Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: NS 6000 (in schaal 0)  (gelezen 109081 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #690 Gepost op: 14 maart 2023, 15:41:55 »
Voor de SS-1200 is er een originele ronde smeerpers.
De stang voor de overbrenging naar beneden kan worden gemaakt van Albion-buis


Omdat ondergetekende problemen voorziet (in ieder geval  bij het handmonster) is er ook een variant die het solderen makkelijker moet maken.


Gaatjes om te boren voor de koperen leidingen zijn aangebracht.
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2023, 15:46:58 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #691 Gepost op: 16 maart 2023, 10:19:19 »
Ik ben niet in de gelegenheid om komend weekend naar het Spoorwegmuseum te gaan, dus nog even geduld.

66100
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2023, 10:32:29 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #692 Gepost op: 03 april 2023, 10:54:28 »
Dienstmededeling:

In dit bouwverslag heb ik veelvuldig melding gemaakt dat ik gebruik maak van de klinknagels M98 van Hassler Profile. Kopdiameter 0,7 mm.
Bij een nabestellig afgelopen week kreeg ik het bericht dat Hassler ze niet meer (om financiele redenen) kan leveren en zijn ze inmiddels als artikel  uit de lijst gehaald.

Het meest in aanmerking komende alternatief bij Hassler is dan M97. M99 is echt te klein.



Er is een alternatief, maar let op de financiën  :o
Een enkele klinknagel van deze maat is bijna 1,5x zo duur. 20 cent per stuk (resp. 12 cent per stuk).  Rondvliegende exmplaren zijn dan ook heel duur.
Maar je zal ze maar nodig hebben...ze zijn er dus wel en hobby kost geld.

Overigens, GHW heeft het assortiment mooie ronde klinknagels kleiner dan 2,0 mm helemaal geschrapt. :'( Wat ze nu nog hebben is ...tja. Ik wil ze niet en daarbij, alleen in de maat 0,5 en 0,8. (en momenteel niet leverbaar)



68622
« Laatst bewerkt op: 03 april 2023, 18:49:22 door FritsT »

Delftinhetklein

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
    • bouweninhetklein
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #693 Gepost op: 03 april 2023, 17:57:22 »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #694 Gepost op: 03 april 2023, 18:38:41 »
Hoi Erwin,

Antwoord op je suggestie: Ja en nee.  SOLD OUT.


Ter info: Bij Micro-modelle in Frankrijk zijn ze er nog wel, maar dat is echt en aanslag op de portomonnee.... 26 cent/stuk.


Micro-Model  in zwitserland: 30 CHF (koers 1,00 = 1,01) ex Nederlandse BTW.... Dat is zowat de prijs van goud.
« Laatst bewerkt op: 03 april 2023, 18:56:17 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #695 Gepost op: 05 april 2023, 16:03:52 »
Voor de bouwers van een SS-1200 is er nu de ronde smeerpomp.
 

en dezelfde pomp, maar meteenm breder soldeervlak


krukjes voor machinisst en stoker..pluch met knopen.


Ganghandel. (in 0 en 1 op de foto)


Hasler snelheidsmeter

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #696 Gepost op: 06 april 2023, 14:51:12 »
NS-peilglazenzijn er sinds vanmiddag ook MET lantarentjes in schaal-0.
Nu hopen dat die door de handmatige keuring komt



Een foto van de peilglazen met lampjes op een 3900



69159
« Laatst bewerkt op: 06 april 2023, 15:10:48 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #697 Gepost op: 12 april 2023, 23:12:35 »
Spoor-0 en Spoor-1 draadjes komen soms onvermijdelijk door elkaar te lopen. Vandaar een link.

Het gaat over de smeerpotjes.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105347.msg3222386933#msg3222386933

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #698 Gepost op: 13 april 2023, 13:08:25 »
De Spoor-0 smeerpotjes zijn aangepast naar Vs.1.2. Nu zonder hals en uitgehold. Het gietdeel is ook nog eens wat goedkoper (minder messing) geworden.

Ik ga deze versie bestellen en mijn Vs.1.1 komt in het 6000-museum. Ik heb geen zin om al die kritische gaatjes te gaan boren.
Maar voor de die-harts, Vs1.1 blijft beschikbaar.
https://www.shapeways.com/product/J7F6HAQ23/6000-43-v1-1-smeerpotjes?optionId=301569685&li=shops


Vs.1.2.
https://www.shapeways.com/product/6N6RSPBS6/6000-43-v1-2-smeerpotjes


69684
« Laatst bewerkt op: 13 april 2023, 13:20:13 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #699 Gepost op: 16 april 2023, 16:28:13 »
Deze remkraan (type Knorr) in Spoor-1 is wat mij betreft bijna ok.



