Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:08:40
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 15:08:18
Ik ben aan het opruimen. door cor_b
Vandaag om 15:03:45
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Houten 23 Augustus 2025 door thevandijks
Vandaag om 12:32:14
Eerste hulp bij Freecad door jjg koopmans
Vandaag om 12:02:15
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 10:16:03
Bahnstrecke 5867 door Eric v C
Vandaag om 09:24:30
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door R v/d Hoven
Vandaag om 09:14:41
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 08:52:52
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
28 July 2025, 21:15:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
28 July 2025, 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
28 July 2025, 17:36:08
Bouw Artitec Post T door gtw6016
28 July 2025, 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
28 July 2025, 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
28 July 2025, 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
28 July 2025, 14:47:50

Auteur Topic: Hoe te beginnen ?  (gelezen 29411 keer)

towncar59

• Offline Offline
Re: Hoe te beginnen ?
« Reactie #15 Gepost op: 13 September 2007, 09:42:18 »
Het is inderdaad groter. Maar ben bang dat het bekende bomen en bos gaat opdoemen. Klein schuurtje is het begin makkelijker naar mijn idee.
Ik ben nu weer op 0.

Dat hoeft natuurlijk niet, ik begrijp je dilemma, maar het is puur een geval van zelfbeheersing, niemand verplicht je om gelijk die 9X3 meter vol te bouwen. Maak gewoon een leuk baanplan dat je instappen kunt opbouwen. Begin bijv. eerst met een ovaal en wat zijspoortjes en plan het zo dat je later gemakkelijk een tafel er aan kan bouwen en van die zijsporen een baanvergroting kan creeeren.
En ik las in je berichten dat het wat moeite gekost heeft om die zolder te reserveren, dan is het alleen maar gunstig als je klein begint, ga je alles gelijk volstouwen en duurt het jaren voordat er echt iets te zien is dan wekt dat niet echt begrip...

Ron

The_Masterer

• Offline Offline
  • Tjoeke tjoek tuut tuut
« Reactie #16 Gepost op: 13 September 2007, 10:32:35 »
De rails kun je gewoon (her)gebruiken voor digitaal als je analoog gestart bent.

Maar wat houd je nu nog tegen niet gelijk digitaal te gaan? Je kunt ook met digitaal de zaken zo gek maken als je zelf wenst of niet wenst. Simpel gezegd, met een startsetje en wat loks kun je al gelijk aan de gang. Wil je blokbeveiligingen aanbrengen dan moet je een stapje extra doen, die je anders ook analoog zou moeten zetten.

rinidanielle

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 13 September 2007, 10:41:37 »
Inderdaad is dat niet de bedoeling. Tevens is het veel te groot voor mijn idee.
Ik wil eigenlijk een tafel in de midden van die kamer zodat ik er van alle kanten bij kan.
Ik heb een U vorm in gedachten.
Lengte 3m breedte 2m met uitbreiding in lengte.

Zou hier iets mee te maken zijn ?
Heb ondertussen een demo van wintrack gedownload, kijken of dat wat is.

rinidanielle

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 13 September 2007, 10:45:26 »
De rails kun je gewoon (her)gebruiken voor digitaal als je analoog gestart bent.

Maar wat houd je nu nog tegen niet gelijk digitaal te gaan? Je kunt ook met digitaal de zaken zo gek maken als je zelf wenst of niet wenst. Simpel gezegd, met een startsetje en wat loks kun je al gelijk aan de gang. Wil je blokbeveiligingen aanbrengen dan moet je een stapje extra doen, die je anders ook analoog zou moeten zetten.

Wat mij tegenhoud is eigenlijk dat ik nog niet een fatsoenlijke NL starterskit heb gezien, behalve die ik gepost heb van fleischmann. Ik wil niet een startersset kopen waarbij ik de locs niet gebruik. Dan kan ik beter de spullen los kopen. 
De fleischmann set die ik aangaf zit een leuke NL loc bij en ruituigen. Alleen niet digitaal. Maar goed als ik de rails kan gebruiken later voor digitaal, dan is het geen probleem.

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 13 September 2007, 11:24:14 »
Ik zou de baan dieper maken, als je de baan overal 1m diep hebt kan je met de wat grotere boogstralen werken. Bochten R1 en R2 worden nou niet echt mooi, de R3 en R4 van Fle werken dan al een stuk beter.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

burtonbouwer

• Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
« Reactie #20 Gepost op: 13 September 2007, 11:30:01 »
Je kunt altijd op digitaal overstappen als je eerst analoog gaat rijden.
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

rinidanielle

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 13 September 2007, 12:25:45 »
Ik zou de baan dieper maken, als je de baan overal 1m diep hebt kan je met de wat grotere boogstralen werken. Bochten R1 en R2 worden nou niet echt mooi, de R3 en R4 van Fle werken dan al een stuk beter.

Groetjes Michiel

Michiel,

Probleem waar ik dan tegen aan loop is de max breedte van 3 m.
Dat zou inhouden dat ik niet meer om de baan kan lopen.

De baan was 2m breed, word nu dus 3 m om nog een beetje ruimte in de midden te houden (1m). Echter houd dit in dat ik niet meer om de baan kan, die komt dan tegen de muren aan. 
« Laatst bewerkt op: 13 September 2007, 12:53:51 door Groen80 »

Herwim Frank

• Offline Offline
  • De Franklin Rail Compagnie
« Reactie #22 Gepost op: 13 September 2007, 14:01:52 »
Hallo

Om te beginnen met modelbouw spoor zijn een aantal zaken van belang.

1e welke ruimte heb ik beschikbaar.

2e Schaalgrote bedenk daarbij dat als je van plan bent zelf dingen te bouwen en onderhouden HO makkelijker in de hand licht dan N, hier zullen alle N spoorders misschien niet mee eens zijn.

3e Probeer in een thema te denken, bijv. stoomtreinen en onderhoud daarvan, of een haven met overslag (containers etc.)
Een Nederlands traject denk daarbij aan bijv. Hoorn Medemblik
klein dorpje, ophaalbrug, weilanden, molen etc.

Een thema voorkomt dat je van alles gaat kopen door elkaar wat later
in de kast terecht komt en niet meer gebruikt wordt

4e Een tijdstip uitzoeken, en dan bedoel ik bijv.50er jaren 70er jaren etc

5e Maak eerst een plan op papier en ook een railplan, kan tijdens de bouw later altijd nog aangepast worden, voorkomt in de praktijk veel ergenis en ook extra kosten.

6e Neem tijd om goede tafels te bouwen, maak ze niet te groot want je moet wel overal bij kunnen. mijn voorkeur gaat nu uit naar moduuls van
± 110 cm bij 50 of 60 cm diep, je rijd dan eigenlijk van punt A naar Punt B en weer terug.
Dat terugrijden kan ook via een keerlus, en dan rij je eigenlijk door maar wel weer in de andere richting.

7e Mijn inziens koop nooit een beginners zet, op beurzen maar ook in de winkel is flexrails en een paar wissels goedkoper dan een beginset en je bepaald je eigen keuze.

Veel succes.
Herwim Frank
Als je meer wil weten of er over wil praten dan hoor ik het wel.
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 13 September 2007, 14:33:26 »
Michiel,

Probleem waar ik dan tegen aan loop is de max breedte van 3 m.
Dat zou inhouden dat ik niet meer om de baan kan lopen.

De baan was 2m breed, word nu dus 3 m om nog een beetje ruimte in de midden te houden (1m). Echter houd dit in dat ik niet meer om de baan kan, die komt dan tegen de muren aan. 

Naar mijn mening zou het natuurlijker kunnen leggen van bogen zwaarder moeten wegen dan het om de baan heen kunnen lopen. Stel dat je met 2 kopstations zou werken, ja dan heb je die diepte niet helemaal nodig omdat je dan die 180 graden bochten niet hoeft te leggen in de benen van de U. Dus dat is de afweging die je moet maken. Als je je baan als modules van 1x1m zou bouwen en die op goede stefige schragen zet( bijvoorbeeld de grote van IKEA) en je zet daar wielen onder, dan kan je een module afkoppelen zodat je hem kan verrijden en er zo van alle kanten bij kan.( mijn modules zijn ook zo, alleen dan deels 1x1,5m)

groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #24 Gepost op: 13 September 2007, 14:35:50 »
Als je baan niet te diep maakt zodat je overal goed bij kan, dan hoef je er ook niet om heen te lopen.
Wil je toch wat dieper werken dan kan je ook volgens de open baan methode je baan bouwen. Kijk maar eens op de site van Huub Maaskant en dan kiezen voor de Lage Zij. Dan kun je zien wat de open baan methode inhoudt. Die baan is/was wel erg groot maar je haalt er wel veel ideeen op.
Als ik kijk naar de prijs van die startset van Fleischmann dan zou je ook kunnen kiezen voor de startset van Piko met b.v de ICE.
Die is digitaal, met regelcentrum en kun je eventeel ook nog een Piko Hondekop aanschaffen. dan hoef je alleen nog een decoder voor de hondekop aan te schaffen en je kunt met twee treinen tegelijk rijden.
Het is maar een idee, maar houd ons op de hoogte van je aanschaf en de bouw van je baan.
Het is al eens gezegd geloof ik maar als je overstapt van analoog naar digitaal dan hoef je de rails niet te vervangen.

Harm (eigenlijk het neefje van Harm)
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Johnnytrein

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 13 September 2007, 14:39:35 »
He groen80 heb jij ook een naam? Neen als je later digitaal wil gaan zijn de rails geen probleem alleen moet je dan decoders in je locs stoppen of laten stoppen.
Groetjes
Johnny

rinidanielle

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 13 September 2007, 14:52:16 »
Als je baan niet te diep maakt zodat je overal goed bij kan, dan hoef je er ook niet om heen te lopen.
Wil je toch wat dieper werken dan kan je ook volgens de open baan methode je baan bouwen. Kijk maar eens op de site van Huub Maaskant en dan kiezen voor de Lage Zij. Dan kun je zien wat de open baan methode inhoudt. Die baan is/was wel erg groot maar je haalt er wel veel ideeen op.
Als ik kijk naar de prijs van die startset van Fleischmann dan zou je ook kunnen kiezen voor de startset van Piko met b.v de ICE.
Die is digitaal, met regelcentrum en kun je eventeel ook nog een Piko Hondekop aanschaffen. dan hoef je alleen nog een decoder voor de hondekop aan te schaffen en je kunt met twee treinen tegelijk rijden.
Het is maar een idee, maar houd ons op de hoogte van je aanschaf en de bouw van je baan.
Het is al eens gezegd geloof ik maar als je overstapt van analoog naar digitaal dan hoef je de rails niet te vervangen.

Harm (eigenlijk het neefje van Harm)

Bedankt voor je reactie.
Zover ik zie op het internet is piko alleen in H0 formaat ?
Mijn keus is N.

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #27 Gepost op: 13 September 2007, 16:23:04 »
Wat mij tegenhoud is eigenlijk dat ik nog niet een fatsoenlijke NL starterskit heb gezien, behalve die ik gepost heb van fleischmann.
Er zijn ook geen andere startsets in N te koop, alleen op marktplaats duikt er nog wel eens eentje van Minitrix op met een 1100 of 1200 en plan E. Je kan ook een Duitse set kopen met locs die ook in Nederland op grensbaanvakken komen/kwamen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

grove den

• Modelboombouwer
  • Offline Offline
    • MBB Grove Den Modelboombouw
« Reactie #28 Gepost op: 13 September 2007, 17:38:56 »
Interessant draadje..
Misschien ook nog een kleine overweging waard: Het in een U vorm leggen/bouwen van een modelbaan heeft ook het "voordeel" dat de baan bijna niet in een keer te overzien is. Met andere woorden Het lijkt of de trein daadwerkelijk ergens naar toe gaat.  Je kunt niet in een oogopslag zienwaar de trein "uitkomt" dat zul je sneller waarnemen op een rechthoekige baan dan op een U vormige/langs de wand...

Jos
natuurlijk kunstboompjes
http://mbbgroveden.com/

rinidanielle

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 13 September 2007, 18:38:44 »
Zit een beetje te dubben met de diepte op het moment. 
1m is vrij diep, ben bang dat dat niet goed gaat komen. 80 centimeter voelt wat beter aan.
Hoe groot is eigenlijk een bocht voor N ? 

Ik las een paar stukjes terug over R1 en R2, wat houd dit precies in ?