Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 19:55:10
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 19:29:41
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:05
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 18:57:17
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Frank 123
Vandaag om 18:50:57
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:37:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
Vandaag om 18:30:28
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:00:00
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 17:51:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22

Auteur Topic: Opheffen nachttrein? Nee! Teken de petitie!  (gelezen 22362 keer)

AlfaArjen

• Offline Offline
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Opheffen nachttrein? Nee! Teken de petitie!
« Reactie #30 Gepost op: 02 November 2014, 23:56:15 »
Vorig jaar met de CNL naar Zurich gegaan, we hadden mooi een slaapcoupe voor ons tweeën. Heb goed kunnen slapen, was een leuke ervaring. Maar als er geld bij moet om het ding te laten rijden is het bedrijfstechnisch flauwekul om nachttreinen in stand te houden.

Martijnstein

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 03 November 2014, 00:57:13 »
Tsja, in een vliegtuig kan je ook naast huilende baby of een schreeuwende schoolklas zitten. Op korte vluchten scheelt het wel dat je snel van ze af bent. ;)

@AlfaArjen: Het is inderdaad een ervaring waarbij de vakantie al op Utrecht Centraal begint (of waar je dan ook opstapt ;) ). Ik denk dus niet dat de speciale ski/auotrein/luxe-reis charters snel zullen verdwijnen. Die schijnen het toch wel aardig goed te doen?
« Laatst bewerkt op: 03 November 2014, 00:59:25 door Martijnstein »

Arnold

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 03 November 2014, 07:40:27 »
En je wordt nog eens gratis vergiftigd door de btw-vrije kerosinedampen. Nee dan liever in de CNL stappen, een leuke gesprekje hebben met je medepassagiers, in Duisburg elkaar goede nacht wensen en in Freiburg wakker worden.   Moderne manier en milieu vriendelijke manier van reizen die te weinig onder de aandacht wordt gebracht.

Daan001

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 03 November 2014, 09:00:03 »

Wat een discussie dit.. ! uiteenlopende meningen. :)

Persoonlijk lig ik liever plat in een slaapcoupe (ondanks de andere 5 mensen in de coupe), dan onmogelijk opgevouwen in een stoel te midden van 200+ mensen om je heen als sardienes in een blik op een kilometer of 10 hoog.. :) Slaap je eindelijk een beetje wil er iemand naar het toilet of knalt er zon leuk stewardessen karretje tegen je knie.. meneer wilt, u ook wat drinken.. pfff..

Dat geluid van de trein die voortdendert over de rails ervaar ik overigens altijd als een prima slaapmiddel. Vroeger ook met de typische wapperende gordijntjes bij de oudere rijtuigen waar het raam helemaal open kon..

Overigens is die hiervoor beschreven ervaring op de boot van Odessa-Istanbul een beetje apart wel.

En men heeft gelijk dat we beter massaal de nachttrein kunnen boeken. Ik ga het gelijk doen voor deze kerst periode.. zo.

Daan001

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 03 November 2014, 09:06:07 »
@Edwin2121992

Citaat
Tja ik weet het, ben in de verkeerde tijd geboren, rijd op een 27 jaar oude brommer, vind oude auto's mooier, zelfde geld voor treinen, werk dan ook aan mat'54 766 ieder weekend en behoefte aan een smartphone en allerlei andere gadgets heb ik ook niet, had best 30 jaar eerder geboren willen worden soms Ik rijd dan wel weer digitaal Maar ja ik heb altijd nog de verhalen, foto's en dia's van m'n vader die dit soort dingen wel heeft kunnen doen.

Groeten Edwin.

Het is er best nog wel hoor, je moet er alleen wat verder voor weg. De nachttrein in Thailand naar Chiang Mai of naar Laos is een leuke ervaring (als ie niet omvalt) :) verder zijn de nachttreinen in China erg goed en een prima manier van reizen door het land. En wat dichter bij huis heb je in oost europa nog volop van dit soort oude nachttreinen.. Wat ik verder kan aanraden is de trein naar Istanbul bijvoorbeeld via Wenen-Budapest-Belgrado-Istanbul.. Ook leuke steden om te bezoeken.

Martijnstein

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 03 November 2014, 10:04:28 »
En je wordt nog eens gratis vergiftigd door de btw-vrije kerosinedampen. Nee dan liever in de CNL stappen, een leuke gesprekje hebben met je medepassagiers, in Duisburg elkaar goede nacht wensen en in Freiburg wakker worden.   Moderne manier en milieu vriendelijke manier van reizen die te weinig onder de aandacht wordt gebracht.
Kerosinedampen? Is dit serieus of als grap bedoeld? En in een vliegveld of vliegtuig kan je toch ook een praatje met je buren maken?

Wat een discussie dit.. ! uiteenlopende meningen. :)

Persoonlijk lig ik liever plat in een slaapcoupe (ondanks de andere 5 mensen in de coupe), dan onmogelijk opgevouwen in een stoel te midden van 200+ mensen om je heen als sardienes in een blik op een kilometer of 10 hoog.. :) Slaap je eindelijk een beetje wil er iemand naar het toilet of knalt er zon leuk stewardessen karretje tegen je knie.. meneer wilt, u ook wat drinken.. pfff..

Dat geluid van de trein die voortdendert over de rails ervaar ik overigens altijd als een prima slaapmiddel. Vroeger ook met de typische wapperende gordijntjes bij de oudere rijtuigen waar het raam helemaal open kon..

Overigens is die hiervoor beschreven ervaring op de boot van Odessa-Istanbul een beetje apart wel.