Als die verkleind wordt naar Spoor-0...oeps. Nog veel werk te verzetten want al dat rood moet weg.
Dat wordt weer heel creatief boetseren.
Grappige is dat bij het origineel (en dus ook het model) die handgrepen juist rood geschilderd kunnen zijn. Zwarte zie ik ook



69905
« Laatst bewerkt op: 16 april 2023, 20:39:22 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #700 Gepost op: 16 april 2023, 18:02:40 »
Voor de bouwers van de SS-1200 nog even opmerken dat bovengenoemde remkraan van een ander type is dan die op de SS-1200 zat. Diezelfde zie ik overigens ook zitten op een NS-3700 uit 1921. Of en wanneer deze remkraan vervangen zou moeten/kunnen zijn, moet nog gebeuren.
Het is dus net zo'n verhaal als dat met de peilglazen... wanneer zijn de Engelse exemplaren vervangen door NS-exemplaren.



Meer informatie:




69952
« Laatst bewerkt op: 16 april 2023, 19:01:31 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #701 Gepost op: 16 april 2023, 18:56:35 »
Hieronder de lijst van CW's tot eind 1935.....

Ik zie geen mutatie van peilglazen en remkranen. Verder onderzoek bij bv de 3700-en kan mogelijk uitsluitsel geven. Of is er misschien iemand/meelezer die hier meer over weet?

