Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 00:37:57
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 00:03:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 July 2025, 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11

Auteur Topic: AdServo, servo besturing voor iedereen  (gelezen 73467 keer)

Fritsprt

• Offline Offline
Re: AdServo, servo besturing voor iedereen
« Reactie #210 Gepost op: 28 May 2015, 15:59:57 »
Ooo dat is simpel. Dus gewoon onderling uitwisselbaar

Verstuurd vanaf mijn HTC One X met Tapatalk

Groet Frits

Cees Baarda

• Offline Offline
  • hcc!m-IG
    • hcc!m
« Reactie #211 Gepost op: 04 June 2015, 16:29:47 »
Een tijdje geleden heb ik gezegd, dat ik een ander soort schakeling wilde maken. De print is deze geworden:

Voor die schakeling heb ik de AdServo-firmware gebruikt en aangepast (andere en minder pennen in gebruik dan de schakeling van Timo). Daarnaast moest ik relais aansturen t.b.v. puntstukpolarisatie. Hieronder de aanvullende code voor de relais:

define     NrRelais     sizeof(relaisMap)
.
.
.
const byte relaisMap[] = {7, 8, 12, 11};  // Pins van de relais (2 per servo) CB
.
.
. in setup()
    // Maak de pinnen voor de relais OUTPUT - CB
    for(byte i = 0; i <  NrRelais; i++)
    {
      pinMode(relaisMap[i], OUTPUT);   
    }
.
.
. in loop()
            servoControl.gotoEndPos(i / 2, 0);    //go to position A
            digitalWrite(relaisMap[i / 2], LOW);        // laat beide relais afvallen
            digitalWrite(relaisMap[i / 2 + 1], LOW);    // CB
            numButtons += 1;
.
.
            servoControl.gotoEndPos(i / 2, 1);    //go to position B
            digitalWrite(relaisMap[i / 2], LOW);        // laat beide relais afvallen
            digitalWrite(relaisMap[i / 2 + 1], LOW);    // CB
            numButtons += 1;
.
.
. aan het eind van loop()
    // zet juiste relais weer aan
    if (servoControl.isAtEndPos(0, 0)) {digitalWrite(relaisMap[0], HIGH);}    // werkt
    if (servoControl.isAtEndPos(0, 1)) {digitalWrite(relaisMap[1], HIGH);}    // werkt
    if (servoControl.isAtEndPos(1, 0)) {digitalWrite(relaisMap[2], HIGH);}    // werkt
    if (servoControl.isAtEndPos(1, 1)) {digitalWrite(relaisMap[3], HIGH);}    // werkt niet ???

Alles lijkt naar behoren te werken, echter 1 relais doet niet mee.
Ik vermoed dat het in de firmware zit, want met andere firmware werkt de aansturing van datzelfde relais wel. De boosdoener is:
    if (servoControl.isAtEndPos(1, 1)) {digitalWrite(relaisMap[3], HIGH);}    // werkt niet ???Het lijkt erop dat de eindstand niet goed teruggemeld wordt. Ik heb echter nergens iets kunnen vinden in de AdServo code, die dat kan veroorzaken.
Hebben jullie een idee?

m.vr.gr. Cees

P.S. mochten er mensen zijn, die meer over mijn projectje willen weten, laat me dat dan weten per PB dan maak ik daarvoor een apart draadje. Het doel van deze post is uitsluitend de software vraag.
Webmaster hcc!m - Microcontrollers (Atmel) : Arduino
Bezig met het maken van een apart ijkspoor t.b.v. Koploper of iTrain.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #212 Gepost op: 04 June 2015, 21:32:11 »
Je hebt niet de hele code geplaatst dus weet niet precies wat je wel en niet hebt aangepast. Maar in de originele code zit op die pijn een ledje. Denk dat je daar de code er nog voor in hebt staan en dat dit ook die pin wil aanpassen naar low. Of dat stuk eruit halen of die even op en niet gebruikte pin zetten.

Verder is je plaatje waar lastig te zien. Component contouren en achtergrond hebben weinig contrast. Heb je nog wel wat labels op de print gezet om aansluiten makkelijk te maken?

