BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: janw op 11 november 2014, 00:08:49
-
Als een kleine 'side-dish' op de Haagse Modelbouw Club tussen diverse grotere projecten hebben we (Robert Baaij, Rob Dobbe en ondergetekende) een standaard Piko koelwagen omgewerkt tot een koelwagen van de in Hoek van Holland gevestigde vleesimporteur Vianda.
Afgezien van een paar kleine toevoegingen aan de wagen bestaat dit project in hoofdzaak uit overspuiten en het aanbrengen van transfers. De transfers zijn voor de club gemaakt door Rob Dobbe.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hsm_11913_koelwagen_hoek_van_holland_1912.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hsm_11913_koelwagen_hoek_van_holland_1912.jpg)
Hieronder iets meer over de achtergronden en de verbouwing.
Vianda
In 1876 werd in Düsseldorf een firma in ertsen opgericht, de firma Wm. Müller&Co. In 1889 kwam daar een Nederlandse dochteronderneming bij. In tussentijd was de firma uitgebreid met een cargadoors-, expeditie- en rederijbedrijf. De leiding van het Nederlandse bedrijf kwam in handen van Anton Kröller en deze zou de firma tot een wereldwijd opererende mijnbouw- en scheepvaartonderneming maken. Hij trouwde met Helène, een dochter van Müller. Zij zou, rijk voorzien van kapitaal, het beroemde Kröller-Müller museum oprichten.
In de jaren vlak voor de Eerste Wereldoorlog ging Kröller zich ook interesseren voor de verscheping van Argentijns graan en vlees, de twee belangrijkste exportproducten van dit land. Hiertoe richtte hij twee dochterondernemingen op, de Compañia Mercantil Argentina en de Vianda. Deze laatste dochteronderneming was speciaal opgezet voor de verscheping van ingevroren vlees in koelschepen.
In het begin werd het ijs voor het koelhuis uit Noorwegen gehaald, als de retourlading van Müller’s ijzererts schepen naar Noorwegen.
Vianda werd een belangrijke speler in Hoek van Holland en kreeg zelfs zijn eigen steiger. De naam ‘Vianda-steiger’ bestaat nog steeds.
De eerste openbare vermelding van Vianda is in het Utrechts Nieuwsblad van 1 april 1912, waarin wordt aangekondigd, dat bij wijze van proef bevroren vlees voor binnen- en buitenlands gebruik uit Argentinië wordt geïmporteerd. Dat jaartal strookt goed met de introductie van nieuwe koelwagens bij de HSM.
De koelwagens
In 1912 kwam een drietal koelwagens bij de HSM in dienst die werden gehuurd ten behoeve van de ‘NV Maatschappij voor Verduurzaamde Levensmiddelen “Vianda”.
De verhuurder was de Deutsche Waggon-Leihanstalt AG (DWLA) te Brühl. DWLA was in die jaren de belangrijkste leverancier van vooral geïsoleerde wagons en zij leverde deze in heel Europa.
Met een draagvermogen van 12,5 ton waren de 911 en 912 gebouwd door het Düsseldorfer Eisenbahn Bedarf te Düsseldorf, terwijl de 913 al in 1905 gebouwd was door Waggonfabrik Uerdingen, eveneens in Düsseldorf. Bij de HSM kregen zij de nummers 11911 – 11913.
Bronnen: A. Dekker, biografie Anton Kröller (te verschijnen, voorjaar 2015)
'Modelpraat', clubblad van de modelspoorclub De Hoekse Lijn, Hoek van Holland; zomer 2012 en winter 2012/13
De Verbouwing
Het uitgangspunt voor deze verbouwing is een standaard Piko H0 model van een Duitse koelwagen oud model, bv. 'Bierwagen Gessner', catalogus no. 544 350. Elke andere kleurvariant is even goed bruikbaar. Vergelijkbare koelwagens van andere merken zijn ongetwijfeld ook bruikbaar.
De verschillen tussen de Piko wagen de Vianda-wagen zijn afgezien van de kleur en opschriften minimaal. De belangrijkste zijn de extra balk onder de middendeur en de luchthappers links- en rechtsboven aan de beide zijwanden.
De verbouwing begint met de volledige demontage van de wagen.
