Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:12:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
NS 1700 transfers door ES44C4
19 July 2025, 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
19 July 2025, 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
19 July 2025, 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
19 July 2025, 15:14:06
  

Auteur Topic: NS 6000 (in schaal 0)  (gelezen 158863 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1065 Gepost op: 10 June 2024, 12:42:58 »
De triple-klep blijft een lastig ding om te monteren in dit stadium. Leidingen en T-stuk zijn gelijmd want met de soldeerbout kom je er niet meer goed bij. Stof tot nadenken bij het 4e model (wat er niet komt  ;D)


« Laatst bewerkt op: 10 June 2024, 12:46:24 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1066 Gepost op: 10 June 2024, 15:01:52 »
Helemaal vergeten op het werklijstje, de stoomverwarmingsbuis voorlangs en over de watertank.


1,5mm draad met de hogere buigkunst. ;D
Demontabel omdat die door twee verschillende basiseenheden steekt..

« Laatst bewerkt op: 10 June 2024, 15:08:29 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1067 Gepost op: 10 June 2024, 23:53:43 »
En dan komt het moment dat alles  moet gaan samenvallen (of niet ?) Heb ik alles tot nu toe goed uitgemeten en zijn de compromissen goed gesloten (of niet ?). Ik heb het dan over de leidingen en de stangen langs de ketel.

Eerst schetsen op het model aanbrengen om alles goed tussen de oren te krijgen. Dan 1000x controleren, dan een nacht (of 2) er over slapen en dan pas de gaten boren want dan is er geen weg terug meer en scheef=scheef.



Met tape de ketel afgeplakt en de leidingen met de pen, bevestigd op de hoogtemeter, getrokken.


Al snel had ik door dat ik vanmorgen te gehaast de stoomverwarmingsleiding had aangelegd (ik weet waardoor dat gekomen is  :'(). Daarbij stoorde ik me achteraf aan de "te dikke" hoekverbinding. Weg met dat ding. Dus een geluk bij een ongeluk.  :D
De buis van vanmorgen liep tussen het deksel en de ketel, plat op de watertank en dat bleek fout want er moet nog een trekstang tussen.

De buis moet "zweven" over het deksel en twee steunen krijgen. Jammer dat er geen foto's 1:1 van zijn.
Toch maar even afgekeken van het bouwverslag van het Spoor-1 model.


Weer terug naar Spoor-0,




Vlak bij het machinistenhuis zie je nog net de vrij liggende trekstang die ruimte moet hebben. Het doorvoergat in het machinistenhuis zit al in de ets.


Zo kan ik weer verder. 1 stap terug en daarna 2 vooruit.
Nu weer het volste vertrouwen dat ik (zonder Spoor-1 weer te raadplegen) het goed kan afmaken.


122898
« Laatst bewerkt op: 11 June 2024, 00:09:27 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1068 Gepost op: 11 June 2024, 14:10:42 »
De draaistang naar de sproeier zit.
Staaldraad 0,6. Gat in het T-stuk 0,8 (kantelbaar tot perfect horizontaal)


Vervolgens naar boven toe werken en dan is de handrail de volgende.
Staaldraad 0,8.
Handrailhouders V1.0: In eerste instantie 2,50mm en 3,50mm.




Gaten boren (iets te klein)/ruimen en passen.......


Vanaf de zijkant gezien..perfect.  :D
[

Van bovenaf gezien.....net niet perfect. Er zit een licht kromming in de rail.  :'(


En daarom heb ik diverse maten handrailhouders laten maken.
De beide 3,50mm exemplaren vervangen door twee stuks 3,25mm. RECHT.




Ik zei al, ik heb het volste vertrouwen. Het is nu alleen secuur werken, maar alles kan passen.

123035
« Laatst bewerkt op: 11 June 2024, 14:13:45 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1069 Gepost op: 11 June 2024, 19:52:09 »
Dat was best een leuk werkje maar wel langdurig en lastig voor de oogjes. Alles zit naar tevredenheid. Dat wil nog niet zeggen dat de linker kant van de lok af is....

Alle leidingen zitten los en worden na het spuiten aangebracht, dus een licht schuine stand kan nu nog te zien zijn. Straks niet.
Ik heb wel de vrijheid genomen om de leiding van de sproeier rond de ketelklepkast wat "ordelijker" te buigen dan 1:1. De klem tegen de ketel is daardoor komen te vervallen. Nog een nachtje over slapen of ik dat ga aanpassen of niet want precies zoals 1:1 kan het toch niet worden...freubelwerk van die loodgieter destijds.







