Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Göhrener Viaduct door Duikeend
Vandaag om 21:30:13
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: Fleischmann 4010 T3 aandrijving  (gelezen 12364 keer)

lokloods

• Offline Offline
Re: Fleischmann 4010 T3 aandrijving
« Reactie #15 Gepost op: 21 November 2014, 21:38:05 »
Heb de foto nog eens bekeken en zo te zien zijn de contacten wel heel erg ver uitgebogen. Dus voorzichtig terugbuigen, zodanig dat er een goed contact is met de wielen en niet meer dan dat

stoombr38

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 22 November 2014, 13:53:16 »
Heb de foto nog eens bekeken en zo te zien zijn de contacten wel heel erg ver uitgebogen. Dus voorzichtig terug buigen, zodanig dat er een goed contact is met de wielen en niet meer dan dat
Ik wil eraan toevoegen dat de wielcontacten tegen de wielflens moeten komen, en opletten dat deze niet tegen de spaken van de wielen komen.
Dan loopt de boel vast.

Grt. Jo

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #17 Gepost op: 24 November 2014, 18:42:08 »
Vandaag de boel weer eens gemonteerd. De motor in de klem gelaten, alleen de stroomafnemers verwijderd. Wat bleek? De boel draaide. Stroomafnemers gemonteerd, de boel stagneert. Even dacht ik de oplossing gevonden te hebben, het lipje van de verlichting zat niet op de juiste plaats en maakte kortsluiting. Ook op de juiste plaats maakt dit lipje kortsluiting, maar met het lampje er tussen gaat het prima. Dacht ik. Tot dat de stroomafnemers de wielen raken. Dan weigert de motor dienst. Wat blijkt, alles maakt ongeveer kortsluiting. De wielen staan in verbinding met de drijfstangen en die zijn links en rechts door een dwarsverbinding ook met elkaar verbonden. Daarnaast heb ik het idee dat de wielen onderling ook verbinding hebben met de as.
Einde oefening lijkt mij. Want dit wordt mij te technisch. Raar vind ik het wel, maar het onderstel zou zo maar een 3rail versie kunnen zijn.

Groet,
michel

station goes

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 24 November 2014, 19:31:42 »
Hoi,

IK heb in een recent verleden ruzie gehad met een T3, dit op basis van een kortsluiting.
Bij het aanbrengen van de stroomafname onder de locomotief wordt deze bevestigd middels een schroef. Die in het midden zit, en aan de binnenkant door een van de stroomafname strips gaat. Deze maakte kortsluiting met het chassis. (nu had die van mij wel even gebadderd in te tinner alvorens weer zwart gemaakt te worden.

Met natuurlijk als gevolg voerleden decoders >:(

Mogelijk dat dit het geval is?

omdat een plaatje meer zegt dan een woorden. Gaat dus om deze schroef.

groet,
Rik

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #19 Gepost op: 25 November 2014, 08:13:25 »
Hoi Rik,

Het is een lastig onderstel. Die schroef heb ik nog niet eens geprobeerd. De eerste keer dat ik de stroomafnemers correct  monteerde leek het lokje het even te doen. Daarna kreeg ik er geen beweging in, maar hoorde ik de trafo zoemen. Bij het loshalen van de stroomafnemers ben ik verder gaan kijken en gaan meten. Toen kwam ik tot de ontdekking dat het onderstel ergens kortsluiting maakt. Tot nu toe lijkt alles met elkaar verbonden te zijn. Demontage van het onderstel zou uitsluitsel kunnen geven, maar dat zie ik niet zitten, gezien de montage van het drijfwerk.

Even laten rusten maar weer.

Groet,
michel

« Laatst bewerkt op: 25 November 2014, 08:20:43 door tothebeach. Reden: plaatje toegevoegd »

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #20 Gepost op: 25 November 2014, 17:16:57 »
Ik kan het niet loslaten. Nog even wat plaatjes. Als het onderstel geheel gedemonteerd is kan ik het verschil aan de assen zien. De linkerzijde (met de rijrichting mee) lijkt een rode huls om de as te hebben, de rechterzijde een zwarte. Ik zou denken dat er isolatie zit.

Ook in de wielen zie je iets verschil.

Maar het drijfwerk lijkt niet geisoleerd. Niet ten opzichte van het wiel, niet ten opzichte van het frame, niet ten opzichte van de andere zijde. Ik vermoed dat daar de oorzaak zit. Maar ja, om dit los te halen heb ik speciaal gereedschap nodig, lijkt me. Het zit niet zo opzichtig vast als bij de Tigerli :)
Iemand ervaring? Ook met het demonteren van het drijfwerk?

Groet,
michel

« Laatst bewerkt op: 25 November 2014, 17:26:54 door tothebeach. Reden: tekst aangepast »

station goes

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 25 November 2014, 17:40:36 »
Hoi,

Het drijfwerk zit vast met pinnetjes deze kan je er via de achterzijde uitdrukken de middelste is een klem verbinding dus (zoals een kortkoppeling) deze dus even met een pincet of dun tangetje samenknijpen en dan komt die ook los. Verder is juist het rode busje de isolatie.

Ik dacht dat het drukwerk wel geïsoleerd was door de plastic cilinders.