Onderstel
Het onderstel wordt gedemonteerd, en de zichtbare delen zijdemat zwart gespoten. De wielen kunnen vervangen door exemplaren van MK Modelbouwstudio, die smaller en fijner zijn en dus een realistischer aanblik geven (spaakwiel 11,5 mm, bestelnummer 870).
Bak
Alle aangezette onderdelen zijn van de bak verwijderd. Bij mij kwamen niet alle handgrepen intact van de wagen af maar dat is geen ramp; ze kunnen later van messing draad 0,5 mm of 0,3 mm worden bijgemaakt.
De gaten van de handgrepen in de laaddeuren heb ik met plamuur gevuld en gladgemaakt (glasvezelstift). De toegevoegde balk onder de deur (zie de foto) is gemaakt uit een horizontaal deel styreen van 1 mm dik, 15x1 mm, en twee verticale delen 0,5 mm dik, 1x3 mm. Hiervan steekt de onderste 1 mm onder de horizontale balk uit; ter versteviging wordt daarom een stukje van 1x1x1 mm styreen achter het uitstekende deel geplakt. Lijmen met plasticlijm of twee-compontentenlijm. Secondenlijm is af te raden omdat deze vrijwel direct vast zit en geen tijd geeft om de onderdelen op precies de goede plaats te schuiven.
De luchthappers heb ik gemaakt van dun alumninium van een oud floppy-schijfje. Dit kan met een Stanleymes of stevig afbreekmes worden gesneden (maak elke snee in 2 of 3 'gangen'). Zie de foto; de happer wordt gevouwen uit een plaatje van ca. 6x7 mm waarin de vouwlijnen met een mes worden voorgekrast, waarna de hoeken met een platte-bektang worden omgezet. De vorm is uit de foto's te halen. De omgevouwen randen die de 'dikte' van de happer bepalen en waarmee hij tegen de zijwand zal worden gelijmd, moeten zodanig worden bijgevijld dat ze weer een rechte lijn vormen die tegen de zijwand aan komt. De bedoelde dikte is 1mm of iets minder.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg2235_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg2235_1.jpg)
Spuiten en transfers
Omdat de glasinzet in het remhuis niet gedemonteerd kan worden, moeten deze ramen worden afgeplakt met stukjes schilderstape of Tamiya-afplaktape. Het zwarte vierkant met opschriften links onder aan de zijwand heb ik ook afgeplakt. Dan primerlaag, vervolgens wit (Revell SM 301). Het dak is voorzien van een mastiek-imitatie van fijn schuurpapier (korrel 400). De beide dakluiken voor het koelijs zijn grijs.
Hierna kwamen de transfers erop, naar voorbeeld van de grootbedrijffoto, op de hiervoor bekende manier. Op elke kopwand komt links- en rechtsboven een wagennummer. Dan zijdematte vernis. Als laatste zullen de handgrepen weer aangebracht, resp. bijgemaakt worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg2242.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg2242.jpg)
-
Ik weet dat HIER (http://www.dehoekselijn.nl/no%2093%20-%20winter%202012-2013.pdf) opgetekend uit herinnering van iemand is dat de belettering zo moet zijn als nu op jouw decal is uitgevoerd, maar op de zwart-wit foto zie ik toch echt letters met een vermoedelijk rode kleur, een witte omlijning en een zwarte schaduw.
De koelvinnen zijn gaaf gemaakt. DIT (http://www.tototrains.com/NL48922-jac.JPG) model heeft laffe decals daarvoor. :)
-
Leuk project! Die luchthappers zijn echte toppers Jan!
-
Ziet er leuk uit! Prachtige variant op de Piko's die vaak hetzelfde zijn.
-
Ziet er goed uit Jan (y) (y)
-
Leuk project. Mooi resultaat (y)
-
Dat wordt een knap wagentje zo, leuk gedaan met die extra luchthappers. Ik had even twijfels bij jullie idee met schuurpapier op het dak, op het origineel echter zie je ook de dakbedekking wat uitsteken, dus het is nota bene een verbetering (y)
De Piko is toch een aardige basis voor een HSM/NS koelwagentje, alleen het remmershuis zou eigenlijk vervangen moeten worden.
Ik heb bij mijn koelwagentjes met een hele lichte wash het plankenmotief wat benadrukt, dat haalt het plastiekerige wit er een beetje af.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_04_23_225630_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_04_23_225630_1.jpg)
-
top wagentje (y)
grt,
Marcel
-
Dank voor de reacties allemaal!
