Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door TonM
Vandaag om 18:03:52
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door wob
Vandaag om 18:00:53
booster vraag door Dirk
Vandaag om 17:58:30
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 17:50:58
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:37:38
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:03:47
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 14:16:04
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 12:57:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14

Auteur Topic: KelderRail stelt zich ook even voor..  (gelezen 53845 keer)

santerdam

• Offline Offline
Re: KelderRail stelt zich ook even voor..
« Reactie #15 Gepost op: 04 October 2014, 22:29:52 »
Robert,

Zoals toegezegd hierbij een hele ruwe schets van een mogelijke aanpak. Het werd allemaal wat later (maar was heel lekker) dus ik heb niet te veel tijd gehad om de schets luxe af te werken. De doorgang is niet al te ruim maar je hebt wel overal voldoende sta-ruimte.

Het idee is dat het achtergrond spoor, het groene spoor, iets hoger ligt - denk aan 10-12 cm. Hierdoor hoef je nergens onder de baan te kruipen om daarna je hoofd in een tunnel te steken bij een storing. Alles is makkelijk bereikbaar. De beide bogen zijn lang genoeg om rustig te kunnen klimmen/dalen.

Als voorbeeld heb ik een spoor naar een mini-schaduwstation getekend, maar je kunt het natuurlijk aankleden naar keuze.

Kelderrail

• Offline Offline
  • Absolute beginner
« Reactie #16 Gepost op: 05 October 2014, 00:48:25 »
@VRF Erg bedankt voor het meedenken. Ja dubble spoorig was misschien wat overdreven gedacht van mij. Leuk idee met dat schaduwstation. Maar is misschien nog wat te hoog gegrepen voor een absolute beginneling als ikzelf. Ik ga overigens niet uit van een bestaande locatie. Alleen het thema ligt 'vast'.

@santerdam WOW dat is een goed layout idee. Die ga ik morgen eens proberen op te zetten in Anyrail met Piko H0 A rails. Ik denk dat ik toch problemen krijg met de minimum radius voor de rails.

Op dit moment moment heb ik min of meer gekozen voor Piko H0 A rails. Ik vindt alleen die wissels niet echt mooi. De layout is vereenvoudigd tot een enkelspoor. Een rangeer terrein, 2 kleine industriesporen en 2 of 3 haven sporen. Omdat ik in de toekomst toch ook een heuvel/bergje wil proberen te modelleren heb ik wel wat open ruimte voor toegang vrij gehouden.

Zie hier het resultaat van 2 dagen hard knutselen met Anyrail.

*Negeer de maten voor de houten platen. Het was laat zullen we maar zeggen. Dit past op 2 platen van 120x240cm
« Laatst bewerkt op: 05 October 2014, 02:28:50 door Kelderrail. Reden: fout in de afbeelding. Negeer de maten voor de tafel platen »
Groeten Robert,

"State no issue without solution"

Mijn Haven spoorbaan ontwerp in H0, voor kleine oppervlakte

g-j

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 05 October 2014, 09:34:24 »
Hoi, leuk plan. Doet me ergens aan denken maar weet nog niet waaraan, kom ik nog wel op. Ik denk dat je, je rangeermogelijkheden kunt vergroten door: aan de rechterkant een groter opstelterrein te bouwen door een afneembaar of neerklapbaar gedeelte toe te voegen. Als de deur dicht is, kun je dat dan op z'n plaats hangen. In mijn Hatzumdraadje op 1 van de laatste bladzijden staat hoe ik dat oplos. Het andere voordeel hiervan is dat je omloopspoor langer kan worden, dat is nu eigenlijk te kort, mede omdat het onderdeel is van je hoofdbaan.

Succes met plannen, waarom kies je voor piko rails als je onderdelen niet mooi vindt?

