Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
US diorama in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 17:25:34
Bahnstrecke 5867
door
741230
Vandaag
om 17:15:07
Uhlenbrock Iris
door
phdirk
Vandaag
om 16:53:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:29:31
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper?
door
Torikoos
Vandaag
om 16:14:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
prutser
Vandaag
om 15:56:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
RdJ
Vandaag
om 15:49:38
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
door
ronaldvd2000
Vandaag
om 15:24:54
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
Vandaag
om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a
door
cbouwhuis
Vandaag
om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
door
dennie
Vandaag
om 14:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Dion
Vandaag
om 14:42:55
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
puntenglijder
Vandaag
om 14:25:07
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Pauldg
Vandaag
om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
Duikeend
Vandaag
om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 12:58:51
Raadplaatje
door
hervé
Vandaag
om 11:26:43
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Peter Soonius
Vandaag
om 11:06:00
't Boemeltje
door
RobVille
Vandaag
om 10:34:15
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 09:44:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:19:19
modeltreinbeurs elsloo
door
dennie
Vandaag
om 07:38:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 03:04:00
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Da's Daz 2
door
NS264
16 August 2025, 22:13:27
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Ketelfront NS 5500
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
5
Omlaag
Auteur
Topic: Ketelfront NS 5500 (gelezen 17524 keer)
FritsT
Offline
Berichten: 11327
Re: Ketelfront NS 5500
«
Reactie #15 Gepost op:
18 November 2014, 12:34:19 »
Problematiek van het ketelfront 6000 is me zojuist duidelijk of onduidelijk (hoe je het ook wilt noemen) geworden. Ja er is informatie, maar niet die ik zoek. De zoektocht naar MEER informatie blijft gaande.
en wat was er eerder? ... het 0-model of het boek?.
Het boek lijkt de strijd te gaan winnen.
Maar ja, het ei was er eeder dan de kip....of andersom?
2015.... heel mooi jaar , Ivo gaat in Nul bouwen.
Gelogd
ingenium
TM
Offline
Berichten: 4350
Re: Ketelfront NS 5500
«
Reactie #16 Gepost op:
18 November 2014, 13:31:13 »
Citaat van: JanHdH op 18 November 2014, 09:06:16
Hallo Ivo ,
Heb je hier wat aan?
Bedankt, scheelt mij weer foto's zoeken.
Gelogd
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: Ketelfront NS 5500
«
Reactie #17 Gepost op:
18 November 2014, 14:18:34 »
Citaat van: FritsT op 18 November 2014, 12:34:19
2015.... heel mooi jaar , Ivo gaat in Nul bouwen.
Frits has a dream
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
DV modelspoor
Offline
Berichten: 845
Re: Ketelfront NS 5500
«
Reactie #18 Gepost op:
18 November 2014, 14:27:31 »
qua detail werk kan je dan nog verder gaan Ivo
Gelogd
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!
https://www.instagram.com/dvmodelspoor/
pullmanneke
Offline
Berichten: 412
Re: Ketelfront NS 5500
«
Reactie #19 Gepost op:
18 November 2014, 14:30:30 »
Ik denk dat een apart draadje voor een 6000 wel op zijn plaats is.
Gr.
John
Gelogd
fly with the eagle or scratch with the chickens
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11656
Re: Ketelfront NS 5500
«
Reactie #20 Gepost op:
18 November 2014, 14:32:35 »
Het staat je uiteraard geheel vrij een draadje over de serie 6000 te openen.
Eelco
team forummoderatoren BNLS
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11327
Re: Ketelfront NS 5500
«
Reactie #21 Gepost op:
18 November 2014, 16:49:13 »
Ik dacht dat ik dat ooit al een keertje gedaan had, maar ik vergis me.
1. Mijn eigen blog:
http://spoor0.blogspot.nl/search/label/project%20x
2. Spoor 0 forum:
http://www.spoornul.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=814879&hilit=6000
zal straks ook een apart draadje openen
Gelogd
Jan den Haan
Offline
Berichten: 524
RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Ketelfront NS 5500
«
Reactie #22 Gepost op:
19 November 2014, 00:30:26 »
Hallo Ivo,
Nog even terugkomend op de HSM700/NS5500.De tekening die ik hierboven geef is van de HSM 700 nog zonder voedingswatervoorverwarmer.Van het aanbrengen daarvan heb ik een tekening uit 1918.Vanwege de grootte laat ik alleen een stukje zien van het machinistenhuis.Helaas staat dat alleen in zijaanzicht op deze tekening.
Overigens waren de Rhijnbogen niet helemaal gelijk aan de HSM locomotieven.Hieronder geef ik ter vergelijking het ketelfront van de Rhijnbogen :
Een belangrijk verschil zijn de injecteurs.De Rhijnbogen hadden onder de voetplaat liggende niet-zuigende injecteurs.De HSM locomotieven hadden bij aflevering Gresham & Craven injecteurs zoals op de NS 3737
Verder waren de bogies natuurlijk verschillend.Bij de Rhijnbogen konden de bogiewielen niet onder de frameplaten door.De bogies van de HSM locomotieven hadden kleinere wielen die wel onder de frameplaten door konden.Om toch door bogen te kunnen rijden waren hadden de frameplaten een knik en liepen ook nog eens spits toe zie hieronder:
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
Gelogd
RTM in 0m
Langs de Vrolikstraat in 1:45(tussen Amsterdam Weesperpoort en Muiderpoort)
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: Ketelfront NS 5500
«
Reactie #23 Gepost op:
19 November 2014, 01:24:42 »
Jan,
Bedankt voor de extra info. Is er een injecteur weggehaald, nadat de voedingsvoorwarmer is geplaatst? Ik heb dat wel vaker gezien. Ik zie dat de tekening van het ketelfront nu van de 1600 is. Zal de 2 eens goed naast elkaar leggen.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Huup
Offline
Berichten: 8564
May your coffee kick in before reality does.
Re: Ketelfront NS 5500
«
Reactie #24 Gepost op:
19 November 2014, 11:02:59 »
Jan, zo te zien heb je ook volledige tekeningen van de 5500/700. kun je die ook plaatsen? Er is gewoonontzttend veel op te zien wat bij de bouw handig is om te weten
Gelogd
Duin aanZee II
Jan den Haan
Offline
Berichten: 524
RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Ketelfront NS 5500
«
Reactie #25 Gepost op:
19 November 2014, 21:03:03 »
Hallo Ivo,
Op de tekening uit het archief van de Raad van Toezicht op de Spoorwegdiensten betreffende het aanbrengen van een voedingswatervoorverwarmer op de HSM 701-755 waarvan ik een scan heb helaas geen detailtekening van het ketelfront.Op de tekening betreffende de HSM 801-812 evenmin.In het boek van Waldorp staat in de 6e en 7e druk (uit resp. 1982 en 1986) niets over het aanbrengen van de voorverwarmer.In de door Remmo Statius Muller en Guus Veenendaal bewerkte 8e druk uit 2005 staat op blz. 74 "Vanaf 1916 werd begonnen de locomotieven met een Knorr-voedingswatervoorverwarmer uit te rusten in plaats van de linker Gresham & Craven-injecteur."Nu klopt dat niet helemaal want op de tekening die ik hier heb staat de datum 27-2-1918.Het lijkt mij niet waarschijnlijk dat de voorverwarmer aangebracht werd voordat de Raad hiervoor toestemming verleend.Dat de linker injeceur verwijderd werd lijkt wel aannemelijk.Dat was ook zo bij de HSM 500/NS 2100 (zie het boek van Paul Henken).Zelf heb ik nog een tekening van de MtEvSS 1200/NS 6000 waarop juist de rechter injecteur verwijderd werd.Nu stond bij de Staatsspoor de machinist ook aan de andere zijde.Overigens staat op de tekening wel dat de linker injecteur verwijderd werd en de rechter naar links verplaatst.zie :
Deze verwisseling heeft ermee te maken dat er steeds een snelle en een langzame injecteur was dus met resp.een kleine en grote stroomsnelheid van het water.
