Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
Vandaag om 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
  

Auteur Topic: AdServo, servo besturing voor iedereen  (gelezen 69475 keer)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
AdServo, servo besturing voor iedereen
« Gepost op: 25 oktober 2014, 17:42:57 »
Beste allemaal,

Afgelopen tijd heb ik een vergrote belangstelling gezien voor het gebruik van een Arduino als basis voor de besturing van modelspoorzaken. Zie bijvoorbeeld Arduino als DCC decoder, Arduino analoge(!) modelbaan sturing en    
Arduino S88 terugmelder
. Nu liep ik zelf ook al een tijd met het idee om een DCC decoder te maken. Aangezien ik zelf veel met PIC's werk wilde ik dat als basis gaan gebruiken. Maar nooit aan begonnen, genoeg andere projecten gehad enz. Je kent het wel. Tot nu! Mede door het geklus aan Arduino's van Rudy [RudyB] en het feit dat ik ook gevraagd ben wat (niet modelspoor) gerelateerde Arduino code en libraries te schrijven1 ben ik wat meer gaan doorspitten over Arduino.

Al het gebruik van de Arduino is leuk maar in mijn ogen is een kale Uno niet te gebruiken op een echte modelspoorbaan. Een Arduino met jumper draadjes en een breadboard is leuk om dingen te proberen maar om dat onder je baan te plaatsen is naar mijn mening vragen om problemen storingen. Bij Arduino Sparkfun hebben ze dit ook door gehad en zijn gekomen met de Arduino Pro Mini. Deze is bedoelt om te gebruiken in meer (semi)-permanente opstellingen. Kijk, dit klinkt al beter. Ze hebben hier alle onnodige dingen vanaf gehaald (simpele pin-headers voor een shield, geen USB, power jack, kleine regulator enz) en het bordje onmogelijk veel kleiner gemaakt (18x33mm tegenover 53x69mm voor een Uno). En laat ze nu ook nog eens minder dan de helft van een Uno kosten! In China kan je ze bestellen voor 2 dollar per stuk en dan komen ze nog naar je toe ook. Hiervoor is het nog wel leuk om iets te maken.

Ook kwam ik nog wat anders tegen. Op een digitale baan is het tegenwoordig al aardig standaard dat je een servo kunt gebruiken voor het aansturen van wissels en andere bewegingen. Ze zijn goedkoop, kunnen traag bewegen en zijn naar wens af te regelen. Maar voor een analoge baan is dit anders. Hier is het gebruik van een servo nog minder gebruikelijk aangezien je ze niet even met een drukknopje aan kunt sturen. Standaard wisselaandrijvingen of Conrad wisselmotoren worden hier nog veel gebruikt.

Dit bracht mij aan het denken. Een servo aansturen met een Arduino komt zo'n beetje naar de blink-a-led waarmee je begint. Het is super eenvoudig en Arduino wordt zelfs geleverd met een Servo library. Maar goed, dan zit je weer met het punt dat je onder een baan wel een stabiele oplossing wilt en geen losse draadjes en breadboards. Hierdoor is het idee ontstaan hiervoor een simpele printplaat te maken. Mij eisen waren:

  • Aansturen van 4 servo's met drukknoppen
  • Makkelijk soldeerbaar (= alleen tru hole componenten)
  • Goedkoop (makkelijk te krijgen componenten, geen poespas)
  • Op basis van een Arduino Pro Mini
  • Klein (maakt het namelijk ook weer goedkoop)
  • Betrouwbare opstelling zodat hij op een echte baan te gebruiken is
  • Schoefaansluitingen mogelijk voor alles
  • Instelbaar onder de baan
  • Arduino stackable (female header op adServo)


Met deze eisen heb ik KiCad maar weer eens opgestart en ben ik aan de slag gegaan. het ontwerp is simpel gebleven, headers voor de Arduino Pro Mini, headers voor de servo's, aansluitingen voor drukknoppen en een spanningsregelaar. En tada, de adServo is geboren!