Groet, Gert-Jan

Kelderrail

• Offline Offline
  • Absolute beginner
« Reactie #18 Gepost op: 05 October 2014, 10:52:30 »
... Ik denk dat je, je rangeermogelijkheden kunt vergroten door: aan de rechterkant een groter opstelterrein te bouwen door een afneembaar of neerklapbaar gedeelte toe te voegen.... Het andere voordeel hiervan is dat je omloopspoor langer kan worden, dat is nu eigenlijk te kort, mede omdat het onderdeel is van je hoofdbaan.

...waarom kies je voor piko rails als je onderdelen niet mooi vindt?

Hallo Gert-Jan, ik neem je opmerking even mee. Maar voorlopig moet ik het hier mee doen denk ik. Ik ben van plan met 2 of 3 wat kleinere locs en goederen wagons te gaan rijden. Dus het is niet direct een probleem denk ik. Ik heb voor Piko gekozen en ook weer niet. Omdat ik echt vanaf nul begin en nog helemaal niets heb ga ik eerst wat beursen en evenementen af om me goed te orienteren.
Heb jij / jullie een advies voor een goed merk rails met wissels met mooie metalen puntstukken in de wissels (behalve de PECO)? Of zou de PECO H0 wissels zonder meer toepasbaar zijn met Piko H0 A rials?
Groeten Robert,

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #19 Gepost op: 05 October 2014, 15:18:24 »
Heb jij / jullie een advies voor een goed merk rails met wissels met mooie metalen puntstukken in de wissels (behalve de PECO)?

Ooit eens gekeken naar de Rocoline code 83 rails? Dus de rails van roco zonder bedding, geen Geoline!

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Eegtrain

• Offline Offline
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
« Reactie #20 Gepost op: 05 October 2014, 20:43:31 »
Hoi Robert,
Ooit eens aan de schaal TT gedacht? Voordelen: niet zo klein als N en niet zo groot als H0; handig bij minder ruimte, mooi (vooral Duits) materieel, mooi rijdende 5 polige motoren en elke lok is makkelijk Digitaal te maken. Ik heb zelf vorig jaar de stoute schoenen aangetrokken nadat ik jaren in H0 heb gebouwd en heb nog geen seconde spijt gehad! In mijn draadje kan je de bouw van mijn baan in TT zien; http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=53117.45
Ook Roco heeft een mooie TT startset met Multimaus of Z1 centrale met een Taigatrommel en 3 mooie ketelwagens.

Groeten, Jake

Kelderrail

• Offline Offline
  • Absolute beginner
« Reactie #21 Gepost op: 05 October 2014, 21:14:44 »
Hoi Robert,
Ooit eens aan de schaal TT gedacht? ... In mijn draadje kan je de bouw van mijn baan in TT zien...

Jake dank voor de tip. Nee, maar het wordt hoog nodig tijd dat ik eens ga info shoppen op wat evenementen en modelbouw zaken. Gezien mijn matige gezichtsvermogen hou ik het voor nu bij H0.
Ik heb je H0 baan en TT baan foto's aandachtig bekeken en zelfs daar al weer veel van geleerd. Man, wat ben jij GOED!... Ik hoop dat mijn spoortafel half zo goed inelkaar gezet wordt als het werk wat jij hebt laten zien :o.
Eerst ga ik met de ruimte die ik heb (185x250 á 300 m) nog wat andere layout ideen in Anyrail uitwerken. Dan moet ik zorgen dat ik mijn Kelder leeg krijg. Pas daarna ga ik aan de slag met tafel bouw. Daar zie ik eigenlijk best wel tegen op. En ook daar moet ik nog veel informatie over verzamelen. Ik zit tussen 3 muren dus met een laser waterpas en wat balken langs de muur kom ik al een heel eind denk ik zo.
Groeten Robert,

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #22 Gepost op: 05 October 2014, 21:22:10 »
Gezien mijn matige gezichtsvermogen hou ik het voor nu bij H0.

Denk eens aan schaal 0 .... Een slag groter dan h0, logisch ;) En tegenwoordig weer steeds meer en meer voor te krijgen.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

frederik19630

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 05 October 2014, 21:44:44 »
en als je het dan over O hebt, de smalspoorvariant Oe niet vergeten: wel handvast, maar weer minder
ruimte eisend.

fred (die zelf nog Hoe heeft, maar wel eens naar Oe/Ie kijkt)
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Kelderrail

• Offline Offline
  • Absolute beginner
KelderRail Update
« Reactie #24 Gepost op: 07 October 2014, 01:47:09 »
Hallo Rail fans,

Qua layout ben ik er wel zo'n beetje uit denk ik. (y)  Maar ik heb nog best wel veel vraagjes die zo 1 2 3 niet op Youtube of in de Encyclopy heb gevonden. Hier onder de bijgewerkte layout. Ik heb de heleboel moeten spiegelen ten opzichte van mijn eerdere versies om het meeste uit de zeer beperkte ruimte (1.85x3.60m) te halen.

Wat ik nu voor ogen heb is een Haven panorama rond een heuvelachtig landschap. De haven bestaat uit wat 'industrie' met een loskade, en omringt door een damwand met coupure. (Delfzijl als voorbeeld genomen, maar daar houden de vergelijkingen ook wel op). Over de haven ingang is een spoorbrug met daarop de hoofdlus van de baan. In de linker boven hoek van de layout wil ik graag een heuvel met daarop een dorpje en een tunnel voor de hooflus maken. Eventueel kan ik via die tunnel in de toekomst ook naar een schaduwstation onder de layout. Het terrein bestaat dus uit meerdere lagen. Ik ga uit van Multiplex als basis en Styropor platen van 2,5 of 3 cm voor de 2 verhogingen. (water direct op het Multiplex, havenkades op nivo 1 en de rest op nivo 2 en Heuvel over de tunnel op nivo 3+).
Ik ga nu uit van H0 Rocoline rails en wil in de toekomst de wissels elektrisch gaan bediennen met wissel servo's van onder de bouwtafel.

???
Vraag 1; Is het logisch om styropor platen te gebruiken zoals ik hierboven heb beschreven. Kom je dan niet hopeloos in de knop met wissel servo's?
Vraag 2; Moet ik eerst de exacte maten van gebouwen en bruggen weten om te kijken of de gekozen layout wel haalbaar is?
Vraag 3; Ik heb als kleinste radius nu bijna overal R3 toegepast. Of werkt R2 ook wel mits je niet al te grootte locs en rijtuigen laat rijden?
Vraag 4; Is het financieel gezien effectiever om Flextracks toe te passen of is het beter om voor de rechte delen gewoon rechte rails te kopen?
Vraag 5; Ik wil in de toekomst DCC gaan toepassen. Kan ik eerst een DC system opzetten of is het verstandiger direct met DCC te beginnen?
Vraag 6; Ik zoek nog naar meer informatie voor het op de juiste plaats toepassen van rail isolators. Geen idee nog wat elektrisch slim / verstandig is?
Vraag 7; Benchwork voor deze spoortafel, hoe pak ik dat slim aan? Ik heb er voor gezorgd dat de wissel niet bij de plaatovergangen zitten.
Vraag 8; Moet ik direct vanaf het begin van het Benchwork bouwen een eventueel schaduwstation inbouwen of zou dat later ook nog kunnen?

Zo eerst wel weer vragen genoeg bedacht :P. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Graag hoor jullie kritiek en input. Bij voorbaat dank!
PS. Stuur maar een PM of Email als je een kopie van de Anyrail layout wilt.
Groeten Robert,

g-j

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 07 October 2014, 13:35:13 »
Hoi, het blijft een leuk een aan sprekend plan. Van veel dingen heb ik geen verstand, ga toch proberen antwoord te geven. Oja, vanwaar de heuvel in Nederland bij een "zee"haven?

2 je kunt met verpakkingen, of blokken hout ofzo ongeveer kijken of alles past. Tenzij je nu al precies weet welke gebouwen je plaatst, fabrikanten vermelden vaak de maten.
3 hoe groter de bocht, hoe mooier het rijdt.
5 meteen doen, bijvoorbeeld met een startset van roco, er moet dit jaar nog een digitale set uitkomen met een geel/grijze ns 2400. Kost ongeveer 230 euro.
6 ik als digitale nitwit vraag me af of dat moet als je digitaal rijdt. Wel een ringleiding aanleggen.
8 eerst aan de onderkant beginnen, dus of ruimte vrijhouden of eerst een schaduwstation.

Hoop dat anderen antwoorden kunnen bijvullen.
Groet, Gert-Jan

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 07 October 2014, 16:09:41 »
Robert,

-1 : Styropor platen kun je beter nooit gebruiken - zoek maar eens op piepschuim + bolletjes en je zult op dit forum zien dan iedereen dat zal ontraden.

-2 : Gezien je tekentalent in Anyrail lijkt het me handig een paar objecten in schaal in te tekenen. Ik ben een beetje bang dat je de ruimtelijke mogelijkheden een beetje overschat. Een plaatje op schaal geeft wat meer inzicht.

-3 : Beschouw R3 als minimum voor rijtuigen.

-4 : Op http://www.modeltreinexpress.nl kun je richtprijzen vinden, dan kun je het verder makkelijk zelf uitrekenen. In praktijk kun je wellicht wat korting krijgen maar de verhoudingen zullen niet anders worden.

-5 : Als je van plan bent ooit DCC te gaan gebruiken, dan kun je er beter meteen mee beginnen. Werd daar een aantal jaren geleden nog aan getwijfeld, is het tegenwoordig  duidelijk dat digitaal de voorkeur heeft.

-6 : Als je DCC gaat rijden, heb je uitsluitend isolaties nodig als je ook via de computer gaat besturen. Bij DCC zonder computer heb je alleen een isolatie nodig bij  boosters  (en dat speelt nog niet bij 3-4 treinen).

-7 : Als je met Benchwork het frame bedoelt, dan heb je onder de tafel iedere 30-40 cm een steunbalkje nodig. Een plaat van 122 cm gaat flink doorzakken zonder extra steun. Volgens Murphy heb je vrijwel zeker ergens een wissel precies boven een balk.

-8 : In de tekening heb je 3 boogstukken als 'toegang naar schaduwstation'. In werkelijkheid heb je voor 15 cm dalen in totaal 5 meter rijlengte nodig (3% helling). Voor mijn gevoel is de kelderbox gewoon te klein om dat allemaal voor elkaar te krijgen. Ook een spiraal van 1,40x1,40 mtr kun je nergens plaatsen. Mijn advies : vergeet het schaduwstation.

Sander 

Kelderrail

• Offline Offline
  • Absolute beginner
« Reactie #27 Gepost op: 07 October 2014, 18:15:56 »
-1 : Styropor platen kun je beter nooit gebruiken

-6 : Als je DCC gaat rijden, heb je uitsluitend isolaties nodig als je ook via de computer gaat besturen. Bij DCC zonder computer heb je alleen een isolatie nodig bij  boosters  (en dat speelt nog niet bij 3-4 treinen).

-7 : Als je met Benchwork het frame bedoelt, dan heb je onder de tafel iedere 30-40 cm een steunbalkje nodig. Een plaat van 122 cm gaat flink doorzakken zonder extra steun. Volgens Murphy heb je vrijwel zeker ergens een wissel precies boven een balk.

-8 : ...In werkelijkheid heb je voor 15 cm dalen in totaal 5 meter rijlengte nodig (3% helling). ... Mijn advies : vergeet het schaduwstation.

Sander

@Sander  :D Dank weer voor de informatie en inzichten. Met Styropor bedoelde ik natuurlijk dat Blauwe HD schuim plaat materiaal. Ik moet duidelijk nog een hoop leren over DCC en dergelijke. Ik heb vandaag een frame voor een eventuele tafel getekend in Anyrail. En ik geloof dat ik onder iedere wissel voldoende vrije ruimte heb gecreëerd voor een Wissel servo. Je hebt gelijk wat betreft dat schaduwstation. Ik volsta met een verdiept spoortje in de heuvel. Meer ruimte heb ik niet, dus ik doe het er maar mee. Als het niet kan zo als het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Hier de laatste layout versie met de opbouw van het frame dat ik in gedachten heb.

Ik ga uit van vurenhouten balken van 69x44mm voor het horizontale frame. Voor de verticale versteviging ga ik 44(18)x44mm planken gebruiken boven op het horizontale frame. En tafelpoten van 44x44mm balken. De plaat zelf zal iets van 22 of 18 mm dik zijn. Met wat kruis verstevigingen zou het volgens mij wel stabiel genoeg moeten zijn. Werkhoogte wordt 100cm + 1 of 2 keer een HD schuim plaat van 3 cm of zoiets.

@g-j Ook jij dank natuurlijk voor je hulp en informatie.  (y) Die Roco 2400 NS loc heb ik al op een website voorbij zien komen. Ik weet niet of hij al in Nederland te koop is. Ik ga ook opzoek naar een leuke Sik voor mijn toekomstige verzameling.
Groeten Robert,

moonshine73

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 07 October 2014, 19:36:34 »
Ik zie wel mogelijkheden voor een schaduw station.
De linkse wissel bovenin de tekening verplaatsen tussen bocht rechtsboven en je brug.
Dan de aftakking weer aansluiten op je rondgaande baan en het bovenste spoor gebruiken als afdaling naar je schaduw station. en dit dan achter de achtergrond plaat langs (volgens mij heeft Huib dat ook zo bij buitenlust gedaan)
Dus de achtergrond plaat boven in je tekening en aan de linkerkant naar voren halen en daar je dalende spoor achter maken. de doorgang is wel te camoufleren met boompies of viaduct of ed.
En onder de baan kun je dan een schaduwstation met keerlus maken of een fiddleyard op een lade.(zo iets als Maarten met wateringbury station doet.
Zo maar een gedachtenspinselgevalletje van mij.

mvg Richard

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #29 Gepost op: 07 October 2014, 22:16:37 »
Hoi Robert,

Nog steeds een mooi plan.  ;D

Ik weet nog niet wat je precies wil laten rijden op je baan, maar ik denk vooral goederentreinen van en naar de haven. Ik heb eens gekeken naar je sporenplan (dus even los van het landschap). Dan vallen me een paar dingen op.

In je rondlopende baan (blauw) zit een aftakkende wissel. Dat is de wissel linksonder. Dat houdt in dat een trein die hier doorheen rijdt (en zijn rondjes rijdt op dit hoofdspoor) flink snelheid moet verminderen, anders haalt hij de bocht niet en ontspoort hij. Dat ontsporen is in de echte buitenwereld sowieso het geval, in schaal H0 ook nog wel eens het geval. Een regel is dat in de hoofdbaan geen wissels liggen die aftakkend bereden moeten worden om op het hoofdspoor te blijven. Nou is dit een regel en van regels mag je op alle manieren afwijken, want het is tenslotte jouw modelbaan. Wie doet je wat. En als de hoofdbaan eigenlijk een soort stamlijn is van een industriespoortje dan is het ook minder van belang.

Stel ik rij met een loc (NS 2400 ;)) en een sleep wagonnen weg vanaf het opstelterrein rechtsonder. Ik rij het blauwe rondlopende spoor op en dan...... Ergens zal de loc moeten stoppen en wagonnen plaatsen, daarbij moet de loc zichzelf niet opsluiten op een spoor. Ik mis een omloopspoor voor de loc, zodat deze ook weer terug kan rijden naar het opstelterrein om nieuwe wagonnen te halen of te brengen. Je zou dus voor mijn gevoel nog een omloopspoor moeten plannen in je havengebied.

Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander