Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door janpetel
Vandaag om 18:27:43
Sikje 225 door BartvD
Vandaag om 18:25:38
digitaal veranderd in 15 jaar door C_Jabaaij
Vandaag om 18:24:48
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
  

Auteur Topic: NS 6000 (in schaal 0)  (gelezen 158323 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #525 Gepost op: 24 October 2022, 23:21:03 »
@1795

Edwin, veur mij gelaserd alstublieft.

Gr.

Tom.

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #526 Gepost op: 25 October 2022, 00:29:10 »
Edwin ,
Ook voor mij , korte waterkast met gelaserd frame.
Gr Jan

HenkZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #527 Gepost op: 25 October 2022, 13:55:48 »
Edwin,

En voor mij ook korte waterkast en gelaserd

Mvg Henk

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #528 Gepost op: 25 October 2022, 23:58:47 »
Dan is er toch een moment dat er "grote" concessies gedaan moeten worden. Betreft de remcylinders en de stangen. Probleem zijn (bij mijn model) dat ik de ophangpunten voor de veerpakketten met een zeskantboutje aan de binnenkant heb zitten en die wil ik echt demontabel houden. De remas en de hevels moeten dus anders gepositioneerd worden.
1. remas hoger in het frame
2. hevels iets schuiner.



ad 1. de ophangpunten voor de remas. Die horen zowat op hoogte van de positie van het zeskantboutje


Dit moet er allemaal tussen (de 3e hevel voor de handrem bleek achteraf ook in de weg..helaas)


Zo zou het moeten..


Netter solderen lukte me vanavond niet...kan gebeuren.
Wielen even gedemonteerd anders gaat het echt stinken met de vlam in de buurt.


Het zit, maar daar heb ik het dan ook gezegd.
Stelregel: ieder volgend model wordt beter dan het model waar je nu aan werkt.
Ter info: het gietdeel is inmiddels iets aangepast zodat dit probleem vermeden kan worden. Is dit handmonster toch echt een handmonster waarvan geleerd kan worden. Ga ik het nog veranderen ?.......wie weet.


48590


« Laatst bewerkt op: 26 October 2022, 08:37:35 door FritsT »

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #529 Gepost op: 26 October 2022, 01:16:29 »
Ik heb ook de voorkeur voor een gelaserd frame.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #530 Gepost op: 26 October 2022, 10:10:20 »
Ik zei gister al dat ik beter soldeerwerk heb gedaan en de constructie zat me overigens ook niet lekker. Dat zijn die ogenblikken dat je het werk even terzijde moet leggen en alles eens goed moet overpeinzen. Dat had ik dus net niet gedaan. :(
Het probleem waren de boutjes voor het verenpakket. Vanaf de buitenkant er op gezet, liepen die OOIT tegen de binnenkant van het wiel, maar wat ik helemaal vergeten was (tunnelvisie) is dat ik daarna afstandhouders op de assen heb aangebracht. En wat blijkt...die zeskantboutjes zitten  helemaal niet in de weg. Let wel, de gietdelen blijven aan de binnenkant gesoldeerd.

Dus.....het hele remsysteem maar weer gesloopt.


Nu eerst een stevige bak koffie en opnieuw beginnen.  ;D

Overigens, in de bouwgroep heeft men gisteravond ook niet stilgzeten en zijn de twee constructieplaten op (laser) tekening gezet. Ik moet ze nu nog even handmatig maken.
« Laatst bewerkt op: 26 October 2022, 10:21:25 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #531 Gepost op: 26 October 2022, 14:03:27 »
Dus even rustig voor gaan zitten en geen haast maken en na een aantal uurtjes had ik het weer in elkaar.
Goed in verhouding en een stuk netter vastgezet én met een aansluiting voor de handrem.


48760
« Laatst bewerkt op: 26 October 2022, 14:05:57 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #532 Gepost op: 26 October 2022, 17:02:29 »
De twee lucht-hoofdresrvoirs zitten in de lengte onder de kolenbunker. Makkelijk uit buis/plaat te maken. Vast monteren geeft ongetwijfeld problemen bij het spuiten, dus demontabel houden. Door de voetplaat heen met 2x2 boutjes.

De resrvoirs heb ik eerst van een platte voet voorzien zodat die makkelijk te verwerken is. U-profiel 3x6, gesoldeerd.



Ruime gaten boren en onderlegplaatjes gebruiken zodat je makkelijk kunt positioneren.


« Laatst bewerkt op: 26 October 2022, 18:36:41 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #533 Gepost op: 26 October 2022, 19:43:18 »
Voor mezelf even een geheugensteuntje...
De onderstaande werklijst wordt korter en korter, maar het werk zal nog wel even duren omdat er veel kleine zaken (vnl. het loodgieterswerk) gedaan  moeten worden. Maar het grote werk zit er op.
Nog 3 items waar we binnen de bouwgroep aan moeten werken en dat zijn de specifieke SS-buffers, de snelheidsmeter en de juiste peilglazen.