De bediening van de stoomtoevoer van de waterpomp (de bovenste in deze constructie) zit links in het machinistenhuis. De waterpomp zit aan de rechterkant van de lok......Waar steekt de stoomleiding over? Net voor de dom en loopt onder de beplating door. Merkwaardige constructie, het zij zo. Zal wel een reden voor geweest zijn. Op de tekening van het pijpenplan staat het niet. Wie het weet mag het zeggen.


Apart van vorm, maar wel noodzakelijk is de gebogen steun voor de bediening van de waterpomp, midden op de watertank.


123143


« Laatst bewerkt op: 11 June 2024, 20:15:27 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1070 Gepost op: 12 June 2024, 14:43:39 »
99,9% tevreden betekent dat er nog 0,1% ontevredenheid bestaat, en dat betrof de leiding naar de sproeier. Zojuist 0,6mm koperdraad besteld zodat ik die leiding kan maken zoals die moet zijn. Niks verf, helemaal koper.

Dit wordt het dus niet.


En omdat het een losse koperdraad gaat worden moest er aan de afsluiter op de rookkast een verbindingspijpje komen.


Ook de doorvoer door de beplating van de stoomleiding naar de waterpomp heb ik veranderd. Wat er op zat was gewoonweg te groot. Nu een 0,8mm onderlegplaatje.
Groene cirkel op onderstaande foto.


Dan het laatste (?) werkje aan de linker kant, de oude, nu ongebruikte, en niet verwijderde bevestigingspunten op ketel en vuurkist.

Pijpjes 1,2mm in  ruwbouw (gele cirkels). Met 70-graden soldeer van binnenuit gesoldeerd.
Later afgeslepen over een onderlegplaatje zodat ze alle drie dezelfde lengte hebben.


en de doorvoer op de vuurkist.
.

Ik denk dat ik nu eigenlijk wel klaar ben met de linker zijde en wordt het tijd voor..... de rechter zijde.


123327
« Laatst bewerkt op: 12 June 2024, 14:45:35 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1071 Gepost op: 12 June 2024, 23:05:06 »
In plaats van dat het werklijstje korter wordt, wordt die langer. De smeerleidingen vanaf de Friedmann smeerpers in het machinistenhuis naar het cylinderblok. Even vergeten, maar zeker nog niet te laat.
Bij de SS-1200 heb ik 0,4mm draad gebruikt en kreeg toen 4 draden in de buis. Nu heb ik 0,3mm draad gebruik en krijg er 6 ( van de 8 ). Nog dunner draad vind ik onwerkbaar.

Wel 2x4 gaten 0,4 geboord in de achterzijde rookkast.
Na het spuiten aanbrengen. Nu even voor de sier.
Draden doortrekken door het "luikje" dat in de onderkant zit (ik zie nu op de foto pas dat ik daar nog wat losgelaten plaatwerk moet vastzetten).



123525
« Laatst bewerkt op: 12 June 2024, 23:19:51 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1072 Gepost op: 13 June 2024, 13:47:42 »
De handrail aan de rechter zijde is bij de luchtpomp onderbroken.





FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1073 Gepost op: 14 June 2024, 15:34:04 »
Zonder klemmen aan de ketel/rookkast is het een ramp om de zichtlijnen te beoordelen en ziet het er niet uit. Om veel problemen te voorkomen heb ik de delen op de rookkast met Albion buisjes vast gesoldeerd en hoef je die langs de ketel er later alleen maar in te schuiven.
Voordeel is, als het niet goed zit, pak ik tzt. een andere messing draad en ga de leiding opnieuw maken.

Dan toch wat plaatjes.


Indrukwekkend gezicht. Toch wel.


Het drukventiel met leiding zit dus aan de luchtpomp gesoldeerd.
De dunne morsleiding (koperdraad 0,2) kan tzt. ook nog netter worden aangebracht.


Nog 1 leiding te gaan, namelijk de aanvoerende stoomleiding van onder de ketelbeplating (gat zit er al) naar de waterpomp.

