Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verschil leveranciers DCC decoders? door Bor de Wolf
Vandaag om 18:13:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
Vandaag om 18:09:26
keerlusproblemen door Eric v C
Vandaag om 18:05:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Edsko Hekman
Vandaag om 18:04:53
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door saskia
Vandaag om 18:03:22
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door hmmglaser
Vandaag om 17:59:56
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 17:38:25
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Whis
Vandaag om 17:36:40
Vraag iz ballast door Spoor010
Vandaag om 17:28:14
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:27:31
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 17:18:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 16:57:12
Op YouTube! door Karben
Vandaag om 16:48:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 16:44:32
20 jaar BNLS door spoorijzer
Vandaag om 16:35:43
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door Eenerspoor
Vandaag om 16:19:27
Piko NS1100, materieelbespreking door Sven
Vandaag om 16:10:43
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 15:44:56
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 15:20:44
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:50:36
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen door spoorijzer
Vandaag om 14:39:10
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 14:18:28
Een nieuw begin door spoorijzer
Vandaag om 13:46:52
City Scape Studio: Inspirerend door tijgernootje
Vandaag om 13:31:51
Bahnstrecke 5867 door Bert V
Vandaag om 13:05:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door tijgernootje
Vandaag om 12:48:03
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door astrantia
Vandaag om 12:40:47
lais dcc decoder aan sluiten door Josephes
Vandaag om 12:34:29
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:30:42
Zug-archiv website met samenstellingen door Jeronimos
Vandaag om 12:23:03
  

Auteur Topic: NS 6000 (in schaal 0)  (gelezen 157413 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11199
    • nulpunt
Re: NS 6000 ( in schaal 0)
« Reactie #15 Gepost op: 19 November 2014, 15:44:02 »
In het aanvangsbericht sprak ik van "supergedetailleerd model".  Alle onderdelen worden (of zijn al)  in principe in eigen beheer in 3D ontworpen en in messing afgegoten. Dus ook de wielen. Daarbij krijgen die gedraaide stalen wielbanden.
Bedenk: 10 loks, en je mag nooit te weinig hebben... dus beginnen te rekenen met 100 grote wielen en 150 kleine en wielbanden.



De getoonde foto is van het proefmodel en gemaakt met restanten uit de rommelbak. Die gaat straks het rariteitenkabinet (is eigenlijk al vol) of de prullenbak in.

Er komen NS en SS veries dus ook exemplaren met korte en lange waterbakken. We maken wat we willen onder het motto... geen haast, maar wel goed... en met plezier..
« Laatst bewerkt op: 19 November 2014, 15:47:29 door FritsT »

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: NS 6000 ( in schaal 0)
« Reactie #16 Gepost op: 19 November 2014, 18:29:08 »
Als ik dit zo allemaal zie dan jeuken mijn handen om een 1:1 exemplaar te maken. De vraag is dan wel of de machine zijn geld op kan brengen want de originele max snelheid is niet bijster hoog om op de hoofdlijn mee te kunnen.
@ to the beach
Uiteraard wordt uitgebreid aandacht besteed aan de gerequireerde machines die naar Frankrijk gingen. Naast een drietal nooit eerder gepubliceerde fotos van de locomotieven aan het Westelijk Front is in het betreffende hoofdstuk ook aandacht voor het verhaal van een stoker die zijn ervaringen tijdens WO1 op schrift heeft gesteld.
De ontstaansgeschiedenis van de locomotieven van idee tot het productierijpe ontwerp komt in een ander boek, dat begin december verschijnt. Het is het bewerkte collegedictaat van Prof. Westendorp, de ontwerper van de 6200, 3700, 6000 en 8500 waarvan het manuscript deel uitmaakte van de bibliotheek van Backer & Rueb. In het boek komen de originele schetsen voor die gemaakt zijn voor het dictaat door de latere Ir. W. Pont, de ontwerper van de 6300 en 3900 en de bijbehorende "autographieen" met tekeningen van onderdelen van o.a. de 6000-en zoals kruiskop en aspot.
@ Frits
hierbij de tekening van het ketelfront, de foto ligt bij de uitgever om gescand te worden dus dat wordt even wachten.
Gr.
John

