Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:23:30
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
Vandaag om 20:18:02
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 20:13:43
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 20:07:56
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 19:46:22
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 19:44:52
Project seaside Germany door Frank 123
Vandaag om 19:35:40
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 19:28:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:23:43
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 19:22:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 19:22:11
Nederlands-materieel in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 19:20:09
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 19:18:31
Mijn geweatherde modellen door Casmir
Vandaag om 19:09:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
Vandaag om 19:06:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 18:49:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:34:24
Artitec 6300 door Jos B.
Vandaag om 18:23:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 17:49:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 16:22:48
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:04:50
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 15:52:07
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 15:36:47
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 15:29:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:20:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:13:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:09:18
Configureren van YD8116 via web browser door Jan Pieter
Vandaag om 14:35:23
Voetgangersspoorbrug te gebruiken voor Nederlandse baan? door Benelux795
Vandaag om 14:29:37
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 14:20:49
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - De bouw van mijn 6300  (gelezen 17825 keer)

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
BNLS-Werkspoor - De bouw van mijn 6300
« Gepost op: 09 September 2007, 10:51:24 »
Ik weet niet of ik deze vraag in de goede rubriek zet, dus ..

Ik ben bezig met de bouw van een 6300 van Model Loco.
Nu sta ik voor de opgaaf om de windleiplaten te monteren. De leiplaten zijn van messing en het chassis van witmetaal. Ik kan dit niet solderen omdat ik daarvoor niet de spullen heb.
Wie heeft voor mij een bruikbare tip voor de montage.

Wiebe
« Laatst bewerkt op: 18 February 2011, 08:26:49 door Bob Rodenburg. Reden: titel actueel gemaakt »

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van mijn 6300
« Reactie #1 Gepost op: 09 September 2007, 12:04:02 »
Lijmen zoals in de bouwbeschrijvingstaat met secondelijm (gel)

Ik heb ze zelf vast gesoldeerd door de windleiplaten aan de ondzerzijde te vertinnen, het gaatje te voorzien van flux.
Vervolgens heb ik de windleiplaat zelf verhit met een soldeerbout (400 graden) tot de soldeer begon te smelten en door de flux het gaatje opvulde en vast kwam te zitten.

Laat eens wat foto's zien van je bouwsel! :)

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van mijn 6300
« Reactie #2 Gepost op: 09 September 2007, 13:28:10 »
Bart en de resy van Nederland

Ik kom er nog wel even bij je op terug.

Hier een paar plaatjes

Wiebe




« Laatst bewerkt op: 09 September 2007, 13:31:25 door Bart Tigges. Reden: Plaatjes gefixt »

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van mijn 6300
« Reactie #3 Gepost op: 17 February 2011, 21:18:10 »
Het is al een hele tijd geleden dat ik bezig kon zijn met de bouw van mijn 6300. De windleiplaten zitten er inmiddels op. Ik heb toch maar even goed gereedschap en materiaal aangeschaft en ze zijn nu gesoldeerd. Spulletje zit in de grondlak (motip) en morgen hoop ik de groene kleur te gaan spuiten. Daarna laat ik wel weer wat zien.



Wiebe
« Laatst bewerkt op: 18 February 2011, 08:07:58 door Bob Rodenburg. Reden: verplaatst en link hersteld »

Weerd

  • Online Online
  • Berichten: 1281
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van mijn 6300
« Reactie #4 Gepost op: 18 February 2011, 09:01:28 »
Als je de windleiplaten vantevoren al vastsoldeerd dan loop je kans dat met spuiten de verf niet overal goed terecht kan komen.
Daarom zet ik na het spuitwerk pas de windleiplaten met een drupje secondenlijm vast.
Eventueel kan je ook nog van messing draad aan de bovenkant van de windleiplaat een steuntje solderen, welke in een gaatje in de rookkast geborgd wordt! Dan hoef je niet bang te zijn dat de windleiplaten na verloopvan tijd los komen door diverse handjes. Want het blijven in model wel kwetsbare dingen.

