Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 14:42:16
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door RikM
Vandaag om 14:42:02
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:36:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Joz
Vandaag om 14:26:56
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 14:26:21
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:27:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
  

Auteur Topic: Fleischmann 4010 T3 aandrijving  (gelezen 12307 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8850
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Fleischmann 4010 T3 aandrijving
« Reactie #45 Gepost op: 26 November 2014, 23:58:49 »
Voor alle duidelijkheid, de lok maakt al kortsluiting zonder stroomafnemers. Het kale chassis met de wielen en het drijfwerk er aan maakt kortsluiting, maak ik het drijfwerk aan 1 kant los, dan is de sluiting ook weg. In combinatie met Tjallings aanname (die klopt),  denk ik dat de koppelstang (de stang tussen de 3 wielen) correct gemonteerd is. Deze is de onderste van alle stangen en heeft dezelfde polariteit als de wielen.
Onder de kruktap (kunststof), tegen de koppelstang aan zit de drijfstang, de stang naar de schuifbeweging, onderste cilinder. Deze heeft dus de zelfde polariteit als de koppelstang, als de wielen.
Aan de linkerzijde van de lok zijn de wielen niet geïsoleerd. Dat betekent ook dat de as van het wiel niet geïsoleerd is. De as is gemonteerd in een metalen frame en kan dus de spanning over brengen naar de centrale bevestigingsstang van het drijfwerk. Dus bij goed functioneren heeft het frame een bepaalde spanning, inclusief het drijfwerk. Dat moet ook, want het licht dat voor de front verlichting zorgt wordt voor een deel gevoed door het frame waar het lichtje in ligt.
Aan de rechterzijde is het drijfwerk iets verbogen en schuurde tegen de drijfstang aan. Dit is de zijde met waarvan de wielen geïsoleerd zijn van het frame door middel van rode hulsjes.  De stroom van de wielen aan de rechterkant loopt dus van de wielen naar de koppelstang, naar de drijfstang, via het verbogen deel van het drijfwerk naar de centrale bevestigingsstang van het frame.

Ik heb het even recht gebogen en even gemeten. Ik geloof dat we er zijn (y)
Morgenavond laat ik weer van me horen. Iedereen ontzettend bedankt voor het denkwerk en redeneren. Ik ben heel blij met de hulp van de laatste dagen, zonder jullie was ik nooit zover gekomen. Super bedankt!

Groet,
michel


ps. Misschien komt nog de volgende uitdaging ;D ;D, maar eerst gaat nu de aandacht naar de Tigerli, want ik denk dat ook daar de oplossing niet lang op zich laat wachten.
« Laatst bewerkt op: 27 November 2014, 00:00:27 door tothebeach »

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3480
    • modulebaan.nl
Re: Fleischmann 4010 T3 aandrijving
« Reactie #46 Gepost op: 27 November 2014, 08:21:15 »
Mooi!

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8850
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Fleischmann 4010 T3 aandrijving
« Reactie #47 Gepost op: 27 November 2014, 17:18:19 »
Nog even de plaatjes. Van bovenaf was er weinig te zien. Het drijfwerk liep naar behoren. Weliswaar iets zwaarder dan de Tigerli, maar ik kon het onderstel zonder al te veel moeite voortduwen.
Op de foto zie je de lok van onderaf. Het verbogen deel is al weer teruggebogen en vrij van de drijfstang. De tweede foto laat zien welk deel van het drijfwerk tegen de drijfstang aanschuurde (gele pijl).




Het grappige is, dat je van achteren heel goed kan zien dat het drijfwerk verbogen is. Dat is me de hele tijd niet opgevallen ::) :-\. Had ik dat eerder opgemerkt, dan was de kortsluiting allang verholpen.


Aan de andere kant had ik dan ook niet geweten hoe de isolatie van het onderstel werkte. Pas toen ik dat door had, werd me duidelijk dat de drijfstang vrij moest lopen van het drijfwerk.
Vanavond wordt de lok in elkaar gezet en volgt de eerste proefrit.

Groet,
Michel





jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Fleischmann 4010 T3 aandrijving
« Reactie #48 Gepost op: 27 November 2014, 17:46:18 »
 (y)

TheovW

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Fleischmann 4010 T3 aandrijving
« Reactie #49 Gepost op: 27 November 2014, 19:44:03 »
Michel,

 Je maakt weer een denkfout, drijfwerk en drijfstang aan 1 zijde mag gewoon tegen elkaar lopen, dus samengevat: het drijfwerk aan de zijde met de niet geisoleerde wielen is min evenals de wielen aan die zijde alsmede het hele frame .Andere kant is dan de geisoleerde wielen alsmede het hele drijfwerk aan die zijde. Waar kan het enigste probleem ontstaan dat bijde zijden de zelfde polariteit heeft dus Ksluiting!
Dat is boven op het frame waar bijde delen van het drijfwerk met 1 schroef en de bijbehorende isolatie plaatjes vast zit. Zit het daar goed, niet per ongelijk isolatiedelen verdwenen tijdens je gesleutel?
Alleen daar kan de Ksluiting ontstaan en nergens anders!!!!!!!!

Mvg Theo

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8850
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Fleischmann 4010 T3 aandrijving
« Reactie #50 Gepost op: 27 November 2014, 20:30:41 »
Hoi Theo,

Bovenlangs is een gesloten systeem. Van de linkerkant tot de rechterkant is het één metalen strip. Aan beide zijden is deze metalen strip bevestigd met een metalen nageltje aan het fijne drijfwerk (ik weet de juiste benaming niet.waar is kapitein kniesoor als je hem nodig hebt :-\). Het punt van isolatie zit aan de rechterzijde (schoorsteen voorop)op de kruktap.
Bovenaanzicht van de metalen strip waaraan het drijfwerk gemonteerd is (gele pijlen):


Zij aanzicht. Rode pijlen geven de metalen pinnen aan waarmee het drijfwerk gemonteerd is. De gele pijl duidt de kunststof kruktap aan:


Want het lokje doet het (zonder flits):


Met flits (let op het gloeilampje voorin):


Ik kan de kap erop gaan zetten. Mijn eerste 'zelf' gerepareerde lok is een feit. Nogmaals: Dank jullie wel.

Groet,
Michel

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8850
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Fleischmann 4010 T3 aandrijving
« Reactie #51 Gepost op: 27 November 2014, 20:43:25 »
T3 compleet:

Rijdend, natuurlijk ;)

Groet,
Michel

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3480
    • modulebaan.nl
Re: Fleischmann 4010 T3 aandrijving
« Reactie #52 Gepost op: 27 November 2014, 21:26:30 »
Helemaal geweldig!
Op naar de volgende   ;D

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

TheovW

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Fleischmann 4010 T3 aandrijving
« Reactie #53 Gepost op: 27 November 2014, 23:36:17 »
Ik heb me inderdaad vergist dacht dat de T3 ook een gescheiden ( veel voorkomende bovenbalk) had.
Maar super dat je probleem is opgelost.

Mvg Theo