En voor de oplettende, er is ook nog iets extra's toegevoegd. Door het werk van OpenDCC, [RudyB] en MynaBay heb ik er ook maar een optocoupler op gezet. Ook al was digitaal niet de eerste insteek voor dit project brengt dit het geheel wel dichter bij mijn oude wens om een servo decoder te maken. In eerste instantie zal ik hier nog niet mee aan de slag gaan voor werkende code maar de code van [RudyB] zou al moeten werken :D De hardware laat op deze manier toe of je een analoge servo controller wilt, een digitale servo decoder of een combi!Vandaar de naam, adServo   ;)

Gisteren daarna maar PCBnew opgestart en toen kwam het lastige, hou het klein  ::) Maar na een dagje puzzelen heb ik het eerst ontwerp. Nog niet volledig af, moet nog wat tekst op enzo, maar het geeft een idee. De print is 50x32mm geworden waarmee ik wel vind dat ik aan de norm klein heb voldaan.  ;D


Plaatje met alleen front copper maar het is een dubbelzijdig printje geworden. Op de achterkant zitten niet zo veel sporen. Waarschijnlijk is dit plaatje op je scherm groter dan in het echt  ;D De Arduino Pro Mini kjomt hier bovenop door middel van headers (en kan er dus nog af).

Enige keuze die ik heb gemaakt is om de ingangsspaning aan de lage kant te houden. Dit omdat ik voor de Arduino de onboard regulator gebruik. Voor de servo's zit er een lineaire regulator op het bordje die bij te veel spanning ook warm kan worden (en wil er eigenlijk geen koeling op en bij) en bij Arduino hebben ze het ook over max 12v (dit zal wel zitten in het gebruik van 16v caps). Maar dit zou geen probleem mogen zijn omdat goedkope 3A of 5A switched regulatoren ook makkelijk uit China over te brengen zijn. Als je hiermee +-8V afstelt verstook je niet zo veel hitte en maakt het niet uit welke trafo/voeding je pakt. Op één zo'n regulator kan je best wat adServo's kwijt.

Om de adServo te gebruiken moet je de Arduino Pro Mini nog wel programmeren (standaard staat er alleen blink a led op  ;D). Dit kan met een USB-UART TTL breakout board (zoals een FTDI FT232RL, Silicon Labs CP2102 of Prolific Technologies PL2032Hx) of je hangt hem aan Arduino Uno. Tijdens de beta zal de code nog wel eens wijzigen en neem ik aan dat iedereen wel de Arduino Pro Mini kan programmeren. Wanneer de code een stable bereikt zou ik ze ook als service kunnen programmeren. Maar het zelf doen is niet lastig en dankan je ook in de toekomst de boel upgraden  :D

Morgen ga ik nog naar Eurospoor, dus kan ik er even niet mee verder. Maar na het weekend zal ik er nog eens rustig naar kijken en zelf eens ff een Arduino uit de kast pakken om wat te testen. In de loop van de week wil ik het ontwerp naar China sturen om te laten maken. Dan begint het wachten en kan ik vast de Arduino Sketch afmaken. Ook zal ik een handleiding schrijven over hoe de boel te solderen en te gebruiken. Dus zelfs als je weinig soldeerskills hebt is dit nog prima te doen.

Wat kost dit geheel vraag je nu? Ik heb zitten rekenen en kom op minder dan 8 euro uit als je de analoge en digitale opties plaatst. (Ik ga nog even beter rekenen:p ) Alle onderdelen zijn makkelijk te krijgen in China of lokaal. Eerste duurt natuurlijk wel wat langer maarja, het is hobby  ;D De eerste batch zijn er gelijk al 30 dus wie ook wil testen moet me maar een berichtje sturen.
 
Ik wil dit project als open hardware delen. Het is dus geen mooi kant en klaar product maar een doe het zelf project. Zelf iets doen is dus noodzakelijk. Wel zou ik het als kit willen gaan leveren als er interesse is. Dus van mij de vraag, wie heeft er interesse in een printplaat? En wie ook in de onderdelen?


Goed, was weer een lang verhaal maar ik hoop dat er mensen zijn die dit een nuttig project vinden  ;D Reacties en opmerkingen zijn zeer welkom  :D

Timo

1 Voor de geïnteresseerde, eerste gepruts is nu te zien op de Dutch Design Week in Eindhoven op de stand van Infento.
« Laatst bewerkt op: 13 december 2014, 20:32:10 door Bert van Gelder. Reden: Titel »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

vrijbuiter55

  • De wijzen komen uit het oosten, zeggen ze.
  • Offline Offline
  • Berichten: 453
Re: adServo, servo besturing voor iedereen
« Reactie #1 Gepost op: 25 oktober 2014, 18:56:22 »
Hallo Timo.

