Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door grossraumwagen
Vandaag om 22:53:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
  

Auteur Topic: NS 6000 (in schaal 0)  (gelezen 158381 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #540 Gepost op: 31 October 2022, 10:29:00 »
Nog een leuke klus...de aandrijving van de smeerpomp.

Dit is nog niet de definitieve versie. De kruk zit vast, het beweegt allemaal en het loopt nergens aan. Dus voor een ochtendsessie.... niet slecht. :D
Filmpje


49670
« Laatst bewerkt op: 31 October 2022, 10:33:00 door FritsT »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #541 Gepost op: 31 October 2022, 10:40:50 »
Hoe zit hij onder de voetplaat?
Stukje L profiel met een gaatje of heb je een gaatje gemaakt in de waterbuis?

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #542 Gepost op: 31 October 2022, 11:18:42 »
Jan.... bijna goed.

Zoals het hoort  ;D , gaatje in de voetplaat en doorgeboord in de constructieplaat van het machinistenhuis (2 mm dik). Laatste is dus een mooie geleider.
De kruk is nu "teveel" gebogen. Straks kort ik de pen/schroefdraad iets in en gaan de onderlegplaatjes er af. Dan kan de kruk minder gebogen en de stang zo recht mogelijk. 

En dat slordige gat in de voetplaat wordt weggewerkt (ik zat er met boren even naast, kan gebeuren  >:()
« Laatst bewerkt op: 31 October 2022, 11:24:27 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #543 Gepost op: 31 October 2022, 12:18:21 »
Een kaarsrechte stang zit er niet in. Moertje kan niet smaller en de waterbuis zit al. Dus dan maar iets "overdreven" gebogen dan dat je zegt...zit niet recht,  staat scheef.
Draad 0,8 en aan de achterkant geborgd met een 0,8 onderlegplaatje, gesoldeerd.

De kruk is voorzien van een M1,4 schroefdraad en zit met het moertje goed stevig aangedraaid tegen de zo kort mogelijk afgeslepen Slaters-bus.

« Laatst bewerkt op: 31 October 2022, 12:21:55 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #544 Gepost op: 31 October 2022, 20:35:14 »
Op de foto zie je dat de koppelstang naar achteren verlengd is en dat er een "meenemer" aan zit die aangrijpt op het beweegbare deel van de snelheidsmeter (helemaal links).
Voor de SS locomotieven zat dit rechts, bij de NS links.


De koppelstang is 1,5 mm dik en het uitsteekstel is een strip 1,5x1,5. Gesoldeerd met een "intern" verbindingsdraadje 0,7 in beide delen.
Filmpje
Niks zit elkaar in de weg. Nu alleen de snelheidsmeter zelf nog maken.


49863

« Laatst bewerkt op: 31 October 2022, 20:45:11 door FritsT »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #545 Gepost op: 01 November 2022, 02:02:17 »
hij steekt dus gewoon door de voetplaat heen en het gaatje is de geleiding?

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #546 Gepost op: 01 November 2022, 10:41:44 »
Ja.

Maar je kan het natuurlijk ook maken zoals op de tekening....


« Laatst bewerkt op: 01 November 2022, 10:57:51 door FritsT »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #547 Gepost op: 01 November 2022, 13:00:20 »
Dat ga jij natuurlijk ook zo maken  ;D

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #548 Gepost op: 01 November 2022, 13:07:58 »
Nu is de snelheidsmeter aan de beurt.

Under Construction........
maar de maten en de manier van uitvoeren zijn nu bekend. :D

Mijn werkplek,


De snelheidsmeter, tijdelijk vastgezet.
De horizontale draad is het omgebogen verlengde van de as. Ook tijdelijk.


Filmpje


50070

« Laatst bewerkt op: 01 November 2022, 13:13:15 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #549 Gepost op: 01 November 2022, 19:37:43 »

het zouden 8 leidingen moeten zijn, maar ik krijg er in model maar 4 stuks koperdraad 0,3 door een buis 1,5. Dunner koperdraad is onwerkbaar.


Ben ik niet echt me je eens. Ik zal wel gaan proberen er 8 doorheen te krijgen en dunner kan wel. Ik gebruik in H0 gewoon koperdraadjes uit electronica snoer en dat gaat prima. Plus imitatie koppelingen in die leidingen van nep zeskant moertjes. Ook de 0,2mm messing draad van Albion vind ik nog goed te verwerken. Ik heb een en ander bij mijn gerestaureerde (eigenlijk vernieuwbouw) 2100 gebruikt. En nu krijg ik straks de luxe van schaal 1  (y).

Maar toegegeven lastig is het wel.

