Ik heb een drietal projecten op stapel staan die geschilderde moeten worden. En ik weet niet zo goed hoe ik moet beginnen. Uiteraard weet ik wel wat over schilderen in huis, maar dit is toch anders. Ik zal de vragen per project stellen 1. RailsIk wil mijn rails gaan schilderen. Hiervoor heb ik Tamiya XF64, XF1 gekocht en een fijn penseeltje gekocht.- Moet ik de verf roeren? Hoe doe ik dit?
- Schilder ik vanuit het potje of doe ik een beetje in een bakje of iets dergelijks?
- Voor het weatheren wil ik sterk verdunde verf gebruiken, verdun ik met water? Waarin? Een plastic bekertje?
2. Artitec goederenloodsIk heb een Artitec bouwpakket gekocht en zij leggen wel e.e.a. uit over het schilderen.- Hoe meng ik de verf in de verhouding die Artitec aangeeft? Of is het meer natte vinger werk?
- Moet ik een primer gebruiken?
3. BovenleidingsmastenIk ben bovenleidingsmasten masten aan het maken van Marklin masten met styreen voor de dwarsliggers. De palen moeten een betonlook hebben. Het styreen meer kleur van de DIN portalen.- Wat voor soort verf kan ik het beste gebruiken? Welke kleuren? Voor het Artitec huisje wordt humbrol of revell aangeraden.
- Moet ik een primer gebruiken? Zo, ja welke?
- Ik wil het een kwastje doen, gaat dat mooi worden?
- Kan je Styreen schuren?
Alvast onwijs bedankt voor de reacties
De palen moeten een betonlook hebben.
Resin? Ja. Belangrijker nog: Wat zegt Artitec?
Ja. Maar waarom zou je dat willen doen?
Aanvulling:Kleur van bovenleidingmasten weet ik niet. Je bouwt Nederlandse bovenleiding? Dan niet de kleur die ik noemde, da's nl. Duits.Groet,Tjalling
KleiNSpoor heeft hem ook nr32 bovenleidingmasten en kasten. Let wel effe op het verfvoorschrift op de website. Verf droogt wel minstens één dag.
Artitec geeft aan dat je de verf beter niet kan roeren, maar met een stokje de verf van de bodem moet halen, om op een plankje te mengen. Heb jij daar ervaring mee?
Als het niet met water verdunt wordt, heb ik de voorkeur voor een borrelglaasje.
Bij de enamel verf van Revell of Humbroll doe je dat met terpentine toch? En kan styreen daar wel tegen? Aangezien polystyreen daar niet tegen kan.
En ik heb penseeltjes van het merk Rembrandt (wie anders ) hier staat water op. Moet ik voor de Revell en Humbroll verven andere penseeltjes gebruiken?
Het is zaak de kwasten goed schoon te maken. De Revell/ Humbrol met terpetine, Tamiya/vallejo met water. Ik spoel ze altijd na met wat afwasmiddel en water. De punt van de kwast even taps vormen met je vingers en dan (met de steel) in een potje laten drogen aan de lucht. Voor het gebruik wel voelen of de kwast nog schoon is en geen vuiltjes of restjes verf heeft. Als dat wel zo is, wordt de kwast vervangen. Groet,michel