Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 11:28:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: HSM koelwagen 'VIANDA' 1912  (gelezen 21650 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
HSM koelwagen 'VIANDA' 1912
« Gepost op: 11 november 2014, 00:08:49 »
Als een kleine 'side-dish' op de Haagse Modelbouw Club tussen diverse grotere projecten hebben we (Robert Baaij, Rob Dobbe en ondergetekende) een standaard Piko koelwagen omgewerkt tot een koelwagen van de in Hoek van Holland gevestigde vleesimporteur Vianda.
Afgezien van een paar kleine toevoegingen aan de wagen bestaat dit project in hoofdzaak uit overspuiten en het aanbrengen van transfers. De transfers zijn voor de club gemaakt door Rob Dobbe.



Hieronder iets meer over de achtergronden en de verbouwing.

Vianda

In 1876 werd in Düsseldorf een firma in ertsen opgericht, de firma Wm. Müller&Co. In 1889 kwam daar een Nederlandse dochteronderneming bij. In tussentijd was de firma uitgebreid met een cargadoors-, expeditie- en rederijbedrijf.  De leiding van het Nederlandse bedrijf kwam in handen van Anton Kröller en deze zou de firma tot een wereldwijd opererende mijnbouw- en scheepvaartonderneming maken. Hij trouwde met Helène, een dochter van Müller. Zij zou, rijk voorzien van kapitaal, het beroemde Kröller-Müller museum oprichten.

In de jaren vlak voor de Eerste Wereldoorlog ging Kröller zich ook interesseren voor de verscheping van Argentijns graan en vlees, de twee belangrijkste exportproducten van dit land. Hiertoe richtte hij twee dochterondernemingen op, de Compañia Mercantil Argentina en de Vianda. Deze laatste dochteronderneming was speciaal opgezet voor de verscheping van ingevroren vlees in koelschepen.
In het begin werd het ijs voor het koelhuis uit Noorwegen gehaald, als de retourlading van Müller’s ijzererts schepen naar Noorwegen.

Vianda werd een belangrijke speler in Hoek van Holland en kreeg zelfs zijn eigen steiger. De naam ‘Vianda-steiger’ bestaat nog steeds.

De eerste openbare vermelding van Vianda is in het Utrechts Nieuwsblad van 1 april 1912, waarin wordt aangekondigd, dat bij wijze van proef bevroren vlees voor binnen- en buitenlands gebruik uit Argentinië wordt geïmporteerd. Dat jaartal strookt goed met de introductie van nieuwe koelwagens bij de HSM.

De koelwagens
In 1912 kwam een drietal koelwagens bij de HSM in dienst die werden gehuurd ten behoeve van de ‘NV Maatschappij voor Verduurzaamde Levensmiddelen “Vianda”.
De verhuurder was de Deutsche Waggon-Leihanstalt AG (DWLA) te Brühl. DWLA was in die jaren de belangrijkste leverancier van vooral geïsoleerde wagons en zij leverde deze in heel Europa.

Met een draagvermogen van 12,5 ton waren de 911 en 912 gebouwd door het Düsseldorfer Eisenbahn Bedarf te Düsseldorf, terwijl de 913 al in 1905 gebouwd was door Waggonfabrik Uerdingen, eveneens in Düsseldorf. Bij de HSM kregen zij de nummers 11911 – 11913.

Bronnen: A. Dekker, biografie Anton Kröller (te verschijnen, voorjaar 2015)
'Modelpraat', clubblad van de modelspoorclub De Hoekse Lijn, Hoek van Holland; zomer 2012 en winter 2012/13

De Verbouwing

Het uitgangspunt voor deze verbouwing is een standaard Piko H0 model van een Duitse koelwagen oud model, bv. 'Bierwagen Gessner', catalogus no. 544 350. Elke andere kleurvariant is even goed bruikbaar. Vergelijkbare koelwagens van andere merken zijn ongetwijfeld ook bruikbaar.

De verschillen tussen de Piko wagen de Vianda-wagen zijn afgezien van de kleur en opschriften minimaal. De belangrijkste zijn de extra balk onder de middendeur en de luchthappers links- en rechtsboven aan de beide zijwanden.

