Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Ruud Teunissen
Vandaag om 00:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
booster vraag door Hasenwald
05 August 2025, 23:37:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
05 August 2025, 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
05 August 2025, 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
05 August 2025, 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
MoBaBro.de door henk
05 August 2025, 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
05 August 2025, 16:20:35

Auteur Topic: Beginnen met schilderen  (gelezen 9621 keer)

Joran

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1981)
Beginnen met schilderen
« Gepost op: 20 November 2014, 20:34:03 »
Ik heb een drietal projecten op stapel staan die geschilderde moeten worden. En ik  weet niet zo goed hoe ik moet beginnen. Uiteraard weet ik wel wat over schilderen in huis, maar dit is toch anders. Ik zal de vragen per project stellen :)

1. Rails
Ik wil mijn rails gaan schilderen. Hiervoor heb ik Tamiya XF64, XF1 gekocht en een fijn penseeltje gekocht.
- Moet ik de verf roeren? Hoe doe ik dit?
- Schilder ik vanuit het potje of doe ik een beetje in een bakje of iets dergelijks?
- Voor het weatheren wil ik sterk verdunde verf gebruiken, verdun ik met water? Waarin? Een plastic bekertje?

2. Artitec goederenloods
Ik heb een Artitec bouwpakket gekocht en zij leggen wel e.e.a. uit over het schilderen.
- Hoe meng ik de verf in de verhouding die Artitec aangeeft? Of is het meer natte vinger werk?
- Moet ik een primer gebruiken?

3. Bovenleidingsmasten
Ik ben bovenleidingsmasten masten aan het maken van Marklin masten met styreen voor de dwarsliggers. De palen moeten een betonlook hebben. Het styreen meer kleur van de DIN portalen.
- Wat voor soort verf kan ik het beste gebruiken? Welke kleuren? Voor het Artitec huisje wordt humbrol of revell aangeraden.
- Moet ik een primer gebruiken? Zo, ja welke?
- Ik wil het een kwastje doen, gaat dat mooi worden?
- Kan je Styreen schuren?

Alvast onwijs bedankt voor de reacties :)

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
Re: Beginnen met schilderen
« Reactie #1 Gepost op: 20 November 2014, 20:58:21 »
Oei, dat is nogal een lijst  ;D

Een poging wat antwoorden te geven.

Let op!
Dit zijn mijn oplossingen, andere mensen kunnen volkomen terecht het precies tegenovergestelde zeggen en ook gelijk hebben.

Ik heb een drietal projecten op stapel staan die geschilderde moeten worden. En ik  weet niet zo goed hoe ik moet beginnen. Uiteraard weet ik wel wat over schilderen in huis, maar dit is toch anders. Ik zal de vragen per project stellen :)

1. Rails
Ik wil mijn rails gaan schilderen. Hiervoor heb ik Tamiya XF64, XF1 gekocht en een fijn penseeltje gekocht.
- Moet ik de verf roeren? Hoe doe ik dit?
Je moet roeren. Met een stokje, dingetje, schroevendraaier, whatever er onder te handen ligt, als het maar in het potje past om mee te roeren. Ik heb zelf een pot cocktailprikkertjes op mijn tafel staan voor dit soort klusjes.

- Schilder ik vanuit het potje of doe ik een beetje in een bakje of iets dergelijks?
Wat jij wilt. Persoonlijke voorkeur enzo.

- Voor het weatheren wil ik sterk verdunde verf gebruiken, verdun ik met water? Waarin? Een plastic bekertje?

Ik ken deze verf niet, kun je even opzoeken met google ofzo. Als het niet met water verdunt wordt, heb ik de voorkeur voor een borrelglaasje.

2. Artitec goederenloods
Ik heb een Artitec bouwpakket gekocht en zij leggen wel e.e.a. uit over het schilderen.
- Hoe meng ik de verf in de verhouding die Artitec aangeeft? Of is het meer natte vinger werk?
Ongeveer zo op het oog totdat de tint overeenkomt met het beeld dat je in je hoofd hebt. De aanwijzingen van Artitec geven heel goed de richting aan, maar het hoeft niet op de nano-gram nauwkeurig te kloppen.
Ervaring en nattevingerwerk dus.

- Moet ik een primer gebruiken?

Resin? Ja. Belangrijker nog: Wat zegt Artitec?

3. Bovenleidingsmasten
Ik ben bovenleidingsmasten masten aan het maken van Marklin masten met styreen voor de dwarsliggers. De palen moeten een betonlook hebben. Het styreen meer kleur van de DIN portalen.
- Wat voor soort verf kan ik het beste gebruiken? Welke kleuren? Voor het Artitec huisje wordt humbrol of revell aangeraden.
Humbrol of Revell is prima voor dit doel. Kleuren: Beton is altijd lastig, iets grijzigs in ieder geval. De palen Resedagroen.

