define NrRelais sizeof(relaisMap)...const byte relaisMap[] = {7, 8, 12, 11}; // Pins van de relais (2 per servo) CB... in setup() // Maak de pinnen voor de relais OUTPUT - CB for(byte i = 0; i < NrRelais; i++) { pinMode(relaisMap[i], OUTPUT); }... in loop() servoControl.gotoEndPos(i / 2, 0); //go to position A digitalWrite(relaisMap[i / 2], LOW); // laat beide relais afvallen digitalWrite(relaisMap[i / 2 + 1], LOW); // CB numButtons += 1;.. servoControl.gotoEndPos(i / 2, 1); //go to position B digitalWrite(relaisMap[i / 2], LOW); // laat beide relais afvallen digitalWrite(relaisMap[i / 2 + 1], LOW); // CB numButtons += 1;... aan het eind van loop() // zet juiste relais weer aan if (servoControl.isAtEndPos(0, 0)) {digitalWrite(relaisMap[0], HIGH);} // werkt if (servoControl.isAtEndPos(0, 1)) {digitalWrite(relaisMap[1], HIGH);} // werkt if (servoControl.isAtEndPos(1, 0)) {digitalWrite(relaisMap[2], HIGH);} // werkt if (servoControl.isAtEndPos(1, 1)) {digitalWrite(relaisMap[3], HIGH);} // werkt niet ???
if (servoControl.isAtEndPos(1, 1)) {digitalWrite(relaisMap[3], HIGH);} // werkt niet ???
2 opto's: die zul je snappen als je mijn eigen code hebt gelezen. Ik heb die voorzien om deze print ook in het HCC!m-systeem te kunnen gebruiken. Daar heb je voor een wissel maar 1 pen op een interface, die 0 of 12 V is. Inmiddels werken er al 2 prints achter een OC32 van een Dinamo systeem.
Die DC-DC bordjes zijn zo goedkoop dat het meestal wel uit kan om die op te nemen ipv zelf met een chip en een spoel te klooien. Dan is het verder niet zo spannend, je sluit GND, Vin en Vout aan en gaan. Je zou het drop in kunnen gebruiken voor de 7805 nu (ook al zou ik hem niet achter de 7812 hangen dan ).
Op schema is weinig aan te merken, toch ga ik dat nog iets doen De tweede opto is niet beschermd met een diode. Reverse voltage is maar 6V dus verkeerd om aansluiten kan de opto beschadigen. Pull up R2 is niet nodig, mag je weglaten (ook al kan plaatsen geen kwaad :p ). Pin 13 van de arduino gaat naar externe aansluiting k2_2, wat wil je hier op aansluiten? Weet in ieder geval dat deze pin zich slecht als input laat gebruiken doordat de led op de Arduino op deze pin zit.Wat betreft het board, deze zou je kleiner kunnen maken om de kosten te drukken. Ook zou ik nog een beetje kijken naar de routing van sommige banen. Bijvoorbeeld de rare kronkel naar de rechter transistor, de haakse bocht in de power lijn naar de Arduino en het feit dat je de Arduino best wel via een enorme omweg voedt (en verderop ook nog eens de powervreters van Servo's liggen). En zit de 7805 nu niet in de weg voor de serial interface?
Deze servo's werken best okay met één uitzondering, het opstarten. Ondanks dat de uitslag niet zo groot is bewegen ze toch bij het opstarten. Dit is een bekent verschijnsel van analoge servo's. Vandaar dat ik al een tijdje op zoek was naar digitale servo's die niet gelijk 3 keer zo veel kosten als de SG90. Dit om te kunnen testen of deze beter reageren. En opeens zag ik de Tower Pro SG92R voorbij komen voor +- €2,50 pers stuk. En las ik dat nu goed, digital? Zouden ze echt digitaal zijn? Dus snel besteld en vandaag geleverd gekregen. Aangesloten en warempel, geen enkele beweging bij power up! Dus ik denk dat de SG92R dus echt de ideale servo is