48
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 18:07:40
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 17:53:23
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 17:42:51
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
emmenaar
Vandaag
om 17:15:32
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:01:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:00:21
5 juli SSN Bello festival express
door
Seinhuis
Vandaag
om 16:53:46
20 jaar BNLS
door
Arjan6511
Vandaag
om 15:02:34
Roco 290 digtaliseren
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 13:31:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:26:36
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en?
door
ES44C4
Vandaag
om 08:34:09
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70
door
marco
Vandaag
om 07:58:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Dave.......
Vandaag
om 00:04:12
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source)
door
reinderlf
03 July 2025, 23:42:21
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr…
door
Prutsert
03 July 2025, 21:47:40
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
door
TonM
03 July 2025, 21:46:56
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
03 July 2025, 21:24:35
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
03 July 2025, 21:23:32
Zaagsel?
door
Prutsert
03 July 2025, 21:13:31
Raadplaatje
door
Klaas Zondervan
03 July 2025, 21:03:07
Aachenau West
door
Wim Vink
03 July 2025, 20:39:54
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
03 July 2025, 20:21:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Ronald Halma
03 July 2025, 17:17:05
Nijmegen in h0
door
Rob S.
03 July 2025, 15:46:43
Sikje 225
door
Huup
03 July 2025, 14:41:29
meer wissels invoeren in Z21
door
astrantia
03 July 2025, 12:59:10
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Langstraatspoorlijn modulebaan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Vorige
-
Volgende
-
1
...
25
26
[
27
]
28
Omlaag
Auteur
Topic: Langstraatspoorlijn modulebaan (gelezen 106837 keer)
Huup
May your coffee kick in before reality does.
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
«
Reactie #390 Gepost op:
27 December 2024, 19:26:41 »
Dat is ook mijn conclusie.
Maar ik heb t ding niet, en kan dus niet voor je chequen......
Zee. Land.
Langstraatspoorlijn
«
Reactie #391 Gepost op:
27 December 2024, 19:40:47 »
Hi heren,
Dank jullie wel. De oranje en grijze draad zaten in de weg waardoor ik het niet zag maar had m daar ook niet gezocht. Had m meer naar voren verwacht op de printplaat gelet op de tekening maar gaat goedkomen nu
gr
Teun
Langstraatspoorlijn
«
Reactie #392 Gepost op:
29 December 2024, 15:10:35 »
Met de 2200 is het met de sounddecoder inmiddels gelukt. Die rijdt nu ook zijn rondjes.
Vandaag een hoekje van de baan aangepakt waar ik nog niet tevreden over was. Hier zou ooit de stellingmollen van Tilly models moeten komen maar heb de zoektocht na 2 jaar gestaakt. Wellicht kom ik m ooit nog tegen en dan komt ie er alsnog. Nu een stukje afgekoppeld spoor terug gelegd wat ik -geinspireerd door railtrash- onder struiken ga verstoppen.
Rails is weer roestkleurig geschilderd en met wit weatheringpoeder verweerd
Vervolgens op 3 mm kurk de rails weer tijdelijk vastgeschroefd en voorzien van ballast. Deze verlijm ik met Anita decor in een druppelflesje van Noch en dit werkt echt perfect. Deze heeft een heel dun mondje en kan je nauwkeurig mee werken. Om te voorkomen dat ballast wegspoelt eerst even vernevelen met alcohol (In een lege glassex fles:
Heb niet de juiste materialen om de boel van struiken te voorzien maar heb er tijdelijk oud scenerymateriaal over gegooid. Dan kan je al zien hoe e.e.a. gaat worden
Tot zover weer.
gr
Teun
Robkop
in 1964 met modelspoor begonnen
M* & bezig te digitaliseren
«
Reactie #393 Gepost op:
30 December 2024, 23:51:00 »
Teun,
Vandaag heb ik het hele draadje in vogelvlucht nog maar 's doorgenomen. Blijft gewoon leuk om de ontwikkelingen opnieuw te bekijken.
Ga je nou alleen maar op 't nieuwe spoor rijden, dus eigenlijk een stuk enkelsporig, of blijven beide sporen in bedrijf?
Ik ben zelf nog bezig met het bewoonbaar maken van m'n zolder, isoleren etc, daarna gaat bij mij ook een Halvezolen-achtige lijn worden aangelegd.
Overigens zag ik dat MSG in en Bosch ook met een soortgelijk project is begonnen. Ben benieuwd wat dat gaat opleveren. Ik kom daar regelmatig met Stamtafel bijeenkomsten via het 3Railforum.