- Moet ik een primer gebruiken? Zo, ja welke?
Nee, in geval van Humbrol of Revell niet.

- Ik wil het een kwastje doen, gaat dat mooi worden?
Als je netjes werkt wel.

- Kan je Styreen schuren?

Ja. Maar waarom zou je dat willen doen?

Alvast onwijs bedankt voor de reacties :)

Alstu  ;D
Hoop dat je er wat aan hebt.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 20 November 2014, 21:03:20 »
De palen moeten een betonlook hebben.

Dan vul ik Tjalling nog even aan. Betongrijs is leuk, maar daarna wel even een
pigmentpoedertje er overheen om het geheel wat te verouderen. Enne gebruik
Google afbeeldingen voor je voorbeelden. Verder, proberen, proberen en nog meer van dat.
Mvh Steef

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #3 Gepost op: 20 November 2014, 21:37:24 »
Aanvulling:
Kleur van bovenleidingmasten weet ik niet. Je bouwt Nederlandse bovenleiding? Dan niet de kleur die ik noemde, da's nl. Duits.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 20 November 2014, 21:46:20 »
KleiNSpoor heeft hem ook nr32 bovenleidingmasten en kasten. Let wel effe op het verfvoorschrift op de website. Verf droogt wel minstens één dag.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Joran

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1981)
« Reactie #5 Gepost op: 20 November 2014, 22:20:38 »

Heb de bouw en schilderinstructies van Artitec doorgelezen, maar zij noemen niets over een primer. Artitec geeft aan dat je de verf beter niet kan roeren, maar met een stokje de verf van de bodem moet halen, om op een plankje te mengen. Heb jij daar ervaring mee?

Ja. Maar waarom zou je dat willen doen?

Omdat ik op sommige plekken teveel lijm heb gebruikt. En die lijm weg wil hebben voor ik ga schilderen. Of zijn er andere opties?

Aanvulling:
Kleur van bovenleidingmasten weet ik niet. Je bouwt Nederlandse bovenleiding? Dan niet de kleur die ik noemde, da's nl. Duits.

Groet,
Tjalling

Ik bouw inderdaad Nederlandse bovenleiding als op de Veluwe. Betonnen vakwerk palen. Ik gebruik alleen geen betonnen dwarsligger, maar een stalen. Zoals op deze foto. Kleur lijkt me meer de verzinkte variant dan het meer groene wat je vaak ziet bij de DIN portalen. Voor het beton (als ik op foto's kijk) lijkt me Kaki wel wat. Wat denken jullie?

KleiNSpoor heeft hem ook nr32 bovenleidingmasten en kasten. Let wel effe op het verfvoorschrift op de website. Verf droogt wel minstens één dag.

Is die van kleinSpoor het groene of meer het zinken kleurtje?
« Laatst bewerkt op: 20 November 2014, 22:22:26 door Joran »

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #6 Gepost op: 20 November 2014, 22:27:39 »
Kijk ook eens op Youtube naar filmpjes over hoe anderen hun modellen schilderen.
Misschien dat de verf fabrikanten zelf ook uitleg geven over hoe hun producten te gebuiken. Google is your friend in dit geval. Google maar eens op Humbrol of Revell of vul-maar-in....

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #7 Gepost op: 21 November 2014, 08:48:18 »
Zoals Artitec dat zegt kan ook, je moet dan wel opletten waarmee je verft, met het pigment en niet met de drager. En je moet opletten dat het deel waarmee je verft mat opdroogt. Echt een kwestie van proberen.
Verwijderen van lijmresten: probeer eens een glasvezelpotlood.
Kleur bovenligger: eerder grijs dan kaki. Grijs iets blauwer dan beton.

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

Joran

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1981)
« Reactie #8 Gepost op: 21 November 2014, 10:24:57 »
Top ga ik doen.

Had nog een vraagje over de oplosmiddelen. De Tamiya verf is acryl verf. Dat kan ik dus verdunnen met water en daar ook me penseel mee schoonmaken.

Bij de enamel verf van Revell of Humbroll doe je dat met terpentine toch? En kan styreen daar wel tegen? Aangezien polystyreen daar niet tegen kan.

En ik heb penseeltjes van het merk Rembrandt (wie anders ;)) hier staat water op. Moet ik voor de Revell en Humbroll verven andere penseeltjes gebruiken?
« Laatst bewerkt op: 21 November 2014, 10:29:40 door Joran »

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #9 Gepost op: 21 November 2014, 10:42:34 »
Artitec geeft aan dat je de verf beter niet kan roeren, maar met een stokje de verf van de bodem moet halen, om op een plankje te mengen. Heb jij daar ervaring mee?
Mijn ervaring met Tamiya is dat je het mengen ook in het potje kunt doen, er is wat meer speling dan bij Humbrol of Revel (minder knoeiboel). Ik zou het sowieso niet op een plankje doen. De verf en oplosmiddelen zullen graag in het plankje trekken, waardoor de massa weliswaar meer pigment heeft, maar ook lastiger is om uit te smeren. Ik kijk voor dit soort dingen altijd in de plasticbak, op zoek naar deksels van de halvarine, chocopasta, pindakaas (wel schoon natuurlijk  ;))
Mocht er echt veel drab op de bodem zijn, kan je altijd het gesloten potje een dag of wat ondersteboven plaatsen. Dan zakt het naar de deksel ;D Mengt wat makkelijker.

