Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
ronald1956
02 September 2025, 23:04:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
02 September 2025, 22:44:07
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud)
door
Pauldg
02 September 2025, 22:32:13
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
02 September 2025, 22:28:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Mark D.
02 September 2025, 22:20:05
ACTS containerwagens
door
Michiel 80
02 September 2025, 22:11:41
Veevervoer ss/ ns
door
prutser
02 September 2025, 22:10:10
Station Roodeschool
door
Torikoos
02 September 2025, 21:51:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
02 September 2025, 21:43:43
NS-1000 in spoor-1
door
arnout
02 September 2025, 21:16:37
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
door
Mcn1986
02 September 2025, 21:14:41
Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen
door
Ferdinand Bogman
02 September 2025, 20:27:51
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
02 September 2025, 20:15:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Wummeke
02 September 2025, 20:07:22
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
02 September 2025, 19:27:57
NS 8400 van Werps
door
prutser
02 September 2025, 19:14:30
TEE / Rheingold
door
VictorPM
02 September 2025, 18:25:53
Da's Daz 2
door
BartvD
02 September 2025, 18:02:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
02 September 2025, 17:35:15
Minder wissels
door
1200blauw
02 September 2025, 17:31:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Sofie
02 September 2025, 16:01:51
NS-6000 in Spoor-1
door
FritsT
02 September 2025, 15:36:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
02 September 2025, 15:15:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
02 September 2025, 14:40:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
02 September 2025, 13:50:51
Raadplaatje
door
grossraumwagen
02 September 2025, 13:45:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
02 September 2025, 12:49:19
27 september Afscheid ICR
door
Thom
02 September 2025, 12:27:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Eric B
02 September 2025, 12:14:31
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
02 September 2025, 11:18:18
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS 6000 (in schaal 0)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
Vorige
-
Volgende
-
1
...
11
12
[
13
]
14
15
...
78
Omlaag
Auteur
Topic: NS 6000 (in schaal 0) (gelezen 162499 keer)
FritsT
Offline
Berichten: 11374
Re: NS 6000 (in schaal 0)
«
Reactie #180 Gepost op:
12 April 2022, 16:38:50 »
Volgend dossier:
Conclusie voor de modelbouwer: per loc het tijdsbeeld bekijken.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11374
Re: NS 6000 (in schaal 0)
«
Reactie #181 Gepost op:
12 April 2022, 19:29:50 »
Zo zit de constructie van de deksel bij de 3737.
20294
«
Laatst bewerkt op: 13 April 2022, 12:33:17 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11374
Re: NS 6000 (in schaal 0)
«
Reactie #182 Gepost op:
13 April 2022, 08:46:45 »
Modelbouwers vragen altijd: "
Hoe zit het met de aandrijving
".
1. Motor:
Schaal-0: De Slaters motor/gearbox GB40L past in de vurkist. (zie tekening)
Schaal-1: GB30R-4U
Het enige wat je met de Slaters aandrijvingen hoeft te doen is het inbusje in het onderste tandwiel op de aandrijfas vast te schroeven en de motor electrisch te verbinden met de stroomafnemers. (Zie eerdere bouwprojecten).
2. Wielen:
We werken aan 100% eigen gemaakte wielen waar de vorm zeer nauw bij het origineel komt. Dat neemt nog wel enige tijd. Qua prijs kan ik daar nog niet veel over zeggen, maar voor een dubbeltje.......
Maar natuurlijk heeft Slaters ook Schaal-0 wielen in zijn assortiment.
Je kan voor de Schaal-0 versie ook de gegoten wielen in 1:45 van Mark Wood gebruiken. Die moeten dan nog wel electrisch geisoleerd worden en het loopvlak afwerken. Maar het is een optie.
Voor Schaal-1 kan je gebruik maken van de wielen die Mark Wood heeft voor de 3700 (zusterloc van de 6000)
[
Voor de Schaal-1 versie kan je ook van Slaters gebruik maken.
20403
«
Laatst bewerkt op: 13 April 2022, 08:49:35 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11374
Re: NS 6000 (in schaal 0)
«
Reactie #183 Gepost op:
13 April 2022, 10:49:48 »
Nog even treug naar de positie van de watertanks, maar dan nu specifiek aan de linkerkant.
Hier zie je de watertank, zonder leidingen er op. 1913
Vanaf zeker 1924 zie je locs MET een dikke buis over en voor de watertank.
Dat kan eigenlijk niks anders zijn dan de stoomverwarming, maar die is dus kennelijk verplaatst. In de beschikbare lijst met CW's staat er niets over vermeld. Maar toch, je ziet dat het gedaan is.
Bewijs daarvoor staat in hele kleine lettertjes op de tekening.
Alleen de vraag "waarom" is nog onbeantwoord.
Het bedieningshandwiel:
20447
«
Laatst bewerkt op: 13 April 2022, 11:56:15 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11374
Re: NS 6000 (in schaal 0)
«
Reactie #184 Gepost op:
13 April 2022, 12:18:44 »
Het verloop van de stoomverwarmingspijpen op tekening.
Nu je het weet, zie je de pijp ook onder de voetplaat lopen.
en zo (helaas) iets beter.
De steunen voor het ondersteunen van de voorverwarmer lopen dus niet helmaal tot aan de zijkant van de voetplaat.
het verloop bij de bufferbalk van de 3737
De rest is te bedenken, ook naar de achterzijde.
Gelogd
MOVisser
Offline
Berichten: 7214
Re: NS 6000 (in schaal 0)
«
Reactie #185 Gepost op:
13 April 2022, 19:10:08 »
#FritsT: nav #181 en de doorsnede tekening van de klinknagel.