Ik vind het een nuttig project en heb wel belangstelling voor een complete set voor een proef opstelling.
Omdat ze dus zowel analoog als digitaal te gebruiken zijn,
kan ik beginnen met de drukknop (analoog) en later overschakelen op de computer (digitaal). (y)

mvg,

vrijbuiter55.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: adServo, servo besturing voor iedereen
« Reactie #2 Gepost op: 25 oktober 2014, 19:19:49 »
is je keuze voor 4 servo's gekomen door het gebrek aan IO poorten? je zou de schakelaars voor het omzetten van de wissels ook door middel van een analoge poort op de Arduino aan kunnen sturen.. dan kan je door gebruik van verschillende weerstanden meerdere schakelaars op één analoge poort aansluiten.. zo krijg je meer IO poorten vrij en kan je misschien nog meer servo`s aansturen ;D
groeten,
Auke

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: adServo, servo besturing voor iedereen
« Reactie #3 Gepost op: 25 oktober 2014, 19:51:57 »
@Timo,

Je demonstreert e.e.a. Op de Dutch Design Week. Kom je toevallig ook uit Eindhoven?
Ik ben na de introductie afgelopen donderdag door RudyB erg gecharmeerd van de toepassing van de Arduino als DCC decoder voor servo's.
Maar eerlijk gezegd vooral omdat het zo direct en simpel te gebruiken was i.c.m. Hornby Railmaster/eLink.

Ook Ruud heeft het over 'betrouwbaarheid' en 'werkend in lab opstelling'.
Het zou prachtig zijn als de optie plug-and-play beschikbaar is. Waarbij het bijvoorbeeld ook zou helpen als er niets gesoldeerd hoeft te worden, maar dat schroefverbindingen mogelijk zijn.

Als 'eindgebruiker' wil ik graag mee testen.

Grzz, Hans

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: adServo, servo besturing voor iedereen
« Reactie #4 Gepost op: 25 oktober 2014, 20:16:22 »
is je keuze voor 4 servo's gekomen door het gebrek aan IO poorten? je zou de schakelaars voor het omzetten van de wissels ook door middel van een analoge poort op de Arduino aan kunnen sturen.. dan kan je door gebruik van verschillende weerstanden meerdere schakelaars op één analoge poort aansluiten.. zo krijg je meer IO poorten vrij en kan je misschien nog meer servo`s aansturen ;D

Of gebruik die I/O poorten om een relais om te gooien zodat je ook meteen puntstuk polarisatie kunt doen oid...
Dat mis ik in deze servo decoder nog ten opzichte van bijvoorbeeld die van Karst en Uhlenbrock , dat omschakelcontact.

Verder wel een fraai uitgedachte oplossing  (y)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • LE II
Re: adServo, servo besturing voor iedereen
« Reactie #5 Gepost op: 25 oktober 2014, 21:40:43 »
Hallo Timo,

Een geweldig initiatief! Zelf heb ik ook lang zitten denken om zoiets te gaan maken, maar ik kan zelf geen PCBs ontwerpen.
Ik ben wel geïnteresseerd in een aantal PCBs (afhankelijk van de prijs), omdat ze een goede basis zijn.
Echter, ik denk dat ik zelf mogelijk mijn eigen code zal schrijven (gewoon omdat ik het leuk en leerzaam vind).

Daarnaast vind ik het super dat je het zowel analoog als digitaal wilt maken.
Juist die veelzijdigheid zou je kunnen uitbreiden, door ook de switches als outputs voor de servo's te gebruiken. Dan zou je een totaal van 8 servo's kunnen aansluiten. Zie ook Servoknob code.
Servo myservo;  // create servo object to control a servo
                // a maximum of eight servo objects can be created
Deze hoeven niet allemaal op een PWM pin te zitten (zojuist getest, werken zelfs op analoge pinnen).

Als je de pins voor de  switches aan de zijkanten aanpast dat in plaats van de min, je de plus in het midden hebt, dan kan je er ook voor kiezen om in plaats van de helft van de 100K weerstanden weg te laten en daar de min op aan te sluiten met een draadbrug.
Volgens mij maakt dit je print meer veelzijdig (en heel eerlijk, voor mij ook meer bruikbaar).

Ik ben benieuwd wat je ervan vind!