Als het niet met water verdunt wordt, heb ik de voorkeur voor een borrelglaasje.
Ik vind glaasjes vrij lastig verdunnen ::) ;D Maar volgens mij is Tamiya wel met water te verdunnen. Kwestie van even uitproberen. Zelf gebruik ik Vallejo, kleinere potjes, maar ook goedkoper waardoor je sneller een grotere verzameling kleuren hebt. Ook waterverdunbaar en droogt snel en mooi. Dat waren voor mij de redenen om over te gaan.

Bij de enamel verf van Revell of Humbroll doe je dat met terpentine toch? En kan styreen daar wel tegen? Aangezien polystyreen daar niet tegen kan.
Heb ik geen ervaring mee. Volgens mij moet het geen probleem zijn. Heb je niet ergens een afvalstukje liggen waarop je het uit kunt proberen?

En ik heb penseeltjes van het merk Rembrandt (wie anders ;)) hier staat water op. Moet ik voor de Revell en Humbroll verven andere penseeltjes gebruiken?
Talens/ action/blokker/hema had ook gekund :) Ik gebruik mijn penselen en kwasten voor alle verf die ik heb. Het is zaak de kwasten goed schoon te maken. De Revell/ Humbrol met terpetine, Tamiya/vallejo met water. Ik spoel ze altijd na met wat afwasmiddel en water. De punt van de kwast even taps vormen met je vingers en dan (met de steel) in een potje laten drogen aan de lucht. Voor het gebruik wel voelen of de kwast nog schoon is en geen vuiltjes of restjes verf heeft. Als dat wel zo is, wordt de kwast vervangen.

Groet,
michel

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #10 Gepost op: 21 November 2014, 11:41:21 »
Het is zaak de kwasten goed schoon te maken. De Revell/ Humbrol met terpetine, Tamiya/vallejo met water. Ik spoel ze altijd na met wat afwasmiddel en water. De punt van de kwast even taps vormen met je vingers en dan (met de steel) in een potje laten drogen aan de lucht. Voor het gebruik wel voelen of de kwast nog schoon is en geen vuiltjes of restjes verf heeft. Als dat wel zo is, wordt de kwast vervangen.
Groet,
michel

Aanvulling:
Na het spoelen met water en zeep/afwasmiddel, nog eens naspoelen met alleen water en drogen. Hierna draai ik de punt van de kwast in de vaseline en draai er een punt aan (letterlijk). Penseel kan dan gewoon liggend of staand bewaard worden. Voor het volgende gebruik wel eerst de vaseline even uitspoelen en penseelharen drogen (kwestie van een minuut).

Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #11 Gepost op: 26 November 2014, 12:06:29 »
Citaat

Nee zegt Artitec, primer niet nodig, en na het bouwen van tig Artitec en resin modellen kan ik dat beamen.

Mijn ervaringen met verven :

Humbroll potje, drap eruit halen en op verdeelbakje smeren.
Thinner erbij zodat het net iets dikker is als water (dunne yoghert)
Dan vloeit het mooi en laat het geen strepen na.

Als Artitec aangeeft 1 deel met 2 delen vermengen, gewoon 1 x drap met 2 x drap vermengen.
Of (bij station delft) gelijk hele potjes vermengen. dus 1 potje met 2 potjes. Komt het helemaal goed.
« Laatst bewerkt op: 26 November 2014, 12:12:57 door Chris »

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 26 November 2014, 12:09:31 »
Roeren doe ik met een satéprikker. Dat geldt ook voor Tamya.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Joran

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1981)
« Reactie #13 Gepost op: 17 December 2014, 09:05:06 »

Wat vinden jullie? Ik vind de kleur misschien wat te donker, maar het stoort me niet echt. Wat vinden jullie van de dekking? Ik wilde niet te dik schilderen om de details niet dicht te smeren.

Het dak had ik te weinig verdund de 1e keer daarom tegen licht wat strepen. Daarna nog wel een laag gedaan met goed verdunde verf, maar de strepen blijven zichtbaar.
« Laatst bewerkt op: 17 December 2014, 14:14:16 door Joran »

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #14 Gepost op: 17 December 2014, 10:02:40 »
Zo op afstand ziet het er goed uit. Hoe zit het in de details, heb je foto's van dichterbij? En ga je de voegen nog voegen (bijvoorbeeld met zilverpoets)? Zelf gebruikte ik grijze verf:

Groet,
michel