Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 00:09:49
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
04 September 2025, 23:37:14
20/21 september 2025: Stadskanaal onder Stoom! door timtrein
04 September 2025, 23:30:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 September 2025, 22:32:13
Veevervoer ss/ ns door klusser
04 September 2025, 21:44:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 September 2025, 21:16:58
Aachenau West door wob
04 September 2025, 21:08:01
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
04 September 2025, 20:56:12
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
04 September 2025, 20:51:47
LIMA IRM Cardanassen door Blausee-Mitholz
04 September 2025, 20:41:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
04 September 2025, 20:19:33
Een Rotterdams gebouw door Keska
04 September 2025, 20:14:53
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
04 September 2025, 19:58:45
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
04 September 2025, 19:25:04
Welke winkel voert deze merken? door Jeronimos
04 September 2025, 19:08:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
04 September 2025, 17:53:27
Alweer is de Weller soldeerbout defect door TonM
04 September 2025, 17:17:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 September 2025, 17:02:37
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
04 September 2025, 16:57:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
04 September 2025, 16:39:04
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
04 September 2025, 15:55:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
04 September 2025, 13:37:38
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
04 September 2025, 12:52:55
Acme nieuwe ICNG door Treinbestuurder
04 September 2025, 12:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
04 September 2025, 12:29:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
04 September 2025, 12:15:43
Minder wissels door H0eGenaamd
04 September 2025, 11:59:07
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
04 September 2025, 11:24:57
The Summer of 69 door Eric v C
04 September 2025, 11:23:46
Update: baan in de tropen door Eric v C
04 September 2025, 11:19:20
  

Auteur Topic: NS 6000 (in schaal 0)  (gelezen 162811 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11383
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1050 Gepost op: 04 June 2024, 21:41:21 »
Een deel van de leiding tussen voorverwarmer en waterpomp kan worden gemaakt en vastgezet.
Maken van buis 1,5mm met draad 0,8 er in als aansluitpunt en ter vermijden van breken bij het buigen.

Het gaat om de "groene" pijp
Water vanaf de waterpomp naar de voorverwarmer


De knik in de pijp moet er in om de deksel van het smeerpotje open te kunnen doen.




Het stuk aangegeven met de blauwe lijn komt tzt.


121002
« Laatst bewerkt op: 05 June 2024, 11:59:23 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11383
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1051 Gepost op: 05 June 2024, 11:58:47 »
De leiding vanaf de luchtpomp en waterpomp (daar zit dis een driewegstukje) met afgewerkte stoom naar de voorverwarmer.


De ROZE buis.






En eens zal ik naar de leidingen (met het exact boren van de gaten in d eketelbuis) moeten. Dat moment is NU aangebroken.
Straks dus de leiding van de voorverwarmer naar de ketelkepkast, de uitgaande leiding met warm water dus.
« Laatst bewerkt op: 05 June 2024, 12:03:42 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11383
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1052 Gepost op: 05 June 2024, 13:01:06 »
Maar eerst nog de afvoer, Paarse pijp.


Het is daar allemaal wat krap, ook 1:1
1.Goed kijken waar die aan de onderkant wel/niet in conflict komt met eerder aangelegde onderdelen
2.Goed kijken dat je nog ruimte hebt voor de ringbanden om de voorverwarmer.

De voorverwarmer op de NS-3737,


NS-6015 in 1935,


Nu op mijn model van de NS-6015,


Pijpje 1,2mm er aan (ik moet nog ietsje afkorten) en een dunnere draad er in steken.


Het past allemaal net.


121201
« Laatst bewerkt op: 05 June 2024, 13:02:51 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11383
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1053 Gepost op: 05 June 2024, 20:57:06 »
De laatste pijp (de gele) is natuurlijk de lastigste.


Positie van de ketelklepkast bepalen en boren....


Voorboren met een centre-boor 1,5 mm


En dan de hogere buigkunst.
uitgloeien van 1,5mm buis/draad lijkt een must.
En pas bij de 3e poging ben ik (99%) tevreden....nog 1% erbij, maar nu even niet.
Monteren na het spuiten.






Voorlopig zit het zo maar even (los).  :-\

121327
« Laatst bewerkt op: 05 June 2024, 23:20:27 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11383
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1054 Gepost op: 06 June 2024, 11:21:03 »
Soms moet je er een nachtje over slapen en de volgende morgen uitgerust opnieuw beginnen...

De spanbanden (0,2x1,2mm) zitten er nu ook op.


De strip op een ander stuk staf voorgebogen en aan het eind 90 graden omgezet zodat je ze met een tang bij elkaar kan knijpen.
Aan de achterzijde zijn de uiteinden tegen elkaar gesoldeerd en het overtollige omgebogen deel afgeknipt.








121491

« Laatst bewerkt op: 06 June 2024, 11:23:33 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11383
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1055 Gepost op: 06 June 2024, 16:42:39 »
Nu de voorverwarmer klaar is, ga ik naar de rechter kant van de loc, te beginnen met de waterpomp.
De rode buis voert het water aan vanaf de rechter watertank naar de pomp en de groene buis voert het vanaf de pomp naar de voorverwarmer.




In de praktijk ziet het er zo uit,
-afsluitkraan op de watertank
-bevestigingsstrip op het frame (gele cirkel)
-aansluiting op de pomp
De rode buis zit dus aan 3 demontabele hoofd-componenten van het model vast.... Een uitgdaging  ;D.
De groene buis steekt in de buis die ik vanuit de voorverwarmer heb gemaakt, midden onder de ketel.
« Laatst bewerkt op: 06 June 2024, 16:45:02 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11383
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1056 Gepost op: 06 June 2024, 21:15:22 »
De loodgieter is weer aan het werk gegaan.... ;D

Uitgegloeid 1,0mm draad als basis voor de 1e buigproef.


