Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Ronaldk
Vandaag om 21:31:18
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door Silvolde
Vandaag om 19:42:31
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
digitaal veranderd in 15 jaar door C_Jabaaij
Vandaag om 18:24:48
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14

Auteur Topic: AdServo, servo besturing voor iedereen  (gelezen 73443 keer)

Cees Baarda

• Offline Offline
  • hcc!m-IG
    • hcc!m
Re: AdServo, servo besturing voor iedereen
« Reactie #180 Gepost op: 20 February 2015, 17:27:10 »
Ik ga in ieder geval zelf aan de slag, want ik heb ook nog puntstuk polarisatie nodig en iets om de mensen die nog met het oude hcc!m-systeem werken een servobesturing te bieden. Daarvoor moet de bediening iets anders als met 2 knoppen. Ik denk voorlopig aan "maar" 2 servo's en 2 optocouplers als ingang.
Een adServo printje heb ik niet. Ben er wel in geïnteresseerd, maar moet nog even overwegen hoeveel.

Groet, Cees
Webmaster hcc!m - Microcontrollers (Atmel) : Arduino
Bezig met het maken van een apart ijkspoor t.b.v. Koploper of iTrain.

NTeering

• Offline Offline
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
« Reactie #181 Gepost op: 08 March 2015, 20:14:59 »
Afgelopen vrijdag de adServo ontvangen van Timo en in elkaar gezet volgens de Digitaal S8 variant. Analoog is niet interessant anno 2015.
Kijk hier even om te zien hoe het eerste testje verlopen is: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,63567.msg3221552394.html#msg3221552394

Voor de S8 variant heeft de adservo overigens minder toegevoegde waarde. Aan het ontwerp is te merken dat deze optie pas later is toegepast. De hele instelprocedure voor de twee standen en de snelheid vereist het gebruik van de wisseltoetsen. Deze zijn er eenvoudig niet bij de S8 variant.
Strikt genomen is alleen het DCC-input stukje interessant. Maar dat zijn zo weinig componenten dat je ook een montagebordje kunt gebruiken. Daarop kun je ook female headers plaatsen om de APM verwisselbaar te maken.
Ook de voeding kan achterwege blijven als je gebruikt maakt van een externe 5V voeding voor alles wat 5 Volt nodig heeft. Zelf denk ik daarbij aan een oude computervoeding; daar kun je heel wat stroom uit trekken.
Het voordeel is natuurlijk wel dat het allemaal lekker compact is en je de servo connectors er direct op kunt aansluiten. Verlengkabel nodig?: http://www.dx.com/nl/p/arduino-dupont-4-pin-male-to-female-extension-wire-cable-40cm-10-piece-pack-140523

Eerder is hier de suggestie gedaan om iedere wisselomzetting op te slaan in het EEPROM; daardoor kunnen na een 'power up' van de baan alle wissels in de laatste positie worden gezet. Dat lijkt me een zinnige toevoeging. En als die 100.000 writes 'op' zijn steek je er toch gewoon een nieuwe APM in. 8)
Vraagje hierbij: Als je een nieuw programma upload naar de Arduino is dan het EEPROM weer leeg?

Timo, hoe staat het nu met de DCC implementatie?

Groetjes, Nico
« Laatst bewerkt op: 09 March 2015, 00:24:56 door NTeering »

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #182 Gepost op: 08 March 2015, 20:23:30 »
Na het uploaden van een nieuw programma is de eeprom nog steeds in de staat als voor het programmeren.. Wordt niet aangepast dus..
Timo, ik heb eerder een wissel decoder gebouwd op basis van een uno en wat servos, zou je graag helpen met het goed krijgen van de code voor de adservo.. Als je me een printje en de componenten stuurt dan zal ik in de komende weken kijken of ik de boel werkend kan krijgen (wil ook best betalen voor de print en componenten)
groeten,
Auke

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #183 Gepost op: 08 March 2015, 20:34:31 »
Citaat
Verlengkabel nodig?:

Het lijkt me beter om 3-aderige verlengkabels te gebruiken. Bijvoorbeeld deze.
« Laatst bewerkt op: 08 March 2015, 20:38:31 door Fritsprt »
Groet Frits

NTeering

• Offline Offline
« Reactie #184 Gepost op: 08 March 2015, 23:23:44 »
@Fritsprt
Dat is inderdaad een nog betere keus ::)

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #185 Gepost op: 10 March 2015, 11:47:48 »
Hoi allemaal,

Sorry dat de boel zo op een laag pitje staat. Helaas staat er weer een tentamen aan te komen :/ Ik heb nog wel wat aanpassingen gedaan aan de code maar dit had nog niet volledig het gewenste effect. Er werden toch nog af en toe commando's gemist :/ Maar goed, wat vragen

Eerst het makkelijkste, verlengen. Dit is inderdaad prima te doen maar ik zou niet meer dan één verlengkabel (40 a 50cm) verlengen omdat het servo signaal redelijk storingsgevoelig is.