Groet,
Rik

Benrail

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 25 November 2014, 17:56:01 »
Ik heb recent een denk ik vergelijkbaar probleem gehad bij het ombouwen van een fleischmann S6 naar gelijkstroom.
Stroomafnemers is een vergelijkbaar systeem
Met de stroomafnemers vastgezet had ik een onregelmatige kortsluiting, als ik de loc op rails met spanning met de hand voortduwde was er altijd kortsluiting.
Met de stroomafnemers los geen kortsluiting, nergens.
Ik heb alles 25 keer of meer doorgemeten en snapte niet waar de kortsluiting vandaan kon komen. :o
Ik zag wel dat de stroomafnemers op bepaalde punten dicht tegen het metalen frame kwamen.
Uiteindelijk ben ik ervan uitgegaan dat ik de stroomafnemers mogelijk ligt verbogen zou kunnen hebben bij het demonteren en weer monteren.
Ik heb ze daarom op de plaatsen waar ze het metalen frame kunnen raken aan 1 kant van een dun isolatietape voorzien.
Weg kortsluiting....
Bij mij zijn de assen van de loc aan 1 kant geisoleerd aan die zijde heb ik ook de stroommafnemers ten opzichte van het metalen chassis geisoleerd.
Ik hoop dat je er wat aan hebt
Groet van Ben

stoombr38

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 25 November 2014, 19:20:10 »
Hallo Michel het drijf werk is wel geisoleerd van de wielen,als je goed kijkt bij het drijfwerk zie je licht grijze delen zitten dit is plastic. De kruiskop is plastic en ook de bevestiging op het middelste wiel .Onder de middelste verbindings strip van het drijfwerk zit ook links en rechts plastic .De wielen zijn meestal aan een zijde geisoleerd rode bus.
Het makkelijk kijken op sluiting als volgt.Het onderstel zoals op de laatste foto zonder wielcontacten en daarna met wielcontacten op een stuk rail uit proberen.
Trafo op stuk rail (0.50 cm) aansluiten als volgt  pak een auto lamp 12  volt 10- 20 watt sluit deze op de rail in serie aan.Dus een draadje van lamp naar trafo en andere draadje naar een rail  andere draad van trafo naar de andere rail.
Dan het onderstel op de rail spanning erop , druk op het onderstel en heen  en weer bewegen ,  als de lamp aan gaat hebt U sluiting.

Grt. Jo

« Laatst bewerkt op: 25 November 2014, 19:48:51 door stoombr38 »

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #24 Gepost op: 25 November 2014, 20:00:44 »
Ik heb aan 1 kant het drijfwerk losgehaald. Er zaten twee metalen pennetjes in de buitenste wielen. En wat blijkt? Geen sluiting meer. Dus ETS maar even aangeschreven of ze art 73 0520 hebben. Dat lijkt me de juiste oplossing, mits van kunststof.
 (y)
Het blijft wel een kwetsbare constructie. Zodra de drijfstangen een wiel raken zou je sluiting hebben. Nu moet dat wel tegelijkertijd aan 2 kanten gebeuren, dus weinig kans. Maar toch.
Dank voor het meedenken en voor alle communicatie voor en achter de schermen. Ik denk dat ik er zo kom. Dat laat ik natuurlijk ook weten :)

Groet,
michel

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #25 Gepost op: 26 November 2014, 00:01:47 »
ik heb dat de T3 een Dido 8600 pimpsetje gegeven.
Bij het terugplaatsen van de stroomafnemer heel goed oppassen dat ze niet verbuigen.
Dat gaat heel snel.
Ook had ik het probleem dat de lippen die aan het eind omhoog staken soms geen contact met de motor maakte.

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #26 Gepost op: 26 November 2014, 08:57:23 »
Hoi Jan,

Ben er achter dat die dingen snel verbuigen :( Ik hoop de boel recht te krijgen. Het wachten is op de kunststoffen pennen voor het drijfwerk. Tot die tijd ligt de lok gewoon uit elkaar. Kan ik verder met een ander lopend project. Of wat kwasten  :).

Groet,
michel

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #27 Gepost op: 26 November 2014, 16:15:03 »
Als het toch niet lukt heb ik nog een leuke digitale T3 in de aanbieding. ;)

Groet Jaap
« Laatst bewerkt op: 26 November 2014, 16:28:04 door JaJo »
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #28 Gepost op: 26 November 2014, 16:42:55 »
 ;D
En dan heb ik genoeg onderdelen om um te repareren, mocht ie ooit stuk gaan ;)
Dank voor het aanbod, maar ik ga nog even door met puzzelen.

Ik dacht dat het drukwerk wel geïsoleerd was door de plastic cilinders.
Bedoel je hiermee de zwarte cilinders aan de voorzijde? Of cilinders waarmee de pinnen in de wielen geperst zitten? Het metalen drijfwerk is links en rechts met elkaar verbonden door een metalen strip die net over het frame heen gaat en met een schroef aan het frame vast zit.

Ik begreep van Erwin (treinshop Emmen) dat de metalen pinnen, waarmee het drijfwerk aan de wielen zit, origineel zijn. Kijkend bij ebay (of bij Jaap) naar andere T3-en zie ik dezelfde pinnen.
Het lijkt mij dus dat er ergens tussen de wielen en het drijfwerk een geïsoleerde sectie moet zijn. Maar ik kan het zo snel niet vinden. Vanavond nog maar eens het drijfwerk uiteen halen en speuren naar een geïsoleerd stuk.

Groet,
michel
« Laatst bewerkt op: 26 November 2014, 16:50:28 door tothebeach. Reden: plaatje geplaatst en aangepast »

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #29 Gepost op: 26 November 2014, 17:07:17 »
Hallo Michel,

Heb je een multimeter? Dan kunnen we eventueel wat suggesties doen om te kijken waar het fout gaat.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl