Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wat is het merk van deze bochtwissel door saskia
Vandaag om 00:07:06
Houten 23 Augustus 2025 door Peter J K
29 July 2025, 23:22:40
Ik ben aan het opruimen. door nighttrain1
29 July 2025, 23:22:17
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
29 July 2025, 23:21:31
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door nighttrain1
29 July 2025, 23:13:57
mitropa rijtuig door Stefan88
29 July 2025, 23:11:35
US diorama in H0 door Wim Vink
29 July 2025, 23:04:15
Goederenloods Zandvoort door nighttrain1
29 July 2025, 22:56:17
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
29 July 2025, 22:50:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
29 July 2025, 22:41:34
Station Roodeschool door Torikoos
29 July 2025, 22:21:46
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door MOVisser
29 July 2025, 22:07:07
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
29 July 2025, 21:48:46
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
29 July 2025, 21:40:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
29 July 2025, 21:20:05
schok bij vertrek door Ronald Halma
29 July 2025, 20:14:18
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door AP3737
29 July 2025, 20:09:19
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
29 July 2025, 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
29 July 2025, 19:47:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
29 July 2025, 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
29 July 2025, 19:17:42
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
29 July 2025, 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
29 July 2025, 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
29 July 2025, 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
29 July 2025, 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
29 July 2025, 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
29 July 2025, 16:15:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
29 July 2025, 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
29 July 2025, 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
29 July 2025, 15:45:56

Auteur Topic: Hoe te beginnen ?  (gelezen 29456 keer)

rinidanielle

• Gast
Re: Hoe te beginnen ?
« Reactie #30 Gepost op: 13 September 2007, 18:46:40 »
Interessant draadje..
Misschien ook nog een kleine overweging waard: Het in een U vorm leggen/bouwen van een modelbaan heeft ook het "voordeel" dat de baan bijna niet in een keer te overzien is. Met andere woorden Het lijkt of de trein daadwerkelijk ergens naar toe gaat.  Je kunt niet in een oogopslag zienwaar de trein "uitkomt" dat zul je sneller waarnemen op een rechthoekige baan dan op een U vormige/langs de wand...

Jos

Dat is een interessant stuk. Hierover had ik nog niet nagedacht.  Ik twijfel alleen nog een beetje wat ik op de 2 lange "benen" ga doen.  Misschien een station aan 1 kant, en iets van rangeren aan de andere zijde, of word het dan erg druk ?
Deze lengte is 3 meter, en kan eventueel nog worden in de verre toekomst.

grove den

• Modelboombouwer
  • Offline Offline
    • MBB Grove Den Modelboombouw
« Reactie #31 Gepost op: 13 September 2007, 19:22:42 »
Hallo Rien,

Citaat
wat ik op de 2 lange "benen" ga doen

Ik ben geen "banenexpert" maar hier zijn zooo veel mogelijkheden...
En ervan is, waar vele die niet zoveel m2 tot hun beschikking hebben heel erg van dromen, : Gewoon een lang stuk( 2 sporig?) baanvak waar je de treinen langs ziet komen in een toepasselijk landschap! (een parade baanvak)
Jouw optie van een station aan de ene en het rangeerstation aan de andere kan ook , eigenlijk net zoals in het echt!  Het ligt, "gescheiden "door het korte verbindingstuk( basis van de U) . in elkaars verlengde...
Ik hoop niet hier op dit forum dat we je overrompelen met ideen en mogelijkheden.. Maar op zo'n oppervlakte is gelukkig/helaas ;D veel te realizeren. Heel zeker in schaal N!
Daarmee bedoel ik dus met "veel" niet de hoeveelheid rails enzo, maar de thema's 

Jos
natuurlijk kunstboompjes
http://mbbgroveden.com/

rinidanielle

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 13 September 2007, 22:09:29 »
Hallo Rien,

Ik ben geen "banenexpert" maar hier zijn zooo veel mogelijkheden...
En ervan is, waar vele die niet zoveel m2 tot hun beschikking hebben heel erg van dromen, : Gewoon een lang stuk( 2 sporig?) baanvak waar je de treinen langs ziet komen in een toepasselijk landschap! (een parade baanvak)
Jouw optie van een station aan de ene en het rangeerstation aan de andere kan ook , eigenlijk net zoals in het echt!  Het ligt, "gescheiden "door het korte verbindingstuk( basis van de U) . in elkaars verlengde...
Ik hoop niet hier op dit forum dat we je overrompelen met ideen en mogelijkheden.. Maar op zo'n oppervlakte is gelukkig/helaas ;D veel te realizeren. Heel zeker in schaal N!
Daarmee bedoel ik dus met "veel" niet de hoeveelheid rails enzo, maar de thema's 

Jos

Hoi Jos,
Bedankt voor je idee.
Eigenlijk is een lang baanvak helemaal nog niet zo'n slecht idee!  Met een mooi landschap waar de trein door rijd.
Een stukje natuur waar de trein door rijd is toch ook wel erg mooi.
Ik kan hier genieten als ik de trein van Den bosch naar Zaltbommel zie rijden.

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 13 September 2007, 22:35:31 »
De boogstraal R1=192mm, de ruimte die je voor een 180 graden bocht nodig hebt zal 43cm(buiten diameter boog+ profiel vrije ruimte) zijn. R2=225,6mm, daarvoor heb je zeker 47cm voor nodig voor een 180 graden bocht. R3=396,4mm daarvoor heb je dan zo'n 84cm nodig en R4=430mm, daarmee kom je zeker op een 88cm uit.
je wil naast de rails nog wat ruimte overhebben want rails precies op de rand is niet mooi en als er dan een trein ontspoort lig hij meteen op de grond.

Ik ben bij de maten uitgegaan van de Fleischmann Piccolo rails.

Groetjes Michiel

Ps; de R1 en R2 bochten zijn verder best bruikbaar op plaatsen die niet in het zicht liggen.
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

rinidanielle

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 14 September 2007, 08:10:07 »
Dan zou ik aan het eind van die U dus die R1 of R2 bochten kunnen gebruiken, en daar de trein een bos in kunnen laten rijden zodat hij het zicht uit rijd.
Of misschien een soort van aquaduckt.

Waar ben ik nu mee bezig, een baanplan bedenken. Tevens wintrack demo om te kijken of dat programma wat voor me is om te ontwerpen.

U vorm : Links een lang baanvlak, een mooie polderlijn (idee Den bosch Geldermalsen).

Rechts een Station. ben daar nog niet uit welk voorbeeld ik zal nemen.
Zou mooi zijn als het Den bosch zou zijn, maar heb ik nog geen spoor plan van gezien.

Het middenstuk. Dat ligt aan welk station het word. Misschien een klein station, zat zelf te denken aan station den bosch oost  (als het grote station Den bosch Word).  Verder zou daar dan een stukje stad Den Bosch op moeten komen. Vanuit daar gaan we het lange baanvlak op naar Zaltbommel.

Is er trouwes een nederlandsche gebruiks aanwijzing van wintrack ?
Zit nu te puzzelen, maar dat duits is niet mijn sterkste kant.

Tevens wil ik gelijk gebruik maken om iedereen te bedanken die mee denkt!
Geweldige sfeer hangt hier op het forum! Ik heb lang getwijfeld om iets te posten,
maar ben blij dat ik het gedaan heb.
Ondertussen heb ik al veel geleerd.
Zelfs al klein idee voor een baan. 

« Laatst bewerkt op: 14 September 2007, 08:29:14 door Groen80 »

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 14 September 2007, 08:51:19 »
Rien als je die krappe boogstralen gaat gebruiken, zorgen dan wel dat er nog een rechtstuk voor zit van een cm of 15 dat ook niet zichtbaar is. Zo voorkom je dat je als nog je rijtuigen haaks de hoek om ziet gaan.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

rinidanielle

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 14 September 2007, 13:05:45 »
Rien als je die krappe boogstralen gaat gebruiken, zorgen dan wel dat er nog een rechtstuk voor zit van een cm of 15 dat ook niet zichtbaar is. Zo voorkom je dat je als nog je rijtuigen haaks de hoek om ziet gaan.

Groetjes Michiel

15cm is dat genoeg ? Zijn toch vrije lange combinaties toch ?
Ik zal wel wat over het hoofd zien denk ik.
Verklaar u nader aub.

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #37 Gepost op: 14 September 2007, 13:18:03 »
15cm is dat genoeg ? Zijn toch vrije lange combinaties toch ?
Ik zal wel wat over het hoofd zien denk ik.
Verklaar u nader aub.
Citaat

Een wagon zal max 15 cm zijn. In de bocht hangt die buiten de rails. Wil je dat niet zien dan het genoemde rechte stuk er voor en je illusie is "perfect"

Succes,
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

grove den

• Modelboombouwer
  • Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 14 September 2007, 13:33:30 »
hier een niet al te duidelijke tekening over het estetische probleem.
Arme preiserpassagiers...kunnen niet van de ene wagon naar de ander en met uitstappen in de buitenbocht knikkeren ze op de rails... ;)
Wel een beetje extreem getekend.. maar ik denk dat je goed ziet wat  ze bedoelen...

