Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 12:48:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 12:46:02
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door bask185
Vandaag om 12:41:02
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 12:34:07
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 12:33:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:26:11
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm door sncf231e
Vandaag om 12:25:27
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:10:25
PB Models, ICR-rijtuigen door Luc2000
Vandaag om 12:09:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:07:06
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Jeroen Water
Vandaag om 11:42:24
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:24:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:17:54
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door RetroJack
Vandaag om 10:47:51
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 10:39:08
Roco modellen op aliexpress door Arjan6511
Vandaag om 10:28:37
verschil in montage plaat dieselmotor wagen door edwin1974
Vandaag om 10:28:02
Märklin 2025 door Corné81
Vandaag om 09:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 08:59:35
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 08:35:34
De dingen die je kan maken uit een plaat. door MOVisser
Vandaag om 08:27:38
Duits transport, waar in NL? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 07:35:25
VAM containerwagens spoor-0 door Frits C
Vandaag om 07:13:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:27:05
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door DJV
Vandaag om 01:29:54
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
25 October 2025, 23:19:18
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
25 October 2025, 21:57:25
Bahnstrecke 5867 door einte
25 October 2025, 21:28:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
25 October 2025, 20:51:02
  

Auteur Topic: Ketelfront NS 5500  (gelezen 17938 keer)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Ketelfront NS 5500
« Reactie #30 Gepost op: 20 November 2014, 01:49:53 »
Als ie het maar doet als je de trafo open draait...  ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 532
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Ketelfront NS 5500
« Reactie #31 Gepost op: 20 November 2014, 07:12:00 »
De trafo van het weerstandssoldeerapparaat?

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: Ketelfront NS 5500
« Reactie #32 Gepost op: 20 November 2014, 09:36:12 »
Denk dat Ewout zoiets bedoelt:



mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8878
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Ketelfront NS 5500
« Reactie #33 Gepost op: 20 November 2014, 09:40:09 »
Ha Jan,
Je hebt een pb :-)
Dank!
Huibert

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11506
    • nulpunt
Re: Ketelfront NS 5500
« Reactie #34 Gepost op: 20 November 2014, 10:28:27 »
@Ivo

Zo kan je dus ook een ketelfront bouwen.....
Dit is een foto van mijn SCHAAL 0 bouwsel (nog niet af) van een Franse 241P, kit van Benoit Semblat.

http://benoit.semblat.free.fr/accueil.html

http://benoit.semblat.free.fr/locomotives.html

en met bewegende beelden...
https://www.youtube.com/watch?v=5jir6x2xsrI

https://www.youtube.com/watch?v=2f_sQ9iuPDc&list=PL_KmDbQUUcZtX2JEnWXikYDfhkMXItke2



bouwverslag: http://spoor0.blogspot.nl/search/label/241P
klik in het bouwverslag op de foto voor een vergroting
« Laatst bewerkt op: 20 November 2014, 10:50:44 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: Ketelfront NS 5500
« Reactie #35 Gepost op: 20 November 2014, 12:01:52 »
Uw bericht uit 2007:

Ivo,

voor de duizendste keer..........(en je weet, ik blijf net zo lang aan je kop zeuren tot je het een keertje doet)  .... bouw eens in 0.
Gewoon proberen. Keuze aan modellen en kits is er in overvloed.

Hieronder het machinistenhuis van de loc waar ik nu mee bezig ben.
Dat zal je wel een beetje stimuleren denk ik.

Natuurlijk is het stimulerend, maar ik ben bang dat ik dan helemaal niets meer afmaak.

Dus voorlopig nog maar H0  ;) Eerst nog eens de 1300 rijdend maken en daar wil ik echt nog het een en ander perfectioneren aan het ketelfront.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11728
    • Mijn fotoarchief
Re: Ketelfront NS 5500
« Reactie #36 Gepost op: 20 November 2014, 12:07:35 »
Kijk, allemaal buitengewoon gaaf en prikkelend, die enorme sneltreinlocs in 0. Lijkt mij ook geweldig eens zo iets in elkaar te zetten. Maar ik neem niet aan dat ik als complete leek op dit gebied er verstandig aan doe een 241P te bestellen en te gaan solderen...

Of wel?