Lijst:
remstangen
remcylinders
bevestgingsbouten demperkast op buitenzijde rookkast
valbeugels
leiding luchtpomp
leiding blazer
wateraftapkraan zijtanks
aandrijving smeerpers (op achterse drijfwiel)
zandleidingen
contragewichten in de wielen
leidingen onder de voetplaat
leiding + klepkasten blazer
trippleklep (heb ik liggen als gietdeel)
lampen (philotrain)
machinistenhuis inrichten
schuiframen. Die komen op de etsplaat Vs.2 Die waren we vergeten bij Vs1.

In 3D moeten nog worden getekend:
pyrometer
klepkasten
buffers, SS
snelheidsmeter

Electra:
stroomafname
« Laatst bewerkt op: 02 November 2022, 15:58:18 door FritsT »

Vincent NCO

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #534 Gepost op: 26 October 2022, 20:58:09 »
Frits, al dit moois verdwijnt toch niet onder een laagje verf?

Het is elke keer weer met bewondering kijken hoe je maakt. Op de foto lijkt het zo groot, maar wanneer je het in het echt ziet sta je versteld.

Ga zo door!
Bouwer van Nederlandse modellen op spoor 1

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #535 Gepost op: 27 October 2022, 12:55:57 »
Wat het laseren of etsen van de onderstel laser of etsplaat betreft, gaat dus voor alle duidelijkheid, ALLEEN over de nickelzilveren onderstel plaat onderdelen, de kap is van messing, etswerk.

Gaat het toch laseren worden gezien de meldingen. Kan ik me verder concentreren op de tekeningen afmaken, en hoef ik geen etstekening te maken voor het onderstel. Wordt vervolgd.
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #536 Gepost op: 28 October 2022, 18:42:10 »
De "loodgieter" is gearriveerd....

1. Stoomleiding naar de luchtpomp:
0,8 mm draad


drukregelaar (under construction),


-pijpverbinder gietdeel, doorboord
-klem aan plaatwerk = strip 0,2x1,0. Tzt. vast te zetten (na het spuiten)


2. Pyrometer leiding ( in 1:1 een  koperen  buis van een paar mm. (Dun dunner dunst.)
Het aantal klemmetjes verschilt tussen 1200-en. Dit aantal klopt met de SS-1210.


vastzetten aan de ketel met dun koperdraad




3. Mantelbuis met smeerleidingen onder de ketel naar de rookkast
het zouden 8 leidingen moeten zijn, maar ik krijg er in model maar 4 stuks koperdraad 0,3 door een buis 1,5. Dunner koperdraad is onwerkbaar.








Nu nog de blazer....en zo blijf je bezig.
« Laatst bewerkt op: 29 October 2022, 13:17:08 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #537 Gepost op: 30 October 2022, 12:18:04 »
In afwachting van het gietdeel van de pyrometer en de blazer verder met het remwerk.

Hoe de exacte uitvoering van de trekstangen voor het remsysteem was, wordt uit de beschikbare tekening niet 100% duidelijk. Schematisch is het wel duidelijk.
1. Rood: trekstangen
2. Oranje: overbrenging op de drwastang
3. Geel: stelmechanisme
4. Blauw hevel remas.


Op deze foto onder de 3737 zie je de achterste trekstang met stelmechanisme. Ook duidelijk dat er geen ingewikkelde overbrenging op de dwarsbalk was. Hoe de stang daar op bevestigd was....... via een T stuk aan de stang?  ???


Dan maar aan de slag...
L-profiel 5x3


Bevestigd met klinknagels Hassler-96 aan de dwarsbalk


Ik heb gekozen voor een verbinding met beschikbare gietdeeltjes.
Stangen worden gemaakt van Albion buis 0,8x1,0


49400
« Laatst bewerkt op: 30 October 2022, 12:25:00 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #538 Gepost op: 30 October 2022, 14:24:23 »
Gietdeeltjes, buis 0,8/1,0 en klinknagels..dat is wat ik gebruik om het stangenstelsel te maken.


Deel 1:




Nu kan/moet  je de haak van de valbeugel op maat knippen zodat de stangen er onderdoor aangebracht kunnen worden. Met de kniptang kom je er nog makkelijk  bij.


Deel 2:


Maat bepalen bij de volgende dwarstang.


Nog eenmaal passen en meten.


Dan solderen.


en dat is twee.


49449

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #539 Gepost op: 30 October 2022, 17:10:03 »
Deel 3:

Dan is er ineens een klein probleempje......in uitgeveerde toestand van de as is er contact met het drijfwerk. Staat de loc op zijn wielen dan is het probleem zo goed als weg.


Voor de bedrijfszekerheid heb ik de ophangpunten op de dwarsbalk overal omgekeerd. Dus even niet 100,0% 1:1 maar laten we zeggen een schoonheidfoutje (of heet dat "compromis"). En als de loc op zijn wielen staat kan je het geeneens zien. Maar duidelijk is, het probleem is helemaal opgelost.




Nu kunnen de valbeugels er weer op.