De groeten van Rob
Langstraatspoorlijn
«
Reactie #394 Gepost op:
05 January 2025, 17:10:29 »
Hi Rob,
Beide sporen zijn berijdbaar maar rijdt met name op het nieuwe spoor
De baan nadert nu echt zijn voltooiing en moet het niet te rijk gaan decoreren want Less is more in mijn optiek. Moet nu nog rondom een wachterswoning de bestrating+tuin aanleggen en heb vorige week ook nog populieren multiplex plaat gehaald om bij de brugsectie tussen de poten te plaatsen. Update volgt. Ik wil wat zaken van de vloer hebben namelijk. Ik heb daarnaast ook nog een slim idee voor wat betreft een "schaduwstation". Ik ga losse cassettes maken in een U profiel van 1,5 meter waarbij op het liggende gedeelte dan de rail komt te liggen. Deze cassettes met rails (met trein) worden aan de voor en achterkant met een uitschuifbaar plaatje afgesloten zodat de trein er niet af kan rijden. De casettes zelf hebben straks allemaal dezelfde maat en sluiten met een pen en bus verbinding precies aan op het industriespoor. Maak ook een electrische verbinding die snel los kan (simpele stekker). Zo kan ik complete (kortere) treinen makkelijk de baan op en af rijden zonder dat ik een hele spiraal moet bouwen om bij het ""schaduwstation" te komen. De boel moet allemaal nog makkelijk te hanteren zijn vandaar deze keuze. Update binnenkort zodra het buiten weer wat beter weer is. Ga niet in de regen staan
Zag overigens dat ik inmiddels over de 100.000 views zit. Dat had ik van tevoren nooit gedacht dat het zo ver zou komen. De 200.000 ga ik echter niet halen. Daarvoor plaats ik te weinig.
Overigens ben ik bekend met MSG Den Bosch en de plannen. Die liggen er al vele jaren. Hopelijk binnenkort echt progressie met de baan. Ben benieuwd.
Voor de liefhebber heb ik overigens 2 proefmodules voor een brugsectie in de aanbieding. Deze heb ik 8 jaar geleden gemaakt en was experimentje. De twee secties van 61x1.22m liggen echter al jaren achter het schot op zolder. Compleet met poten en achtergrondplaat. De landhoofden van Markenbrug passen er precies in en ook is e.e.a. afgestemd op het aantal brugdelen. Dit is echter niet gemaakt van populieren multiplex maar van zwaardere multiplex (weet niet meer welke houtsoort). Dit heb ik toen geleerd om niet te gebruiken vanwege het wat lastiger te tillen. Als iemand echter interesse heeft dan hoor ik het wel. Betreft puur basis wat echt nog verder afgewerkt moet worden met diverse scenerymaterialen. Het water is al wel af (geschilderd behang)
gr
Teun
Robkop
«
Reactie #395 Gepost op:
05 January 2025, 18:06:19 »
Teun, U heeft een Pb.
De groeten van Rob
Langstraatspoorlijn
«
Reactie #396 Gepost op:
12 January 2025, 12:57:50 »
Hi allemaal,
Ik ben nu mijn compleet rijdend lokbestand aan het nalopen en aan het servicen. Alles werkt probleemloos op 1 lok na. Deze is al 6 jaar geleden aangekocht. Betreft een analoge ROCO Sik met artikelnummer 72728. Deze is kort na de aankoop door een gerenommeerde modelbouwzaak voorzien van een digitale decoder en Krois koppelingen. Alles werkte op dat moment probleemloos. De lok heeft destijds welgeteld 5 minuten gereden en is vervolgens in een doos op zolder beland. Vorig jaar de lok weer even gepakt en op de rails gezet maar er komt na circa 30 seconden rijden wat lichte rook uit de cabine. Direct eraf gehaald en toen geen zin om verder te kijken dus weer terug in de doos. Ik wil dat ding nu echter werkend hebben want is zonde om als dummy neer te zetten. De modelbouwwinkel die destijds de werkzaamheden heeft uitgevoerd benaderd maar die hebben geen technische dienst meer. Ik kan m wel wegbrengen maar wilde eerst toch zelf even op onderzoek uitgaan. Kap losgenomen en op de rails gezet. De rook na 5 seconden lijkt van de collector van de elektromotor te komen. Heb de motor echter even losgenomen en op een normale trafo aangesloten en dat ding loopt gewoon goed zonder rook of stank. Lijkt dus iets van sluiting te zijn of iets dergelijks. Alle draadjes gecontroleerd en er liggen geen draden blank en ook de soldeeraansluitingen zijn volgens mij in orde. Nu zei een medewerker van de winkel dat het mogelijk in het printplaatje zou zitten van de lok zelf....schijnt vaker voor te komen bij een bepaalde serie. Zie onder de foto's. Op het witte printplaatje wat onder de motor zit staat het nummer 43676.
