Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door Vroeger
Vandaag om 18:13:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob11
Vandaag om 18:01:14
MiWuLa door Olav
Vandaag om 17:29:24
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 17:27:51
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:21:08
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 17:18:13
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald A.
Vandaag om 17:16:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door nighttrain1
Vandaag om 17:04:20
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
Vandaag om 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
Vandaag om 15:46:52
Stalen rijtuigen van NS door Hans Reints
Vandaag om 15:33:38
br 041 334-4 Fleischmann H0 door 008200
Vandaag om 15:31:19
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 15:29:40
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 15:09:55
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 14:29:11
NS-seinen bij en in een splitsingsstation door 1200blauw
Vandaag om 14:20:57
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:55:17
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Biesje
Vandaag om 13:03:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:56:19
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door HugoB123
Vandaag om 12:45:33
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Jelmer
Vandaag om 09:20:08
Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 08:52:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:19:23
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Sven
21 August 2025, 23:24:08
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
21 August 2025, 23:06:07
Da's Daz 2 door Huup
21 August 2025, 21:15:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 August 2025, 20:47:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
21 August 2025, 20:01:45
  

Auteur Topic: Trix 3971 CIWL rijtuig, de grote verbouwing  (gelezen 83276 keer)

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Trix 3971 CIWL rijtuig, de grote verbouwing
« Reactie #15 Gepost op: 11 November 2014, 15:49:13 »
Ik heb een set vierassers , maar omdat ik hem wel stoer vond heb ik daar toen ook een (Trix) zesasser bijgekocht  ;D

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11662
    • Mijn fotoarchief
Re: Trix 3971 CIWL rijtuig, de grote verbouwing
« Reactie #16 Gepost op: 11 November 2014, 16:22:24 »
Maar is dat een reden om speciaal een zesasser te willen? De vierassers reden toen ook rond.

Als ik me niet vergis, was de uitkomst van de discussie in het draadje "wat hing er achter een blauwe brabander" dat een zesasser wel een kanshebber was. Vandaar.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12472
    • sleutelspoor
Re: Trix 3971 CIWL rijtuig, de grote verbouwing
« Reactie #17 Gepost op: 11 November 2014, 16:41:12 »
Wat ook leuk is om te lezen, het verhaal van Hessslink "De laatste loodjes van de Basel-Londen Expres" Hier in verhaald hij de reis, in de twintiger jaren van de vorige eeuw, van een 1900 met trein van Cranenburg naar Hoek van Holland. Interessant is de door hem genoemde samenstelling van deze trein. Er zitten zowaar 2 x 6 assers in. Railhobby 1978 blz 14
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Trix 3971 CIWL rijtuig, de grote verbouwing
« Reactie #18 Gepost op: 11 November 2014, 17:48:41 »
Top, dank je SK!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12472
    • sleutelspoor
Re: Trix 3971 CIWL rijtuig, de grote verbouwing
« Reactie #19 Gepost op: 11 November 2014, 17:54:32 »
Graag gedaan ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6052
Re: Trix 3971 CIWL rijtuig, de grote verbouwing
« Reactie #20 Gepost op: 11 November 2014, 18:40:07 »
Wat ook leuk is om te lezen, het verhaal van Hessslink "De laatste loodjes van de Basel-Londen Expres" Hier in verhaald hij de reis, in de twintiger jaren van de vorige eeuw, van een 1900 met trein van Cranenburg naar Hoek van Holland. Interessant is de door hem genoemde samenstelling van deze trein. Er zitten zowaar 2 x 6 assers in. Railhobby 1978 blz 14

Maar is dat een reden om speciaal een zesasser te willen? De vierassers reden toen ook rond.
Ik kan het mezelf nog moeilijker maken door van deze verder goeie 6 asser inderdaad een 4 asser te maken, maar goed, dan moet ik weer op zoek naar losse draaistellen, die weer passend maken en aan de bevestiging rotzooien, terwijl het zo al goed is. Daarnaast is er in model geen goed model voor in de Vlissingse mailtrein te vinden, behalve dit model. Dat reduceert de zaak tot 1, namelijk dit rijtuig. Hoe dan ook, wil je alles uitstekend onderbouwd lezen, kijk dan in het topic 'wat hing er achter een blauwe Brabander'. Daarin staat ongelofelijk veel informatie... Enfin, ik wil een 6 asser, ik heb een 6 asser, dus waarom nog moeilijker doen...