Wellicht bekend.
De klinknagel begint met de vorm volgens de tekening gladde schacht en dan een ronde kop.
Deze wordt gloeiende verhit en in het gat ingebracht.
Dan wordt de schacht zijde ook rond geslagen mbv gereedschap. Dus er wordt twee zijdig gewerkt.
In jouw tekening zal de nagel vanuit de watertank in het gat gestoken zijn en dan van buitenaf beslagen zijn.
De sterkte van de verbinding wordt verkregen tijdens het afkoelen van de klinknagel.
De schacht wordt korter, beide ronde koppen bewegen zich naar elkaar toe en zetten zo de tussenliggende platen onder druk.
Er ontstaat nu zoveel wrijving dat er een behoorlijke plaatsterkte verkregen wordt.
Ronald Visser
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...
FritsT
Offline
Berichten: 11374
Re: NS 6000 (in schaal 0)
«
Reactie #186 Gepost op:
13 April 2022, 21:09:57 »
@Ronald,
Ging mij er om dat je ziet dat er bovenop de watertank van het model ook klinknagels te zien moeten zijn. Aan de binnenkant van het model ......zullen we dat maar vergeten.
«
Laatst bewerkt op: 13 April 2022, 21:59:40 door FritsT
»
Gelogd
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re: NS 6000 (in schaal 0)
«
Reactie #187 Gepost op:
14 April 2022, 00:41:51 »
Spoor 0 wielen is dus nog wel een dingetje
Geen plug and play bij Slaters.
Gelogd
1795
Offline
Berichten: 1538
Re: NS 6000 (in schaal 0)
«
Reactie #188 Gepost op:
14 April 2022, 06:29:49 »
Bij slaters hief je alleen maar het schroefje vast te zetten op de as, dus wel plug en schroef......
Alleen de eventuele naar eigen keuze, binnenliggend drijfwerk moet je wel de zaag in een as zetten, maar dat lukt wel.
Gelogd
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/
FritsT
Offline
Berichten: 11374
Re: NS 6000 (in schaal 0)
«
Reactie #189 Gepost op:
14 April 2022, 15:24:51 »
Heel handig bij het omreken van inches, feet naar millimeters
https://www.rapidtables.com/convert/length/cm-to-feet-inch.html?cm=
Dit kan je voor Schaal-0 gebruiken.
Maat bijna goed, alleen 1 spaakje teveel. Heb je keuze?
Gelogd
moonlicht
Offline
Berichten: 582
Re: NS 6000 (in schaal 0)
«
Reactie #190 Gepost op:
14 April 2022, 18:21:17 »
Volgens mij is de slaters 7869M een goede met 40,25mm
Is vergeleken met de 41mm een kleine afwijking, wel 18 spaaks
Cor
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11374
Re: NS 6000 (in schaal 0)
«
Reactie #191 Gepost op:
15 April 2022, 10:32:51 »
Een mysterie..GROOT mysterie.
Wie heeft een idee of zelfs de oplossing?
Om dit ding op het dak gaat het. Zit symmetrisch links en rechts en alleen aan de voorkant.
Dit is een foto vanaf de rechter zijde.
Je ziet het al zitten op de fabrieksfoto van 1913.
Linkerzijde: Je ziet TWEE doorvoeren. De bovenste is de stoomverwarming, maar de onderste.....
Dit is de enige tekening waar je ze op ziet, maar .......................
Al die ronde gaten in de voorzijde van het machinitenhuis zijn ventilatiegaten voor het ventilatieluik dat ALLEEN in het plafond zit. Het dak is verder dicht.
Op tekeningen van het interieur zie je niks.
Op een foto van het interieur zie ik ook niks.
20925
«
Laatst bewerkt op: 15 April 2022, 10:36:31 door FritsT
»
Gelogd
C-rails
Gast
Re: NS 6000 (in schaal 0)
«
Reactie #192 Gepost op:
15 April 2022, 16:00:42 »
Frits,
De binnenkant van de cabine is met hout bekleed. Zou het ontwaseming kunnen zijn van de ruimte tussen dak en 'plafond'?
Gelogd
Carel Ruysink
Offline
Berichten: 1060
Re: NS 6000 (in schaal 0)
«
Reactie #193 Gepost op:
15 April 2022, 16:18:04 »
De achterwand heeft dezelfde gaten als de voorwand (zie foto post 131). Pijpje is dus niet voor ventilatie mach.huis. Raadsel blijft.
Carel
Gelogd
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven
FritsT
Offline
Berichten: 11374
Re: NS 6000 (in schaal 0)
«
Reactie #194 Gepost op:
02 May 2022, 18:40:51 »
Weer even terugkomen op de hijsdrdriehoeken..
Bij de chech en dubbel check in de ontwerpfase is duidelijk geworden dat er verschil zit in de hijsdriehoeken aan voor- en achterzijde. Nu zeggen we....
hadden we kunnen weten, maar kwartje was nog niet gevallen.
Met wat fotoshop zie je het.
Ik heb een deel van het achterste draaistel (in het rode kader) naast die van het voorste draaistel gezet. De groene lijn loopt horizontaal door het hart van beide wielen. Maar je ziet ook dat de twee gele lijnen (onderkant frameplaat) verschoven zitten tov elkaar. Dat impliceert weer dat de ene hijsdriehoek de ander niet is.
Nu dat duidelijk is geworden kunnen de maten worden bepaald en kan het 3D tekenwerk van start gaan.
21657
«
Laatst bewerkt op: 02 May 2022, 18:43:23 door FritsT
»
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
Vorige
-
Volgende
-
1
...
11
12
[
13
]
14
15
...
78
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS 6000 (in schaal 0)