Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:22:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 19:22:38
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 19:16:32
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 18:56:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 18:20:18
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 17:21:35
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
  

Auteur Topic: NS 6000 (in schaal 0)  (gelezen 160194 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11301
    • nulpunt
Re: NS 6000 ( in schaal 0)
« Reactie #15 Gepost op: 19 November 2014, 15:44:02 »
In het aanvangsbericht sprak ik van "supergedetailleerd model".  Alle onderdelen worden (of zijn al)  in principe in eigen beheer in 3D ontworpen en in messing afgegoten. Dus ook de wielen. Daarbij krijgen die gedraaide stalen wielbanden.
Bedenk: 10 loks, en je mag nooit te weinig hebben... dus beginnen te rekenen met 100 grote wielen en 150 kleine en wielbanden.



De getoonde foto is van het proefmodel en gemaakt met restanten uit de rommelbak. Die gaat straks het rariteitenkabinet (is eigenlijk al vol) of de prullenbak in.

Er komen NS en SS veries dus ook exemplaren met korte en lange waterbakken. We maken wat we willen onder het motto... geen haast, maar wel goed... en met plezier..
« Laatst bewerkt op: 19 November 2014, 15:47:29 door FritsT »

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: NS 6000 ( in schaal 0)
« Reactie #16 Gepost op: 19 November 2014, 18:29:08 »
Als ik dit zo allemaal zie dan jeuken mijn handen om een 1:1 exemplaar te maken. De vraag is dan wel of de machine zijn geld op kan brengen want de originele max snelheid is niet bijster hoog om op de hoofdlijn mee te kunnen.
@ to the beach
Uiteraard wordt uitgebreid aandacht besteed aan de gerequireerde machines die naar Frankrijk gingen. Naast een drietal nooit eerder gepubliceerde fotos van de locomotieven aan het Westelijk Front is in het betreffende hoofdstuk ook aandacht voor het verhaal van een stoker die zijn ervaringen tijdens WO1 op schrift heeft gesteld.
De ontstaansgeschiedenis van de locomotieven van idee tot het productierijpe ontwerp komt in een ander boek, dat begin december verschijnt. Het is het bewerkte collegedictaat van Prof. Westendorp, de ontwerper van de 6200, 3700, 6000 en 8500 waarvan het manuscript deel uitmaakte van de bibliotheek van Backer & Rueb. In het boek komen de originele schetsen voor die gemaakt zijn voor het dictaat door de latere Ir. W. Pont, de ontwerper van de 6300 en 3900 en de bijbehorende "autographieen" met tekeningen van onderdelen van o.a. de 6000-en zoals kruiskop en aspot.
@ Frits
hierbij de tekening van het ketelfront, de foto ligt bij de uitgever om gescand te worden dus dat wordt even wachten.
Gr.
John

fly with the eagle or scratch with the chickens

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: NS 6000 ( in schaal 0)
« Reactie #17 Gepost op: 21 November 2014, 13:47:27 »
Bij deze de foto van het ketelfront.
gr.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11301
    • nulpunt
Re: NS 6000 ( in schaal 0)
« Reactie #18 Gepost op: 20 March 2015, 00:04:09 »
Het maken van de etstekeningen voor de NS 6000 is een gigantische klus, maar het vordert. Een belangrijk deel van de tekeningen (veel van het kleine grut) is omgezet naar een etstekening. Die kan zo naar de etser.

De andere tekeningen zullen over niet al te lange termijn ook gereed zijn. Ons motto...we hebben geen haast.

 

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: NS 6000 ( in schaal 0)
« Reactie #19 Gepost op: 20 March 2015, 11:37:30 »
Stond ik nu wel of niet op de intekenlijst Frits :D Ik bedoel, h0 is mooi, maar sommige dingen zijn mooier in 0 ;D
Spoor 0 adept

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: NS 6000 ( in schaal 0)
« Reactie #20 Gepost op: 20 March 2015, 12:08:55 »
Alles is mooier in spoor 0.

Jan

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: NS 6000 ( in schaal 0)
« Reactie #21 Gepost op: 20 March 2015, 12:35:40 »
Haha Jan ;D
Spoor 0 adept

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11301
    • nulpunt
Re: NS 6000 ( in schaal 0)
« Reactie #22 Gepost op: 20 March 2015, 12:58:06 »
O O, Tom

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: NS 6000 ( in schaal 0)
« Reactie #23 Gepost op: 20 March 2015, 13:31:00 »
Het is niet O O maar 0 0...

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11301
    • nulpunt
Re: NS 6000 ( in schaal 0)
« Reactie #24 Gepost op: 20 March 2015, 14:43:09 »
Tja tja het is me wat. Verwarrend dat spoor 0, maar wel m00i.

Voorlopig zijn we lekker bezig en dat is het allerbelangrijkste.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11301
    • nulpunt
Re: NS 6000 ( in schaal 0)
« Reactie #25 Gepost op: 20 March 2015, 15:30:11 »
Wie?

Zit er aan de achterkant van de rookkast (zoals bij vele NS loks) een messing ring rond de ketel? Dus niet de ketelbanden, maar de ring.

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: NS 6000 ( in schaal 0)
« Reactie #26 Gepost op: 20 March 2015, 15:44:07 »
Ja, net als bij de 3700-en maar niet bij de eerste levering.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1813
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: NS 6000 ( in schaal 0)
« Reactie #27 Gepost op: 20 March 2015, 19:34:16 »
Hoi Frits,

Dit is echt een mooi project wat jij gestart ben zo NS 6000 die werden veel ingezet op de lijn Nijmegen Kleve.  Erg leuk ik ga je project volgen ben benieuwd na het eind resultaat.

Spoor nul is mooi en blijft mooi zo wel nu als voor de komende jaren.

Met spoorse groeten,

Bernard

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11301
    • nulpunt
Re: NS 6000 ( in schaal 0)
« Reactie #28 Gepost op: 20 March 2015, 19:45:02 »
Nou, voor komende jaren kan je dit project gaan volgen, want we zijn nog lang niet klaar met ontwerpen, laat staan bouwen. Maar volgde je het verhaal dan nog niet ? We zijn al sinds de zomer van 2011 bezig.

http://spoor0.blogspot.nl/search/label/project%20x
« Laatst bewerkt op: 20 March 2015, 21:04:14 door FritsT »

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Re: NS 6000 ( in schaal 0)
« Reactie #29 Gepost op: 20 March 2015, 21:32:53 »
Hoi Frits,

Leuk dat er nog steeds voortgang in zit.  (y) ik blijf dit project met veel interesse volgen.

heb je enig idee welke diameter drijfwielen de 6000 had ?

Groeten en succes met het project,
Marc