De verbouwing begint met de volledige demontage van de wagen.

Onderstel
Het onderstel wordt gedemonteerd, en de zichtbare delen zijdemat zwart gespoten. De wielen kunnen vervangen door exemplaren van MK Modelbouwstudio, die smaller en fijner zijn en dus een realistischer aanblik geven (spaakwiel 11,5 mm, bestelnummer 870).

Bak
Alle aangezette onderdelen zijn van de bak verwijderd. Bij mij kwamen niet alle handgrepen intact van de wagen af maar dat is geen ramp; ze kunnen later van messing draad 0,5 mm of 0,3 mm worden bijgemaakt.
De gaten van de handgrepen in de laaddeuren heb ik met plamuur gevuld en gladgemaakt (glasvezelstift). De toegevoegde balk onder de deur (zie de foto) is gemaakt uit een horizontaal deel styreen van 1 mm dik, 15x1 mm, en twee verticale delen 0,5 mm dik, 1x3 mm. Hiervan steekt de onderste 1 mm onder de horizontale balk uit; ter versteviging wordt daarom een stukje van 1x1x1 mm styreen achter het uitstekende deel geplakt. Lijmen met plasticlijm of twee-compontentenlijm. Secondenlijm is af te raden omdat deze vrijwel direct vast zit en geen tijd geeft om de onderdelen op precies de goede plaats te schuiven.

De luchthappers heb ik gemaakt van dun alumninium van een oud floppy-schijfje. Dit kan met een Stanleymes of stevig afbreekmes worden gesneden (maak elke snee in 2 of 3 'gangen'). Zie de foto; de happer wordt gevouwen uit een plaatje van ca. 6x7 mm waarin de vouwlijnen met een mes worden voorgekrast, waarna de hoeken met een platte-bektang worden omgezet. De vorm is uit de foto's te halen. De omgevouwen randen die de 'dikte' van de happer bepalen en waarmee hij tegen de zijwand zal worden gelijmd, moeten zodanig worden bijgevijld dat ze weer een rechte lijn vormen die tegen de zijwand aan komt. De bedoelde dikte is 1mm of iets minder.



Spuiten en transfers
Omdat de glasinzet in het remhuis niet gedemonteerd kan worden, moeten deze ramen worden afgeplakt met stukjes schilderstape of Tamiya-afplaktape. Het zwarte vierkant met opschriften links onder aan de zijwand heb ik ook afgeplakt. Dan primerlaag, vervolgens wit (Revell SM 301). Het dak is voorzien van een mastiek-imitatie van fijn schuurpapier (korrel 400). De beide dakluiken voor het koelijs zijn grijs.
   Hierna kwamen de transfers erop, naar voorbeeld van de grootbedrijffoto, op de hiervoor bekende manier. Op elke kopwand komt links- en rechtsboven een wagennummer. Dan zijdematte vernis. Als laatste zullen de handgrepen weer aangebracht, resp. bijgemaakt worden.



« Laatst bewerkt op: 11 november 2014, 00:25:55 door janw »

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: HSM koelwagen 'VIANDA' 1912
« Reactie #1 Gepost op: 11 november 2014, 01:28:51 »
Ik weet dat HIER opgetekend uit herinnering van iemand is dat de belettering zo moet zijn als nu op jouw decal is uitgevoerd, maar op de zwart-wit foto zie ik toch echt letters met een vermoedelijk rode kleur, een witte omlijning en een zwarte schaduw.

De koelvinnen zijn gaaf gemaakt. DIT model heeft laffe decals daarvoor.  :)
« Laatst bewerkt op: 11 november 2014, 01:30:24 door ingenium »
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: HSM koelwagen 'VIANDA' 1912
« Reactie #2 Gepost op: 11 november 2014, 09:10:38 »
Leuk project! Die luchthappers zijn echte toppers Jan!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: HSM koelwagen 'VIANDA' 1912
« Reactie #3 Gepost op: 11 november 2014, 09:17:21 »
Ziet er leuk uit! Prachtige variant op de Piko's die vaak hetzelfde zijn.