Voor de S8 variant heeft de adservo overigens minder toegevoegde waarde. Aan het ontwerp is te merken dat deze optie pas later is toegepast.
Ik kan niet ontkennen dat de 8S versie (dus met 4 extra servo's) later is toegevoegd. Het idee was namelijk dat mensen die analoog rijden ook gebruik kunnen maken van een servo. Ook denk ik nog steeds dat je zelden meer dan 4 servo's bij elkaar hebt afgezien van een station/rangeerterein. En tuurlijk kan je dit ook op experimenteerprint maken maar dit kost je echt veel meer tijd. Zelf ben ik ook meer van de digitaal en zal dus ook de 8S versie wel willen gebruiken maar ben wel blij met de print. Met een print soldeer je de boel in een kwartiertje in elkaar, dit ga je echt niet redden met experimenteerprint. Dat is mij het prijsverschil wel waard. Maar dat moet iedereen natuurlijk zelf besluiten.

De hele instelprocedure voor de twee standen en de snelheid vereist het gebruik van de wisseltoetsen. Deze zijn er eenvoudig niet bij de S8 variant.
Dat klopt, maar dat komt omdat er gewoonweg in de laatste versie nog geen spatje DCC zit. Het idee is dat standen ook via CV/POM programmeren in te stellen zijn maar ook via de snelheidsregelaar. Dit naast dat het (voor de eerste 4) ook mogelijk blijft het analoog met de drukknoppen te doen. Volledig hybride dus.

Strikt genomen is alleen het DCC-input stukje interessant. Maar dat zijn zo weinig componenten dat je ook een montagebordje kunt gebruiken. Daarop kun je ook female headers plaatsen om de APM verwisselbaar te maken.
Zoals gezegd, kan tuurlijk. Maar is echt veel meer werk  ;)

Ook de voeding kan achterwege blijven als je gebruikt maakt van een externe 5V voeding voor alles wat 5 Volt nodig heeft. Zelf denk ik daarbij aan een oude computervoeding; daar kun je heel wat stroom uit trekken.
Kijk, en hier ben ik het absoluut niet meer eens  ;D Het is een hele bewuste keuze geweest de adServo uit te rusten met een spanningregelaar. (En de 7805 is gekozen omdat deze zo goedkoop is.) Servo's kunnen best stroom hongerig zijn. Leg je dus een mooie lange kabel onder de baan kan je dus best af en toe flinke spanningsval over de kabel hebben. Dit zou je terug kunnen zien in de beweging van de servo maar erger, de microcontroller vindt dit echt niet leuk. Hierdoor kan deze behoorlijk onbetrouwbaar worden. Er is dus doelbewust gekozen om er wel een spanningsregelaar in te zetten om het zo betrouwbaar mogelijk te maken.

Vergelijk het met Nederland, daar wordt de 230V uit het stopcontact ook niet zo door Nederland gestuurd. Voor het transport wordt 100kV+ gebruikt om de verliezen klein te houden en het op de bestemming netjes af te kunnen regelen naar 230V zonder last te hebben van de last op andere plaatsten.

Eerder is hier de suggestie gedaan om iedere wisselomzetting op te slaan in het EEPROM; daardoor kunnen na een 'power up' van de baan alle wissels in de laatste positie worden gezet. Dat lijkt me een zinnige toevoeging. En als die 100.000 writes 'op' zijn steek je er toch gewoon een nieuwe APM in. 8)
Dit ga ik er helaas zelf niet in bakken. Zoals gezegd, de code is vrij dus zelf mag je het doen. Maar ik vind de 100.000 cycles echt te weinig. Ook kost dit steeds veel tijd in het programma (EEPROM = traag). Ik heb nog zitten denken om hardware toe te voegen zodat de Arduino de stand bij powerdown op kan slaan maar dit vond ik het uiteindelijk niet waard. Zoals je kunt zien is de ruimte op de print aardig op.

Vraagje hierbij: Als je een nieuw programma upload naar de Arduino is dan het EEPROM weer leeg?
Nee, blijft zoals hij was. Dit is erg handig zodat je de decoder kunt updaten zonder instellingen te verliezen. Alleen bij de eerste keer de code opstarten (dus eerste keer opstarten nadat een kale adServo is voorzien van code) worden de default waarde geladen. Hierbij wordt gekeken of op het eerste EEPROM adres nog de default waarde 0xFF staat.

@Auke
Op basis waarvan heb jij de decoder gemaakt? Was dit op basis van de MynaBay library of een eigen implementatie?

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #186 Gepost op: 10 March 2015, 17:33:25 »
Mijn implementatie was op basis van de mynabay library. Als je wil kan ik je de source ook sturen
groeten,
Auke

bekie

• Offline Offline
« Reactie #187 Gepost op: 10 March 2015, 20:41:26 »
Vorige week de printjes ontvangen en samengesteld. Een makkie. Probleem was dan het uploaden van de sketch. Ik kreeg steeds een foutmelding van een zekere avrdude ??? :)
Na veel zoeken op het net las ik bij een slimme Indische medemens dat je de rx van de usb naar analoog diende aan te sluiten op de tx van de mini en omgekeerd! En hop alles liep vlot. Hoe had ik dit nunniet gezien?

Ondertussen al de analoge versie getest. Lukt aardig en handig voor een leek. Bedankt om.dit met ons te delen Timo.

NTeering

• Offline Offline
« Reactie #188 Gepost op: 10 March 2015, 21:23:44 »
Hallo Timo,

Nog even over de voeding.
Ik snap dat een lange kabel problemen zou kunnen geven maar als deze dik genoeg is (bv installatiedraad van 2,5 mm2 dan zou het toch moeten kunnen lijkt me. De stroom die een servo trekt is maar van korte duur en je gaat toch niet alle wissels tegelijk omleggen?
Daarnaast kun je de voeding van de APM en de servo apart houden. Alhoewel dat wel lastig zou met de adServo print.
De vergelijking met het lichtnet vind ik een beetje krom. Die hoogspanning wordt primair gebruikt om de stroomsterkte te beperken (en daarmee de warmteontwikkeling) en er toch een hoop vermogen doorheen te kunnen sturen.
Wat vinden anderen hiervan?

Nico

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #189 Gepost op: 10 March 2015, 21:31:46 »
Gewoon proberen. Het is toch hobby. Is beetje afhankelijk van je baan, voeding enz. Je kan eerst zonder 7805 e.e.a. aansluiten en als je problemen hebt altijd nog een spanningsregelaar toevoegen en de (ruwe) voedingsspanning verhogen naar 8 a 10V. Wil je het meteen goed doen dan zou ik het op de manier doen zoals Timo zegt. Succes.

gr. Frits
Groet Frits

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
Briljant
« Reactie #190 Gepost op: 10 March 2015, 23:42:41 »
De blauwe 'Towerpro' motortjes trekken 200 - 700 mA (vrijlopend - geblokkeerd).

De soortelijke weerstand van koperdraad is 0.017 ohm*mm2/m.

Als je met een dun draadje van 0.15 mm2 een servo aanstuurt op een afstand van 2 meter, dan is het spanningsverlies ongeveer 0.1 V.

(Geen garantie op deze berekening, zit aan een biertje ... :) ).
« Laatst bewerkt op: 11 March 2015, 00:07:51 door RudyB »

NTeering

• Offline Offline
« Reactie #191 Gepost op: 11 March 2015, 00:07:34 »
Waarom vroeg ik dat nou van die EEPROM?
Als de inhoud bewaard blijft zou je met een speciale tuning sketch eerst alles kunnen tunen, waarbij de waardes in het EEPROM worden gezet.
Daarna laad je het eigenlijke programma. Dat leest dan meteen de juiste waardes uit. Het bespaart een hoop code die toch maar een enkele keer wordt gebruikt.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #192 Gepost op: 11 March 2015, 21:27:33 »
Het staat je vrij de 7805 te overbruggen, het is zo te doen. Zelfde geldt eigenlijk voor de gelijkrichtbrug. Maar ik hou ze lekker in me design. Ik vind 700mA al redelijk wat en de korte pieken verwacht ik nog wel een stuk hoger. Een uC is erg gevoelig wat betreft spanning. Krijgt al met genoeg rotzooi te doen.

Wat betreft EEPROM en afstellen, dat wordt gewoon in het normale programma gebakken. Of ik het nu los schrijf of in het normale programma verwerk, dat maakt voor de code niet uit. Sterker nog, dat is meer werk. En voor de eindgebruiker ook nog eens. Steeds van sketch moeten wisselen vs de prog knop indrukken. Uit me hoofd gebruikt de adServo code, zelfs als ik de DCC lib laadt ongeveer 20% ROM geheugen, zat over dus.

Timo

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #193 Gepost op: 18 March 2015, 22:23:11 »
Citaat
Het idee is dat standen ook via CV/POM programmeren

Hallo Timo,
Kan jij uitleggen hoe het programmeren via CV werkt? Hoe ziet de DCC code eruit zodat de decoder "weet" dat hij in programmeerstand moet. Hoe gaat vervolgens het programmeren van de CV's?
Alvast bedankt,

groet Frits
Groet Frits

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #194 Gepost op: 19 March 2015, 10:57:18 »
@Allen, sorry dat er nog even weinig schot in zit. Door het project (analog and digital filter en ADC's en mux  ;D) in dit kwartiel is het nogal druk  :-\ Ik hoop vanavond weer wat te kunnen gaan testen. Eens even gaan bekijken hoe lang het programma er nu over doet tussen de DCC.loop()'s en wat het maximaal kan hebben. Want ik neem nog steeds aan dat er niet vaak genoeg gepolt wordt.

Hoi Frits,

Hoe dat moet gaan werken, vergelijkbaar met andere decoders. Je zet de decoder in prog mode met het knopje en hij moet gaan luisteren naar DCC prog commando's en POM commando's. Programmeren van decoder is dan hetzelfde als een locdecoder :) Je kan alleen niet uitlezen (is geen hardware voor).

Timo