@Ingenium: hoe weet je nu zo zeker dat het centrale deel van die letters op de foto rood is? Het blijft een zw/w foto...
De publicatie van De Hoekse Lijn waar je naar verwijst is hiervoor trouwens inderdaad gebruikt, zie boven.
Overigens zulllen we een beperkt aantal van de decal-sets komende zaterdag (15 nov. 2014) op de open dag van de Haagse Modelbouw Club verkopen.
-
of het rood is of een andere kleur zul je van die foto niet meer te weten komen, maar de schaduw lijkt donkerder te zijn dan de letter zelf...
-
Dat zou inderdaad zo kunnen zijn, maar duidelijk is anders. Wat dat betreft is de inhoud van die herinnering duidelijker: "De kleurstelling met de rode schaduwkanten van de letters". Anderzijds kan zo'n herinnering vertekend zijn. Onze 'reconstructie' volgt in elk geval die herinnering .
-
Herinneringen zijn notoir onbetrouwbaar. Maar bij gebrek aan beter (lees: kleurenfoto's uit deze periode) zullen we het er mee moeten doen.
-
.....De Piko is toch een aardige basis voor een HSM/NS koelwagentje, alleen het remmershuis zou eigenlijk vervangen moeten worden.....
Bessel, kun je vertellen wat er niet (helemaal) klopt aan het remmershuis?
Als ik 't goed zie, heb jij het op jouw wagentje ook niet veranderd?
Wim
-
Het remmershuisje van de wagen is niet correct. Deze zou een puntdak moeten hebben ipv een bol dak, zoals ook te zien is op de eerste foto.
-
Duidelijk! Ik had het zelf kunnen zien ;D ;D
-
Klopt, het ging om het puntdakje ;), dat heb ik zelf ook nooit aangepast.
-
Mijn gevoel zegt ook rood. Op het internet kwam ik een oude muurschildering tegen met eenzelfde naam in bordeaux rood gekleurde letters. (paardenvleeskleur)
Hoewel dit misschien niet veel zegt. Om letters beter te laten accentueren gebruikte men in de meeste gevallen een lichtere kleur op een donkere onderlaag, zoals de zwart/wit afbeelding eigenlijk wel laat zien. De 3d look.
Jeroen
-
Waar zag je die afbeelding? Heb je een link?
-
Ja Jan,
Zie link: http://www.flickr.com/photos/omar12/2248594975/ (http://www.flickr.com/photos/omar12/2248594975/)
Jeroen
-
Er vanuit gaande dat Marklin misschien ook wel wat onderzoek heeft gedaan betreffende deze wagen : http://www.tototrains.com/NL48922-jac.JPG
die in het zelfde tijdvak zit , dan zou een kleurtje (bij de Vianda wagen mogelijk rood) in de letters helemaal zo raar niet zijn .
-
Goed nieuws voor de liefhebbers van rood en zwart: Rob Dobbe heeft de tekstdelen Vianda en Hoek van Holland ook in rood met zwarte schaduwrand geprint. Deze worden bij de decalsets gevoegd: afnemers kunnen dan voor zichzelf beslissen of ze de ene of de andere reconstructie overtuigender vinden. Beide varianten zijn dan mogelijk op basis van de set.
-
(y)
-
Misschien waren ze toch wel groen? (me, duikt weg ;D)
Jeroen
-
nou dat rood uit die opgetekende herinnering zal wel kloppen. Er zijn ook geen vermeldingen van enige andere kleur dus daar is geen basis voor.
Overigens, waaruit leidde je af dat dat Vianda op die foto iets met Vianda uit Hoek van Holland te maken heeft? Ook daarvoor zie ik geen enkele aanwijzing? Weet jij meer context bij die foto?
-
Lijkt mij zelfs onwaarschijnlijk, de tekst is recent en gezien het op die foto verder voorkomende taalgebruik spaans of portugees.
Vianda is een soort verbastering van het latijnsgeorienteerde 'viande'(=vlees), ik denk niet dat de firma in Hoek van Holland de enige is die op dat idee gekomen is. Voeg daarbij dat de gemiddelde kleur van vlees rood is en Vianda + rode letters komen in elk gemiddeld slagersbrein als merknaam naar boven; Nederlandse, Spaanse, Portugese, Franse slagers...
-
zeker niet de enige, doe maar 's Vianda in Google intikken...
