Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:37:53
Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 21:32:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:29:27
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Pauldg
Vandaag om 21:15:08
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 21:08:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:52:47
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:23:21
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 20:13:37
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 20:01:27
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Quinzeedied
Vandaag om 19:57:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 19:23:53
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 19:19:30
ESU locprogrammer door saskia
Vandaag om 19:17:34
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Albert de Heer
Vandaag om 19:15:54
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Servé
Vandaag om 19:06:52
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 18:26:21
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 18:15:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:32:00
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:33:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 16:31:31
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 16:20:02
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 16:17:39
Frans loodsje et cetera door Hans GJ
Vandaag om 16:15:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:57:16
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:29:00
Baanplan Belkamp H0 door jdk
Vandaag om 14:15:36
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:03:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 12:58:24
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 12:41:19
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door bellejt
Vandaag om 12:09:31

Auteur Topic: Leds zonder weerstand?  (gelezen 4430 keer)

Krijn

• Offline Offline
Leds zonder weerstand?
« Gepost op: 13 October 2014, 21:06:27 »
Hoi beste spoorders,

Ik lees hele lijntjes over led's en weerstanden Voor rijdend materieel kan ik me daar iets bij voorstellen. Maar voor stations, lampjes en verlichting in bebouwing  kun je toch gewoon een 3v led met een aparte 3v voeding nemen zonder weerstanden of denk ik veel te simpel?  :) Een oude trafo van een telefoon die 2,5 amp levert kun je toch 70 a 80 leds laten branden of niet?

Nog een beurs vraagje kun je op de beurs ook materiaal aan handelaars verkopen of mag dat niet?

Groeten Krijn.

ruudns

• Offline Offline
Re: Leds zonder weerstand?
« Reactie #1 Gepost op: 13 October 2014, 21:11:45 »
Nee, een led moet een stroombron hebben en geen spanningsbron. De maximale stroom bij veel leds is ca 20-30mA. Afhankelijk waar je ze voor wilt inzetten branden ze vaak al mooi vanaf ca 8-10mA. Om dat te bereiken is er dus een weerstandje in serie nodig.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 13 October 2014, 21:12:04 »
Een LED werkt niet op spanning, maar op stroom. (Niet op volts maar op ampères.) Je hebt daardoor twee mogelijkheden:
1) je sluit de LED niet aan op een spanningsbron, maar op een stroombron
2) je gebruikt elektronica om van een spanningsbron een stroombron te maken.

Oplossing 1 is in de praktijk vaak niet handig. Oplossing 2 kan simpel door een weerstand te gebruiken.

Het hele verhaal staat in de encyclopedie.

Citaat
Een LED werkt fundamenteel anders dan een gloeilamp. Bij een gloeilamp bepalen de spanning die er over staat, én de weerstand van de gloeidraad, hoeveel stroom er door de gloeilamp loopt. Een gloeilamp is dus spanninggestuurd. Hoe meer spanning er over de lamp staat, hoe meer licht deze geeft.

Bij een LED hebben we inwendig niet te maken met een gloeidraad, maar met een speciale diode. De hoogte van de stroom bepaald hoeveel licht de LED geeft. De spanning over de diode blijft echter (nagenoeg) gelijk. Een LED is dus stroomgestuurd. De fabrikant geeft dan ook een maximale waarde voor de LED-stroom op (staat vermeldt in de datasheet). Bij die waarde kunt u een redelijke levensduur van de LED verwachten.

Soms wordt door iemand gewoon de maximaal toelaatbare stroom op een LED gezet. Dat houdt echter een zeer groot risico in. Zodra de voedingsspanning ook maar even iets hoger wordt dan de normale spanningswaarde, zal de LED-stroom sterk toenemen en zit u (of beter gezegd, de LED) meteen in de gevarenzone! En dan is het nagenoeg uitgesloten dat de LED dit overleeft!

Bij LED's moet u dus een voorschakelweerstand toepassen, om de stroom door de LED te beperken. Gebruikt u géén voorschakelweerstand (of een weerstand met een te lage waarde), dan gaat de LED meteen naar de eeuwige elektronische jachtvelden, ofwel de LED raakt gegarandeerd defect!!