fly with the eagle or scratch with the chickens

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: NS 6000 ( in schaal 0)
« Reactie #17 Gepost op: 21 November 2014, 13:47:27 »
Bij deze de foto van het ketelfront.
gr.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11199
    • nulpunt
Re: NS 6000 ( in schaal 0)
« Reactie #18 Gepost op: 20 March 2015, 00:04:09 »
Het maken van de etstekeningen voor de NS 6000 is een gigantische klus, maar het vordert. Een belangrijk deel van de tekeningen (veel van het kleine grut) is omgezet naar een etstekening. Die kan zo naar de etser.

De andere tekeningen zullen over niet al te lange termijn ook gereed zijn. Ons motto...we hebben geen haast.

 

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6039
Re: NS 6000 ( in schaal 0)
« Reactie #19 Gepost op: 20 March 2015, 11:37:30 »
Stond ik nu wel of niet op de intekenlijst Frits :D Ik bedoel, h0 is mooi, maar sommige dingen zijn mooier in 0 ;D
Spoor 0 adept

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: NS 6000 ( in schaal 0)
« Reactie #20 Gepost op: 20 March 2015, 12:08:55 »
Alles is mooier in spoor 0.

Jan

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6039
Re: NS 6000 ( in schaal 0)
« Reactie #21 Gepost op: 20 March 2015, 12:35:40 »
Haha Jan ;D
Spoor 0 adept

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11199
    • nulpunt
Re: NS 6000 ( in schaal 0)
« Reactie #22 Gepost op: 20 March 2015, 12:58:06 »
O O, Tom

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: NS 6000 ( in schaal 0)
« Reactie #23 Gepost op: 20 March 2015, 13:31:00 »
Het is niet O O maar 0 0...

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11199
    • nulpunt
Re: NS 6000 ( in schaal 0)
« Reactie #24 Gepost op: 20 March 2015, 14:43:09 »
Tja tja het is me wat. Verwarrend dat spoor 0, maar wel m00i.

Voorlopig zijn we lekker bezig en dat is het allerbelangrijkste.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11199
    • nulpunt
Re: NS 6000 ( in schaal 0)
« Reactie #25 Gepost op: 20 March 2015, 15:30:11 »
Wie?

Zit er aan de achterkant van de rookkast (zoals bij vele NS loks) een messing ring rond de ketel? Dus niet de ketelbanden, maar de ring.

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: NS 6000 ( in schaal 0)
« Reactie #26 Gepost op: 20 March 2015, 15:44:07 »
Ja, net als bij de 3700-en maar niet bij de eerste levering.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1811
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: NS 6000 ( in schaal 0)
« Reactie #27 Gepost op: 20 March 2015, 19:34:16 »
Hoi Frits,

Dit is echt een mooi project wat jij gestart ben zo NS 6000 die werden veel ingezet op de lijn Nijmegen Kleve.  Erg leuk ik ga je project volgen ben benieuwd na het eind resultaat.

Spoor nul is mooi en blijft mooi zo wel nu als voor de komende jaren.

Met spoorse groeten,

Bernard

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11199
    • nulpunt
Re: NS 6000 ( in schaal 0)
« Reactie #28 Gepost op: 20 March 2015, 19:45:02 »
Nou, voor komende jaren kan je dit project gaan volgen, want we zijn nog lang niet klaar met ontwerpen, laat staan bouwen. Maar volgde je het verhaal dan nog niet ? We zijn al sinds de zomer van 2011 bezig.

http://spoor0.blogspot.nl/search/label/project%20x
« Laatst bewerkt op: 20 March 2015, 21:04:14 door FritsT »

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 748
Re: NS 6000 ( in schaal 0)
« Reactie #29 Gepost op: 20 March 2015, 21:32:53 »
Hoi Frits,

Leuk dat er nog steeds voortgang in zit.  (y) ik blijf dit project met veel interesse volgen.

heb je enig idee welke diameter drijfwielen de 6000 had ?

Groeten en succes met het project,
Marc