Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 17:25:34
Bahnstrecke 5867 door 741230
Vandaag om 17:15:07
Uhlenbrock Iris door phdirk
Vandaag om 16:53:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:29:31
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door prutser
Vandaag om 15:56:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door ronaldvd2000
Vandaag om 15:24:54
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 14:42:55
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 14:25:07
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:58:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:26:43
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 11:06:00
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:34:15
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 09:44:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:19
modeltreinbeurs elsloo door dennie
Vandaag om 07:38:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:04:00
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Da's Daz 2 door NS264
16 August 2025, 22:13:27
  

Auteur Topic: Ketelfront NS 5500  (gelezen 17524 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11327
    • nulpunt
Re: Ketelfront NS 5500
« Reactie #15 Gepost op: 18 November 2014, 12:34:19 »
Problematiek van het ketelfront 6000 is me zojuist duidelijk of onduidelijk (hoe je het ook wilt noemen) geworden. Ja er is informatie, maar niet die ik zoek. De zoektocht naar MEER informatie blijft gaande.

en wat was er eerder? ... het 0-model of het boek?.
Het boek lijkt de strijd te gaan winnen.
Maar ja, het ei was er eeder dan de kip....of andersom?

2015.... heel mooi jaar , Ivo gaat in Nul bouwen.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Ketelfront NS 5500
« Reactie #16 Gepost op: 18 November 2014, 13:31:13 »
Hallo Ivo ,
Heb je hier wat aan?

Bedankt, scheelt mij weer foto's zoeken. (y)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: Ketelfront NS 5500
« Reactie #17 Gepost op: 18 November 2014, 14:18:34 »
2015.... heel mooi jaar , Ivo gaat in Nul bouwen.
Frits has a dream  :)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
    • DV modelspoor
Re: Ketelfront NS 5500
« Reactie #18 Gepost op: 18 November 2014, 14:27:31 »
qua detail werk kan je dan nog verder gaan Ivo ;D
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: Ketelfront NS 5500
« Reactie #19 Gepost op: 18 November 2014, 14:30:30 »
Ik denk dat een apart draadje voor een 6000 wel op zijn plaats is.
Gr.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11656
    • Mijn fotoarchief
Re: Ketelfront NS 5500
« Reactie #20 Gepost op: 18 November 2014, 14:32:35 »
Het staat je uiteraard geheel vrij een draadje over de serie 6000 te openen.

Eelco
team forummoderatoren BNLS

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11327
    • nulpunt
Re: Ketelfront NS 5500
« Reactie #21 Gepost op: 18 November 2014, 16:49:13 »
Ik dacht dat ik dat ooit al een keertje gedaan had, maar ik vergis me.

1. Mijn eigen blog: http://spoor0.blogspot.nl/search/label/project%20x
2. Spoor 0 forum: http://www.spoornul.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=814879&hilit=6000

zal straks ook een apart draadje openen

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Ketelfront NS 5500
« Reactie #22 Gepost op: 19 November 2014, 00:30:26 »
Hallo Ivo,

Nog even terugkomend op de HSM700/NS5500.De tekening die ik hierboven geef is van de HSM 700 nog zonder voedingswatervoorverwarmer.Van het aanbrengen daarvan heb ik een tekening uit 1918.Vanwege de grootte laat ik alleen een stukje zien van het machinistenhuis.Helaas staat dat alleen in zijaanzicht op deze tekening.



Overigens waren de Rhijnbogen niet helemaal gelijk aan de HSM locomotieven.Hieronder geef ik ter vergelijking het ketelfront van de Rhijnbogen :



Een belangrijk verschil zijn de injecteurs.De Rhijnbogen hadden onder de voetplaat liggende niet-zuigende injecteurs.De HSM locomotieven hadden bij aflevering Gresham & Craven injecteurs zoals op de NS 3737



Verder waren de bogies natuurlijk verschillend.Bij de Rhijnbogen konden de bogiewielen niet onder de frameplaten door.De bogies van de HSM locomotieven hadden kleinere wielen die wel onder de frameplaten door konden.Om toch door bogen te kunnen rijden waren hadden de frameplaten een knik en liepen ook nog eens spits toe zie hieronder:



Vriendelijke groeten,
Jan den Haan



Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: Ketelfront NS 5500
« Reactie #23 Gepost op: 19 November 2014, 01:24:42 »
Jan,

Bedankt voor de extra info. Is er een injecteur weggehaald, nadat de voedingsvoorwarmer is geplaatst? Ik heb dat wel vaker gezien. Ik zie dat de tekening van het ketelfront nu van de 1600 is. Zal de 2 eens goed naast elkaar leggen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8564
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Ketelfront NS 5500
« Reactie #24 Gepost op: 19 November 2014, 11:02:59 »
Jan, zo te zien heb je ook volledige tekeningen van de 5500/700. kun je die ook plaatsen? Er is gewoonontzttend veel op te zien wat bij de bouw handig is om te weten  :)

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Ketelfront NS 5500
« Reactie #25 Gepost op: 19 November 2014, 21:03:03 »
Hallo Ivo,