Groeten,

Henk
K.Bay.Sts.B

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: adServo, servo besturing voor iedereen
« Reactie #6 Gepost op: 26 oktober 2014, 00:47:59 »
In eerste instantie bedankt voor alle reacties! Met de geïnteresseerde zal ik contact opnemen als ik printjes in handen heb :D

@vrijbuiter55, dat heb je goed gezien, dat is het idee. Wel is de insteek om eerst mooie code voor analoge modus te maken. Maar het staat je vrij om zelf aan de slag te gaan of code van [RudyB] of MynaBay te gebruiken. Maar aangezien ik ze zelf ook als decoder wil gebruiken wil ik ook graag DCC hebben. Of dit op basis is van de software van MynaBay wordt of niet zie ik tegen die tijd. Maar dat is het leuke van een vrij ontwerp, je kan het er gewoon op zetten.

@Auke, de keuze voor 4 servo's is niet gekomen door het gebrek aan IO. Ik heb er nog wel een paar over. Zo heeft een Arduino Pro Mini (denk dat ik hem vanaf nu maar afkort als APM) nog 2 of 4 die ik nu niet "aftap". Deze zitten niet bij alle modellen op dezelfde plaats en het zou dit ontwerp wat lastig maken. De keuze is gekomen omdat ik
  • de print eigenlijk niet groter wil maken. De print zal dan weer duurder worden.
  • De kabel naar een servo kan je niet te lang maken om betrouwbaar te werken. Op veel plekken heb je waarschijnlijk genoeg aan vier aansluitingen. En omdat ik de print heb ontworpen met simpel en goedkoop in het achterhoofd is het voor een station niet zo'n probleem om een tweede of derde te pakken.
  • Een servo toch nog best wat stroom kan vragen. Ik wil niet dat de kans bestaat dat de diode of spanningsregelaar het te zwaar krijgen.
De mogelijkheid om een analoge pin voor meerdere knoppen te gebruiken ken ik en het blijft een slimme oplossing   8)

@Hans, helaas sta ik niet zelf op de DDW. Een goede vriend van me staat daar met een afstudeerproject. Ik heb daarvoor veel van de elektronica en code van vormgegeven. Maar heet concept en design komen bij hem vandaan. Ik (en hij ook) komen uit Enschede.

Wat betreft plug en play. Het blijft in eerste plaats een kit. Wel een die je, net als de BNLS Booster-Hub makkelijk in elkaar kunt zetten en daarna een stabiel component vormt. Het design is verder open. Ik zal wel software schrijven maar wil je iets anders kan je dat zo doen. Met Arduino als basis is hiervoor genoeg te vinden op het grote wilde web.

Maar als hij in elkaar zit is het plug en play. Misschien op de render van het bord niet zo goed te zien, maar de aansluitingen voor power, DCC en de wisselschakelaar zijn te voorzien van schroefterminals. Makkelijker kunnen we het niet maken. Wel heb ik de aansluitingen voor de schakelaars zo gemaakt dat je ze ook kunt voorzien van pin headers ipv schroefaansluitingen voor de mensen die dat handig vinden. naar wens in te vullen dus  ;D

@JAB van Ree, Ik heb de relais expres weg gelaten. Waarom? Dit zou de print groter maken (jaja, weer het argument) en de print goedkoop en simpel wil houden. Maar ook omdat ik een aantal keer hier een andere methode heb gezien. Namelijk het gebruik van microswitches. Deze kosten hetzelfde als het relais maar hoef ik geen printruimte voor te maken en ze geven (in tegenstelling tot relais aan een decoder) wel de actuele wisselstand door. Dit maakt de code ook weer wat makkelijker en de print half zo groot.

Wel is het mogelijk om de huidige wisselingangen te misbruiken gebruiken om een relais mee aan te sturen. Wel is er nog een transistor nodig om het relais te bekrachtigen. De weerstanden daar kunnen eventueel worden aangepast om een basis van een transistor te schakelen. Je hebt dan nog wel te maken met een leuke programmeer uitdaging (iets met, wat was de laatste wisselstand ;) ) Misschien dat ik nog wel een extra 5v aansluiting maak, mmmmm  ;D

@Henk, ik weet dat een servo niet aan een PWM uitgang hoeft. De servo library gebruikt ook niet de PWM functie van de microcontroller. De PWM voor een servo is namelijk te traag hiervoor  ;D Zo uit me hoofd zit dan ook maar 1 servo per toeval aan een PWM poort maarja, die gebruik ik gewoon als IO.