CW 33   31-12-1919   aanbrengen voorverwarmer
CW 36   11-10-1920   wijziging bogiepotbouten
CW 37   25-10-1920   wijziging van de blazer
CW 39   16-11-1920   wijziging der koppelstangverbindingen
CW 68    20-07-1921   wijziging overbrenging van beweging der snelheidsmeters
CW 70   26-07-1921   smering schroefdraad der handrem
CW 80   07-10-1921   wijziging scharnierpen koppelstangen
CW 94   10-11-1921   vervangen bronzen schroefplugje in achterzandbakken door houten plug
CW 110   17-01-1922   verplaatsen standplaats machinist naar rechts
CW 112   25-01-1922   wijziging van kleinen kop en kruiskop aan nieuwe drijfstangen
CW 155   07-07-1922   boutjes waarmede de aandrijfarmen vd snelheidsmeter aan de koppelstangen , voorzien van
                                               vierkant gedeelte, passend in een vierkant gat
CW 181   20-09-1922   aanbrengen 2 waschpluggen
CW 187   28-09-1922   achtercylinderdeksels veresterken rug aan nokken           
CW 190   29-09-1922   vervallen koperen strip langs vuurkistraam               
CW 253   20-12-1922   wijziging kraanhandels peilglaskranen     
CW 263    02-01-1923   verbinding rookkast aan frame loc
CW 265   03-01-1923   wijziging verbinding v/d pijp tussen asfluiter stoomverwarming en driewegafsluiter   
CW 304   01-03-1923   aanbrengen tweede verbindingspijp aan hoofdreservoir
CW 325   01-04-1923   wijzigen deksels op de zandbakken
CW 342   12-05-1923   wijzigen voorste schuifstangeleibussen
CW 359   25-06-1923   wijziging smeerinrichting grote dryfstangmetalen
CW 417   13-10-1923   aanbrengen schermplaat onder schroefrem
CW 523   23-03-1924   wijziging contrakrukje en overbrenging stangetje smeerpers mechaniek
CW 588   19-06-1924   aanbrenging van een schroefkop aan de kruiskopsmeerbakjes
CW 594   09-07-1924   aanbrenging consoles voor het lichten aan het frame in luikjes in de voetplaat
CW 654   28-10-1924   verpakking regulateurstopbussen met Serpent A pakking
CW 657   30-10-1924   zuigerschuiven voorzien van smalle veerende ringen
CW 659   03-11-1924   Plaatsing bouten regulateurbeweging zoodat zij niet kunnen uitvallen
CW 736   13-03-1925   Wijziging veer stookdeur
CW 809   18-08-1925   vervanging stiftsmering drijfstangmetalen
CW 847   16-11-1925   afneming pijpenblaaskraan tegen achterwand vuurkist
CW 859   27-11-1925   Vervanging Duplexpomp door Compound luchtpomp
CW 863   01-12-1925   aanbgrenging normale remblokken B
CW 884   18-01-1926   verplaatsing kraanklepkast
CW 897   18-02-1926   wijziging stoomafsluiter voedingspomp
CW 898   19-02-1926   vervanging spuikraan door spuiafsluiter
CW 909   13-03-1926   normalisatie smeerinrichting mechaniek
CW 917   24-03-1926   verplaatsing voorste stoeltje voor baliestang links aan de ronde ketel naar achter 6007-6026
CW 944   10-05-1926   vervallen voorste consoles voor het lichten ivm aanbrengen luchtzuigkleppen der cylinders
CW 1030   29-11-1926   vervanging langsketelankers door plaatsteunen
CW 1031   01-12-1926   gewijzigde plaatsing stoomfluit
CW 1038   15-12-1926   wijziging onderpotbouten bogiedraagpotten
CW 1043   21-12-1926   aanbrengen soortmerkplaatjes
CW 1046   27-12-1926   vervanging bogiedraagpotten bij nieuwe aanmaak door gewijzigde.
CW 1048   06-01-1927   wijziging zuigpijpen der injecteurs
CW 1101   23-04-1927   wijziging excentriekschijven
CW 1106   29-04-1927   verbreeden de stroppen van draagveren No.31
CW 1122   23-05-1927   wijziging vuurbruglengte van 900 in 800
CW 1124   24-05-1927   aanbrengen luik in houten vloetplaat en gat in daaronder liggende ijzeren frameplaat
CW 1134   21-06-1927   wijziging bevestiging scheenplaten der drijf-  en koppelassen als proef
CW 1171   21-09-1927   wijziging smeerpijpjes koppelstang metalen
CW 1184   22-10-1927   aanbrenging zeef voor zuigopening injecteurs
CW 1195   07-11-1927   wijziging der stoomverwarmingsleiding bij de voor-bufferbalk
CW 1207   12-12-1927    Vervanging der asbestbekleding tegen achterwand vuurkist door viltbekleding
CW 1208   13-12-1927   aanbrenging van een inventariskast rechts achter onder de voetplaat
CW 1225   18-01-1928   wijziging afvoerpijp voorverwarmer en aansluiting aan de aschbak
CW 1229   23-01-1928   vervanging gegoten ijzeren verbindingspijpen der waterbakken door gegoten stalen
CW 1246   12-03-1928   broekpyp o/d exhaust vervaardigen van gietstaal
CW 1300   26-07-1928   vastlasschen sprenringen aan het binnenwiel bij dryf en koppelwielassen als proef
CW 1310   31-08-1928   vervaardigen van draagveerhangers van gegoten staal
CW 1315   17-09-1928   verplaatsing zyketelsteunen en aanbrenging plaatselijke verhooging op frame 6001-6016
CW 1381   05-02-1929   wijziging remwerk
CW 1384   11-02-1929   normalisatie compositievulling in kruiskopsloffen
CW 1441   27-06-1929   wijziging bevestiging oververhitterkast en binnenstoompijp aan voorpypenplaat
CW 1490   14-11-1929   wijziging bogiedraagpotten
CW 1560   26-03-1930   vaststelling lengtematen der verschalmen voor gekoppelde assen
CW 1634   22-08-1930   aanbrenging peilstok
CW 1666   10-11-1930   normalisatie plaatsing der luchtkoppelingen
CW 1688   10-12-1930   normalisatie van opsluitmoeren op drijf- en koppeltappen en contrakrukken voor smeerpersen
CW 1694   29-12-1930   verzwaring de binnenwielen van drijf- en koppelwielassen
CW 1732   13-10-1930   normalisatie roosters
CW 1755   01-05-1931   vervallen de klemschroeven voor schuifvensters
CW 1806   21-08-1931   verzwaring gegoten stalen dwarsframe in bogie
CW 1861   06-11-1931   wijziging schuiven van regulateur
CW 1951   15-03-1932   wijziging oververhitterkast
CW 1954   17-03-1932   wijziging bogieassen
CW 1957   25-06-1932   wijziging bogiedraagpotten
CW 2059   16-11-1932   wijziging drijf- en koppel= asscheenen
CW 2083   28-12-1931   wijziging meenemer en aandrijfhefboom snelheidsmeter
CW 2105   30-01-1933   wijziging scheenen en scheenpoorten van bogie resp. bisseldraaistel
CW 2188   03-07-1933   normalisatie van klep en veer Ramsbott veiligheid
CW 2242   13-10-1933   wijziging wielbandbevestiging van drijf en koppelwielen
CW 2297   12-01-1934   wijziging bevestiging verbindingspijpen waterbakken
CW 2332   13-03-1934   wijziging cilinderstopbuspakking
CW 2337   17-03-1934   aanbrenging voetbeweging stoomfluit
CW 2400   11-10-1934   wijziging afsluiter Knorr-voedingspomp
CW 2527   31-07-1935   aanbrenging zadelstuk met versterkingsbruggen
CW 2600   26-11-1935   aanbrenging gewijzigde cilinders


« Laatst bewerkt op: 16 april 2023, 19:05:49 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #702 Gepost op: 16 april 2023, 23:58:33 »
Geen CW, dan zal het antwoord waarschijnlijk zijn: pas vervangen als die kapot is, eerder niet.
en foto's van ketelfronten van 6000-en zijn er niet (althans bij mij niet bekend) dus.......voor de modelouwer van een NS-6000 vrije keus.  ;D

70073
« Laatst bewerkt op: 17 april 2023, 00:02:09 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #703 Gepost op: 17 april 2023, 18:33:30 »
Het moet er toch een keer van komen en dan vandaag toch maar begonnen met het aflakken van het handmonster
Groen: Motip 44350
Bruin:  Motip 42000

De eerste dunne, nog niet dekkende, laag zwart zit er op.
« Laatst bewerkt op: 17 april 2023, 19:20:45 door FritsT »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #704 Gepost op: 18 april 2023, 00:25:24 »
ik ben zeer benieuwd naar de staatsspoor kleurtjes op de loc  (y)