Nou nog een nieuwe symoba rotkoppeling... ;D
« Laatst bewerkt op: 11 November 2014, 18:44:00 door Tomasso »
Spoor 0 adept

tod

  • Offline Offline
  • Berichten: 186
Re: Trix 3971 CIWL rijtuig, de grote verbouwing
« Reactie #21 Gepost op: 11 November 2014, 18:43:03 »
Ik heb er meerdere, zowel de restauratie als slaapwagens in creme bruin, bruin en blauw als de bagagewagens.
Wel allemaal van het oude type.
Overigens rijden ze met een standaard koppeling al redelijk kort gekoppeld.
Echter bij al mij wagens kan je de koppeling er uit trekken en vervangen door een(Trix)hulpstuk met nemschacht.
Ik zal wel eens wat foto's maken.
Verder ben ik bezig led voor de verlichting in te bouwen. De bruine slaapwagen is nu klaar en de verlichting bestaande uit een conrad ledstrip (de helft) en een buffer werkt erg mooi.
Ton

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6052
Re: Trix 3971 CIWL rijtuig, de grote verbouwing
« Reactie #22 Gepost op: 11 November 2014, 18:45:59 »
Hey ton, die vervangende koppelingen kon ik dus nergens vinden! Heb me rotgezocht... Nou ja, nu toch al te laat, dit gaat ook werken...
Spoor 0 adept

tod

  • Offline Offline
  • Berichten: 186
Re: Trix 3971 CIWL rijtuig, de grote verbouwing
« Reactie #23 Gepost op: 11 November 2014, 19:46:20 »

gekoppelde wagens met standaard trix koppeling

tweewagens met hulp koppeling en ROCO kortkoppeling, afstand is iets groter

de kortsmogelijke afstand, geen koppelingen gebruikt,

De drie Trix koppelingen. De orgienele Trix koppeling (bovenste) heb ik niet gebruikt).
De onderste is de hulpkoppeling met Trix nummer.
« Laatst bewerkt op: 11 November 2014, 19:57:32 door tod »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2212
  • Bruggen-IG:
Re: Trix 3971 CIWL rijtuig, de grote verbouwing
« Reactie #24 Gepost op: 11 November 2014, 23:54:25 »
Wat ook leuk is om te lezen, het verhaal van Hessslink "De laatste loodjes van de Basel-Londen Expres" Hier in verhaald hij de reis, in de twintiger jaren van de vorige eeuw, van een 1900 met trein van Cranenburg naar Hoek van Holland. Interessant is de door hem genoemde samenstelling van deze trein. Er zitten zowaar 2 x 6 assers in. Railhobby 1978 blz 14
Ik heb het ook even opgeslagen, inderdaad informatief. Maar wel gek dat hij in een verhaal dat in 1928 moet spelen (50 jaar voor 1978) en de locs NS-nummers hebben, nog de stop in Die Vork verklaart uit de concurrentiestrijd tusssen HSM en Staatsspoor. De tweede zesasser in de trein is overigens geen restauratie- maar een slaapwagen.

Niks

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • TM
Re: Trix 3971 CIWL rijtuig, de grote verbouwing
« Reactie #25 Gepost op: 12 November 2014, 00:01:46 »
Maar wel gek dat hij in een verhaal dat in 1928 moet spelen (50 jaar voor 1978) en de locs NS-nummers hebben, nog de stop in Die Vork verklaart uit de concurrentiestrijd tusssen HSM en Staatsspoor.

Mogelijk omdat in '28 Rsb een extra spoor en nieuwe perrons kreeg en daarom Vork gebruikt werd? Tenminste, dat is wat ik weet over de situatie rond Vork en Rsb in die periode.

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6052
Re: Trix 3971 CIWL rijtuig, de grote verbouwing
« Reactie #26 Gepost op: 12 November 2014, 00:32:17 »
 Hmmm, die nem schachten zijn handig natuurlijk, maar de boel koppelt dan nog steeds niet kort. Ik frot er nog wel een Symoba onder, ga ff kijken hoe het toont met een vulringetje en dan zou het probleem al opgelost moeten zijn... Hoe dan ook blijf ik zoeken naar dat andere rijtuig, daar is en fabrique de boel al voor me uitgedacht en netjes afgewerkt, kijk, daar hou ik van...
Spoor 0 adept

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Trix 3971 CIWL rijtuig, de grote verbouwing
« Reactie #27 Gepost op: 12 November 2014, 18:29:56 »
lafjes!

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6052
Re: Trix 3971 CIWL rijtuig, de grote verbouwing
« Reactie #28 Gepost op: 12 November 2014, 22:51:02 »
Dat wel. En ik schaam me er niet eens voor... ;D
Spoor 0 adept

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Trix 3971 CIWL rijtuig, de grote verbouwing
« Reactie #29 Gepost op: 12 November 2014, 22:52:06 »
zo wordt t nooit wat he....  ;D