Verder ondersteund de servo lib zelfs tot 12 servo's. Ik heb er, zoals hierboven ook aangegeven, voor gekozen dit tot 4 te beperken wegens ruimte en vooral stroomverbruik. Als je met 8 servo's een beetje driftig gaat schakelen kunnen de spanningsregulator en de diode het nog wel eens warm krijgen. Denk dat ik dat dus nog laat zitten. Misschien dat ik later nog een dochterbord maak waarmee dit wel mogelijk is maar aan de andere kant, wanneer heb je zoveel servo's bij elkaar en hoeveel meer kost het om een tweede adServo op te bouwen.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

smits66

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • Schaal 1:160, Arduino
Re: adServo, servo besturing voor iedereen
« Reactie #7 Gepost op: 26 oktober 2014, 00:54:25 »
Hoi Timo

Ik heb al eens een kleine microcontroller board ontworpen het meet slechts 5cm x 7 cm.
Deze is beter toe te passen dan de grote Arduino develpment  board.
Deze printjes wil ik ook gaan toepassen op mijn modelspoorbaan.

Een versie van de adServo met I2C bus zal ik wel makkelijk vinden.

Ik ben nu op versie 2 aan het broeden met een I2C bus en bluetooth aansluiting.



Ik kan ze voor $9,95 per tien laten maken, ben even het webadres kwijt, ik zal even kijken of ik het nog terug kan vinden als je interesse hebt.

Mvg Paul Smits

 
Üdvözlet Paul Smits.


bouw draadje "Laubenstein"

Pjotr500

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: adServo, servo besturing voor iedereen
« Reactie #8 Gepost op: 26 oktober 2014, 08:58:20 »
Hallo Timo,

Ik sluit me aan bij Vrijbuiter55.  Voor een proefbaan, waarbij ik zowel digitaal als analoog wil rijden, lijkt me dit een mooi product.
Voor digitaal wil ik overstappen naar BiDiB van Fichtelbahn, waarbij ik de wissels vooralsnog met de hand wil schakelen.
Ik doe graag mee met testen. Dus als je de printjes (of sets) gereed hebt houd ik me aanbevolen.

Groeten,
Pieter

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1748
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: adServo, servo besturing voor iedereen
« Reactie #9 Gepost op: 26 oktober 2014, 09:28:58 »
@ Timo en Paul,

Deze misschien? ITEAD Studio
Hier laat ik mijn printen altijd etsen.
Vriendelijke groet, Servé.

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Re: adServo, servo besturing voor iedereen
« Reactie #10 Gepost op: 26 oktober 2014, 09:48:28 »
Hoi Timo,

Een leuk initiatief. Er zal waarschijnlijk wel belangstelling zijn voor je printplaatjes.

Zelf houd ik het liever bij de standaard Arduino:
- De Arduino wordt geleverd met opsteek pennetjes. Daar soldeer ik de verbindingen aan. Mocht er ooit een probleem zijn dan kan de Arduino zonder soldeerwerk uitgewisseld worden.
- Natuurlijk komen er geen breadbordjes en losse draadjes onder de tafel. De opto-coupler wordt met weerstand en led op een 'low cost' stukje gaatjesprint van 2 cm gesoldeerd.
- Ik wil de USB poort beschikbaar hebben voor het afregelen van de servo's en om eventueel andere software experimenten uit te voeren.
- Ik ga 12 servo's op een Arduino aansluiten. De prijs komt dan uit onder de €0,40 per wissel (exclusief servomotortje).

bekie

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Re: adServo, servo besturing voor iedereen
« Reactie #11 Gepost op: 26 oktober 2014, 09:59:51 »
Zoek ook een arduino oplossing. Ben echter nnog niet voldoende vertrouwd ermee en zie daarom de afname van enkele printjes wel zitten.

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • LE II
Re: adServo, servo besturing voor iedereen
« Reactie #12 Gepost op: 26 oktober 2014, 12:18:08 »
@Henk, ik weet dat een servo niet aan een PWM uitgang hoeft. De servo library gebruikt ook niet de PWM functie van de microcontroller. De PWM voor een servo is namelijk te traag hiervoor  ;D Zo uit me hoofd zit dan ook maar 1 servo per toeval aan een PWM poort maarja, die gebruik ik gewoon als IO.

Verder ondersteund de servo lib zelfs tot 12 servo's. Ik heb er, zoals hierboven ook aangegeven, voor gekozen dit tot 4 te beperken wegens ruimte en vooral stroomverbruik. Als je met 8 servo's een beetje driftig gaat schakelen kunnen de spanningsregulator en de diode het nog wel eens warm krijgen. Denk dat ik dat dus nog laat zitten. Misschien dat ik later nog een dochterbord maak waarmee dit wel mogelijk is maar aan de andere kant, wanneer heb je zoveel servo's bij elkaar en hoeveel meer kost het om een tweede adServo op te bouwen.
Timo, jammer dat ik je niet heb weten te overtuigen. ;)
Ik zie het vooral iets, wat voor jouw "no pain" is (behalve misschien print-lay-out veranderen, terwijl je de prints zo snel mogelijk wilt bestellen), maar later wel "gain" kan opleveren.
Aangaande een warme spanningsregelator, dat is iets wat je zelf in de hand hebt. Zelf detach ik de servo na gebruik, zodat ik geen last van jitter heb. Bovendien is het de vraag hoeverre je ooit 8 servo's tegelijk zal schakelen. Is een beetje aan de programmeur.

@JAB van Ree,
Wel is het mogelijk om de huidige wisselingangen te misbruiken gebruiken om een relais mee aan te sturen. Wel is er nog een transistor nodig om het relais te bekrachtigen. De weerstanden daar kunnen eventueel worden aangepast om een basis van een transistor te schakelen. Je hebt dan nog wel te maken met een leuke programmeer uitdaging (iets met, wat was de laatste wisselstand ;) ) Misschien dat ik nog wel een extra 5v aansluiting maak, mmmmm  ;D

Ik vind de microswitches een cool idee, maar als mensen echt relays willen gebruiken, kunnen ze bijvoorbeeld ook deze relais gebruiken. Dan heb je ook geen transistor meer nodig. Zelf wel even een jumperkabeltje solderen, dan heb je hem ook.
Om weer terug te komen op de input van de switches. Deze zou ik juist de optie openlaten om deze te misbruiken gebruiken voor dit soort acties. Jep, ik blijf het proberen om je te overtuigen.  ;)

En aangaande programmeer uitdaging met geheugen van vorige outputs, die valt volgens mij best mee. Als je niet ergens een geheugen array aanmaakt, kan je natuurlijk altijd nog de stand van de servo's uitlezen en daar je output op aanpassen.  :P

Groeten,

Henk.

p.s. eigenlijk wilde ik het niet zeggen, maar volgens mij kan je de 100K ohm weerstanden voor de switch input weglaten, scheelt je weer 4 cent of zo. Ik vind ze wel handig, want als ik ze niet soldeer, heb ik een extra plek om een ground of 5V aan te solderen. ;)

p.p.s. Voor iedereen die zelf een arduino UNO wil gebruiken/makkelijk een arduino wilt uitwisselen: in plaats van vast solderen kan je ook vrouwelijke pinnetjes solderen op de plek, dan kan je altijd nog draadjes voor een UNO, of zo een pro-mini eruit trekken.
K.Bay.Sts.B

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • LE II
Re: adServo, servo besturing voor iedereen
« Reactie #13 Gepost op: 26 oktober 2014, 12:43:47 »
Ter illustatie voor mensen die willen experimenteren, maar liever een UNO gebruiken:

Voor permanente opstellingen gebruik ik liever een pro mini, simpelweg omdat de prijs 1/5 is van een Uno en de functionaliteit gelijk is (muv USB).

Echter voor testen gebruik ik liever een UNO of leonardo.
Om dat mogelijk te maken, soldeer ik female headers op de plek van de pro-mini.
En vervolgens gebruik ik draadjes om het geheel aan te sluiten en te testen.


Daarna prik ik de pro-mini erin. Makkelijk als een decoderwissel. :D


P.s. bij de één heb ik servo aangesloten, maar in de definitieve versie gebruik ik een stappenmotor. Twee aansluitingen van de servo gebruik ik nu als power voor de stappenmotor.
P.p.s. dit is voor een project om thuis twee spots te maken achter mijn bed. Met touch bediening. De stappenmotor is om aan het koordje van het licht te trekken. Belachelijk? Ja, maar leuk.  ;D
K.Bay.Sts.B

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: adServo, servo besturing voor iedereen
« Reactie #14 Gepost op: 26 oktober 2014, 16:25:11 »
@Timo
Goed bezig  (y) (y) (y)
Groet Frits