Overigens moet ik nog opmerken dat op de foto van de manometers op de NRS 107 de lanteren ten onrechte een halve slag gedraaid is.Het gaat er natuurlijk om dat de manometers verlicht worden en niet het gezicht van de stoker en machinist.
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
«
Laatst bewerkt op: 19 November 2014, 21:17:59 door JanHdH
»
Gelogd
RTM in 0m
Langs de Vrolikstraat in 1:45(tussen Amsterdam Weesperpoort en Muiderpoort)
Jan den Haan
Offline
Berichten: 524
RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Ketelfront NS 5500
«
Reactie #26 Gepost op:
19 November 2014, 21:17:14 »
Hallo Huibert,
Ik kan de meeste tekeningen wel plaatsen.Alleen de tekening van het aanbrengen van de voedingswatervoorverwarmer kan ik niet kleiner krijgen dan 5MB en dat kan dan voor zover ik weet niet geupload worden.Wanneer je mij via een PB jouw email geeft kan ik deze via We Transfer sturen.Eventueel kan ik de andere tekeningen dan ook in het oorspronkelijke formaat sturen.Dan zijn ze uiteraard veel scherper.
Algemeen plan tekening :
Frame :
Waterkasten , kolenbunker en machinistenhuis :
Rookkast :
Pijpen en leidingen zijaanzicht en achter aanzicht
Pijpen en leidingen bovenaanzicht :
Aanbrengen treden op kolenbunker :
Voor een model in H0 is het misschien wat veel informatie.Ik heb deze tekeningen echter voor een spoor 0 model waar ik aan wil beginnen na mijn RTM in 0m project.Bij deze loc wil ik dezelfde graad van detaillering aanhouden als bij de RTM B&R loc.
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
«
Laatst bewerkt op: 19 November 2014, 21:32:55 door JanHdH. Reden: aanvulling
»
Gelogd
RTM in 0m
Langs de Vrolikstraat in 1:45(tussen Amsterdam Weesperpoort en Muiderpoort)
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: Ketelfront NS 5500
«
Reactie #27 Gepost op:
19 November 2014, 23:38:47 »
Prachtige en nuttige tekeningen!
Voor de aardigheid wat DJH van het ketelfront heeft gemaakt:
Je ziet links een peilglas met 2 afsluiters een regulateur met 2 armen parallel schuin naar beneden en 3 kranen daar weer boven. Volgens mij moet er op de 2 punten onderaan de 2 parallelle armen een stang schuin naar boven waarmee de machinist de regulateur bedient. Althans dat herken ik van ketelfronten van engelse loks. Dus dit is gewoon een kopie van een paar engelse appendages en heeft weinig te maken met alle appendages op het ketelfront van de 5500. Glad vijlen en opnieuw beginnen
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
guest7823
Gast
Re: Ketelfront NS 5500
«
Reactie #28 Gepost op:
19 November 2014, 23:52:47 »
Hmmmmmm, proefkraantjes, dat doen we al een hele tijd niet meer.
Groeten,
Kapitein Kniesoor
PS dat "iets" boven de regulateurhendel, is de opvangpijp van de aftapkraantjes. Hoe Kniesoor dat weet: ...... dan moet hij erkennen dat de SHM 16 ...............
Gelogd
Jan den Haan
Offline
Berichten: 524
RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Ketelfront NS 5500
«
Reactie #29 Gepost op:
20 November 2014, 00:04:41 »
Halo Ivo,
Je zou denken dat het een vuurloze loc moet zijn want er zitten ook geen injecteurs of vuurdeur op.Een bedroevende kwaliteit.Ik zou "gewoon" alles overmaken van messing en deze hele meuk omsmelten tot ballastgewicht.De tekeningen die ik je stuur zijn goed om een perfect model te maken.Succes ermee.
Vriendelijke groeten,
Jan de Haan
Gelogd
RTM in 0m
Langs de Vrolikstraat in 1:45(tussen Amsterdam Weesperpoort en Muiderpoort)
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
5
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Ketelfront NS 5500