Nu valt pas op dat er om bouten heen moet worden gebogen, ook 1:1.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11383
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1057 Gepost op: 06 June 2024, 22:22:11 »
Buigproef-2 met koperdraad 0,8mm.

Naar mijn idee te dun als ik kijk naar 1:1. Wat is nou 0,2mm?...nou, veel.
Maar de vorm is goed te buigen.
Nu nog nadenken hoe je de pijp in het midden met een (demontabele) klem vast kan zetten.


1:1


« Laatst bewerkt op: 06 June 2024, 22:49:34 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11383
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1058 Gepost op: 07 June 2024, 11:23:44 »
Nu de vorm goed "tussen de oren" zit, ben ik aan de slag gegaan met Albion koper buis (0,4/1,0), grotendeels opgevuld met 0,4 messing draad.

Ik heb eerst een buisje in de watertank aangebracht waar tzt. het kleine gietdeel ingeschoven kan worden. Zo voorkom ik soldeerpunten


Door het gietdeel heb ik een 0,4 gaatje geboord en daarin een 0,4 draad waar de koper buis overheen geschoven wordt. Moertje M1 er tussen.


Dan de hogere buigkunst.




In de waterpomp een diep gat 1,0 geboord.


Zit, zonder klem op het frame, nu al goed stevig

121852
« Laatst bewerkt op: 07 June 2024, 11:25:53 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11383
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1059 Gepost op: 07 June 2024, 12:57:29 »
De leiding van de waterpomp naar de voorverwarmer heb ik iets aangepast. Geen pen/buis verbinding in het midden/onder de ketel, maar achter de voorvewarmer.


Daar dus de aansluiting met 0,4 draad die in de koperen buis schuift.


En dan weer de "hogere buigkunst".
Koperen buis heb ik niet opgevuld want die bleek zo al goed vormvast tijdens het buigen.







Ketel er op.....



FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11383
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1060 Gepost op: 07 June 2024, 19:23:26 »
Een klein stukje leiding langs de rookkast is voor de afgewerkte stoom richting voorverwarmer. Loopt van zowel de luchtpomp als de waterpomp naar een T-stuk en dan naar de voorverwarmer. Dat laatste stukje moet ik nog maken.
Ook dit kleine stukje blijft demontabel ivm. spuiten.







121997
« Laatst bewerkt op: 08 June 2024, 10:23:37 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11383
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1061 Gepost op: 08 June 2024, 08:48:17 »
Jaloers op het gestreepte lijstje van Ivo... :o
Mijn werklijstje maar weer eens inkorten/aanpassen (die is nu eerder  langer dan korter, maar makkelijker te strepen).

ad.1. Alle leidingen
-luchtslangen op bufferbalk
-tripleklep
-blazer
-sproeikraan
-waterpomp bediening
-luchtpomp bediening
-luchtleiding onder voetplaat

ad.3. Kleine werkzaamheden her en der
-aslade
-handrails links en rechts langs de ketel
-lampen bufferbalk voorzijde. ( montagegaten electra ?)
-zandleidingen
-remstangen
-"oude" steunpunten op de ketel
-spinnekop
-bediening fluit
« Laatst bewerkt op: 14 June 2024, 18:42:11 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11383
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1062 Gepost op: 08 June 2024, 10:17:09 »
Van dan 1/10mm knip en buigwerk krijg ik nu toch wel de kriebels, maar het zit. Alles nog los, maar het zit.
De messing exemplaren zijn nu ook vervangen door die van koper.
Onvermijdelijk was het vastsolderen van het T-stuk aan de rookkast. Het bleef allemaal maar uit elkaar vallen.




Een overzicht van alle kanten:









Naar de luchtpomp moet nog de verse stoom, met stangbediening en drukventiel. Rechts langs de ketel met stoom-afnamepunt.
Naar de waterpomp idem. Dat is een hele gekke leiding. Die loopt deels links van de ketel en onder de beplating door.
En de afvoerende luchtleiding naar de luchttanks onder de voetplaat.

122202
« Laatst bewerkt op: 08 June 2024, 10:28:47 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11383
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1063 Gepost op: 08 June 2024, 13:13:45 »
De luchtleiding van de lucht-pomp naar de lucht-tanks had ik grotendeels al aangelegd. Nu het laatste stukje. Dat loopt vanaf de luchtpomp naar een Albion-buisje dat verborgen zit onder de trap. Ik houd die leiding demontabel om de rookkast met luchtpomp af te kunnen nemen.

In de gele cirkel het buisje,


eindresultaat.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11383
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #1064 Gepost op: 09 June 2024, 18:33:02 »
Even de luchtslangen aanbrengen ?.. niet dus. De slangen op zich zijn het probleem niet, maar de ophangbeugels wel. Normaliter hangen die onder de bufferbalk, maar daar zit nu het voorste deel van de bogie. Je ziet ze iets naar voren uitsteken.
Daar moet ik dus nog wat voor maken.


In model is dat ook zo.


Maar de slangen zelf, die zijn gemonteerd. Vanzelfsprekend met echte rubber slangen (1 mm).


122547
« Laatst bewerkt op: 09 June 2024, 18:34:56 door FritsT »