Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Karben
Vandaag om 09:35:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 09:35:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door bernhard67
Vandaag om 09:33:23
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door grossraumwagen
Vandaag om 08:41:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 08:40:16
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door puntenglijder
Vandaag om 08:34:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:23:20
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 08:15:40
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 07:31:52
PB models: koplopers (voorbespreking) door hmmglaser
Vandaag om 01:32:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 00:18:49
Magneet koppelingen voor Bemo door martijn v m
23 August 2025, 23:45:55
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
23 August 2025, 23:28:25
Veevervoer ss/ ns door klusser
23 August 2025, 23:15:58
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
23 August 2025, 23:15:49
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Hans van de Burgt
23 August 2025, 23:12:14
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
23 August 2025, 23:11:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
23 August 2025, 23:07:08
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
23 August 2025, 23:05:47
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door lrrw
23 August 2025, 22:31:32
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
23 August 2025, 21:28:38
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Sylvester
23 August 2025, 21:01:58
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Ronald69
23 August 2025, 20:34:06
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
23 August 2025, 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
23 August 2025, 20:01:18
Stalen rijtuigen van NS door Rob Moerkerken
23 August 2025, 19:40:15
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
23 August 2025, 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC door wob
23 August 2025, 19:32:07
pantograaf vastzetten door zofman
23 August 2025, 19:21:17
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
23 August 2025, 18:49:04
  

Auteur Topic: Keerlus met station  (gelezen 877 keer)

jeemka

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Keerlus met station
« Gepost op: 22 October 2014, 15:54:51 »
In een verborgen deel van mijn toekomstige baan heb ik een keerlus bedacht. Daarin wil ik ook een 'station' maken van twee sporen, waarin een binnenkomende trein middels iTrain een eerder gearriveerde trein aflost. Dit gedeelte wil ik met bijvoorbeeld de xtreme keerlus uitrusten. Is dit mogelijk, of moet een keerlus per definitie één spoor zijn?

Inmiddels opgelost door op een andere manier naar het probleem te kijken, met dankt aan Drik.

Groet, Jaap
« Laatst bewerkt op: 22 October 2014, 16:03:14 door jeemka »

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Keerlus met station
« Reactie #1 Gepost op: 22 October 2014, 15:59:45 »
Het begrip keerlus is wat verwarrend. Dat suggereert dat het maar 1 spoor is/mag zijn.
Het gaat erom dat er ergens in de lus een stuk spoor zit wat volledig geisoleerd is en van polariteit kan wisselen.
Daarna (of daarvoor) mogen best een paar parallel sporen lopen. Dat is geen enkel probleem.
De meeste van ons zullen wel zo'n situatie hebben.
Zelf heb ik twee "keerlussen" met in elke lus 5 parallel sporen als schaduwstation.
Het keerlusspoor De ompoolsectie (het stuk wat dus van polariteit moet wisselen) moet in ieder geval net zo lang zijn als je langste trein. Wat ervoor en erna zit mag je naar eigen keus maken.
« Laatst bewerkt op: 22 October 2014, 16:20:40 door Remunj »
Gr.
Eric

jeemka

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Keerlus met station
« Reactie #2 Gepost op: 22 October 2014, 16:03:41 »
Bedankt Eric!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re: Keerlus met station
« Reactie #3 Gepost op: 22 October 2014, 16:05:07 »
De belangrijkste beperking bij een keerlus is dat er niet tegelijk een trein de lus inrijdt, terwijl een andere trein uitrijdt.
Als je werkt met aflossing wordt daar vanzelf aan voldaan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re: Keerlus met station
« Reactie #4 Gepost op: 22 October 2014, 16:05:35 »
En een keerlus hoeft helemaal geen lus te zijn.
Als je voor dat station een recht stuk spoor hebt dat lang genoeg is kun je daar de keerlus schakeling in doen zodat je verder helemaal geen last hebt van die sporen van je station.

Roelco

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Keerlus met station
« Reactie #5 Gepost op: 22 October 2014, 16:09:29 »
Inmiddels opgelost door op een andere manier naar het probleem te kijken, met dankt aan Drik.
En die oplossing is?
Misschien hebben anderen er ook wat aan.
Gr.
Eric

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Keerlus met station
« Reactie #6 Gepost op: 22 October 2014, 16:11:33 »
We hebben even samen naar het sporenplan gekeken, en daar bleek aan een zijde een stuk enkelvoudig spoor te zijn waar de keerlusautomaat perfect z'n werk kan doen.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Keerlus met station
« Reactie #7 Gepost op: 22 October 2014, 16:15:37 »
Oftewel de oplossing die wij ook aangedragen hebben.  ;D
Allemaal op dezelfde manier tegen het "probleem" aangekeken.  ;)
Gr.
Eric

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Keerlus met station
« Reactie #8 Gepost op: 22 October 2014, 16:18:43 »
Het begrip keerlus is wat verwarrend..
Het keerlusspoor (het stuk wat dus van polariteit moet wisselen)

Helaas constateer ik hier weer een staaltje spraakverbastering. "Het stuk wat dus van polariteit moet wisselen" heet de ompoolsectie, en die ompoolsectie is onderdeel van het keerlusspoor (of de keerlussporen).  :)
In verband met het gebruik van de zoekfunctie, is het wenselijk om de juiste termen te hanteren.  :) ;)
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Keerlus met station
« Reactie #9 Gepost op: 22 October 2014, 16:21:50 »
Klopt helemaal. Heb het even aangepast.
Gr.
Eric

jeemka

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Keerlus met station
« Reactie #10 Gepost op: 22 October 2014, 17:07:31 »
Heren,

Wat een snelheid van reacties! Hartelijk dank daarvoor. Inderdaad was het simpel, er zat nog een recht stuk in dat ik over het hoofd zag. Blinde vlek.
Toch leerzaam, wat Klaas Zondervan schreef over aflossing.

Wie weet tot ziens zaterdagmorgen op Eurospoor.

Groet, Jaap