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: Ketelfront NS 5500
« Reactie #37 Gepost op: 20 November 2014, 12:27:39 »
Nee  ;)

Zet eens een DJH 5500 in elkaar  ;D

Er zijn niet zoveel messing kits op de markt. Waar je ook veel van leert zijn de Philo kappen voor een 6200 en 9500. Is met een beetje moeite nog wel tweedehands te krijgen. Goede soldeerervaring en niet al te moeilijk en met een uitstekende handleiding en after sales is een 2000 van Wim Mesu. Maar dat is dus een diesel.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11728
    • Mijn fotoarchief
Re: Ketelfront NS 5500
« Reactie #38 Gepost op: 20 November 2014, 12:33:13 »
Ik heb nog een DJH 5000 liggen  ;D

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11506
    • nulpunt
Re: Ketelfront NS 5500
« Reactie #39 Gepost op: 20 November 2014, 12:41:05 »
Wat een koudwatervrees voor beide heren.

ter info... de 141R was mijn EERSTE soldeersel. Ik dacht: waarom makkelijk als het "moeilijk" kan. En dat viel zo ontzettend mee, desondanks de Franse taal, want daarvoor heb je Google Translate en correspondentie met buitenlandse modelbouwers. Gaat vanzelf, want ook die zitten op contact te wachten.
Het is niet moeilijker dan H0, er zitten alleen wat meer onderdelen op, dus ook meer van die leuke resaecrh. En waarom moet een model morgen af als je er langer over kunt doen?. Het plezier blijft hetzelfde.

Op zeer korte termijn (dus naast het 6000 project) beginnen we vooralsnog met drie man aan drie exemplaren van de 4300.. in 0 wel te verstaan. Zo te bestellen in Engeland. Wat kleine aanpassingen naar wens en dan staat er een leuk NS model.


1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
    • Raamsdonk spoor 0
Re: Ketelfront NS 5500
« Reactie #40 Gepost op: 20 November 2014, 13:05:41 »
Citaat
Maar ik neem niet aan dat ik als complete leek op dit gebied er verstandig aan doe een 241P te bestellen en te gaan solderen...

Juist wel....  Gewoon doen, gaat zeker lukken, je bent wat langer bezig, als met een DJH kit, die je in een paar avonden in elkaar zet.
Maar is zeker niet moeilijker. Nu is zo'n Fransse lok, wel veeeeellll meer werk, omdat er veeeeel meer op zit, dan op " onze" Nederlandsche loks. Maar 0 is zeker niet moeilijker, alleen veel leuker, omdat je toch net wat meer losse detaiis erop wilt zetten, dus wel meer werk.
0 is niet moeilijker, wel leuker!! (y)
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11728
    • Mijn fotoarchief
Re: Ketelfront NS 5500
« Reactie #41 Gepost op: 20 November 2014, 13:11:55 »
Ik ben me bewust dat het nu een tikje off topic gaat, voor bouwpakketten van spoor 0 locs zal ik neem ik aan vooral aangewezen zijn op Frans, Brits of Duits spul?

Zo'n mogelijke 4300 klinkt dan wel weer interessant.

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
    • Raamsdonk spoor 0
Re: Ketelfront NS 5500
« Reactie #42 Gepost op: 20 November 2014, 13:34:40 »
Ja, eigenlijk wel, maar de DJH 4300 en 5000, zijn ook niets meer dan de Engelse versie.
Er is een 8800 kit, maarf ook de Enter van de SGB is een Fransse en een Engelse kit van..
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11728
    • Mijn fotoarchief
Re: Ketelfront NS 5500
« Reactie #43 Gepost op: 20 November 2014, 13:41:36 »
Heb je misschien een paar links naar Franse en Britse fabrikanten? Die van de 241P heb ik al uitgebreid bekeken  :)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: Ketelfront NS 5500
« Reactie #44 Gepost op: 20 November 2014, 13:51:05 »
Frits en Edwin geven nu zeeeeeeer onverstandige adviezen. Dit zorgt ervoor dat Eelco of anderen een dure kit kopen, onhandig gaan solderen en uiteindelijk teleurgesteld in een hoek wegleggen met de conclusie dat het niks voor hem is. Zo zijn er al veel enthousiaste mensen juist niet gewonnen voor het zelfbouwen. Beste advies is: wil je zelf solderen, koop een beginnerskit van MK en kijk of het iets voor je is. De stap naar groter komt vanzelf wel en die stap is minder groot: van klein naar groot, dan van niets naar iets.
Mijn eerste messing model was de 2400 van Philotrain. Ook niet echt een beginnerskit, maar ik soldeerde al jaren elektronica met zelf geëtste printen en zo. Zo heeft ook Karst een vliegende start gemaakt.


mvg,
Ivo

Overigens vind ik de 5000 ook geen beginnerskit, maar ik geloof, als ik het goed heb gevolgd, dat het chassis al in elkaar is gezet door Tom en Leen.
« Laatst bewerkt op: 20 November 2014, 13:52:57 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*