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: HSM koelwagen 'VIANDA' 1912
« Reactie #4 Gepost op: 11 november 2014, 09:36:05 »
Ziet er goed uit Jan  (y) (y)

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: HSM koelwagen 'VIANDA' 1912
« Reactie #5 Gepost op: 11 november 2014, 09:54:49 »
Leuk project. Mooi resultaat  (y)
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: HSM koelwagen 'VIANDA' 1912
« Reactie #6 Gepost op: 11 november 2014, 10:24:22 »
Dat wordt een knap wagentje zo, leuk gedaan met die extra luchthappers. Ik had even twijfels bij jullie idee met schuurpapier op het dak, op het origineel echter zie je ook de dakbedekking wat uitsteken, dus het is nota bene een verbetering (y)
De Piko is toch een aardige basis voor een HSM/NS koelwagentje, alleen het remmershuis zou eigenlijk vervangen moeten worden.
Ik heb bij mijn koelwagentjes met een hele lichte wash het plankenmotief wat benadrukt, dat haalt het plastiekerige wit er een beetje af.

RETROBAHN A.G.

mpol

  • Offline Offline
  • Berichten: 388
Re: HSM koelwagen 'VIANDA' 1912
« Reactie #7 Gepost op: 11 november 2014, 10:26:50 »
top wagentje (y)

grt,
Marcel

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: HSM koelwagen 'VIANDA' 1912
« Reactie #8 Gepost op: 11 november 2014, 12:37:34 »
Dank voor de reacties allemaal!
@Ingenium: hoe weet je nu zo zeker dat het centrale deel van die letters op de foto rood is? Het blijft een zw/w foto...
De publicatie van De Hoekse Lijn waar je naar verwijst is hiervoor trouwens inderdaad gebruikt, zie boven.

Overigens zulllen we een beperkt aantal van de decal-sets komende zaterdag (15 nov. 2014) op de open dag van de Haagse Modelbouw Club verkopen.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: HSM koelwagen 'VIANDA' 1912
« Reactie #9 Gepost op: 11 november 2014, 12:47:44 »
of het rood is of een andere kleur zul je van die foto niet meer te weten komen, maar de schaduw lijkt donkerder te zijn dan de letter zelf...

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: HSM koelwagen 'VIANDA' 1912
« Reactie #10 Gepost op: 11 november 2014, 13:24:07 »
Dat zou inderdaad zo kunnen zijn, maar duidelijk is anders. Wat dat betreft is de inhoud van die herinnering duidelijker: "De kleurstelling met de rode schaduwkanten van de letters". Anderzijds kan zo'n herinnering vertekend zijn. Onze 'reconstructie' volgt in elk geval die herinnering .

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: HSM koelwagen 'VIANDA' 1912
« Reactie #11 Gepost op: 11 november 2014, 13:30:17 »
Herinneringen zijn notoir onbetrouwbaar. Maar bij gebrek aan beter (lees: kleurenfoto's uit deze periode) zullen we het er mee moeten doen.

Wim Janse

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
Re: HSM koelwagen 'VIANDA' 1912
« Reactie #12 Gepost op: 11 november 2014, 18:29:41 »
.....De Piko is toch een aardige basis voor een HSM/NS koelwagentje, alleen het remmershuis zou eigenlijk vervangen moeten worden.....

Bessel,  kun je vertellen wat er niet (helemaal) klopt aan het remmershuis?
Als ik 't goed zie, heb jij het op jouw wagentje ook niet veranderd?
Wim

Niks

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
  • TM
Re: HSM koelwagen 'VIANDA' 1912
« Reactie #13 Gepost op: 11 november 2014, 18:39:48 »
Het remmershuisje van de wagen is niet correct. Deze zou een puntdak moeten hebben ipv een bol dak, zoals ook te zien is op de eerste foto.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

Wim Janse

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
Re: HSM koelwagen 'VIANDA' 1912
« Reactie #14 Gepost op: 11 november 2014, 18:42:24 »
Duidelijk!  Ik had het zelf kunnen zien  ;D ;D