Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)
door
MacArthur
Vandaag
om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei?
door
Paul552
Vandaag
om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
RK
Vandaag
om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
eitreb
Vandaag
om 12:16:32
Al mijn goede ideeën...
door
Karst Drenth
Vandaag
om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1
door
MaraNCS
Vandaag
om 11:39:38
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
door
Hans GJ
Vandaag
om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:27:15
Bauarbeiten im gange
door
Dave.......
Vandaag
om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO
door
Duikeend
Vandaag
om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk)
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024
door
bernhard67
Vandaag
om 08:42:53
De Hondsrugbaan
door
mass am see
Vandaag
om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
Vandaag
om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
WimM
Vandaag
om 00:42:50
Raadplaatje
door
Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet
door
Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0
door
Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen
door
Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - De bouw van mijn 6300
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Volgende
- [
1
]
2
3
...
5
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - De bouw van mijn 6300 (gelezen 16114 keer)
lokloods
Offline
Berichten: 1170
BNLS-Werkspoor - De bouw van mijn 6300
«
Gepost op:
09 september 2007, 10:51:24 »
Ik weet niet of ik deze vraag in de goede rubriek zet, dus ..
Ik ben bezig met de bouw van een 6300 van Model Loco.
Nu sta ik voor de opgaaf om de windleiplaten te monteren. De leiplaten zijn van messing en het chassis van witmetaal. Ik kan dit niet solderen omdat ik daarvoor niet de spullen heb.
Wie heeft voor mij een bruikbare tip voor de montage.
Wiebe
«
Laatst bewerkt op: 18 februari 2011, 08:26:49 door Bob Rodenburg. Reden: titel actueel gemaakt
»
Gelogd
Private SNAFU
Offline
Berichten: 1744
Member of the 1(to)87 gang
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van mijn 6300
«
Reactie #1 Gepost op:
09 september 2007, 12:04:02 »
Lijmen zoals in de bouwbeschrijvingstaat met secondelijm (gel)
Ik heb ze zelf vast gesoldeerd door de windleiplaten aan de ondzerzijde te vertinnen, het gaatje te voorzien van flux.
Vervolgens heb ik de windleiplaat zelf verhit met een soldeerbout (400 graden) tot de soldeer begon te smelten en door de flux het gaatje opvulde en vast kwam te zitten.
Laat eens wat foto's zien van je bouwsel!
Gr,
Bart
Gelogd
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw
lokloods
Offline
Berichten: 1170
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van mijn 6300
«
Reactie #2 Gepost op:
09 september 2007, 13:28:10 »
Bart en de resy van Nederland
Ik kom er nog wel even bij je op terug.
Hier een paar plaatjes
Wiebe
«
Laatst bewerkt op: 09 september 2007, 13:31:25 door Bart Tigges. Reden: Plaatjes gefixt
»
Gelogd
lokloods
Offline
Berichten: 1170
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van mijn 6300
«
Reactie #3 Gepost op:
17 februari 2011, 21:18:10 »
Het is al een hele tijd geleden dat ik bezig kon zijn met de bouw van mijn 6300. De windleiplaten zitten er inmiddels op. Ik heb toch maar even goed gereedschap en materiaal aangeschaft en ze zijn nu gesoldeerd. Spulletje zit in de grondlak (motip) en morgen hoop ik de groene kleur te gaan spuiten. Daarna laat ik wel weer wat zien.
Wiebe
«
Laatst bewerkt op: 18 februari 2011, 08:07:58 door Bob Rodenburg. Reden: verplaatst en link hersteld
»
Gelogd
Weerd
Offline
Berichten: 1259
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van mijn 6300
«
Reactie #4 Gepost op:
18 februari 2011, 09:01:28 »
Als je de windleiplaten vantevoren al vastsoldeerd dan loop je kans dat met spuiten de verf niet overal goed terecht kan komen.
Daarom zet ik na het spuitwerk pas de windleiplaten met een drupje secondenlijm vast.
Eventueel kan je ook nog van messing draad aan de bovenkant van de windleiplaat een steuntje solderen, welke in een gaatje in de rookkast geborgd wordt! Dan hoef je niet bang te zijn dat de windleiplaten na verloopvan tijd los komen door diverse handjes. Want het blijven in model wel kwetsbare dingen.
Gerard
Gelogd
lokloods
Offline
Berichten: 1170
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van mijn 6300
«
Reactie #5 Gepost op:
18 februari 2011, 09:25:37 »
Gerard, daar zit wel wat in. Voor mij nu te laat maar voor een volgend model om in de gaten te houden.
