Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yamorc booster door Steven Loosman
Vandaag om 09:31:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 08:45:56
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 08:43:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:42:41
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 07:55:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 05:20:38
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 05:06:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:59:48
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:36:02
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
  

Auteur Topic: Opheffen nachttrein? Nee! Teken de petitie!  (gelezen 22349 keer)

Euronight Jeroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Opheffen nachttrein? Nee! Teken de petitie!
« Reactie #75 Gepost op: 12 November 2014, 10:30:01 »
Er werd afgelopen weekend in de Telegraaf nog aandacht besteed aan het opheffen van de nachttrein. Ondanks wat nadelen die genoemd worden geeft het artikel veel positieve punten van de nachttrein. Zelf vind ik het ook erg jammer dat de verbinding wordt opgeheven  :'( . Al menige trips vanuit Nederland gemaakt naar o.a. Praag, Kopenhagen en Boedapest met de nachttrein en is mij altijd goed bevallen. Als herinnering heb ik gelukkig nog wel de nachttrein in model  ;D






Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Opheffen nachttrein? Nee! Teken de petitie!
« Reactie #76 Gepost op: 15 November 2014, 06:43:30 »
Het is natuurlijk ook afhankelijk hoe het product verkocht wordt, en natuurlijk de wil van de spoorweg.

De nacht/slaaptrein van Poznan naar Krakow in Polen komt om 6:15 hrs in Krakow aan.

Wordt verkocht aan de zakelijke reiziger als uitgeslapen en vroeg in Krakow kunnen beginnen.

Groeten, Alexander

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
Re: Opheffen nachttrein? Nee! Teken de petitie!
« Reactie #77 Gepost op: 15 November 2014, 10:01:56 »
Overigens : op de site van Deutsche Bahn kun je deze reis (hoewel het dus alleen met EC / CNL is) niet boeken... de site geeft aan dat het de kosten niet kan berekenen waardoor online boeken niet mogelijk is.
Bij DB kun je online alleen reizen boeken die beginnen of eindigen in Duitsland, geen reizen die van buitenland naar buitenland gaan, dwars door Duitsland heen.
Maar: daarop is minimaal 1 uitzondering en dat zijn de nachttreinen, SparNight Arnhem-Praag moet gewoon werken.

verst107

  • Offline Offline
  • Berichten: 344
Re: Opheffen nachttrein? Nee! Teken de petitie!
« Reactie #78 Gepost op: 15 November 2014, 10:26:06 »
Zou het wegvallen van de nachttreinen geen gat in de markt voor EETC zijn? Dagelijks of een paar keer per week met een paar rijtuigen Amsterdam - Ruhrgebied en aanhaken aan de EN naar Warschau/Praag en de EN naar Wenen?  Die treinen hebben volgens mij ruimte voor een paar extra rijtuigen. Of is dit te gek gedacht?

Cornelis

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2894
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Opheffen nachttrein? Nee! Teken de petitie!
« Reactie #79 Gepost op: 15 November 2014, 16:56:18 »
Zonder letterlijk iedere post gelezen te hebben: wat een merkwaardig draadje dit! Volgens mij is de enige manier om het wegvallen van een verbinding te voorkomen gewoon (blijven) kaartjes kopen. Een spoorwegmaatschappij is nu eenmaal geen filantropische instelling, dus het is gewoon een simpel rekensommetje met omzet en winst. Daar helpen geen 100.000 handtekeningen aan lijkt me...

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Opheffen nachttrein? Nee! Teken de petitie!
« Reactie #80 Gepost op: 15 November 2014, 23:32:23 »
Inmiddels aangekomen in Praag. En ik weet nu al : ik ga dit niet vaker doen. Sorry maar als ik moet kiezen tot circa 14 uur onderweg zijn in oud slecht onderhouden spoormaterieel of comfortabel voor minder geld in amper 1.5 uur vliegen met een discounter als Wizzair vanaf een goed bereikbaar vliegveld als Eindhoven dan wint het vliegtuig het toch echt... overigens biedt een alternatieve treinroute ook al circa 3 uur winst, helaas wel tegen nog hogere kosten (direct IC naar Berlin, daar IC/ICE Dresden en dan EC naar Praag)

Als men een product als CNL aantrekkelijker wil maken zou ik in elk geval
- beter materieel inzetten : veel rijtuigen zijn oud en niet bepaald schoon
- rijtijden flink verkorten : waarom gaat het ding over grote stukken trager dan een gewone IC en zijn er veel extreem lange stops? Met wat slimmer planwerk moet er volgens mij eenvoudig 2-3 uur te winnen zijn, als het niet meer is... Indien met lokwissel laat vervallen mogelijk nog meer...