123945

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1074 Gepost op: 14 June 2024, 18:57:58 »
Het werklijstje wordt nu ineens kort.  :D

ad.3. Kleine werkzaamheden her en der
-aslade
-trekstangen voor de rem.
-lampen bufferbalk voorzijde. (knippen en plakken) (electrisch maken ???, als ik me echt verveel, dus waarschijnlijk niet.)
-zandleidingen (knippen en plakken)
-valbeugels voorste remstang (knippen en plakken)
-ketelbanden: na het spuiten.
-contragewichten in de wielen opvullen
-fluit mechanisme in machinistenhuis

Heeft dit zin? Heb ik er zin in?
-inrichting rookkast (als ik me echt eens verveel dus waarschijnlijk niet.)
-digitaal maken (zelfs als ik me verveel gaat dit er niet komen. Ik heb niks met digidinges)


Nu ik zo ver ben, kan de kap eigenlijk gezandstraald worden en in de primer worden gezet. Dan ben ik net zo ver als de Spoor-1 versie. En zag ik het goed volgende week..20-22 graden. Dat biedt kansen. ;D
« Laatst bewerkt op: 16 June 2024, 19:34:44 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1075 Gepost op: 14 June 2024, 21:23:03 »
Wat nu nog "moet" kan binnenkort apart worden gedaan en daardoor heb ik nu ineens het gevoel dat deze fase van de bouw AF is. Dus model op tafel en genieten maar.



Het meest zichtbare verschil tussen de SS en NS versie, los van de kleur, is de voorzijde van de loc.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1076 Gepost op: 15 June 2024, 00:08:22 »
Na het genieten een begin gemaakt met de afwerking.

Hapklare (grote) brokken,


Nog veel meer hapklare (kleine) brokken,


En dan het allerergste vuil, resten vloeimiddel en slijpsel verwijderen in het ultrasoonbad.


Na dat alles schoon en weer droog was geworden een grondige inspectie uitgevoerd. Beter nu dan later en er is altijd wel wat wat je eerder over het hoofd hebt gezien. Ook nu dus, maar dat betrof een met soldeer dicht gelopen ventilatie gat in het machinistenhuis. Boortje er door en klaar.
Verder heb ik de Albion-buisjes op de rookkast afgedicht met een stukje draad zodat er geen straalgrit in gaat zitten.
Morgen zandstralen.

124125

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1077 Gepost op: 15 June 2024, 11:28:51 »
Kijk, dat ziet er na lange tijd goed uit en ik ben er met de bouw ook precies aan toe.
De planning voor zowel het Spoor-0 als het Spoor-1 model wordt:
maandag-woensdag (17-19): primer
donderdag-zondag (20-23): uitharden
maandag-later: (24-...): spuiten

Dit weekend alles goed voorbereiden. Voor het Spoor-1 model staat alles al helemaal klaar, dus dat scheelt.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105347.msg3222475105#msg3222475105


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1078 Gepost op: 15 June 2024, 13:38:12 »
Zandstralen,


Na het stralen al het achtergebleven straalgrit wegblazen met 8 bar.
Is het model dan schoon/stofvrij?..NEE.
Even een minuut in de ultrasoon met schoon kraanwater en dan zie je de bagger er nog af komen. Hierna dus nogmaals schoonspoelen met water.


Uitlekken,


Dan goed laten opdrogen,


Later op de dag nog  een eindcontrole die meestal nog wat puntjes laat zien. Tijd genoeg om alles nog een keertje over te doen.

124315

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1079 Gepost op: 16 June 2024, 00:34:53 »
Het frame neem ik toch ook maar gelijk mee.


Dat was een uurtje demonteren en sorteren,


En ook nog een uurtje zandstralen en controleren. Nu zie je echt alles, dus toch nog ietsje bijwerken (niet volledig dichte soldeernaad)
Maar dan staat er een schone en strakke basis om te spuiten.


Wat ik bij een volgend model nog beter kan doen is om echt alle "gesloten" ruimtes van een gat te voorzien zodat het spoelwater makkelijker kan verdampen.
Bij dit model had ik even moeite met twee zaken:
1. Het plafond. De oplossing was het verwijderen van de luiken. Die plak ik er later wel weer in.
2. De gereedschapskist (rechts-achter). Daar had dus een gat door de voetplaat kunnen komen. Maar na even voorzichtig stoken was al het water er uit.

124486
« Laatst bewerkt op: 16 June 2024, 00:46:45 door FritsT »