Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 07:05:34
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 00:00:04
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
14 August 2025, 23:10:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Reeks77
14 August 2025, 22:39:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Overet
14 August 2025, 22:04:43
Raadplaatje door Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
14 August 2025, 20:52:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 August 2025, 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
14 August 2025, 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster door Ben
14 August 2025, 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
14 August 2025, 12:26:46

Auteur Topic: Opheffen nachttrein? Nee! Teken de petitie!  (gelezen 22446 keer)

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Opheffen nachttrein? Nee! Teken de petitie!
« Reactie #45 Gepost op: 03 November 2014, 16:22:03 »
Nachttreinen in de huidige vorm zijn gewoon te duur qua exploitatie. Bovendien zijn er teveel knopen in het huidige net en liggen bijna al die knopen in Duitsland zodat vooral de DB er veel werk aan heeft... het is vooral DB die de versobering er nu doordrukt. Net als, zoals eerder al aangestipt, de AutoZug, ook al een vorm van relatief omslachtig spoorvervoer vanuit DB oogpunt gezien.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #46 Gepost op: 03 November 2014, 16:51:49 »
Ach, de DB stapt het liefste helemaal uit spoorvervoer. Ze beconcureren hun eigen (langeafstand-) treinen al met busdiensten tegen veel lagere tarieven.  Het is dan straks Deutsch Bus AG  :P

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #47 Gepost op: 03 November 2014, 17:42:13 »
DB wil vooral af van rangeren en getrokken treinen. Dezelfde beweging die NS al vele jaren eerder gemaakt heeft...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Frontier

• Offline Offline
    • The Flying Carpet Hub
« Reactie #48 Gepost op: 03 November 2014, 19:01:49 »
Een vliegtuig vliegt prima op bio-kerosine.
Een illusie om te denken dat olieschaarste de luchtvaart om zeep gaat helpen.

Er zijn alternatieve brandstoffen genoeg, die steeds rendabeler worden naarmate aardolie schaarser en duurder wordt. Of je daarop moet wachten ivm klimaatproblemen is een ander verhaal.
Je hoort mij niet zeggen dat olieschaarste de luchtvaart om zeep gaat helpen, maar ik ben er wel van overtuigd dat vliegen weer duurder gaat worden en niet meer voor 'iedereen' is weggelegd. Over pak 'm beet 10-20 jaar zijn olieprijzen van 200-300 USD per vat zeker niet ondenkbaar. Op korte en middellange afstanden wordt de trein dan opeens weer sterk concurrerend, dus op de lange termijn heeft de nachttrein zeker een toekomst naar mijn mening.

Alternatieve brandstoffen in de luchtvaart geloof ik voorlopig niet in, die ontwikkeling is tot op heden niet of nauwelijks aan de orde en ook bij toekomstige nieuwe vliegtuigtypes (737MAX, 777X, etc.)  is dat totaal niet aan de orde. Daarnaast is biobrandstof niet de oplossing, dat gaat doorgaans ten kosten van capaciteit die anders gebruikt kan worden voor voedsel, en met een groeiende wereldbevolking is ook dat niet erg wenselijk. Plus dat je nog steeds gedeeltelijk olie nodig hebt, dus het is ook geen structurele oplossing.  ;)
« Laatst bewerkt op: 03 November 2014, 19:03:40 door Frontier »
'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

henk

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 04 November 2014, 06:05:24 »
Naarmate de olie schaarser wordt en vliegtickets dus weer duurder zullen worden, zullen de nachttreinen vanzelf weer populairder worden. Echter ziet men dat niet of is men niet bereid tot die tijd te wachten en bijbehorende verliezen te accepteren.  ;)

Dat hoeft toch ook niet? Als nachttreinen over 30 jaar weer rendabel zijn, dan staan ze zo weer op de rails.
Maar ik geloof er niks van. Gewone internationale treinen zijn gekraakt tussen vliegtuig, auto en HSL. De nachttreinen hebben het nog lang volgehouden. Als vliegen in de toekomst inderdaad te duur wordt, komt er vast wat anders. Het lijkt me alleen sterk dat dat dan weer van die boemelende nachttreinen worden. Eerder een versnelde uitbreiding van het HSL-net, een nieuwe manier van autorijden of iets dat we nog nu niet eens hebben bedacht.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Daan001

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 04 November 2014, 06:14:22 »
Frontier,

Interessante zienswijze. Hoe we van een topic over het wegvallen van de nachttrein komen op het energievraagstuk.. :) Denk dat je best een punt hebt dat de olieprijzen zullen stijgen. Echter niet zozeer door de schaarste denk ik van olie en gas maar meer door de moeilijkheid van nieuwe bronnen. Realiseer je dat ze grote delen van de wereld nog helemaal niet ontdekt hebben en oliebronnen zich ook bevinden in west afrika op 1-3 km onder de zeebodem. Momenteel levert nieuwe survey inzichten wel degelijk tot grote nieuwe vindplaatsen, waaronder Ghana, Sierra Leone maar ook in Brazilie.