De link met het Spaans is overigens bij onze Vianda wel aanwezig want ze importeerden uit Argentinie.
-
Begrijp ik het goed dat er decalsetjes verkrijgbaar zullen zijn? Waar kan ik inschrijven want ik vindt dit wagentje helemaal top. Er ligt al een Piko-wagentje klaar. (y)
-
Morgen (15-11-2014) hebben we een aantal setjes te koop op de open dag van de HMC:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54727.msg3221509993.html#msg3221509993
-
Zie hier : http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61097.msg3221500724.html#msg3221500724
-
Er zijn nog een paar sets over...
-
Hallo Janw,
je hebt een pb'tje van me ontvangen.
Groetjes,
Hans.
-
En hier is-ie met rode letters. Het lijkt gelukt om de betreffende tekstblokjes afzonderlijk te verwijderen, door heel licht te schuren met de glasvezelstift. Kost wel tijd. Dit is nog de kale transfer, niet afgewerkt met vernis.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg2398.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg2398.jpg)
-
(y) Dit vind ik veel overtuigender over komen dan zwarte letters met rode schaduw. Fraai!
-
Ja, Jan dit moet hem zijn. Zeer fraai! (y)
Jeroen
-
Ja, ik ben ook overtuigd dat de rode letters waarschijnlijk juist zijn.
Voor degenen die met het decal setje aan de slag gaan, hierbij twee aanvullingen bij de bouwbeschrijving.
1 -- de keuze tussen rood en zwart voor een deel van de belettering, zie discussie hierboven;
2 -- als je de extra balk onder de deur aanbrengt, moet het driehoekige steuntje aan het onderstel, ter hoogte van de deur, iets worden ingekort om plaats te maken voor die balk
-
Heb je ook een uitslag van die luchthappers ?
-
Heeft deze wagen eigenlijk de NS tijd nog gehaald of heeft deze alleen met een HSM jasje gereden?
-
Kwa leeftijd zou dat makkelijk moeten kunnen, maar in het materieelboek van 1930 kan ik maar 1 serie van 3 wagens vinden die er op lijkt. Maar die kwam bij de NBDS vandaan.
-
Deze wagens werden in 1922 aan de verhuurder, de Deutsche Wagon Leihanstalt AG geretourneerd en hebben nooit NS-nummers gehad.
Een uitslagtekeningtje zal ik maken.
-
Hier de uitslag, ik hoop dat 't zo duidelijk is:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/luchthapperuitslag.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/luchthapperuitslag.jpg)
Daarbij heb ik nog twee aanvullende opmerkingen --
1) bij het vastlijmen heb ik een stukje karton onder het midden (waar hij het dunst is) mee gelijmd om de hechting zo goed mogelijk te krijgen
2) ik heb de luchthappers en de wagen apart gespoten, maar ik denk niet dat dat noodzakelijk is. Kwam alleen doordat ik de wagen al een keer kon meenemen met ander spuitwerk voor ik verzonnen had hoe ik de happers zou gaan maken. Ik heb ze aan een prikker geplakt voor het spuiten:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg2236.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg2236.jpg)
-
En hier voor alle volledigheid nog de plaatsing van de nummers op de kopwand --een beetje een gok, op basis van een vergelijkbaar model van MK. Kent iemand meer grootbedrijffoto's?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg2405.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg2405.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg2406.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg2406.jpg)
-
Zoiets?
http://resources21.kb.nl/gvn/SPOOR01/SPOOR01_KB-TOTAAL-1967C_X.JPG
-
@ ingenium. Fraai, fraai! (y) Uit het geheugen van Nederland (http://www.geheugenvannederland.nl) is het niet?
-
Das een staatsspoorder en een ander type, maar wel een heeeeeeeeel mooie foto (y).
Wel is te zien dat er voor de luchthappers een soort rooster oid zit.
-
Ja zeker zoiets maar dan van een HSM-wagen. Wel een 'coole' foto!
-
@ ingenium. Fraai, fraai! (y) Uit het geheugen van Nederland (http://www.geheugenvannederland.nl) is het niet?
Gave site zeg! Nooit eerder van gehoord. Prachtige foto's; ga ik eens op mijn gemak rondneuzen!
Natuurlijk zijn er verschillen tussen de SS- en HSM-goederenwagens, maar op eentje zou ik in willen zoomen: het lijkt erop dat de lange handrails, die van de buitenzijde van het remmershuisje geknikt naar beneden loopt, wel bij SS-goederenwagens aanwezig waren, maar niet bij HSM-goederenwagens. Zie bijvoorbeeld deze foto van een HSM-goederenwagen op de geheugenvannederland-site: http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/items/SPOOR01:KB-TOTAAL-13584/&p=3&i=19&t=273&st=hsm&sc=%28hsm%29/&wst=hsm (http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/items/SPOOR01:KB-TOTAAL-13584/&p=3&i=19&t=273&st=hsm&sc=%28hsm%29/&wst=hsm). Ook op de foto van de zijwand van de Vianda-wagen lijkt het erop dat die lange rail ontbreekt.
Kan iemand bevestigen dat deze inderdaad wel bij SS-goederenwagens aanwezig waren, maar bij HSM-goederenwagens ontbraken?
Groetjes,
Hans.
-
Super!
-
Heb daar ook maar 's op 'HSM' gezocht en vind voor de nummers op de kopwanden deze:
http://www.geheugenvannederland.nl/?/zoom/index/&language=nl&i=http%3A%2F%2Fresolver.kb.nl%2Fresolve%3Furn%3Durn%3Agvn%3ASPOOR01%3AKB-TOTAAL-13586%26size%3Dlarge
-
Tezamen met wat Maykel op zijn site laat zien (zie bij spoor0 / goederenwagens / gesloten wagen CHD) lijkt je conclusie gerechtvaardigd dat de nummers op de kopwanden zo hoog mogelijk werden aangebracht.
Groetjes,
Hans.
-
Ik was ook niet ontevreden...
-
:) (y)
-
Leuke site he? 8)
-
Zeer zeker. Goeie tip!
-
Bij mij werken de links van het geheugen niet.
bij jullie wel?
-
Eh, bij mij internal errors...
Gr. Erik.
-
Ligt blijkbaar plat wegens overweldigende belangstelling van beneluxspoorders :D. De link is goed, deed het vanmorgen nog. Even afwachten en dan genieten.
-
Ach ik kende de site al ff hoor ;D
-
Het leuke van Mitropa ;D
-
Team Mitropa he. :-*
-
Oeps! ;D
-
geheugen van Nederland is een mooie inspiratiebron (y)
Ik ben bezig om een trix 3 asser om te bouwen naar SS groentenwagen.
Ik heb er geen exact goede orgineel foto van maar als mijn model zo hebben ze echt bestaan.
Bron geheugen van Nederland.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-TXF64I6C-D.jpg)
Kaal model nog zonder opschriften en handgrepen (Jajo ken je hem nog terug ;D)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-YIFIE3UD-D.jpg)
-
Hee, die ken ik! (y)
Groet Jaap
-
Ik heb er geen exact goede orgineel foto van maar als mijn model zo hebben ze echt bestaan.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-YIFIE3UD-D.jpg)
Nou, dan ben ik toch heel benieuwd naar welke SS-groentenwagens dat dan geweest zijn....
- hans -
-
Ja, Hans houd je niet voor de gek Jan. 8)
-
Maak jij de stikkertjes nou maar :P
ik heb Hans even een PB gestuurd met de vraag wat er nog niet klopt. ;D
-
Laat me raden.... De lengte? ;)
-
Laat me raden.... De lengte? ;)
umm, de roostertjes? ;)
-
Dakje en deur remmershuisje, schuifdeur en buffers?
-
De SS-groentenwagens vallen vooral op door hun buitenliggende luiken. Die werden bediend vanaf de treeplanken. Toen de treeplanken bij wagens vervielen bleven ze bij deze wagenseries dan ook behouden.
Een plaatje staat hier: http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/items/SPOOR01:KB-TOTAAL-13602/&p=1&i=2&t=4&st=15031&sc=%2815031%29/&wst=15031 (http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/items/SPOOR01:KB-TOTAAL-13602/&p=1&i=2&t=4&st=15031&sc=%2815031%29/&wst=15031)
- hans -
-
Die luiken moeten wel aan te passen zijn ;D
Dit is de Trix die erg simpel om te bouwen is tot bovenstaande.
Het onderstel is eigenlijk al voorzien om ook als twee asser uit te brengen.
Alleen 8 gaatjes boren op de plek die ook al aangegeven zijn op het onderstel.
http://www.trix.de/de/produkte/details.html?tx_torrpdb_pi1%5Bart_nr%5D=24312&tx_torrpdb_pi1%5Brl%5D=39%2C31%2C9&tx_torrpdb_pi1%5Bbacklink%5D=39&tx_torrpdb_pi1%5Bpage%5D=10&tx_torrpdb_pi1%5Bperpage%5D=10&tx_torrpdb_pi1%5Bera%5D=&tx_torrpdb_pi1%5Bnewonly%5D=0&tx_torrpdb_pi1%5Bgaugechoice%5D=8&tx_torrpdb_pi1%5Bgroupchoice%5D=9&tx_torrpdb_pi1%5Bsubgroupchoice%5D=37
-
Die luiken moeten wel aan te passen zijn ;D
Dit is de Trix die erg simpel om te bouwen is tot bovenstaande.
Het onderstel is eigenlijk al voorzien om ook als twee asser uit te brengen.
Alleen 8 gaatjes boren op de plek die ook al aangegeven zijn op het onderstel.
http://www.trix.de/de/produkte/details.html?tx_torrpdb_pi1%5Bart_nr%5D=24312&tx_torrpdb_pi1%5Brl%5D=39%2C31%2C9&tx_torrpdb_pi1%5Bbacklink%5D=39&tx_torrpdb_pi1%5Bpage%5D=10&tx_torrpdb_pi1%5Bperpage%5D=10&tx_torrpdb_pi1%5Bera%5D=&tx_torrpdb_pi1%5Bnewonly%5D=0&tx_torrpdb_pi1%5Bgaugechoice%5D=8&tx_torrpdb_pi1%5Bgroupchoice%5D=9&tx_torrpdb_pi1%5Bsubgroupchoice%5D=37
Nee joh, die is toch veel te lang! Die SS-wagens waren alle 10,56m lang, dus dat model moet je nog even ruim 10mm inkorten. Bovendien betwijfel ik of die aangegeven gaatjes voor de tweeasser de juiste radstand hebben. Wagens van deze lengte hadden al snel een radstand van 6 meter, de SS-wagens slechts 5 meter. Ik denk dat het "roze" wagentje van enkele posts terug eenvoudiger is aan te passen.
- hans -
-
Ja , ik hoorde van zolder dat dit toch meer HSM wagens zijn :'(
Dat stond ff niet bij de tekening ???
Nouja ,dan gaat de luchtkwast met bruin er nog maar een keer over.
Eerst maar ff de roosters aanpassen, al staat dit type rooster wel op de tekening.
ik hoorde van Hans dat dat dus ook niet klopt.
-
Laten we jou gewoon weer op de binnenbaan rijden Jan, valt dit wagentje niet zo op... ;D
-
Na alle fascinerende roze zijsporen weer even terug naar de Vianda wagen. De mijne is inmiddels helemaal af (op het aanbrengen van mooiere wielen na dan).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2468_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2468_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2469.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2469.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2466.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2466.jpg)
En ik weet ook dat dit onderwerp nog vervolgd wordt....
-
Het vervolg is inmiddels zeker; binnenkort.
Hint: het rechter exemplaar is van HaHoHo.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_01_17_Modelspoordagen_Rijswijk_054_kl.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_01_17_Modelspoordagen_Rijswijk_054_kl.jpg)
-
En dat vervolg is inmiddels werkelijkheid geworden... :) ;)
Voor degenen die geïnteresseerd zijn: in de vandaag uitgekomen Rail Magazine (327) staat een uitgebreid artikel over de Vianda-wagens. Zowel de historie van de wagens als de ombouw komen aan bod.
Groetjes,
Hans.
-
Nieuws;
Behalve de al bekende decals voor de Vianda-wagen zijn via de site van de Haagse Modelbouw Club nu ook messing geetste luchthappers voor deze (en andere!) koelwagens als bouwset te bestellen. De luchthappers zijn ontworpen en geproduceerd door Gert Arkema, wel bekend op dit forum.
http://haagsemodelbouwclub.nl/vianda-vleeswagen-decals/
-
Herrrstel; ontworpen door Jan W ;) , door mij overgetrokken en als etswerk uitgevoerd. Ik heb ze niet meer, je moet hiervoor bij de HMC zijn.
-
De voorraad van deze set is weer aangevuld; met dank aan Rob Dobbe en Gert Arkema voor het opnieuw produceren van resp. de decals en de luchthappers.