Jos
natuurlijk kunstboompjes

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 14 September 2007, 14:48:43 »
Klopt, daarom leg je die krappe bochten ook niet zichtbaar neer.

En inderdaad een rijtuig in N is max. een 17,2cm(27.5m) lang, en dan ben je er met een recht stuk van 15cm die je voor de bocht al uit het zicht legt aardig. Je zult de langste rijtuigen wel iets de bocht om zien gaan, maar je zal dan niet zien dat die bochten zo scherp zijn.

Groetjes Michiel

rinidanielle

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 15 September 2007, 10:10:44 »
Ik snap dat stukje nog niet, voor de bocht een recht stuk.
Voordat de bocht begint ligt er een rechtstuk.

Of bedoelen jullie na elke bocht een rechtstuk ?

Verder wil ik eigenlijk de baan ophangen aan van die ijzeren muursteunen die je in hoogte kunt verstellen.
Is dat een idee ?

Vandaag naar apeldoorn om even te kijken voor een paar leuke boekjes. Het begint enorm te kriebelen!
« Laatst bewerkt op: 15 September 2007, 10:12:51 door Groen80 »

grove den

• Modelboombouwer
  • Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 15 September 2007, 14:45:11 »
Hallo Rien,

Wat we bedoelen( denk ik) is dat wij ,de als iets langer met de spoorwegmodelbouw bezig zijnde enthousiastelingen, de scherpe bochten( = r1 en r2: 19 en 22 cm radii) zoveel mogelijk proberen te vermijden cq te camoufleren/verstoppen Want voor de meeste van ons ziet het echt niet uit zo'n mooie lange intercity met 5-6 lange 16 cm wagons door een krappe boog te zijn glijden....De boogstralen die ze in het echt gebruiken( ik geloof vanaf 300 meter)= in N  ong. 1 meter 80 :o ) zijn in onze beperkte ruimtes( zolder kamer kelder etc) bijna onmogelijk op schaal na te bouwen.. maar je bent al een heeel eind op weg als je  de indruk wekt van een ruime boog/bocht  als er op een bocht van 90 graden 4 tot 5 ic wagons passen...

Jos
natuurlijk kunstboompjes

rinidanielle

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: 15 September 2007, 18:43:48 »
Jos,

Bedankt voor deze heldere uitleg.
Hier ga ik zeker rekening mee houden.

Langzaam aan ga ik maar eens kijken naar het baanplan.
Zijn hier nog zaken waar ik rekening mee moet houden ?

d.kamps

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 15 September 2007, 19:45:42 »
mischien een tip aangezien je ruimte kan je in h0 heel veel realisere.
en iets wat mezelf gebeurt is: ik ben begonnen met n spoor en nu inmiddels h0 en dat is zoveel mooier spannender(sound en rook) en vraag me af waar ik ooit mee bezig ben geweest ;)
dus mischien tog nog eens die keuze voor n-spoor overzien?
Gr

grove den

• Modelboombouwer
  • Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 15 September 2007, 20:28:46 »
Hallo d.kamps, provinciegenoot! ;)

u hebt gelijk:
Citaat
aangezien je ruimte kan je in h0 heel veel realisere.
en iets wat mezelf gebeurt is: ik ben begonnen met n spoor en nu inmiddels h0 en dat is zoveel mooier spannender(sound en rook) en vraag me af waar ik ooit mee bezig ben geweest
dus mischien tog nog eens die keuze voor n-spoor overzien?
Dit is eeeeen van de vele tientalle afwegingen die groen80, (Rien),de komend weken( maanden ?) zal moeten maken... :o ;D
Maar als FERVENT N spoorder zie IK op de zolder van Rien  een schitterend lang natuurgetrouw Noord- Brabants  baanvak(ken)/ landschappen en lange( voor modelbouwbegrippen) IC's voorbij suizen... en lange perronsporen etc etc ;D ;D ;D....lol
Maar het is inderdaad zo : IN HO is  hedentendage meer mogelijk wat dat betreft dan in N .
Maar wie weet over drie jaar of zo dan....? ;)

Jos
natuurlijk kunstboompjes