Gerard

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van mijn 6300
« Reactie #5 Gepost op: 18 February 2011, 09:25:37 »
Gerard, daar zit wel wat in. Voor mij nu te laat maar voor een volgend model om in de gaten te houden.
Voor wat betreft het spuiten zal ik proberen er goed tussen te nevelen. Op zich zou dat moeten kunnen.
Wiebe

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van mijn 6300
« Reactie #6 Gepost op: 18 February 2011, 09:26:12 »
De loc ziet er strak uit (y)
Wordt het een vooroorlogse of een naoorlogse machiene?
Ik heb ook de windleipaten van mijn 3900 met wat messingdraad aan de bovenkant van de windleiplaat. Een stukje onder de knik van de plaat vind je twee paar klinknagels. In het echt zat onder elk paar een steun.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11725
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van mijn 6300
« Reactie #7 Gepost op: 18 February 2011, 09:41:28 »
Wordt het een vooroorlogse of een naoorlogse machiene?

Te zien aaan de schoorsteen met krans, zou ik zeggen dat 't een vooroorlogse wordt.

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van mijn 6300
« Reactie #8 Gepost op: 18 February 2011, 18:38:40 »
Het wordt een vooroorlogse. Inderdaad te zien aan de krans op de pijp.

Vanavond even een foto maken van het groen-gespotene.

Wiebe

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van mijn 6300
« Reactie #9 Gepost op: 18 February 2011, 20:28:29 »
hier dan de foto van het deels groen gespoten model


Wiebe
« Laatst bewerkt op: 18 February 2011, 20:59:56 door Bob Rodenburg. Reden: link in plaatje hersteld »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van mijn 6300
« Reactie #10 Gepost op: 18 February 2011, 22:01:07 »
ziet al goed uit
ik zou alleen het zwart eerst gespoten hebben ,is een bende minder afplakwerk
gr jan

Weerd

  • Online Online
  • Berichten: 1281
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van mijn 6300
« Reactie #11 Gepost op: 18 February 2011, 22:15:02 »
Ik spuit ook altijd eerst zwart, afplakken en dan pas het groen.
Maar hoe dan ook, wat telt is een fraai eindprodukt. Daar doe het tenslotte voor!
Daarna volgen de leidingen in koper/messingkleur.

Gerard

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van mijn 6300
« Reactie #12 Gepost op: 20 February 2011, 21:27:10 »
Vandaag het zwart gespoten na afplakken van het groen. Helaas, na het verwijderen van het afplaktape (tamiya) trok ik ook hier en daar wat groen en grondlak mee. Morgen gaat de hele bubs in een thinnerbad en ga ik maar weer van voren af aan beginnen. Overigens nu al voor de derde keer. Iedere keer hetzelfde euvel. Ik mag toch aannemen dat na een goed thinnerbad e.e.a. geen vettigheid meer heeft en toch ...
Verder heb ik wat problemen bij de meer scherpe randen zoals het dak. De verf blijft daar heel slecht zitten.
Wat doe ik niet goed en heeft iemand raad voor mij.

vr. groet,
Wiebe

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van mijn 6300
« Reactie #13 Gepost op: 20 February 2011, 21:32:49 »
Ik zou de afplaktape wat minder aandrukken, of je haalt je vingers er even over heen zo dat de plakkracht wat afneemt?
Vr. groeten,
Bob

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van mijn 6300
« Reactie #14 Gepost op: 20 February 2011, 21:40:24 »
Wiebe,

Pech  :( , tip van Bob kan helpen. Ik heb er zelf ook wel eens last van en mijn conclusie is toch dat het model voor de primer laag onvoldoende schoon was. Thinnerbad lijkt wel aardig, maar dit is een witmetalen (en dus nogal poreus) model. Ik denk dat na het thinnerbad stevig schrobben met Jif (tegenwoordig Cif) met een tandenborstel vooral op die plekken waar je randen gaat afplakken beter is dan een thinnerbad alleen.

Succes met de volgende laag (mijn eerste messing model heeft ook 2 keer een thinnerbad gehad)

Ivo
mvg,
Ivo

*