Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 01:05:47
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
22 July 2025, 16:18:48
  

Auteur Topic: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400  (gelezen 414057 keer)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7476
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #660 Gepost op: 19 December 2007, 17:21:24 »
Ik begrijp het. Er zijn, naast de eerder genoemde handgrepen, twee zaken die mij aan het Roco-model positief opvallen.

- De kwaliteit van de wielen (en het profiel daarvan)  zijn stukken beter
- De kwaliteit van het verfwerk is een klasse beter.

Bij een foto tussen een goed gesuperde (en gespoten) DKM en een Roco zou de vergelijking, mijns inziens al veel moeilijker uitvallen. Het valt me overigens op dat de in het frame geintegreerde traptreden bij het Roco-model veel breder zijn. Wie heeft er gelijk? Ik vermoed dat de waarheid wat in het middel ligt.

Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #661 Gepost op: 19 December 2007, 17:27:17 »
Als je bedenkt dat de DKM al  jaaaaaren oud is dan valt het model wel mee. Ben er zelf in ieder geval nog steeds blij mee. Op de baan, vooral in mijn donkere huiskamer, valt het verschil wel op maar niet extreem. Het verschil in motor geluid valt wel erg op. Ook het verschil in snelheid is enorm. Verder denk ik dat mijn dkm's meer kunnen trekken, maar dat kan ook komen door het 'krachtige' geluid dat ze maken. Voor 6 vamwagens maakt het geen verschil. Heb geen zin om de andere 10 wagens van zolder te halen om dit te testen.

Ben de hele tijd al erg positief geweest over deze nieuwe roco en de prijs/kwaliteit verhouding. Maar nu ik ze zelf in handen heb gehad, goed heb kunnen bekijken en er even mee heb kunnen rijden ben ik helemaal onder de indruk.

Gert1

  • Gast
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #662 Gepost op: 19 December 2007, 17:37:54 »
Ja, het zijn juweeltjes. Als dit een voorbode is van de koers die Roco nu gaat volgen, dan zitten we werkelijk op rozen!

mvg,
Gert

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #663 Gepost op: 19 December 2007, 17:45:27 »
Ik heb zelf nog niks gezien of in mijn handen gehad dus ik ga maar van de foto's uit.
Ik moet zeggen dat ik al via de foto's alleen al steeds meer kan zeggen dat het weer een toppertje is en een slimme zet van Roco!!
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4719
    • Filmpjes op YouTube
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #664 Gepost op: 19 December 2007, 18:28:39 »
Als ik de geel/grijze loks met elkaar vergelijk is het gele front van de ROCO beter gelukt dan die van DKM. Die van DKM is te hoog opgetrokken.

https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Martinw

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #665 Gepost op: 19 December 2007, 20:07:48 »
Het model ziet er top uit, maar alleen hij ontspoort bij mij op de fleischmann wissels code 6174 in de binnenbocht. In de buitenbocht rijdt hij gewoon door maar als ik hem de binnenbocht door laat rijden drukt hij zichzelf uit de rails.  :'(
Zijn er meer mensen die er last van hebben of een oplossing weten?
Ik baal er flink van.

Martin

theomeeuwsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 377
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #666 Gepost op: 19 December 2007, 20:10:52 »
staat er niet in het boekje dat de trein beter niet door R2 kan gaan??
r2 van roco is hetzelfde als r1 van flm dus...

Martinw

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #667 Gepost op: 19 December 2007, 20:21:44 »
In het boekje staat dat de de Roco R2 boogstraal de krapst neembare boog is. (R2 = 358mm).
De bocht kan de lok opzich wel nemen, alleen het wissel gaat mis, want daar zit een plastic geleiderstukje in, die de loc de goede kant op moet dirrigeren, binnen of buitenbocht.
Staat het wissel op binnenbocht, loopt hij tegen het plastic geleiderstuk aan, en dan drukt de lok zichzelf eruit!
Heeft niemand dit met wissels van andere merken?

Martin
« Laatst bewerkt op: 19 December 2007, 20:24:47 door Twellotrein »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #668 Gepost op: 19 December 2007, 20:24:50 »
......maar als ik hem de binnenbocht door laat rijden drukt hij zichzelf uit de rails.  :'(
Dat wordt dus controleren. Staan van alle assen de wielen op de juiste afstand? Is door het hele wissel de spoorwijdte goed? Loopt het wiel niet op de punt? Kunnen de draaistellen wel genoeg uitzwaaien?
Allemaal dingen die je het beste zelf kunt bekijken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martinw

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #669 Gepost op: 19 December 2007, 20:38:28 »
Het kritieke punt ligt precies op wat ik op deze afbeelding heb geselecteerd:

Als je dan vanaf de rechterkant aan komt rijden en de binnenste boogstraal nemen wilt dan loopt hij er op dat stukje uit. De boogstraal heeft hier GEEN invloed op.

Martin

michiel88

  • Offline Offline
  • Berichten: 195
    • Mijn fotopagina
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #670 Gepost op: 19 December 2007, 20:54:00 »
Ik rijdt zelf ook op Fleischmann profirails en ik had nog niks gemerkt. Na je opmerking ben ik even de proef op de som gaan nemen en inderdaad, de loc ontspoort als de wissel op afbuigen staat :o. Ik ben hier ook niet echt blij mee, echter gebruik ik deze wissel heel weinig. Langzaam eroverheen rijden resulteert bij mij niet in een ontsporing. Het probleem wordt denk ik veroorzaakt door de laag hangende remblokken. Bij de Articec Plan E wagons waren het ook de remblokken die in het puntstuk van de wissel grepen.

PS: Bij mij zijn de rij-eigenschappen met de lange huif naar voren een minder dan met de korte huif naar voren, is dit bij iedereen zo? Het gaat een beetje schokkeriger. Zal wel aan het type aandrijving liggen.
« Laatst bewerkt op: 19 December 2007, 20:57:34 door Michiel »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #671 Gepost op: 19 December 2007, 20:54:42 »
is dan niet gewoon het puntstuk te hoog of valt ie er te diep in?

Martinw

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #672 Gepost op: 19 December 2007, 22:37:28 »
Wat wel wat wil helpen is met een mesje een stukje van het plastic middenstuk wat omhoog staat afkrassen (deel wat ik heb aangegeven op foto). Zeker niet meer dan 1 mm, dan 'springt' hij niet meer uit het wissel.

Martin
« Laatst bewerkt op: 19 December 2007, 23:10:52 door Twellotrein »

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #673 Gepost op: 19 December 2007, 23:08:59 »
R2 is 420 mm...
R1 is 356 mm...


bij roco lijkt me niet dat R2 356mm is...


Mocht dat wel zo zijn dan kan je bij fleischmann profi gerust R1 gebruiken want dan is het een R2 met roco...??
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Martinw

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #674 Gepost op: 19 December 2007, 23:11:30 »
Zoals ik al zei, hij kan de boogstraal makkelijk aan, maar alleen in het wissel geeft het problemen.

Martin