Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onshape gebruikersgroep door MOVisser
Vandaag om 13:23:37
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:03:35
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
Vandaag om 12:34:56
Probleem met inloggen door Gerrit H
Vandaag om 12:21:21
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Pauldg
Vandaag om 11:48:59
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 11:26:02
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Resin kits best met of zonder grondlaag door Ronald Halma
Vandaag om 11:05:30
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:40:48
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door tothebeach
Vandaag om 07:50:19
ratelende 1300 van Electrotren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:38:10
EifelBurgenBahn door Eric B
Vandaag om 07:31:26
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Martijn193
Vandaag om 06:09:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 05:00:02
Modellbau Lingen 2026 door Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
17 December 2025, 21:55:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door ChrisH
17 December 2025, 21:44:48
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
17 December 2025, 21:25:45
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
17 December 2025, 21:14:33
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
17 December 2025, 20:54:05
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Pukkie
17 December 2025, 20:51:00
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
17 December 2025, 20:48:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
17 December 2025, 20:32:43
  

Auteur Topic: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400  (gelezen 437013 keer)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7776
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #660 Gepost op: 19 December 2007, 17:21:24 »
Ik begrijp het. Er zijn, naast de eerder genoemde handgrepen, twee zaken die mij aan het Roco-model positief opvallen.

- De kwaliteit van de wielen (en het profiel daarvan)  zijn stukken beter
- De kwaliteit van het verfwerk is een klasse beter.

Bij een foto tussen een goed gesuperde (en gespoten) DKM en een Roco zou de vergelijking, mijns inziens al veel moeilijker uitvallen. Het valt me overigens op dat de in het frame geintegreerde traptreden bij het Roco-model veel breder zijn. Wie heeft er gelijk? Ik vermoed dat de waarheid wat in het middel ligt.

Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #661 Gepost op: 19 December 2007, 17:27:17 »
Als je bedenkt dat de DKM al  jaaaaaren oud is dan valt het model wel mee. Ben er zelf in ieder geval nog steeds blij mee. Op de baan, vooral in mijn donkere huiskamer, valt het verschil wel op maar niet extreem. Het verschil in motor geluid valt wel erg op. Ook het verschil in snelheid is enorm. Verder denk ik dat mijn dkm's meer kunnen trekken, maar dat kan ook komen door het 'krachtige' geluid dat ze maken. Voor 6 vamwagens maakt het geen verschil. Heb geen zin om de andere 10 wagens van zolder te halen om dit te testen.

Ben de hele tijd al erg positief geweest over deze nieuwe roco en de prijs/kwaliteit verhouding. Maar nu ik ze zelf in handen heb gehad, goed heb kunnen bekijken en er even mee heb kunnen rijden ben ik helemaal onder de indruk.

Gert1

  • Gast
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #662 Gepost op: 19 December 2007, 17:37:54 »
Ja, het zijn juweeltjes. Als dit een voorbode is van de koers die Roco nu gaat volgen, dan zitten we werkelijk op rozen!

mvg,
Gert

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #663 Gepost op: 19 December 2007, 17:45:27 »
Ik heb zelf nog niks gezien of in mijn handen gehad dus ik ga maar van de foto's uit.
Ik moet zeggen dat ik al via de foto's alleen al steeds meer kan zeggen dat het weer een toppertje is en een slimme zet van Roco!!
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4862
    • Filmpjes op YouTube
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #664 Gepost op: 19 December 2007, 18:28:39 »
Als ik de geel/grijze loks met elkaar vergelijk is het gele front van de ROCO beter gelukt dan die van DKM. Die van DKM is te hoog opgetrokken.

https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Martinw

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #665 Gepost op: 19 December 2007, 20:07:48 »
Het model ziet er top uit, maar alleen hij ontspoort bij mij op de fleischmann wissels code 6174 in de binnenbocht. In de buitenbocht rijdt hij gewoon door maar als ik hem de binnenbocht door laat rijden drukt hij zichzelf uit de rails.  :'(
Zijn er meer mensen die er last van hebben of een oplossing weten?
Ik baal er flink van.

Martin

theomeeuwsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 377
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #666 Gepost op: 19 December 2007, 20:10:52 »
staat er niet in het boekje dat de trein beter niet door R2 kan gaan??
r2 van roco is hetzelfde als r1 van flm dus...

Martinw

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #667 Gepost op: 19 December 2007, 20:21:44 »
In het boekje staat dat de de Roco R2 boogstraal de krapst neembare boog is. (R2 = 358mm).
De bocht kan de lok opzich wel nemen, alleen het wissel gaat mis, want daar zit een plastic geleiderstukje in, die de loc de goede kant op moet dirrigeren, binnen of buitenbocht.
Staat het wissel op binnenbocht, loopt hij tegen het plastic geleiderstuk aan, en dan drukt de lok zichzelf eruit!
Heeft niemand dit met wissels van andere merken?

Martin
« Laatst bewerkt op: 19 December 2007, 20:24:47 door Twellotrein »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #668 Gepost op: 19 December 2007, 20:24:50 »
......maar als ik hem de binnenbocht door laat rijden drukt hij zichzelf uit de rails.  :'(
Dat wordt dus controleren. Staan van alle assen de wielen op de juiste afstand? Is door het hele wissel de spoorwijdte goed? Loopt het wiel niet op de punt? Kunnen de draaistellen wel genoeg uitzwaaien?
Allemaal dingen die je het beste zelf kunt bekijken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martinw

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #669 Gepost op: 19 December 2007, 20:38:28 »
Het kritieke punt ligt precies op wat ik op deze afbeelding heb geselecteerd:

Als je dan vanaf de rechterkant aan komt rijden en de binnenste boogstraal nemen wilt dan loopt hij er op dat stukje uit. De boogstraal heeft hier GEEN invloed op.

Martin

michiel88

  • Offline Offline
  • Berichten: 195
    • Mijn fotopagina
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #670 Gepost op: 19 December 2007, 20:54:00 »
Ik rijdt zelf ook op Fleischmann profirails en ik had nog niks gemerkt. Na je opmerking ben ik even de proef op de som gaan nemen en inderdaad, de loc ontspoort als de wissel op afbuigen staat :o. Ik ben hier ook niet echt blij mee, echter gebruik ik deze wissel heel weinig. Langzaam eroverheen rijden resulteert bij mij niet in een ontsporing. Het probleem wordt denk ik veroorzaakt door de laag hangende remblokken. Bij de Articec Plan E wagons waren het ook de remblokken die in het puntstuk van de wissel grepen.

PS: Bij mij zijn de rij-eigenschappen met de lange huif naar voren een minder dan met de korte huif naar voren, is dit bij iedereen zo? Het gaat een beetje schokkeriger. Zal wel aan het type aandrijving liggen.
« Laatst bewerkt op: 19 December 2007, 20:57:34 door Michiel »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9896
    • belse roestkraam
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #671 Gepost op: 19 December 2007, 20:54:42 »
is dan niet gewoon het puntstuk te hoog of valt ie er te diep in?

Martinw

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #672 Gepost op: 19 December 2007, 22:37:28 »
Wat wel wat wil helpen is met een mesje een stukje van het plastic middenstuk wat omhoog staat afkrassen (deel wat ik heb aangegeven op foto). Zeker niet meer dan 1 mm, dan 'springt' hij niet meer uit het wissel.

Martin
« Laatst bewerkt op: 19 December 2007, 23:10:52 door Twellotrein »

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #673 Gepost op: 19 December 2007, 23:08:59 »
R2 is 420 mm...
R1 is 356 mm...


bij roco lijkt me niet dat R2 356mm is...


Mocht dat wel zo zijn dan kan je bij fleischmann profi gerust R1 gebruiken want dan is het een R2 met roco...??
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Martinw

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #674 Gepost op: 19 December 2007, 23:11:30 »
Zoals ik al zei, hij kan de boogstraal makkelijk aan, maar alleen in het wissel geeft het problemen.

Martin