Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sneek
29 June 2025, 23:14:11
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Remco vM
29 June 2025, 22:57:12
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door meino
29 June 2025, 22:56:54
20 jaar BNLS door Huup
29 June 2025, 22:46:33
Time-of-flight module door Joz
29 June 2025, 22:41:33
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Jean-Pierre
29 June 2025, 22:37:34
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door 1200blauw
29 June 2025, 22:35:12
US diorama in H0 door Wim Vink
29 June 2025, 22:33:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
29 June 2025, 22:25:00
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
29 June 2025, 21:44:35
Piko 2025 door Die Bahn
29 June 2025, 21:20:17
VERPLAATST: Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Reinout van Rees
29 June 2025, 21:08:16
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Reinout van Rees
29 June 2025, 21:07:11
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door stoombr38
29 June 2025, 20:28:39
Antennes op Roco 1753 door Wilma1970
29 June 2025, 19:42:13
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
29 June 2025, 19:12:55
Raadplaatje door Dpc Fo
29 June 2025, 19:08:06
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
29 June 2025, 17:53:28
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
29 June 2025, 16:50:12
TTI Bergland Express door Huup
29 June 2025, 16:28:33
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
29 June 2025, 15:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
29 June 2025, 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
29 June 2025, 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
29 June 2025, 14:03:18
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
29 June 2025, 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
29 June 2025, 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
29 June 2025, 13:34:35
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
29 June 2025, 13:23:15
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
29 June 2025, 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
29 June 2025, 12:00:10
  

Auteur Topic: Principe discussie keerlusschakelingen  (gelezen 53430 keer)

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #165 Gepost op: 28 February 2015, 21:33:21 »
Elke kortsluiting geeft een belasting en slijtage aan componenten. Hoe marginaal ook en hoezeer ook meegenomen in het ontwerp. Een centrale, booster en keerlusmodule geldt dit ook voor. Op de gemiddelde baan met gemiddeld gebruik zal het merkbare effect gemiddeld lang op zich laten wachten. Bij Railz en Miniature Wunderland zullen ze het effect vele malen eerder merken in tijd.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #166 Gepost op: 28 February 2015, 21:44:16 »
..... Bij Railz en Miniature Wunderland zullen ze het effect vele malen eerder merken in tijd.

En is er al ooit enige melding gekomen van Railz en Miniature Wunderland dat het inderdaad een werkelijk probleem gaat opleveren ?

Sander

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #167 Gepost op: 28 February 2015, 21:47:21 »
Dat denk ik niet, want dan zal iemand eerst die link moeten leggen, om dat specifiek te kunnen aantonen.
En bij Railz werkt het niet met keerlus modules, daar zal geen resultaat van te verwachten zijn. Daar wordt het betreffende baanvak omgepoold, van de kaarten van het dinamo systeem.
Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 28 February 2015, 21:50:20 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Keerlusmodule: kortsluitprincipe vs. meldingsprincipe
« Reactie #168 Gepost op: 28 February 2015, 21:53:39 »
En sommige andere mensen vinden het niet leuk om te horen dat deze gratis verkregen te grote stroom of te grote stroomtoename gedetecteerd wordt en gebruikt wordt om iets te schakelen.


Voor niks gaat (voorlopig nog) alleen de zon op. Ik zal de Nuon eens vragen of ik ook minder kan betalen als ik
regelmatig mijn stroom in grote pieken af ga nemen en of ze om die reden ook even de capaciteit van de instalatie
opschroeven.
M.a.w. een grote stroom is nooit gratis. Kortsluiting is kortsluiting ! Ook als het slechts 1ms duurt.
Heeft dus niks met smaak en/of emotie te maken, is gewoon gestoeld op feiten.
Ja hallo ;D , ik had het niet over de kosten van de energie! Maar dat je zonder te investeren in elektronica, modules etc. zomaar een kortsluitstroom krijgt aangeboden die je kunt detecteren en kunt gebruiken om b.v. een schakelactie te doen.

Wat die slijtage betreft, leiden de inschakelpieken van b.v. niet opgeladen goldcaps t.b.v. rijtuigverlichting en andere belastingen die bij normaal gebruik ook wel optreden en ook wel boven de 2A van die keerlusmodule uitkomen, wel eens tot schade?
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1456
Re: Keerlusmodule: kortsluitprincipe vs. meldingsprincipe
« Reactie #169 Gepost op: 28 February 2015, 22:58:33 »
.. dat je zonder te investeren in elektronica, modules etc. zomaar een kortsluitstroom krijgt aangeboden die je kunt detecteren en kunt gebruiken ...
... om bijvoorbeeld een zekering door te laten slaan. 8) Want dat is wat er in de elektro wereld bij een kortsluitstroom meestal gebeurt.  ;D

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8594
  • Nooit uitgeklust....
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #170 Gepost op: 01 March 2015, 00:20:12 »
Is dit een wedstrijdje verspugen? Nee, ik ga niet meedoen, want ik heb er geen verstand van. Ik vind het wel onbegrijpelijk dat hier zoveel pagina's aan gespendeerd wordt. Wat is nu het doel? Gelijk hebben/krijgen? Welk probleem lost de uitkomst van deze in mijn ogen zinloze (krankzinnige?) discussie op?
Vanuit mijn eigen leken standpunt werken de genoemde oplossingen en dat is voor mij het enige dat telt.

Ik begrijp overigens prima dat verkeerde informatie gecorrigeerd moet worden. Deze discussie is in mijn ogen inmiddels verworden tot welles -nietes en heeft daarmee haar kracht/doel verloren. Erg jammer.

Ik lees wel een keer wie er uiteindelijk het verst gespuugd heeft.

Ik wil met mijn reactie niemand voor het hoofd stoten, maar wel mijn moedeloosheid delen.

En nu ga ik pitten. Morgen samen met mijn dochtertje met de Lego trein spelen. Die loopt op batterijen,  dus geen gedonder met kortsluiting of keerlus modules. :D ;)

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #171 Gepost op: 01 March 2015, 02:10:19 »
*brainfart modus*

Als een keerlus module op basis van kortsluiting zo verschrikkelijk snel schakelt dan kun je dat principe ook
compleet omdraaien denk ik. M.a.w. waarom de keerlus dan niet spanningsloos maken en zodra er een loc
met z'n wielen binnen komt de spanning via de deze loc meten op de keerlus en de bijbehorende spanning
op de lus schakelen ?
Mijn ruwe vermoeden is dat je zo zonder kortsluiting toch slechts 4 aansluitingen op de module nodig bent.
Als dit inderdaad op deze manier werkend te krijgen is dan is een kortsluiting helemaal niet meer te recht-
vaardigen lijkt me.
Maar nogmaals, dit is slechts een ruwe gedachte die ik nog van geen kant echt goed bekeken heb.
Groet, Ronald.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #172 Gepost op: 01 March 2015, 08:11:19 »
@Edsko
Een geloofsdiscussie zoals tussen de Rekkelijken en Preciezen . Maar dan over de natuurkunde.
En nog meer een handelarenverhaal.
Ik ben ook meer van de Preziezen. In het werk is bij mij elke kortsluiting gevaarlijk.
Er is maar 1 kortsluiting waar ik blij mee ben en dat is die in mijn koekblik zitten om juist een explosie op te wekken.

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #173 Gepost op: 01 March 2015, 08:26:12 »
Zelfs in mijn koekblik heb ik dat niet  ;D
Groet, Ronald.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1456
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #174 Gepost op: 01 March 2015, 08:26:49 »
M.a.w. waarom de keerlus dan niet spanningsloos maken en zodra er een loc
met z'n wielen binnen komt de spanning via de deze loc meten op de keerlus en de bijbehorende spanning
op de lus schakelen ?

Ik weet even niet meer welke module het is, maar er is een keerlusmodule op de markt die gebruik maakt van wat zij noemen "sensorsporen". Aan het begin en aan het einde van de keerlus zit telkens een stuk geïsoleerde rail, dat die mooie naam draagt. Een beschrijving van wat ze daar precies mee doen heb ik niet kunnen vinden, maar ik heb altijd de indruk gehad dat ze daar precies hebben uitgevoerd wat jij nu voorstelt.
Jouw voorstel noemt die sensorsporen nog niet, maar je brainwave moest nog uitgebreid worden met de mogelijkheid de lus in twee richtingen veilig in en uit te kunnen rijden. Dan kom je al gauw op zoiets als deze sensorsporen. De module is daarmee minder aansluitwerk dan de Ultieme en de Xtreme keerlus, maar meer dan bijvoorbeeld een LK200.

Edit: gevonden! Het is de LDT KSM-SG
« Laatst bewerkt op: 01 March 2015, 08:31:11 door Dirk J. Reden: Link toegevoegd »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22467
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #175 Gepost op: 01 March 2015, 11:08:57 »
Die LDT is toch gewoon het principe van de detectieschakeling in één rijrichting? Voor twee richtingen heb je aan twee kanten nog een extra sectie nodig die dan maar éénzijdig geïsoleerd hoeft te zijn. Ziedaar de Xtreme keerlusmodule.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1456
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #176 Gepost op: 01 March 2015, 11:34:09 »
Nee hoor. Hij is berijdbaar in twee richtingen, zonder extra sensor secties. Iets anders kan ik er niet van maken, met alle toepassingsvoorbeelden. Die sensorsecties zijn bovendien aan de korte kant (5cm is al voldoende). Dit, en dat wat Littfinski dan wel vertelt op hun eigen website, wekt de de veronderstelling dat hij op spanningsdetectie werkt en de sensorsporen gebruikt om te zien dat er een verbinding is met een sectie buiten de keerlus, en om daar tevens de polariteit van te bepalen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22467
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #177 Gepost op: 01 March 2015, 12:02:54 »
Nee hoor. Hij is berijdbaar in twee richtingen, zonder extra sensor secties.

Misschien heb je gelijk, maar waar staat dat dan? Ik lees het zo dat je altijd bij A1/B1 moet beginnen. En ik denk dat het trots in de gebruiksaanwijzing had gestaan als de lus in twee richtingen berijdbaar was.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #178 Gepost op: 01 March 2015, 12:23:22 »
De module is daarmee minder aansluitwerk dan de Ultieme en de Xtreme keerlus, maar meer dan bijvoorbeeld een LK200.

Edit: gevonden! Het is de LDT KSM-SG

Echt niet Dirk, ook gewoon 6 aansluitdraden per keerlus.  ;) En net zoveel plastic raillasjes.

En ook hierbij ken je de polariteit niet als je de keerlus in rijd ;)

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 01 March 2015, 12:37:40 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #179 Gepost op: 01 March 2015, 15:48:13 »
Volgens mij is die LDT niet in 2 richtingen te berijden. Wordt nergens gemeld. Wel kortsluit fouten tot de 2 sensor secties gewisseld worden qua aansluiting. Lijkt me dus duidelijk maar in 1 richting bruikbaar.