Op de tekening uit het archief van de Raad van Toezicht op de Spoorwegdiensten betreffende het aanbrengen van een voedingswatervoorverwarmer op de HSM 701-755 waarvan ik een scan heb helaas geen detailtekening van het ketelfront.Op de tekening betreffende de HSM 801-812 evenmin.In het boek van Waldorp staat in de 6e en 7e druk (uit resp. 1982 en 1986) niets over het aanbrengen van de voorverwarmer.In de door Remmo Statius Muller en Guus Veenendaal bewerkte 8e druk uit 2005 staat op blz. 74 "Vanaf 1916 werd begonnen de locomotieven met een Knorr-voedingswatervoorverwarmer uit te rusten in plaats van de linker Gresham & Craven-injecteur."Nu klopt dat niet helemaal want op de tekening die ik hier heb staat de datum 27-2-1918.Het lijkt mij niet waarschijnlijk dat de voorverwarmer aangebracht werd voordat de Raad hiervoor toestemming verleend.Dat de linker injeceur verwijderd werd lijkt wel aannemelijk.Dat was ook zo bij de HSM 500/NS 2100 (zie het boek van Paul Henken).Zelf heb ik nog een tekening van de MtEvSS 1200/NS 6000 waarop juist de rechter injecteur verwijderd werd.Nu stond bij de Staatsspoor de machinist ook aan de andere zijde.Overigens staat op de tekening wel dat de linker injecteur verwijderd werd en de rechter naar links verplaatst.zie :



Deze verwisseling heeft ermee te maken dat er steeds een snelle en een langzame injecteur was dus met  resp.een kleine en grote stroomsnelheid van het water.

Overigens moet ik nog opmerken dat op de foto van de manometers op de NRS 107 de lanteren ten onrechte een halve slag gedraaid is.Het gaat er natuurlijk om dat de manometers verlicht worden en niet het gezicht van de stoker en machinist.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan
« Laatst bewerkt op: 19 November 2014, 21:17:59 door JanHdH »

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Ketelfront NS 5500
« Reactie #26 Gepost op: 19 November 2014, 21:17:14 »
Hallo Huibert,

Ik kan de meeste tekeningen wel plaatsen.Alleen de tekening van het aanbrengen van de voedingswatervoorverwarmer kan ik niet kleiner krijgen dan 5MB en dat kan dan voor zover ik weet niet geupload worden.Wanneer je mij via een PB jouw email geeft kan ik deze via We Transfer sturen.Eventueel kan ik de andere tekeningen dan ook in het oorspronkelijke formaat sturen.Dan zijn ze uiteraard veel scherper.

Algemeen plan tekening :



Frame :



Waterkasten , kolenbunker en machinistenhuis :



Rookkast :



Pijpen en leidingen zijaanzicht en achter aanzicht



Pijpen en leidingen bovenaanzicht :



Aanbrengen treden op kolenbunker :



Voor een model in H0 is het misschien wat veel informatie.Ik heb deze tekeningen echter voor een spoor 0 model waar ik aan wil beginnen na mijn RTM in 0m project.Bij deze loc wil ik dezelfde graad van detaillering aanhouden als bij de RTM B&R loc.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan
« Laatst bewerkt op: 19 November 2014, 21:32:55 door JanHdH. Reden: aanvulling »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: Ketelfront NS 5500
« Reactie #27 Gepost op: 19 November 2014, 23:38:47 »
Prachtige en nuttige tekeningen!

Voor de aardigheid wat DJH van het ketelfront heeft gemaakt:





Je ziet links een peilglas met 2 afsluiters een regulateur met 2 armen parallel schuin naar beneden en 3 kranen daar weer boven. Volgens mij moet er op de 2 punten onderaan de 2 parallelle armen een stang schuin naar boven waarmee de machinist de regulateur bedient. Althans dat herken ik van ketelfronten van engelse loks. Dus dit is gewoon een kopie van een paar engelse appendages en heeft weinig te maken met alle appendages op het ketelfront van de 5500. Glad vijlen en opnieuw beginnen  ;) ;D

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re: Ketelfront NS 5500
« Reactie #28 Gepost op: 19 November 2014, 23:52:47 »
Hmmmmmm, proefkraantjes, dat doen we al een hele tijd niet meer.

Groeten,

Kapitein Kniesoor

PS dat "iets" boven de regulateurhendel, is de opvangpijp van de aftapkraantjes. Hoe Kniesoor dat weet: ...... dan moet hij erkennen dat de SHM 16 ...............

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Ketelfront NS 5500
« Reactie #29 Gepost op: 20 November 2014, 00:04:41 »
Halo Ivo,

Je zou denken dat het een vuurloze loc moet zijn want er zitten ook geen injecteurs of vuurdeur op.Een bedroevende kwaliteit.Ik zou "gewoon" alles overmaken van messing en deze hele meuk omsmelten tot ballastgewicht.De tekeningen die ik je stuur zijn goed om een perfect model te maken.Succes ermee.

Vriendelijke groeten,

Jan de Haan