Krijn

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 13 October 2014, 21:25:09 »
Hoi Ruud en Dirk,

Had ik gelezen maar het volgende. Toevallig zag ik bij de action winkel een lijntje van tien paddestoelen met led verlichting liggen voor 1,99 meegenomen. Toen zag ik dat ze branden op 2 batterijen in serie van 1,5 volt dus 3 volt en ze zaten parralell op de daden en nergens een weerstand te bekennen. Ik heb de leds uit de paddestoelen gehaald schoongemaakt los geknipt en aan de 3 volt van een telefoon trafo gelegd en ze branden mooi geel en helder. Nu zou het kunnen zijn dat in de draad die aan de led zit een zeer kleine weerstand zit maar ik kan hem niet ontdekken. ( ze zitten gegoten in plastic aan een draadje )

Groeten Krijn

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 13 October 2014, 21:44:09 »
Batterijen (zeker de kleinere) zijn slechte spanningsbronnen, daar zit als het ware een weerstand bij in. Hoe meer stroom ze moeten leveren, hoe lager de spanning wordt. Als je maar genoeg LEDs parallel aansluit lukt dat daardoor wel. De bouwers van dat soort dingetjes maken bij die dingen gewoon handig gebruik van de eigenschappen van kleine batterijen.

Nu weet ik niet wat "de 3 volt van een telefoontrafo" is, maar als dat net zo'n beperkt gevalletje is als die batterijtjes kan het best wel een poosje goed gaan. De vraag is: hoelang? Een LED die bedoeld is voor 2mA brandt heel mooi helder op 20mA. Maar hij is ook gauw kapot.

Krijn

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 13 October 2014, 21:52:22 »
Hoi Dirk,

Je zult technisch gezien wel zonder meer gelijk hebben. Maar de batt zijn gewoon aa batts. De voedingtrafo is een trafo die je kan instellen op 3,4,5,6,volt met de amp 3, 2,5,2,25 en 2.
Ik probeer het uit hoelang ze het doen, tot nu toe al enkele uren.

Gr. Krijn

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #6 Gepost op: 13 October 2014, 21:53:34 »
Die goedkope ledverlichtingen die je bij Actoin en Blokker en Kruidvat kan kopen komen vrijwel zonder uitzondering uit China.
Nu hebben die Chinezen iets leuks ontdekt. Over een witte led valt een spanning van ongeveer 3,2 volt bij de normale stroom.
Een nieuwe AA batterij heeft een spanning van 1,6 volt, dus twee in serie geven 3,2 volt.
Zodra je die batterij gaat belasten zakt de spanning iets door de inwendige weerstand van de batterij en er ontstaat een evenwicht tussen de spanning van de batterij en de spanning over de leds. Feitelijk fungeert de inwendige weerstand van de batterij als voorschakelweerstand voor alle leds, en het klopt dus dat je geen echte weerstanden ziet.

Het kan dus wel, maar door kleine verschillen tussen de leds kan het zijn dat ze niet allemaal evenveel stroom trekken. Je weet eigenlijk helemaal niet hoeveel stroom elke led trekt. Het kan zijn dat er leds tussen zitten die meer stroom trekken dan de fabrikant aanbeveelt. Zo'n led zal na verloop van tijd het loodje leggen. Gevolg is dat de andere leds meer stroom te verwerken krijgen en de kans bestaat dat de volgende de geest geeft.
Vaak is tegen die tijd de batterij al leeg en kerst is voorbij, dus niemand die zich daar echt zorgen over maakt. Want ja, dat hele spulletje kostte maar €1,99 en volgens jaar kopen we gewoon weer nieuwe.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 13 October 2014, 22:02:53 »
Heb hier ook een paar van dat soort lampjes in handen gehad... Zit niet meer in dan een batterij (stel van die elcheapo knoop cellen of een cr2032), een schakelaar en een LED.

In de nep kaars variant gaan ze eindeloos lang mee, zelfs als ze met een aansteker worden mishandeld blijven ze functioneren.

Krijn

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 13 October 2014, 22:08:59 »
Bedankt voor jullie reacties, ga toch maar een weerstandje plaatsen  ;D

Groeten Krijn