En men heeft gelijk dat we beter massaal de nachttrein kunnen boeken. Ik ga het gelijk doen voor deze kerst periode.. zo.

Je moet een nachttrein natuurlijk niet met een intercontinentale vlucht vergelijken. We hebben het hier over bestemmingen die 1,5 tot 2 uur vliegen zijn. Op zulke korte vluchten hoef je toch helemaal niet te slapen?
Inderdaad lekker veel meningen, maar ook veel sentiment naar een verdwijnende manier van reizen. Net als Arnold zou ik niet direct zeggen dat nachttreinen een ouderwetse manier van reizen zijn. Ik denk dat er met de juiste ondernemersgeest veel te doen is met de juiste marketing en het opknappen van de rijtuigen naar een moderne standaard. Al betwijfel ik of marketing veel kan doen, want de meeste mensen boven de 25-30 jaar oud weten dat de nachttreinen er zijn, maar reizen er toch niet mee. Het zou wel interressant zijn om te onderzoeken waarom mensen niet meer met de nachttrein gaan, en of die redenen gegrond zijn. Zo niet, dan kan marketing veel doen om mensen te informeren. Als de redenen goed zijn kan gekeken worden of die nadelen van nachttreinen aangepakt kunnen worden.

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #36 Gepost op: 03 November 2014, 10:41:44 »
Waar komt de info vandaan dat de nachttreinen met verlies draaien?

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #37 Gepost op: 03 November 2014, 10:48:54 »

Tsja, leuk was anders.

Maar on topic: De slaaptrein Moskou - Kiev was ook leuk. Midden in de nacht een schijnwerper in je gezicht van een douanier die je paspoort komt controleren. Of de slaaptrein Kiev - Odessa. Waar ik, na enige steekpenningen betaald te hebben, heerlijk geslapen heb in het compartiment van de provodnik/wagonopzichter...  :)

Arnold

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 03 November 2014, 11:20:04 »
Van de DB.  Bij de Oostenrijkers schijnt e.a. nog wel te lukken.   N.b. de nieuwe brochure m.b.t. DB autozug al gezien?

Daan001

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 03 November 2014, 11:26:43 »
Citaat
Of de slaaptrein Kiev - Odessa. Waar ik, na enige steekpenningen betaald te hebben, heerlijk geslapen heb in het compartiment van de provodnik/wagonopzichter... 

Dan mag ik aannemen dat deze provodnik een mooie Oekraiense dame was van tussen de 25-30?  ;D

Heb je btw toelvallig dan enige ervaring met het reizen van Utrecht naar Sin Petersburg? Ik ben van plan die reis met moeders en broertjes te maken ergens begin April.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #40 Gepost op: 03 November 2014, 11:40:11 »
Helaas niet  ;D Ik reisde met een studievriend. De provodnik heeft de nacht op een klapstoeltje op een van de balkons doorgebracht...

Ik heb geen ervaring met St Petersburg. Ik ben in 2001 van Amsterdam via Warschau naar Moskou gereisd. Geweldige reis. Op de Pools-Witrussische grens worden de draaistellen verwisseld. Leuk om een keer mee te maken. De reis in 2001: Amsterdam - Moskou - Kiev - Odessa per trein, Odessa - Istanbul per boot, Istanbul - Athene per trein en Athene - Amsterdam per vliegtuig.

Sint Petersburg ben ik overigens wel geweest (in 2004), mooie stad, prachtige gebouwen, maar heel erg Europees. Als je Rusland wil zien, moet je naar Moskou. Ben ik twee keer geweest. Stad van groteske tegenstellingen, maar erg bijzonder.

Eelco

Martijnstein

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 03 November 2014, 11:53:10 »
Hier staat dat de nachttreinen al jaren verliesgevend zijn. Voor Sint Petersburg: Ik heb zelf geen ervaringen met de trein, de normale route is naar Moskou met de nachttrein en dan met de hogesnelheidslijn of nog een nachttrein naar St Petersburg, maar je kan natuurlijk ook kijken naar iets exotischer zoals de IC naar Berlijn, dan met de nachttrein naar Kaliningrad en nog een nachttrein naar St Petersburg. Kaliningrad zelf is oerlelijk omdat het helemaal is platgebombardeerd in de oorlog en daarna in Sovjet-stijl is opgebouwd, maar ik vond het toch een dag of twee waard omdat er zo weining toeristen komen en toch een Russisch gevoel geeft al zeggen Russen zelf dat het niet echt Rusland is.

Frontier

• Offline Offline
    • The Flying Carpet Hub
« Reactie #42 Gepost op: 03 November 2014, 15:53:40 »
Naarmate de olie schaarser wordt en vliegtickets dus weer duurder zullen worden, zullen de nachttreinen vanzelf weer populairder worden. Echter ziet men dat niet of is men niet bereid tot die tijd te wachten en bijbehorende verliezen te accepteren.  ;)
'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #43 Gepost op: 03 November 2014, 15:55:52 »
Maar dan heb je het wel over decennia, met alle bijbehorende ontwikkelingen voor alternatieve energie.

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #44 Gepost op: 03 November 2014, 16:02:29 »
Een vliegtuig vliegt prima op bio-kerosine.
Een illusie om te denken dat olieschaarste de luchtvaart om zeep gaat helpen.

Er zijn alternatieve brandstoffen genoeg, die steeds rendabeler worden naarmate aardolie schaarser en duurder wordt. Of je daarop moet wachten ivm klimaatproblemen is een ander verhaal.

groeten
Hendrik Jan
(deze zomer per nachttrein naar Kopenhagen geweest, aan mij zal het niet liggen)
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly