Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 07:11:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:19
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11

Auteur Topic: AdServo, servo besturing voor iedereen  (gelezen 73489 keer)

Fritsprt

• Offline Offline
Re: AdServo, servo besturing voor iedereen
« Reactie #120 Gepost op: 29 January 2015, 14:54:03 »
Fascinerend altijd die bewegende servo armpjes........;):D
Groet Frits

willem22

• Offline Offline
    • willem22
« Reactie #121 Gepost op: 29 January 2015, 17:32:01 »
@Frits, Ben nieuw in de wereld van Arduino.
Gaarne in stappen advies.
Moet dus een converter kopen nu dit begrijp ik ,maar waar.
Als ik deze heb zal ik mij weer melden,zal hem niet aankopen in het buitenland want dit duurt mij te lang.
Ik hoor nog wel.

wil.
« Laatst bewerkt op: 30 January 2015, 07:42:59 door Bert van Gelder. Reden: tekst aangepast »

dickkoning

• Offline Offline
« Reactie #122 Gepost op: 29 January 2015, 19:22:03 »
hallo
ik heb inmiddels de software van ruud boer voor de servo besturing getest.
Behoudens veel beweging van de servo's bij het opstarten werkt die bij mij zowel op een uno als een pro mini goed.
De software gebruikt de DCC library van mynabay, met de daar beschreven configuratie van de optocoupler
Mijn  dcc signaal wordt met eeen multimuis opgewekt.
dick

@timo welke digitale centrale gebruik jij ?

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #123 Gepost op: 29 January 2015, 19:31:42 »
@Dick,

Spannend... Want dat de software van Ruud op een Uno werkt, wisten we al.
Als deze ook werkt op een micro is de vraag wat het operationele verschil is tussen de Uno en de Adservo/micro? Onze 'centrale' is overigens het Hornby Railmaster computer programma en de eLink interface.

Grzz,

Hans

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #124 Gepost op: 29 January 2015, 19:50:14 »
Hallo Wil,

Als je niet in China wil kopen kan je ook in europa kopen voor weinig.
Bijvoorbeeld deze: USB-To-RS232-TTL of in een nederlandse winkel: hackerstore.nl

Als je even een paar pagina's terug gaat zie je bij reactie #72 een foto van de usb/232 converter verbonden met een Pro Mini.

Als je zelf ook meer met Arduino wil gaan doen kan je ook een Uno (of Mega) kopen. Deze leent zich iets meer voor experimentele opstellingen dan de Pro Mini. Het grote voordeel is dat deze modellen zelf een usb aansluiting hebben. (Er zijn nog meer modellen met usb, maar ik geef een voorbeeld). Met een Uno (en zijn usb soortgenoten) kan je ook Pro Mini's programmeren. Wat je gaat kopen hangt dus o.a. af van wat je er zelf mee wil gaan doen.

Als je gaat Googlen zul je overigens ook gewone elektronica winkels vinden waar je Arduino artikelen kunt kopen.

Als tip wil ik je nog attenderen op de site, www.arduino.cc. Daar vind je veel informatie.

Succes.

gr. Frits
« Laatst bewerkt op: 29 January 2015, 20:04:48 door Fritsprt »
Groet Frits

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
Servo beweging bij opstarten
« Reactie #125 Gepost op: 29 January 2015, 21:31:41 »
Dick, was de beweging bij het opstarten niet te verminderen door voor het uitschakelen de hoek hetzelfde te maken als de minimum hoek en bij de volgende keer aanschakelen de servo voeding pas aan te zetten enkele seconden nadat de Arduino gestart is? (Heb een reply op je email gestuurd). Bij mij werkt dat meestal.

dickkoning

• Offline Offline
« Reactie #126 Gepost op: 29 January 2015, 22:34:14 »
@ruud

dat werkt goed maar de eerste keer dat het programma de "main" loop doorloopt zie je een actieve regeling van de servo naar bij mij 110gr
dat is meer dan de "gebruikelijke jitter"van de servo.
ik momenteel wat te puzzelen hoe ik eea kan traceren in de software

willem22

• Offline Offline
    • willem22
« Reactie #127 Gepost op: 30 January 2015, 00:35:17 »
Hallo Wil,

Als je niet in China wil kopen kan je ook in europa kopen voor weinig.
Bijvoorbeeld deze: USB-To-RS232-TTL of in een nederlandse winkel: hackerstore.nl

Als je even een paar pagina's terug gaat zie je bij reactie #72 een foto van de usb/232 converter verbonden met een Pro Mini.

Als je zelf ook meer met Arduino wil gaan doen kan je ook een Uno (of Mega) kopen. Deze leent zich iets meer voor experimentele opstellingen dan de Pro Mini. Het grote voordeel is dat deze modellen zelf een usb aansluiting hebben. (Er zijn nog meer modellen met usb, maar ik geef een voorbeeld). Met een Uno (en zijn usb soortgenoten) kan je ook Pro Mini's programmeren. Wat je gaat kopen hangt dus o.a. af van wat je er zelf mee wil gaan doen.

Als je gaat Googlen zul je overigens ook gewone elektronica winkels vinden waar je Arduino artikelen kunt kopen.

Als tip wil ik je nog attenderen op de site, www.arduino.cc. Daar vind je veel informatie.

Succes.

gr. Frits

Frits ,bedankt voor de info, ga de converter bestellen.
Vind de benadering juist en zal veel anderen die weinig of geen kennis van zaken hebben gebruik gaan maken van Aduino mogelijkheden gaan helpen en toepassen.
« Laatst bewerkt op: 05 February 2015, 00:30:12 door willem22 »

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #128 Gepost op: 01 February 2015, 22:36:27 »
Wat een reacties opeens allemaal  ;D Helaas nog geen tijd gehad verder te gaan met meten maar tentamen gehaald. (Moest KaKu's van me vriending repareren en een Arduino library in elkaar hacken maken voor een serieel uit te lezen Nunchuk  :-X .) Maar nu ik weet dat de timing iig geen noemenswaardige afwijking heeft zoek ik de fout bij mezelf. Dat deze week eens nalopen (baan aansluiten aan MRdirect, uitgang booster meten, ingang opto meten, uitgang opto meten enz enz). Misschien ben ik wel gewoon waardeloos geweest met solderen  ;D

Ondertussen wel nog even Optiboot (de bootloader van de Uno) op de Pro Mini gezet. Voor testdoeleinden echt top! Uploaden van sketches kan nu veeel sneller. Ook heeft die bootloader no-wait ingebakken. Bij power on wordt de bootloader overgeslagen en wordt gelijk met de sketch begonnen. Iets waar de oude bootloader (zoals in de mini) 1 a 2 seconde over doet.

@Frits, bedankt voor het aanvullen van de info  :)

@Willem, Frits heeft het inderdaad goed, een convertertje nodig. Als de boel iets meer loopt (meer volledige versie van het programma enzo) wil ik voor de Arduino-leken ook geprogrammeerde Ardruino Pro Mini aanbieden maar dat heeft zo in de beta niet veel zin. En, mits de juiste onderdelen, stelt het ook echt niets voor dat programmeren  ;D

@Dick, dat de software werkt is natuurlijk niet verwonderlijk als het er voor gemaakt is. Zelf wil ik alleen een uitgebreidere functionaliteit hebben dan dat. Mede ook omdat ik er analoge aansturing in wilde hebben ben ik daarmee begonnen. Dingen als instellingen in EEPROM (vanuit werking te lezen en beschrijven permanent geheugen om instellingen on the fly in te kunnen stellen) en traag bewegen zijn hierdoor al gerealiseerd. Iets dat de software van Rudy niet heeft. De Pro Mini is, afgezien van de afmetingen, gelijk aan de Uno. Ook de opto ingang is eigenlijk gelijk. Net als de Sketch van Rudy wordt de code vna de adServo ook op basis van de MynaBay code. Als centrale gebruik ik MRdirect met een Delta als booster.

@Rudy, als je mee leest, jij hebt wel traag bewegen gerealiseerd maar hiermee heb je de 50 dagen bug in je code geschreven  ;) Je moet de vergelijking altijd schrijven als
if(currentMillis - previousMillis > interval) {
Om geen problemen te krijgen met de rollover van de de unsigned int.

@Hans, operationele verschillen bestaan dus eigenlijk niet. Verschil tussen Uno en Pro Mini is het missen van USB en andere vorm.

Bewegen van de servo ligt eigenlijk volledig bij de servo. Als ze power krijgen willen ze nog wel eens beetje bewegen, zeker de analoge servo's. De servo's die ik heb doen dat ook. Als ik ze bijvoorbeeld inplug terwijl de Arduino al een positie uitstuurt is er toch even een kleine beweging. Dit is dus bijna niet op te lossen zonder "goede" servo's te kopen. Maar zolang die opstart spast niet te erg is en de je er in de manier van montage rekening mee houdt moet hier ook wel mee te leven zijn denk ik. Als je in de aandrijfstang een beetje extra speling hebt is het niet zo erg dat een wisseltong wat tegen de railstaaf gedrukt wordt.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #129 Gepost op: 02 February 2015, 11:59:56 »
Hoi Timo,

Gefeliciteerd met je tentamen. (y)
Hoe heb je de optiboot op de Pro Mini gezet? Het was mij nl niet gelukt om de Pro Mini werkend te krijgen. Ik heb o.a. een AtmelDragon en AtmelStudio dus aan het gereedschap ligt het niet.
gr. Frits
Groet Frits

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #130 Gepost op: 02 February 2015, 12:17:10 »
Hoi Frits,

Eerst heb ik "arduino-1.0.6\hardware\arduino" naar mij sketchbook gekopieerd ("[]Sketchbook\hardware\arduino"). Daarna boards.txt aangepast. Daarin twee nieuwe boards aangemaakt, een Pro Mini met Optiboot en een Pro Mini met clock out.
# See: http://code.google.com/p/arduino/wiki/Platforms

##############################################################

pro5v328optiboot.name=Arduino Pro or Pro Mini (5V, 16 MHz) w/ ATmega328 Optiboot

pro5v328optiboot.upload.protocol=arduino
pro5v328optiboot.upload.maximum_size=32256
pro5v328optiboot.upload.speed=115200

pro5v328optiboot.bootloader.low_fuses=0xff
pro5v328optiboot.bootloader.high_fuses=0xde
pro5v328optiboot.bootloader.extended_fuses=0x05
pro5v328optiboot.bootloader.path=optiboot
pro5v328optiboot.bootloader.file=optiboot_atmega328.hex
pro5v328optiboot.bootloader.unlock_bits=0x3F
pro5v328optiboot.bootloader.lock_bits=0x0F

pro5v328optiboot.build.mcu=atmega328p
pro5v328optiboot.build.f_cpu=16000000L
pro5v328optiboot.build.core=arduino
pro5v328optiboot.build.variant=standard

##############################################################

pro5v328clk.name=Arduino Pro or Pro Mini (5V, 16 MHz) w/ ATmega328 w/ CLK-out

pro5v328clk.upload.protocol=arduino
pro5v328clk.upload.maximum_size=30720
pro5v328clk.upload.speed=57600

pro5v328clk.bootloader.low_fuses=0xBF
pro5v328clk.bootloader.high_fuses=0xDA
pro5v328clk.bootloader.extended_fuses=0x05
pro5v328clk.bootloader.path=atmega
pro5v328clk.bootloader.file=ATmegaBOOT_168_atmega328.hex
pro5v328clk.bootloader.unlock_bits=0x3F
pro5v328clk.bootloader.lock_bits=0x0F

pro5v328clk.build.mcu=atmega328p
pro5v328clk.build.f_cpu=16000000L
pro5v328clk.build.core=arduino
pro5v328clk.build.variant=standard
Hierbij is "Arduino Pro or Pro Mini (5V, 16 MHz) w/ ATmega328 Optiboot" eigenlijk een kopie van de Uno... Is dus puur om het zelf overzichtelijk te houden want je zou dus ook gewoon als board de Uno kunnen gebruiken. "Arduino Pro or Pro Mini (5V, 16 MHz) w/ ATmega328 w/ CLK-out" heeft gewoon de oude bootloader maar de fuses anders geset om clock out te hebben.

Hierna een andere Pro Mini voorzien van de ArduinoISP sketch maar een andere programmer moet ook werken. Daarna selecteer je onder Tools -> Programmer de juiste programmer en onder Tools -> Board selecteer je "Arduino Pro or Pro Mini (5V, 16 MHz) w/ ATmega328 Optiboot" (Uno selecteren zou ook moeten werken) om een Pro Mini van Optiboot te voorzien. Daarna Tools -> Burn bootloader.

Misschien is een kopie van de hele hardware\arduino folder beetje te veel maar wist niet of ik vanuit sketchbook ook de bootloaders in de Arduino IDE folder kon aanspreken. Eigenlijk gaat het dus alleen om de map "hardware\arduino\bootloaders" in combinatie met boards.txt.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

willem22

• Offline Offline
    • willem22
« Reactie #131 Gepost op: 08 February 2015, 11:41:04 »
@Timo/Frits, de converter is binnen,

Nu lees is op deze site , http://hackerstore.nl/Artikel/258 dat ik TX/RX moet wisselen bij het aansluiten.
Zo ook Arduino nu op de mac gezet en krijg een z.g. sketch board.
Ja, wat nu te doen , kan je mij in jip en janneke taal nu de procedure aangeven voor verdere stappen?

wil.

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #132 Gepost op: 08 February 2015, 14:00:59 »
Hallo Wil,

Volgens mij heb je e.e.a. bijna aan de praat. Ik heb geen Mac maar ik verwacht daar geen afijkende zaken t.o.v. Windows. Ik begrijp dat je de Arduino IDE al hebt geinstalleerd. Hoog tijd om je Pro Mini (PM) met je adapter aan te sluiten.
Ik zie dat je 6 draadjes tussen je usb converter en de PM hebt zitten. Dat is er één te veel. De CTS aansluiting wordt niet gebruikt. Zie ook mijn foto bij reactie #72. Even uit mijn hoofd:
usb - PM
GND - GND
CTS - nc
VCC - VCC
RX - TX
TX - RX
DTR - GRN

Ik zou overigens eerst de converter op de MAC aansluiten zonder verbinding met de PM. De MAC zal je vragen de driver te installeren. Als je dat gedaan hebt dan moet je even bij apparaatbeheer en poorten kijken welke com poort gebruikt wordt. Weet niet hoe dat moet bij een MAC maar dat weet je zelf waarschijnlijk wel.

Nu sluit je de PM en converter met de 5 draadjes op elkaar aan. USB stekker in de converter en op zowel de converter als de PM moet er een ledje gaan branden als indicatie dat de voedingsspanning aanwezig is. Op de PM moet ook het ledje van poort 13 zien knipperen omdat normaal gesproken het Blink LED programma door de fabrikant geinstalleerd is.

In de Arduino IDE zie je onder het tabblad bestand voorbeelden staan. Kies daar voor bijvoorbeeld Blink LED en klik hier op. Het programma (sketch in Arduino taal) opent zich. Je ziet een kort eenvoudig C-achtig programma. Bij delay staat vermoedelijk 500. Dat betekent dat het ledje 500ms aan is. Verander deze waarde in bijvoorbeel 2000. Zodat het ledje 2sec aan is en dan 500ms uit. Dat is nodig omdat er reeds een Blink programma op de PM staat en anders kan je het verschil niet zien.

Onder in het IDE scherm staat een tekst met iets van: Uno verbonden via COM 6. In het tabblad Extra (of Tools als je de engelse uitvoering gebruikt) kan je de Com poort en het type Arduino kiezen. Kies hier de door jou gebruikte Com poort en Pro Mini, 5V 16MHz.

Klik nu op de uploaden knop en je zal zien dat het Blink LED programma gecompileerd wordt en vervolgens geupload wordt. Tijdens het uploaden gaan de RX en TX ledjes op de converter knipperen. Na afloop start het Blink programma vanzelf met de door jou ingestelde delay tijden.

Succes!!!

Frits
Groet Frits

willem22

• Offline Offline
    • willem22
« Reactie #133 Gepost op: 08 February 2015, 14:30:25 »
Hoi Frits , bedankt voor de supersnelle reactie ,nu aan de slag ,doe de handelingen  wel op een XP machine .
Laat het resultaat nog wel weten.

wil.

willem22

• Offline Offline
    • willem22
« Reactie #134 Gepost op: 08 February 2015, 16:23:25 »
@Frits, nog even een vraag, bij "programmer" staat bij mij AVRISPmkl aangevinkt is dit juist.
Nog de zaak niet aan de praat, alles staat goed maar ik verdenk de z.g. com poort van de mac.
Nieuwe FTDI driver al op de mac gezet maar zie daar geen Aduino port.
Ga als het niet verder lukt op een Windows machine verder.

wil.