En heerlijk lezen en kijken naar je detailleer werk.  (y) Ik zat me al af te vragen of je de aandrijving van de smeerpers en die van de snelheidsmeter nog zou maken. Hoef ik me dus niet af te vragen. ;)

Vertel je er bij dat je appendages van de SS versie zijn? In de NS tijd was dat deels anders.

mvg,
Ivo

P.S.:

smeerleiding van een messing draadje uit electronica snoer:



Pret met smeerleidingen naar de reductiekleppen naast de rookkast en de koppelingen onder de ketel. Die laatste zijn niet goed te zien:






mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #550 Gepost op: 01 November 2022, 20:13:02 »
Hoi Ivo,

Ik heb ook dun electradraad gebruikt/getest en het plasticgewoon in de buis geschoven en de overtollige koperdraden afgeknipt. Dat gaat best, maar ik vind ze in deze schaal gewoon te dun. De maat kan dan wel kloppen, maar het smoelt (volgens mij) niet.

De appendages van de NS versie, de 6000 dus: moet ik eigenlijk nog helemaal aan beginnen. Nu geconcentreerd op het ontwerpen/bouwen van het model zelf en daarbij is een SS-1200 gekozen als handmonster. Van daaruit kan je dan net zoals 1:1 gaan verbouwen naar een type begin jaren 30 vorige eeuw.. Terugbouwen van NS-6000 naar SS-1200....neeee, dat is Back To The Future.
En voor de SS-1200 zijn we ook nog niet klaar met appendages. Grotendeels wel getekend, maar nog niet gegoten.

Dan  nog even terugkomen op de reseach naar alle verschillende tussenvormen....de foto's hangen nog op mijn magneetbord. Iets van 20 verschillende uitvoeringen zijn er (ex de na-oorlogse) geweest. Hoeveel onderdelen moet ik nog maken ???????? Maar het positieve is, de meest in het oog springende onderdelen zijn er al al moeten die vaak nog omgewerkt worden van 0 naar 1 (wandikte = kostenpost). Blijft hobby. ;D


Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #551 Gepost op: 01 November 2022, 21:30:21 »
Herkenbaar,

Zo'n 25 jaar geleden heb ik mijn eerste 6000 van DJH gebouwd. Via foto's heb ik toen geprobeerd goed zicht te krijgen op de appendages. Ik werd gestoord van alle verschillen die ik vond ook uit hetzelfde tijdperk, maar met een ander loknummer. Daar heb ik van overgehouden dat je eigenlijk alleen een model kan maken als je foto's hebt van een loknummer van alle kanten op dezelfde dag genomen. Die conclusie had je hier ook al ergens getrokken. Later heb ik wel het idee gekregen dat dit met name voor de 6000 geldt. Met andere loks vind je toch meer standaard. Ik vind het heel onlogisch, omdat een 6000 een relatief nieuwe lok was.

Maar er waren ook nog niet zoveel mooie lokserie boeken van Uquilair zoals nu wel. Daar is voor de modelbouwer heel veel info uit te halen, die ik 25 jaar terug niet had.

Het blijft een pracht lok, die 6000 van jou.

mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #552 Gepost op: 02 November 2022, 12:11:28 »
Grote schoonmaak en revisie..... alles tot op het allerlaatste schroefje uit elkaar.

Eén foutje ontdekt. De trappen aan de voorzijde had ik vastgesoldeerd aan de voetplaat maar daardoor kon ik niet meer bij de 2x8 boutjes waarmee het binnenliggend drijfwerk aan het frame zit.  Daar zitten bewegende delen in en dat samen met zandstralen ...problemen. Trappen zijn los gesoldeerd en daarvoor moet ik dus een andere methode bedenken.



50315
« Laatst bewerkt op: 02 November 2022, 12:23:14 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #553 Gepost op: 02 November 2022, 14:49:37 »
Frame en voetplaat weer als nieuw...  :D

Gelijk 2 mutaties:
-extra gaatjes in de remas-hevel. Dan kunnen de trekstangen recht ipv iets schuin.
-stroomafnamepunt (printplaat) en voetplaat voorzien van 2 gaatjes zodat die met boutjes ipv gesoldeerde pinnen vast zit. Nu dus demontabel.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #554 Gepost op: 02 November 2022, 19:05:15 »
De trappen:

Ik had eerst een stukje plaat als een L-profiel achter de trap gesoldeerd. dat wilde ik tzt. gaan lijmen. Edwin had een ander idee...vastzetten aan de demontabele zandkist. Laatste is een stuk steviger.

Stukje H-profiel 5x5.


[

Probleem opgelost
« Laatst bewerkt op: 02 November 2022, 20:54:26 door FritsT »