Voor wat betreft het spuiten zal ik proberen er goed tussen te nevelen. Op zich zou dat moeten kunnen.
Wiebe
Gelogd
Beached
Offline
Berichten: 1104
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van mijn 6300
«
Reactie #6 Gepost op:
18 februari 2011, 09:26:12 »
De loc ziet er strak uit
Wordt het een vooroorlogse of een naoorlogse machiene?
Ik heb ook de windleipaten van mijn 3900 met wat messingdraad aan de bovenkant van de windleiplaat. Een stukje onder de knik van de plaat vind je twee paar klinknagels. In het echt zat onder elk paar een steun.
Gelogd
Eelco Storm
Slechts een kniesoor die hier op let...
Offline
Berichten: 11405
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van mijn 6300
«
Reactie #7 Gepost op:
18 februari 2011, 09:41:28 »
Citaat van: Beached op 18 februari 2011, 09:26:12
Wordt het een vooroorlogse of een naoorlogse machiene?
Te zien aaan de schoorsteen met krans, zou ik zeggen dat 't een vooroorlogse wordt.
Gelogd
lokloods
Offline
Berichten: 1170
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van mijn 6300
«
Reactie #8 Gepost op:
18 februari 2011, 18:38:40 »
Het wordt een vooroorlogse. Inderdaad te zien aan de krans op de pijp.
Vanavond even een foto maken van het groen-gespotene.
Wiebe
Gelogd
lokloods
Offline
Berichten: 1170
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van mijn 6300
«
Reactie #9 Gepost op:
18 februari 2011, 20:28:29 »
hier dan de foto van het deels groen gespoten model
Wiebe
«
Laatst bewerkt op: 18 februari 2011, 20:59:56 door Bob Rodenburg. Reden: link in plaatje hersteld
»
Gelogd
roadster36
Offline
Berichten: 5541
Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van mijn 6300
«
Reactie #10 Gepost op:
18 februari 2011, 22:01:07 »
ziet al goed uit
ik zou alleen het zwart eerst gespoten hebben ,is een bende minder afplakwerk
gr jan
Gelogd
Weerd
Offline
Berichten: 1259
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van mijn 6300
«
Reactie #11 Gepost op:
18 februari 2011, 22:15:02 »
Ik spuit ook altijd eerst zwart, afplakken en dan pas het groen.
Maar hoe dan ook, wat telt is een fraai eindprodukt. Daar doe het tenslotte voor!
Daarna volgen de leidingen in koper/messingkleur.
Gerard
Gelogd
lokloods
Offline
Berichten: 1170
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van mijn 6300
«
Reactie #12 Gepost op:
20 februari 2011, 21:27:10 »
Vandaag het zwart gespoten na afplakken van het groen. Helaas, na het verwijderen van het afplaktape (tamiya) trok ik ook hier en daar wat groen en grondlak mee. Morgen gaat de hele bubs in een thinnerbad en ga ik maar weer van voren af aan beginnen. Overigens nu al voor de derde keer. Iedere keer hetzelfde euvel. Ik mag toch aannemen dat na een goed thinnerbad e.e.a. geen vettigheid meer heeft en toch ...
Verder heb ik wat problemen bij de meer scherpe randen zoals het dak. De verf blijft daar heel slecht zitten.
Wat doe ik niet goed en heeft iemand raad voor mij.
vr. groet,
Wiebe
Gelogd
Bob R.
***
Team Beurzen en PR
Offline
Berichten: 8140
Lid MSG Haarlemmermeer
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van mijn 6300
«
Reactie #13 Gepost op:
20 februari 2011, 21:32:49 »
Ik zou de afplaktape wat minder aandrukken, of je haalt je vingers er even over heen zo dat de plakkracht wat afneemt?
Gelogd
Vr. groeten,
Bob
Ivo tB
Offline
Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van mijn 6300
«
Reactie #14 Gepost op:
20 februari 2011, 21:40:24 »
Wiebe,
Pech
, tip van Bob kan helpen. Ik heb er zelf ook wel eens last van en mijn conclusie is toch dat het model voor de primer laag onvoldoende schoon was. Thinnerbad lijkt wel aardig, maar dit is een witmetalen (en dus nogal poreus) model. Ik denk dat na het thinnerbad stevig schrobben met Jif (tegenwoordig Cif) met een tandenborstel vooral op die plekken waar je randen gaat afplakken beter is dan een thinnerbad alleen.
Succes met de volgende laag (mijn eerste messing model heeft ook 2 keer een thinnerbad gehad)
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Volgende
- [
1
]
2
3
...
5
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - De bouw van mijn 6300