Tot zover de observaties
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Frontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
    • The Flying Carpet Hub
Re: Opheffen nachttrein? Nee! Teken de petitie!
« Reactie #81 Gepost op: 16 November 2014, 01:09:08 »
De WLABmz826 (rijtuig 171) slaaprijtuigen stammen uit 2006-2007, dat noem ik niet bepaald oud? Of mocht het weer niets kosten en was je per couchette - of zitrijtuig?  ;)
'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Opheffen nachttrein? Nee! Teken de petitie!
« Reactie #82 Gepost op: 16 November 2014, 08:35:26 »
Zitrijtuig ; anders is het qua prijs al helemaal niet meer concurrerend.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8553
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Opheffen nachttrein? Nee! Teken de petitie!
« Reactie #83 Gepost op: 17 November 2014, 09:57:23 »
Tja, dat je dat niet comfortabel vindt, vind ik geen wonder. Moet er niet aan denken, 14 uur alleen een stoel en een gangpad...
Uiteraard maak je je eigen keuze ten aanzien van je reis. Wij kozen indertijd bewust voor de nachttrein. Couchette en veel genieten van wat voorbij komt.
een eventueel volgende keer een slaaprijtuig. Slaapt wat rustiger.... ;)


de nachttrein bij binnenkomst te Utrecht


tijdens de lokwissel in Berlijn even de benen strekken

Groet
Huibert



ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Opheffen nachttrein? Nee! Teken de petitie!
« Reactie #84 Gepost op: 17 November 2014, 11:37:50 »
Zitrijtuig ; anders is het qua prijs al helemaal niet meer concurrerend.

Wat kost dat nou?
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Opheffen nachttrein? Nee! Teken de petitie!
« Reactie #85 Gepost op: 17 November 2014, 11:57:29 »
Bijna het dubbele...
Ik was nu 173 kwijt voor een retour, slaapplaats was iets van 305 euro
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8870
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Opheffen nachttrein? Nee! Teken de petitie!
« Reactie #86 Gepost op: 17 November 2014, 12:05:49 »
Hmm. Afgelopen zomer kochten we twee enkeltjes Praag-Arnhem incl 2 fietsen voor ongeveer 220 (2 persoonscabine). Geen gedoe met fietsen inpakken, banden leeg laten lopen, 2 uur van te voren inchecken (nu waren we 2 uur van te voren treinen aan het kijken ::) ;)) en opgesloten zijn in een ruimte met alleen airco.
Tevens waren we vanaf Arnhem binnen een uur thuis (was sneller geweest als we vanaf daar de trein hadden genomen). Prima ervaring gehad, geen benen in de nek hoeven te leggen omdat je voorbuurman zijn leuning naar achteren zet. Schone bedden, leuk ontbijtje, prima service.

Groet,
Michel

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8553
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Opheffen nachttrein? Nee! Teken de petitie!
« Reactie #87 Gepost op: 17 November 2014, 12:08:09 »
Dat is wel erg veel. Wij hebben rond de 150€ betaald voor een couchette, geboekt via Die Bahn. Was 2009.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8870
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Opheffen nachttrein? Nee! Teken de petitie!
« Reactie #88 Gepost op: 17 November 2014, 12:15:07 »
Ondertussen is het 5 jaar later ;) en we waren wat laat vanwege deze reden.
Gedoe :-\

Groet,
michel
« Laatst bewerkt op: 17 November 2014, 12:29:57 door tothebeach »

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Opheffen nachttrein? Nee! Teken de petitie!
« Reactie #89 Gepost op: 17 November 2014, 13:03:52 »
Hmm ik had heen alleen een overstap in Dresden vanwege werkzaamheden op het baanvak Dresden - Decin (van te voren bekend, alleen uitgerekend op die dag ook) , terugreis was non-stop.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden