Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 00:43:46
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
22 July 2025, 21:11:18
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
22 July 2025, 16:18:48
  

Auteur Topic: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400  (gelezen 414021 keer)

vanDyk

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #675 Gepost op: 19 December 2007, 23:59:43 »
R2 is 420 mm...
R1 is 356 mm...


bij roco lijkt me niet dat R2 356mm is...


Mocht dat wel zo zijn dan kan je bij fleischmann profi gerust R1 gebruiken want dan is het een R2 met roco...??
Roco R2 is 358mm, R3 (buitenboog) is 419,6mm.
Dus cijfers kloppen wel redelijk.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #676 Gepost op: 20 December 2007, 00:10:08 »
Hoi,

Citaat van: Karst Drenth
...1 van mijn beide loks is stroomafname problemen aan het ontwikkelen...

Dat was een week geleden of zo. Toen 'Opgelost' door de assen er even uit te wippen en de wielen en stroomafnemers schoon te maken.

Maar... het probleem bleef terugkomen  :(

En tot overmaat van ramp begon de motor vanmiddag te 'krijsen' als ware het een oude, droge Fleischmann lok  :'(

Dus: Lok geheel gedemonteerd. Best nog wel een klus, bedrading van de printplaat lossolderen. ( let op hier is loodvrij soldeer gebruikt ! dus bout op 400 graden ! )

"Getriebehalteklammer' loswippen, hele zaak demonteren.

Hier is even een plaatst voor een rustmoment: Een geweldig compliment aan ROCO voor de ontwikkeling van deze nieuwe draaistellen en aandrijving:
Messing vliegwielen, direct op de as van de motor geperst, daarin een cardanopname met sleuven en klikverbinding.
Daarin een uit 1 geheel gemaakte kunstofcardanas, waaraan weer een cardankop opname met klik.
Dan verder met een metalen, op een stalen as geperste cardankop. gevolgd door een sinterbronslager bus, fiberring, messing worm, fiberring en weer een sinterbrons lagerbus.
Dit alles in een zeer netjes metalen huis, waarin de asjes voor de kunstof tandwielen zijn meegegoten. Het huis is netjes verticaal deelbaar na afname van het eveneens gegoten metalen bodemplaatje, dat netjes met twee kruiskopschroefjes wordt vastgezet.

Goed dat voor wat betreft het compliment. De bron van het kwaad van de stroomafname was idd de grote hoeveelheid olie die in de tandwielkast zat.

Het geheel in de wasbenzine gedropt, afgekwast en drooggeblazen. Daarna met tandwielvet (Trix in dit geval, maar Roco of Piko zal ook werken) de tandwielen weer in de tandwielkast gezet.

De sinterbronzenb lagerbussen inclusief worm een half uurtje in de 0W40 syntetisch Mobil 1 gelegd. Kan het sinterbrons de olie lekker op zuigen.

Vervolgens in omgekeerde volgorde alles weer gemonteerd, met toevoeging van een drup olie op alle lagerbussen (motor aan weerszijden en worm aan weerszijden)

Gevolg: 'Droge' wielen en dito stroomafnemers. Geen gestotter meer en een nog stiller lopend model  ;D

Wel veel werk. En ook niet eenvoudig.

Tip voor Roco dus: Herzie de smering van de tandwielkast en sinterbussen ( 1 was er bij mij helemaal droog en veroorzaakte dus het gekrijs )

Het model heeft er al weer 2 uur continue opzitten en blijft nu rijden en lopen als een zonnetje.

Grtzz,

Karst


NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1483
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #677 Gepost op: 20 December 2007, 00:19:09 »
Eigenlijk een raar foutje, maar wederom iets dat Roco zonder al te veel moeite moet kunnen regelen.

Trouwens, ik ben eens benieuwd wie de eerste foto's van de MTE 2410 plaatst! :)

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #678 Gepost op: 20 December 2007, 00:26:13 »
( let op hier is loodvrij soldeer gebruikt ! dus bout op 400 graden ! )

Haalt een kleine (zeg 15 W) elektronika-soldeerbout die 400 graden? Of moet er meer vermogen verstookt worden?

Freek Heite.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #679 Gepost op: 20 December 2007, 00:28:55 »
Euhm Karst, de ontwikkeling zoals genoemd bij Roco, is al jaren geleden ingezet bij diverse amerikaanse fabrikanten. Precies zoals je beschrijft. Ze lopen dan ook schitterend. Overigens adverteren ze met "oil-less sintered bronze bearings". Niet oliëen dus.  :)

Fijn dat Roco volgt! ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8509
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #680 Gepost op: 20 December 2007, 01:05:05 »
Het kritieke punt ligt precies op wat ik op deze afbeelding heb geselecteerd:

Als je dan vanaf de rechterkant aan komt rijden en de binnenste boogstraal nemen wilt dan loopt hij er op dat stukje uit. De boogstraal heeft hier GEEN invloed op.

Martin
Is op te losen door aan de binnenkant van de strijkregel een strookje plastiek te plakken. Dan worden de linkerwielen meer naar links gedwongen waardoor de rechterwielen dr niet uitlopen.

Gr/H

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #681 Gepost op: 20 December 2007, 01:14:40 »
Heb na het plaatsen van de foto's vanmiddag natuurlijk even uitgebreid met de loc's gereden.

Op roco-line zonder bedding (met bedding maakt geen verschil) gaat de loc goed door alle wissels, ook de R2/R3 meegebogen wissel.

Als de loc's met dezelfde neus dezelfde kant op staan rijden ze ongeveer even snel, alhoewel echte snelheid er niet inzit, het grote voorbeeld was natuurlijk ook geen hardloper. Draai je één van de loc's om (willekeurig welke) dan blijkt er wel verschil in snelheid te zitten. Voor mij niet erg, digitaal is dit vast op te lossen, maar bij analoog gaat de ene loc de andere dan trekken of duwen. Bij lage snelheden valt dit wel mee, maar bij hogere snelheden is dit vast schadelijk voor de loc die sneller wil.

Het zwaailicht op de gg valt er makkelijk uit, gelukkig teruggevonden. Heb het eerst maar even zo gelaten omdat ik nog niet weet wat ik met de zwaailichten wil.


Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #682 Gepost op: 20 December 2007, 01:40:06 »
Citaat van: stig
schitterend. Overigens adverteren ze met "oil-less sintered bronze bearings". Niet oliëen dus.  :)

Als de bussen 'af fabriek' goed doordrenkt zijn met olie, idd niet olien. Maar... elke FL* loc heeft al sinds '60 van deze lagers. Olie is de enige remedie als deze beginnen te krijsen  :P

Zo ook bij de 2400 ... 'just a 25 jear expierience...'  ;D

Grtzz,

Karst

P.S. Overigens als je die bussen goed doordrenkt, heb je er ook jaren geen omkijken meer naar...

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #683 Gepost op: 20 December 2007, 01:49:59 »
Citaat van: Esperopt
..Draai je één van de loc's om (willekeurig welke) dan blijkt er wel verschil in snelheid te zitten. Voor mij niet erg, digitaal is dit vast op te lossen, maar bij analoog gaat de ene loc de andere dan trekken of duwen. Bij lage snelheden valt dit wel mee, maar bij hogere snelheden is dit vast schadelijk voor de loc die sneller wil...

Heb ik vanmiddag ook geconstateerd. Was 1 van de redenen 1 van de locs aan een nader onderzoek te onderwerpen. Onder belasting valt het mee.

Ik had 20 wagens, waarvan de laatste een Roco Clean. Duidelijk hoorbaar waren de 'zwevingen' in toerental tussen beide loc als ze als 'Lokzug' reden. Dit verdween onde belasting.

Ik denk dus dat het niet zo'n vaart loopt ;)

Grtzz,

Karst

Martinw

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #684 Gepost op: 20 December 2007, 13:06:09 »

Hier een foto'tje van mij, die ik gisteravond heb gemaakt van de 62791.

Groet, Martin

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #685 Gepost op: 20 December 2007, 18:43:46 »
Trouwens, ik ben eens benieuwd wie de eerste foto's van de MTE 2410 plaatst! :)
Een foto kan ik niet bieden, maar vandaag al wel een besteloverzicht van MTE gekregen: de 2410 ligt klaar!  :)
Groetjes, Bart

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1483
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #686 Gepost op: 20 December 2007, 18:49:30 »
Inderdaad, ik ook. Vanmorgen had ik even gemaild om te vragen als de lok er was en toen kreeg ik het antwoord dat dit nog niet zo was, maar vanmiddag kreeg ik het besteloverzicht met de 2410 die ook leverbaar is! Dus morgenvroeg tijdig vertrekken richting Vlaardingen. :)

Theo

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #687 Gepost op: 20 December 2007, 19:37:18 »
Hallo allemaal,

Vandaag mijn 2410(wisselstroom) opgehaald in vlaardingen. Het model ziet er mooi uit al is het geel erg plastic. De rijeigenschappen zijn super.
Zeker voor die prijs is het een aanwinst bij mij op de baan.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #688 Gepost op: 20 December 2007, 19:39:44 »
Is het geel meegespoten?

of gewoon die kap in die kleur gegoten?

Bij de bruine versie issie duidelijk meegespoten.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1225
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #689 Gepost op: 20 December 2007, 19:40:38 »
Zijn er behalve het nummer nog andere verschillen t.o.v. de gewone Roco uitvoering?