Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:24:01
Efteling spoorweg gaat elektrisch door bask185
Vandaag om 08:21:32
Treinreizen met m'n vader door spoorijzer
Vandaag om 08:12:10
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 07:56:10
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door spoorijzer
Vandaag om 07:54:53
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martijn193
Vandaag om 07:03:55
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door zuylen
Vandaag om 05:02:25
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
ABLOAD gaat stoppen door NS264
Vandaag om 00:33:53
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Edsko Hekman
Vandaag om 00:02:24
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
NS 8400 van Werps door mwdb
22 april 2024, 23:10:52
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel door MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen. door AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
22 april 2024, 21:29:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78 door Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
Efteling stoomtrein finito door Gert Arkema
22 april 2024, 20:01:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
22 april 2024, 19:26:28
DR4024 door Michaƫl dB
22 april 2024, 19:20:57
Bisonkit verdunner door Tom Z.
22 april 2024, 17:25:30
5 mei 100 jaar mC 9002 door Seinhuis
22 april 2024, 17:16:29
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 april 2024, 16:44:20
  

Auteur Topic: NS 6000 (in schaal 0)  (gelezen 111472 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #180 Gepost op: 12 april 2022, 16:38:50 »
Volgend dossier:
Conclusie voor de modelbouwer: per loc het tijdsbeeld bekijken.






FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #181 Gepost op: 12 april 2022, 19:29:50 »










Zo zit de constructie van de deksel bij de 3737.








20294
« Laatst bewerkt op: 13 april 2022, 12:33:17 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #182 Gepost op: 13 april 2022, 08:46:45 »
Modelbouwers vragen altijd: "Hoe zit het met de aandrijving".

1. Motor:
Schaal-0: De Slaters motor/gearbox GB40L  past in de vurkist.  (zie tekening)
Schaal-1: GB30R-4U
Het enige wat je met de Slaters aandrijvingen hoeft te doen is het inbusje in het onderste tandwiel op de aandrijfas vast te schroeven en de motor electrisch te verbinden met de stroomafnemers. (Zie eerdere bouwprojecten).



2. Wielen:
We werken aan 100% eigen gemaakte wielen waar de vorm zeer nauw bij het origineel komt. Dat neemt nog wel enige tijd. Qua prijs kan ik daar nog niet veel over zeggen, maar voor een dubbeltje.......
Maar natuurlijk heeft Slaters ook Schaal-0 wielen in zijn assortiment.

Je kan voor de Schaal-0 versie ook de gegoten wielen in  1:45 van Mark Wood gebruiken. Die moeten dan nog wel electrisch geisoleerd worden en het loopvlak afwerken. Maar het is een optie.




Voor Schaal-1 kan je gebruik maken van de wielen die Mark Wood heeft voor de 3700 (zusterloc van de 6000)
[

Voor de Schaal-1 versie kan je ook van Slaters gebruik maken.




20403
« Laatst bewerkt op: 13 april 2022, 08:49:35 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #183 Gepost op: 13 april 2022, 10:49:48 »
Nog even treug naar de positie van de watertanks, maar dan nu specifiek aan de linkerkant.

Hier zie je de watertank, zonder leidingen er op. 1913


Vanaf zeker 1924 zie je locs MET een dikke buis over en voor de watertank.
Dat kan eigenlijk niks anders zijn dan de stoomverwarming, maar die is dus kennelijk verplaatst. In de beschikbare lijst met CW's staat er niets over vermeld. Maar toch, je ziet dat het gedaan is.


Bewijs daarvoor staat in hele kleine lettertjes op de tekening.
Alleen de vraag "waarom" is nog onbeantwoord.




Het bedieningshandwiel:


20447
« Laatst bewerkt op: 13 april 2022, 11:56:15 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #184 Gepost op: 13 april 2022, 12:18:44 »
Het verloop van de stoomverwarmingspijpen op tekening.


Nu je het weet, zie je de pijp ook onder de voetplaat lopen.


en zo (helaas) iets beter.
De steunen voor het ondersteunen van de voorverwarmer lopen dus niet helmaal tot aan de zijkant van de voetplaat.


het verloop bij de bufferbalk van de 3737


De rest is te bedenken, ook naar de achterzijde. :D

MOVisser

  • Online Online
  • Berichten: 6172
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #185 Gepost op: 13 april 2022, 19:10:08 »
#FritsT:  nav #181 en de doorsnede tekening van de klinknagel.

Wellicht bekend.
De klinknagel begint met de vorm volgens de tekening gladde schacht en dan een ronde kop.
Deze wordt gloeiende verhit en in het gat ingebracht.
Dan wordt de schacht zijde ook rond geslagen mbv gereedschap. Dus er wordt twee zijdig gewerkt.
In jouw tekening zal de nagel vanuit de watertank in het gat gestoken zijn en dan van buitenaf beslagen zijn.

De sterkte van de verbinding wordt verkregen tijdens het afkoelen van de klinknagel.
De schacht wordt korter, beide ronde koppen bewegen zich naar elkaar toe en zetten zo de tussenliggende platen onder druk.
Er ontstaat nu zoveel wrijving dat er een behoorlijke plaatsterkte verkregen wordt.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #186 Gepost op: 13 april 2022, 21:09:57 »
@Ronald,
Ging mij er om dat je ziet dat er bovenop de watertank van het model ook klinknagels te zien moeten zijn. Aan de binnenkant van het model ......zullen we dat maar vergeten.
« Laatst bewerkt op: 13 april 2022, 21:59:40 door FritsT »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #187 Gepost op: 14 april 2022, 00:41:51 »
Spoor 0 wielen is dus nog wel een dingetje  ;D
Geen plug and play bij Slaters.

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #188 Gepost op: 14 april 2022, 06:29:49 »
Bij slaters hief je alleen maar het schroefje vast te zetten op de as, dus wel plug en schroef......

Alleen de eventuele naar eigen keuze, binnenliggend drijfwerk moet je wel de zaag in een as zetten, maar dat lukt wel.
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #189 Gepost op: 14 april 2022, 15:24:51 »
Heel handig bij het omreken van inches, feet naar millimeters
https://www.rapidtables.com/convert/length/cm-to-feet-inch.html?cm=

Dit kan je voor Schaal-0 gebruiken.



Maat bijna goed, alleen 1 spaakje teveel. Heb je keuze?



moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #190 Gepost op: 14 april 2022, 18:21:17 »
Volgens mij is de slaters 7869M een goede met 40,25mm
Is vergeleken met de 41mm een kleine afwijking, wel 18 spaaks


Cor

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #191 Gepost op: 15 april 2022, 10:32:51 »
Een mysterie..GROOT mysterie.  Wie heeft een idee of zelfs de oplossing?

Om dit ding op het dak gaat het. Zit symmetrisch links en rechts en alleen aan de voorkant.
Dit is een foto vanaf de rechter zijde.


Je ziet het al zitten op de fabrieksfoto van 1913.
Linkerzijde: Je ziet TWEE doorvoeren. De bovenste is de stoomverwarming, maar de onderste.....


Dit is de enige tekening waar je ze op ziet, maar .......................
Al die ronde gaten in de voorzijde van het machinitenhuis zijn ventilatiegaten voor het ventilatieluik dat ALLEEN in het plafond zit. Het dak is verder dicht.


Op tekeningen van het interieur zie je niks.


Op een foto van het interieur zie ik ook niks.


20925
« Laatst bewerkt op: 15 april 2022, 10:36:31 door FritsT »

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #192 Gepost op: 15 april 2022, 16:00:42 »
Frits,

De binnenkant van de cabine is met hout bekleed. Zou het ontwaseming kunnen zijn van de ruimte tussen dak en 'plafond'?
Mvg.

Cor

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #193 Gepost op: 15 april 2022, 16:18:04 »
De achterwand heeft dezelfde gaten als de voorwand (zie foto post 131). Pijpje is dus niet voor ventilatie mach.huis. Raadsel blijft.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #194 Gepost op: 02 mei 2022, 18:40:51 »
Weer even terugkomen op de hijsdrdriehoeken.. ;D

Bij de chech en dubbel check in de ontwerpfase is duidelijk geworden dat er verschil zit in de hijsdriehoeken aan voor- en achterzijde. Nu zeggen we....hadden we kunnen weten, maar kwartje was nog niet gevallen.

Met wat fotoshop zie je het.
Ik heb een deel van het achterste draaistel (in het rode kader) naast die van het voorste draaistel gezet. De groene lijn loopt horizontaal door het hart van beide wielen. Maar je ziet ook dat de twee gele lijnen (onderkant frameplaat) verschoven zitten tov elkaar.  Dat impliceert weer dat de ene hijsdriehoek de ander niet is.
Nu dat duidelijk is geworden kunnen de maten worden bepaald en kan het 3D tekenwerk van start gaan.



21657
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2022, 18:43:23 door FritsT »