We zullen zien of je theorie stand houdt, wellicht heb je gelijk.. :)

Echter, los van het olie verhaal, denk ik dat momenteel er best nog geld in de nachttreinen zit, al zal het wel naar een wat nieuwer trein concept moeten. Nu zijn het allemaal oude wagens (en ja dat is mooi) maar het is onpraktisch en duur geworden door onnodig rangeer werk, onderhoud, etc. Waarom hebben ze bijvoorbeeld geen stuurstand? Dat scheelt al rangeren.. Verder wordt er niets gedaan aan het promoten, speciale acties en moet je nog steeds een halve wiskundige zijn om een trein te boeken via de websites van de spoorwegen.. Heel bizar, en dat terwijl bij de lowcost airlines, je een ticket in een minuut boekt via je smartphone.. Van de vele berichten onder deze topic wordt er meerdere keren terecht gezegd dat de spoorwegen hierin gewoonweg falen terwijl het toch niet zo moeilijk zou moeten zijn dit een beetje beter te organiseren. Wellicht is het de cultuur van de spoorwegmaatschappijen. De low cost airlines zijn opgezet rondom slimme marketing, aanbiedingen en gebruiksgemak. De spoorwegen zijn oude logge staatsbedrijven en zijn heel anders opgezet qua cultuur. Ik vraag me oprecht af of dit van invloed is op deze topic. Wellicht is er iemand die iets weet van hoe dit werkt bij de spoorwegen, waarom dat verschil er is...?

henk

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 04 November 2014, 06:52:51 »
Persoonlijk denk ik bij low cost airlines eigenlijk helemaal niet direct aan gebruikersgemak en gemakkelijk boeken. Wel aan een hoop marketinggetetter, dat wel. Vliegen is vooral snel in vergelijking met een klassieke internationale trein. En als je er moeite voor doet en juist afziet van het nodige gebruikersgemak, kan het bij een low cost airline ook nog goedkoop.

Het spoor is vooral bezig met het exploiteren van betrouwbare regionale netwerken. Daar heeft 99,9 procent van de reizigers ook het meeste belang bij. Gewone internationale treinen zijn bijzaak. Dat gezegd hebbende, ook speciale chartermaatschappijen zijn nooit een groot succes op het spoor. Het is misschien moeilijk te accepteren voor de liefhebber. Maar klassieke slaaptreinen zijn grotendeels door de tijd ingehaald.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #52 Gepost op: 04 November 2014, 09:53:06 »
Dat zou best wel kunnen. Per slot hangen we een beddewagen in Nederland ook niet meer in de nachtelijke posttrein.
Tijd dus voor een nieuw concept: de HSS, de High Speed Sleeper. Volledig niche naar Nice :-)

Daan001

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 04 November 2014, 11:25:01 »
De HSS.. Geen slecht idee.. Met toekomstige hs verbindingen zou dit een goed idee zijn voor de langere afstanden, niet van Utrecht naar Basel ofzo, dat is dan te dichtbij, maar bijvoorbeeld Amsterdam - Rome, Berlijn - Moskou, etc..

Gelijk wat leuke infrastructurele werkjes voor de EU.. (wie gaat dat betalen..  :-\)

De brandstofprijzen voor het vliegverkeer zullen zeker van invloed kunnen zijn op de beslissing dit soort verbindingen te maken..

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #54 Gepost op: 04 November 2014, 11:30:22 »
Hmmm, komen de breedspoorbanen van een een niet nader te noemen Oostenrijkse humanist ook weer uit de kast: http://www.breitspurbahn.de/3000.html en http://www.epilog.de/lexikon/breitspureisenbahn

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #55 Gepost op: 04 November 2014, 12:40:05 »
Het was niet mijn bedoeling Hitler in deze discussie te betrekken.....

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #56 Gepost op: 04 November 2014, 17:32:14 »
Daar is een naam voor:
http://en.wikipedia.org/wiki/Godwin's_law

groeten
Hendrik Jan

Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #57 Gepost op: 04 November 2014, 17:33:37 »
Nee hoor, dat is geen Godwinnetje er wordt hier namelijk niemand vergeleken met de betreffende Oostenrijker. Ik legde alleen een historisch linkje tussen het beeld dat Huibert en Daan schetsten en eerdere plannen in die richting. Nothing more, nothing less.
« Laatst bewerkt op: 04 November 2014, 19:47:55 door NS8714 »

Daan001

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 05 November 2014, 05:27:28 »
dit nachttreinen verhaal zit wel diep bij de treinenliefhebbers gezien het feit dat het mondiale fossiele brandstoffen vraagstuk en de plannen van die geflipte oostenrijker erbij betrokken worden..  ;D

Thom

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 05 November 2014, 19:26:32 »
Echter, los van het olie verhaal, denk ik dat momenteel er best nog geld in de nachttreinen zit, al zal het wel naar een wat nieuwer trein concept moeten. Nu zijn het allemaal oude wagens (en ja dat is mooi) maar het is onpraktisch en duur geworden door onnodig rangeer werk, onderhoud, etc. Waarom hebben ze bijvoorbeeld geen stuurstand? Dat scheelt al rangeren..
Dat rangeren is vooral omdat de rijtuigen van treinen veelal andere eindbestemmingen hebben en dus onderweg hun wegen scheiden of juist samen komen.

Daarnaast kun je je afvragen waarom het oude meuk is, als het vervoer nl niets opleverd is er ook geen kapitaal op te bouwen om te investeren in nieuw materieel....