En als in het goed zie ben je voor 12v relais gegaan, waarom? Op deze manier moet je minimaal 14v aansluiten. Voor de 5v moet je dus 9v opstoken. Bij 100mA is dat al bijna en watt...

En zie ik nu 2 opto's?

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Cees Baarda

• Offline Offline
  • hcc!m-IG
    • hcc!m
« Reactie #213 Gepost op: 04 June 2015, 22:52:59 »
@Timo
ik zal je morgen het hele setje sturen: Eagle files van de schakeling, de firmware die ik er zelf voor geschreven heb, de aangepaste AdServo 3.

Misschien is het voor andere BNLS gebruikers ook handig/leuk mijn project te zien. Dan kan ik beter een apart draadje aanmaken om deze draad zuiver te houden. Ik denk aan de naam: "2 servo's aansturen met knoppen of schakelaars"

Ik heb voor die 12 V gekozen omdat ik, in mijn situatie, dit koppel aan andere hardware waarvoor een 15 V voeding gebruikt moet worden. In twee stappen naar beneden leek me beter dan 10 V helemaal wegstoken. Voordeel is m.i. dat de APM  en de servo's nu een beter geregelde 5 V hebben. De regelaar heeft dan nog wat ruimte om dipjes door de stroomafname van de relais op te vangen.

Plaatje: ja, je hebt gelijk, die is eigenlijk net zo erg als jouw schema in het begin van deze draad. Als ik een nieuw draadje maak zal ik moeite gaan doen er wat moois van te maken.

2 opto's: die zul je snappen als je mijn eigen code hebt gelezen. Ik heb die voorzien om deze print ook in het HCC!m-systeem te kunnen gebruiken. Daar heb je voor een wissel maar 1 pen op een interface, die 0 of 12 V is. Inmiddels werken er al 2 prints achter een OC32 van een Dinamo systeem.

m.vr.gr. Cees

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #214 Gepost op: 05 June 2015, 10:25:30 »
Hoi Cees,

Los draadje is inderdaad goed idee.

Eagle, moet ik dat eerst weer eens gaan opzoeken  ;D Ik moet je gelijk geven dat plaatjes van PCB's nooit zo duidelijk zijn, die van mij ook niet. Maar moest het er deze keer mee doen omdat je nog geen schema had geplaatst. Die lezen toch stuk makkelijker  ;D

10v weg stoken, ook al is het in twee trappen, is wel veel. Tijdens het aansturen gebruik je zo 400mA (als je ze beide beweegt) en dat is dan 4W. Koellichaam is dan wel verplicht. Je hebt gelijk dat je wel zeker bent van prima regeling bij last maar door de condensatoren ben je dat altijd al wel als je DC stuurt. (Of gaan ze aan een AC bron?) Je zou kunnen overwegen om voor de 5V (immers gaat daar het meeste vermogen zitten) een kleine DC-DC step down te gebruiken. Moet je hem alleen niet achter de 12V zetten. En als je dan 5v relais gebruikt kan je helemaal af stappen van de 7812.

Ah, het HCC!m systeem. Dat verklaard. Schakelt deze echt tussen 12v (source) en 0v (sink)? Of schakelt deze 12v in en uit (source only)? In het laatste geval zou ik nog een pull down toevoegen aan de ingang van de opto. Opto heeft niet zo veel nodig en als er een lange kabel aan hangt zou het mogelijk zijn dat de opto iets open wordt gestuurd. En hoe precies stuurt HCC!m 2 wissels aan met één ingang? (Ken het systeem niet precies...) Of gebruik je dan de DCC opto als tweede?

Timo

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #215 Gepost op: 05 June 2015, 10:58:03 »

2 opto's: die zul je snappen als je mijn eigen code hebt gelezen. Ik heb die voorzien om deze print ook in het HCC!m-systeem te kunnen gebruiken. Daar heb je voor een wissel maar 1 pen op een interface, die 0 of 12 V is. Inmiddels werken er al 2 prints achter een OC32 van een Dinamo systeem.

De OC32 kan toch gewoon rechtstreeks servo's aansturen, heb je deze hele omweg niet voor nodig.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Cees Baarda

• Offline Offline
  • hcc!m-IG
    • hcc!m
« Reactie #216 Gepost op: 05 June 2015, 12:22:08 »
Dat weet ik Wim,

Had ik ook gedaan in een andere situatie als waarvoor ik dit doe.
Waarom?
Ik heb niet alleen Dinamo als besturing op mijn baantje, maar ook een aparte opstelling met handbediening. Kun je hier - in een andere draad - binnenkort meer over gaan vernemen.

groet, Cees

Cees Baarda

• Offline Offline
  • hcc!m-IG
    • hcc!m
« Reactie #217 Gepost op: 09 June 2015, 11:52:14 »
@Timo
ik heb bij het antwoorden naar Wim jouw post over het hoofd gezien.
Het draadje gaat er binnenkort komen.

Je hebt goed gezien dat ik de DCC-opto als tweede ingang gebruik/misbruik.
Voor zover ik weet, kan het werken zoals ik het nu gedaan heb omdat de uitgangen bij het HCC!m-systeem C-MOS poorten zijn. Ik heb het getest en (nog) geen problemen ondervonden.

Wat betreft de voeding van het geheel. Ik ben nog niet zo thuis in step-down convertertjes, vandaar de keus voor de "tweetrapsraket".

Ik had je inmiddels een PB gestuurd met een link naar zo ongeveer alle files. Ik hoop dat je daar meer mee uit de voeten kon.

groet, Cees

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #218 Gepost op: 11 June 2015, 15:03:46 »
Die DC-DC bordjes zijn zo goedkoop dat het meestal wel uit kan om die op te nemen ipv zelf met een chip en een spoel te klooien. Dan is het verder niet zo spannend, je sluit GND, Vin en Vout aan en gaan. Je zou het drop in kunnen gebruiken voor de 7805 nu (ook al zou ik hem niet achter de 7812 hangen dan  ;D).

Op schema is weinig aan te merken, toch ga ik dat nog iets doen  ;D De tweede opto is niet beschermd met een diode. Reverse voltage is maar 6V dus verkeerd om aansluiten kan de opto beschadigen. Pull up R2 is niet nodig, mag je weglaten (ook al kan plaatsen geen kwaad :p ). Pin 13 van de arduino gaat naar externe aansluiting k2_2, wat wil je hier op aansluiten? Weet in ieder geval dat deze pin zich slecht als input laat gebruiken doordat de led op de Arduino op deze pin zit.

Wat betreft het board, deze zou je kleiner kunnen maken om de kosten te drukken. Ook zou ik nog een beetje kijken naar de routing van sommige banen. Bijvoorbeeld de rare kronkel naar de rechter transistor, de haakse bocht in de power lijn naar de Arduino en het feit dat je de Arduino best wel via een enorme omweg voedt (en verderop ook nog eens de powervreters van Servo's liggen). En zit de 7805 nu niet in de weg voor de serial interface?

Timo
« Laatst bewerkt op: 11 June 2015, 15:20:39 door Timo »

Cees Baarda

• Offline Offline
  • hcc!m-IG
    • hcc!m
« Reactie #219 Gepost op: 12 June 2015, 11:51:45 »
@Timo

Citaat
Die DC-DC bordjes zijn zo goedkoop dat het meestal wel uit kan om die op te nemen ipv zelf met een chip en een spoel te klooien. Dan is het verder niet zo spannend, je sluit GND, Vin en Vout aan en gaan. Je zou het drop in kunnen gebruiken voor de 7805 nu (ook al zou ik hem niet achter de 7812 hangen dan  ;D).
Mee eens, echter die twaalf volt werd ook ingegeven door een grote voorraad 12v relais.
Citaat
Op schema is weinig aan te merken, toch ga ik dat nog iets doen  ;D De tweede opto is niet beschermd met een diode. Reverse voltage is maar 6V dus verkeerd om aansluiten kan de opto beschadigen. Pull up R2 is niet nodig, mag je weglaten (ook al kan plaatsen geen kwaad :p ). Pin 13 van de arduino gaat naar externe aansluiting k2_2, wat wil je hier op aansluiten? Weet in ieder geval dat deze pin zich slecht als input laat gebruiken doordat de led op de Arduino op deze pin zit.
Wat betreft het board, deze zou je kleiner kunnen maken om de kosten te drukken. Ook zou ik nog een beetje kijken naar de routing van sommige banen. Bijvoorbeeld de rare kronkel naar de rechter transistor, de haakse bocht in de power lijn naar de Arduino en het feit dat je de Arduino best wel via een enorme omweg voedt (en verderop ook nog eens de powervreters van Servo's liggen). En zit de 7805 nu niet in de weg voor de serial interface?
Ik ga je opmerkingen in een volgende incarnatie van de print opnemen. De 7805 zit net niet in de weg maar is wel onhandig. Pin13 heb ik in de firmware al aangepast. Extern wil ik de LED ook kunnen zien, dus daar verandert nog iets in het schema. En achteraf zit de prog-knop ook niet handig op de print. Kon bij mij ook wel eens extern gaan worden.
Ik kon de print niet tot 5 x 5 cm verkleinen en heb toen bedacht, dat ik geen moeite ga doen om 'm veel kleiner te maken dan 5 x 10 cm.

Nog een opmerking over mijn firmware versie; er zat een denkfout in, die is er inmiddels uit en het geheel werkt zoals ik verwachtte.
Achteraf nog complimenten voor jouw versie van adServo-firmware. Goed genoeg gedocumenteerd, ik kon goed aanpassen naar mijn print.

Mijn draadje is geworden: Rangeerpuzzel (Inglenook)...
Op die plek ga ik verder en laat jouw draadje met rust.

groet Cees

henk

• Offline Offline
« Reactie #220 Gepost op: 19 August 2015, 12:54:07 »
Deze servo's werken best okay met één uitzondering, het opstarten. Ondanks dat de uitslag niet zo groot is bewegen ze toch bij het opstarten. Dit is een bekent verschijnsel van analoge servo's. Vandaar dat ik al een tijdje op zoek was naar digitale servo's die niet gelijk 3 keer zo veel kosten als de SG90. Dit om te kunnen testen of deze beter reageren. En opeens zag ik de Tower Pro SG92R voorbij komen voor +- €2,50 pers stuk. En las ik dat nu goed, digital? Zouden ze echt digitaal zijn? Dus snel besteld en vandaag geleverd gekregen. Aangesloten en warempel, geen enkele beweging bij power up!  ;D Dus ik denk dat de SG92R dus echt de ideale servo is  ;D

Ook besteld en inderdaad binnen een week geleverd. In combinatie met de Servoswitch van Rosoft gaat het servo bij opstarten echter braaf naar de middenpositie. Ik dacht dat een digitaal servo dat gewoon niet deed.  ???
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #221 Gepost op: 19 August 2015, 14:00:46 »
Henk,

Waarom zou die dat dan niet doen?
Maar het is gewoon een kwestie van de firmware in de Servo-Switch, die zegt de Servo dat hij bij Power Up naar de middenstand moet gaan. Alleen zal deze Servo, niet wild heen en weer bewegen, maar netjes naar de middenstand gaan. Mooi toch!

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

henk

• Offline Offline
« Reactie #222 Gepost op: 19 August 2015, 14:17:31 »
Okay, dus het gebeurt in opdracht van de firmware. Met jitter heeft het niks te maken. Helder. Persoonlijk zag ik liever dat de laatste eindstand behouden bleef. Gebeurt dit omdat beide relais nu eenmaal afvallen bij uitschakeling van de stroom en de elektronica niet weet wat de laatste eindstand was?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #223 Gepost op: 19 August 2015, 15:42:40 »
Het is inderdaad de firmware. De SG92 blijft dood stil staan als je alleen de power aansluit in tegenstelling tot de SG90 die altijd een ongecontroleerd sprongetje maakt.

Timo

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #224 Gepost op: 19 August 2015, 16:34:34 »
(Ook uit persoonlijk belang:) ik wilde een nieuw draadje opstarten over fabrikanten, types, eigenschappen, kwaliteit en verkrijgbaarheid van servo's.

De info in de laatste 4 berichten zouden goed in dit nieuwe draadje passen. Mee eens als ik dit afsplits?

Gr, Bert