Is dat nou echt een bekend issue of enig idee wat het zou kunnen zijn? Wil m best wegbrengen naar een ander adres maar wil hier ook geen tientallen euro's aan gaan spenderen. De lok is dus nieuw en heeft alleen maar in de doos gezeten. Vindt het daarom bijzonder dat ie nu problemen geeft....
Hij is inmiddels gedemonteerd en heb het dak ook even losgeklikt want de ruimte in dit ding is zo beperkt. De decoder zit overigens ook nergens tegenaan...
Iemand een idee of tip om dit verder te onderzoeken of gerenommeerde partij in mijn regio (Breda) die dit kan repareren?
gr
Teun
Robkop
«
Reactie #397 Gepost op:
13 January 2025, 21:42:45 »
Hoi Teun,
Deze uitvoering vd Sik ken ik niet, maar het lijkt er op dat het witte printje alleen maar zorgt voor een geïsoleerde bevestiging van de motor en stroomafnemers. je zou eens kunnen meten of er electrische verbinding bestaat tussen de stroomafnemercontacten (rood & zwart) en de motorcontacten (oranje & grijs), die zitten allemaal op het witte plaatje. ( wel meten zonder de decoder eraan !)
Mogelijk is er ook een slecht contact, met de bijbehorende overgangs-weerstand tussen motor en contactveer die de motor van stroom voorziet.
Als het niks oplevert zou je bij Makina in Waalwijk eens kunnen vragen, die hebben vlgs mij wel een TD.
Succes
De groeten van Rob
Langstraatspoorlijn
«
Reactie #398 Gepost op:
16 January 2025, 16:29:38 »
Hi all,
Problem solved. Gisteren even naar Makina in Waalwijk gereden. Had daar toch al goede ervaringen mee en altijd leuk om daar te komen aangezien ze een zeer groot assortiment hebben.
Het lokje werd direct op de baan gezet en begon zoals gezegd te roken. Alles nagelopen maar met de decoder en/of de motor was niets aan de hand. De lok had bij mij 6 jaar op zolder in een doos gelegen (op zijn kant) en zeer waarschijnlijk is er wat vet of andere vloeistof bij de collector/motor gekomen. De boel is ingespoten met reinigingsvloeistof (waardoor ie nog meer ging roken
) maar na wat rondjes op een testbaan was het daarna weg. Kon eigenlijk ook niet anders maar had dit zelf niet aangedurfd. Rook uit een loc is nooit goed en we maakten gekscherend de opmerking dat we het gewoon op de uitlaat van de lok hadden moeten aansluiten. Dan is het net echt..
Alles was service en er werd uitgebreid de tijd genomen om e.e.a. te bekijken. Meteen nog even wat laatste scenery materialen meegenomen. TIP: Alleen al met onderstaande materialen kan je al tot een heel realistisch beeld komen als het gaat om het landschap. Met de Noch Grasmaster deze vezels aanbrengen (Niet de XL variant vezels gebruiken want die zijn in mijn optiek voor veel toepassingen te lang. De decovlies matten scheur ik veelal in kleine stukjes en trek ze vervolgens ook nog eens flink uit elkaar. Vervolgens gewoon met Noch fixeer spuitlijm op het gras aanbrengen en je hebt meteen de nodige variatie in je groenstroken.
Ook meteen even het laatste bouwwerkje in elkaar gezet gisteravond: nog 1 schuurtje voor de schottenbalken in de dijkcoupure bij de brug. Die had nog geen schuurtje om de balken in op te slaan. Tot slot kreeg ik gisteren bij Makina nog een tip waar ik wat inspiratie kan opdoen voor de finetuning. Kijk vooral eens op het kanaal van BBM1930. Er staat veel beschreven hoe e.e.a. is aangepakt voor deze prachtbaan
https://www.youtube.com/watch?v=oZE2WqYFK3Y
Loc weer in elkaar gezet en gebruiksklaar
Het laatste schuurtje
De grasvezels die ik op mijn baan toepas
Decovlies matten
En zoals gezegd bekijk vooral die link even. Echt schitterend tot in het kleinste detail. Alle bouwtechnieken worden ook toegelicht/beschreven. Op zijn kanaal staan ook meerdere videos.
gr
Teun
«
Laatst bewerkt op: 16 January 2025, 16:35:53 door Langstraatspoorlijn
»
Robkop
«
Reactie #399 Gepost op:
16 January 2025, 22:00:39 »
Fijn dat het alsnog is goedgekomen met de “oude” Sik. Goed dat ze dat bij Makina snel door hadden.
Dat, van het smeermiddel in de collector , probeer ik zelf te voorkomen bij mijn lok’s die langer zijn opgeslagen, door de locomotieven “rechtop” te bewaren . Dan blijft het smeermiddel tenminste in de lagers en niet in de buurt vd koolborstels.
Ga dadelijk het filmpje bekijken, tips zijn altijd welkom.
De groeten van Rob
Robkop
«
Reactie #400 Gepost op:
17 January 2025, 00:20:03 »
Mooie video, niks teveel gezegd, straalt ook een beetje de sfeer van verlatenheid uit, zoals op sommige oude foto's van de halvezolenlijn.
Overigens doet de brug over het rangeerterrein mij ook herinneren aan de situatie in de buurt bij Onnen, "de Punt" in Drenthe, vlak bij de plek van de treinkaping destijds.
Daar had je een rangeerheuvel en daar heb ik als jongere vaak samen met m'n opa, vanaf de brug, naar de treinbewegingen staan kijken. (Toen was er nog niks aan de hand geweest).
Jeugdherinneringen, fietstochten in die omgeving,
De groeten van Rob
Langstraatspoorlijn
«
Reactie #401 Gepost op:
18 January 2025, 12:42:49 »
Nu de baan steeds dichterbij de voltooiing komt, ben ik ook andere zaken aan het aanpakken. Vooral het rijdend materieel komt nu aan bod. Het weatheren van modellen ga ik voorlopig nog niet aan beginnen...de koppelingen van de modellen vervangen is nu de 1ste activiteit. Ik heb materieel van Artitec, Piko en Roco. De meeste wagons hebben allemaal een Nem schacht en wil de standaard beugelkoppeling simpel gaan vervangen door Roco kortkoppelingen. Nu heb je die ook in een variant waarbij de hoogte instelbaar is. Wat is nu verstandig....moet er namelijk een groot aantal aanschaffen en doe het liever in 1 keer goed . Ik ben bang dat bij die verstelbare variant eea onder invloed van tijd en gebruik toch minder stevig is. De standaard kortkoppeling is gewoon één geheel. Daarnaast krijg je dan ook weer een extra blokje zichtbaar waarin de hoogteverstelling zit. Wat is wijsheid?
Huidige toestand waarbij ik de afstand tussen de buffers te groot vindt
gr
Teun
VAM65
Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
Nederland 1949-1963 in h0
«
Reactie #402 Gepost op:
18 January 2025, 14:15:04 »
Aangezien je een groene Sik met digitale koppelingen hebt, zou ik voor de Roco universeelkoppeling gaan.
https://www.roco.cc/rde/produkte/zubehor/sonstiges/40397-universalkupplung-grosspackung.html
Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond.
https://facebook.com/omroepmodelspoorclub/
https://sites.google.com/site/omroepmodelspoorclub/home
Langstraatspoorlijn
«
Reactie #403 Gepost op:
18 January 2025, 17:18:52 »
Ook mijn Hippels en de nieuwere generatie Sikken die ik in mijn bezit heb, zijn voorzien van digitale koppelingen. Had die kortkoppelingen van Roco dus ook al in het vizier maar ik merk dat op 2 plekken op mijn baan (2 overgangen van modulebakken) de boel soms spontaan ontkoppeld. Alles ligt echt perfect vlak maar komt op die 2 plekken soms dus toch los. Dacht dat ik dit kan voorkomen als ik de hoogte van de aan te schaffen kortkoppelingen dus zelf kan aanpassen, al is het maar een millimeter dat ik ze wat naar beneden kan stellen. Ik ga er mee aan de slag komende week en laat hier de vorderingen zien.
Robkop
«
Reactie #404 Gepost op:
19 January 2025, 10:57:02 »
Als je met vaste treinsamenstellingen rijdt, zou je er ook voor kunnen kiezen om aan het begin en eind van een stam verstelbare koppelingen te nemen en de rest vast. Ik zou ze wel zelf eerst testen voordat er veel tegelijk aangeschaft gaan worden.
Gisteren bij de Stamtafel van het 3railforum bij MSG, met mijn Roco Sikjes gereden met Brawa goederenwagen er achter en dan merk ik dat die digitale koppelingen best wel gevoelig zijn en makkelijk los komen.
De groeten van Rob
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9