Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Halling aandrijvingen door MOVisser
Vandaag om 16:45:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 16:40:46
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:40:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
Vandaag om 16:34:26
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 16:34:01
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 16:14:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door 5166
Vandaag om 16:07:51
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 16:07:38
Rangeerbaan Molenhoek door Juroen
Vandaag om 16:04:28
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 15:46:43
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 15:21:42
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 15:14:22
Kibri station CALW ingekort als NS station door Pauldg
Vandaag om 14:52:17
Exact-Train 2025 door grossraumwagen
Vandaag om 14:36:59
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door tothebeach
Vandaag om 14:25:35
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 14:23:34
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:22:00
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Sam
Vandaag om 14:19:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik van den Eijnden
Vandaag om 12:50:15
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door ronald100
Vandaag om 10:41:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:06
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
  

Auteur Topic: Antislipbandjes op beide wielen van een as?  (gelezen 3918 keer)

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 827
    • kusee.nl
Antislipbandjes op beide wielen van een as?
« Gepost op: 02 October 2014, 11:50:59 »
Beste mensen,

Op de wielen van een locomotief zitten anti-slipbandjes. Bij één van mijn locs moet ik die binnenkort gaan vervangen (is helemaal weggesleten). Maar nu vraag ik me af, moet ik op de twee wielen van één as op beide wielen een anti-slipbandje plaatsen, of mag het ook op één wiel? Volgens mij heb gehoord dat dat wel vaker zo wordt gedaan.

Maar als je op één wiel een anti-slipbandje zet, dan is de diameter van dat ene wiel toch groter dan de diameter van het andere wiel? Geeft dat in dat geval dan geen torsie of scheef rijden of zoiets?

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1053
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Antislipbandjes op beide wielen van een as?
« Reactie #1 Gepost op: 02 October 2014, 11:54:24 »
Je geeft zelf de antwoorden al. Asb horen op wielen waar een groef in hoort.

E.r.i.k.

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Re: Antislipbandjes op beide wielen van een as?
« Reactie #2 Gepost op: 02 October 2014, 12:33:29 »
Maar als je op één wiel een anti-slipbandje zet, dan is de diameter van dat ene wiel toch groter dan de diameter van het andere wiel? Geeft dat in dat geval dan geen torsie of scheef rijden of zoiets?

Omdat je in bochten een iets verschillende rotatiesnelheid van links en rechts nodig hebt (maar niet kan krijgen vanwege de starre as) zou ik verwachten dat er doorgaans maar een kant een ASB heeft, hiermee kan de andere kant iets doorslippen waar nodig. In praktijk zal het alleen in heel krappe bochten een beetje wringen, wellicht krijg je daardoor wat torsie in de as waardoor op termijn het tandwieltje losser kan komen.

Maar zoals al gezegd: als er een groef in de wielband zit dan heeft de fabrikant bedacht dat daar een ASB in hoort.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Antislipbandjes op beide wielen van een as?
« Reactie #3 Gepost op: 02 October 2014, 12:44:12 »
Het belangrijkste antwoord is al gegeven: als er een groef in het wiel zit, dan hoort daar een antislipbandje.

Meestal zitten er op een loc twee bandjes, één links en één rechts. Aangezien alle assen door dezelfde motor worden aangedreven hebben alle wielen dezelfde rotatiesnelheid. Het maakt dus niet uit of die twee bandjes op dezelfde as zitten, of op verschillende assen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22557
Re: Antislipbandjes op beide wielen van een as?
« Reactie #4 Gepost op: 02 October 2014, 13:02:59 »
Nou ja, als op een as één wiel met asb zit, kan het andere wiel slippen in een boog.
Kennelijk allemaal hoogst theoretisch. Roco zet al jaren twee wielen met asb op één as.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Antislipbandjes op beide wielen van een as?
« Reactie #5 Gepost op: 02 October 2014, 13:27:02 »
Lima had op de oude locs altijd aan een kant antislip. Was wel de tandwiel kant dacht ik.

Met mijn Roco locs hebben ze óf wel antislip (twee per as, en vaak zoveel dat de stroom van een ander draaistel of de loc moet komen) of totaal niet.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Antislipbandjes op beide wielen van een as?
« Reactie #6 Gepost op: 02 October 2014, 13:32:51 »
Lima had op de oude locs altijd aan een kant antislip.
Inderdaad, en dat is echt een foute constructie. Het draaistel wordt daardoor scheef in het spoor getrokken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: Antislipbandjes op beide wielen van een as?
« Reactie #7 Gepost op: 02 October 2014, 14:48:38 »
En wat klaas aanhaalt klopt ook niet (helemaal)
als een draaistel 2 assen heeft
denk aan voor en achterwiel of 4 wiel aandrijving
De assen hebben links de Asb
de voorste as zal (in theorie) rechtsaf willen
de achterste as zal de (voorste as) neiging geven links af te willen
per saldo zal het draaistel dus rechtdoor gaan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Antislipbandjes op beide wielen van een as?
« Reactie #8 Gepost op: 02 October 2014, 15:04:39 »
Jerry, ik denk dat je dat toch verkeerd ziet.
Als beide ASB's links zitten zal het draaistel de neiging hebben om met de linkerkant voorop te lopen. Het draaistel zal dus naar rechts draaien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: Antislipbandjes op beide wielen van een as?
« Reactie #9 Gepost op: 02 October 2014, 15:19:39 »
zal met een treintje wel zo zijn klaas
heb ik nooit echt bekeken
ik heb dit gebaseerd op mn ervaring met iets anders
en wat je bedoelt is denk ik ook niet echt meetbaar
echte treinen hebben per wiel een motor
dat is ook niet continu gelijk
En de slijtage zal daar met de herfst blaadjes in zicht ook geen problemen geven
 ;D hoogstens de grip (zonder Asb)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6348
  • ***
Re: Antislipbandjes op beide wielen van een as?
« Reactie #10 Gepost op: 02 October 2014, 15:30:35 »
Dan wordt het langzaam tijd dat de ook voor de modeltreintjes (sper)differentielen, vrijloopnaven, abs enz enz gaan krijgen ;D
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Antislipbandjes op beide wielen van een as?
« Reactie #11 Gepost op: 02 October 2014, 16:01:20 »
echte treinen hebben per wiel een motor
Ze hebben per as een motor. De wielen zitten star op de as. Bij echte treinen loopt de as naar de buitenkant van de boog en door de taps toelopende wielbanden zal het wiel aan de buitenkant op een grotere diameter rijden. Daardoor blijven de wielen toch zuiver rollen.
Bij modeltreinen  lukt dat niet omdat de bogen veel te krap zijn. Daarom zullen de wielen in een boog altijd slippen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: Antislipbandjes op beide wielen van een as?
« Reactie #12 Gepost op: 02 October 2014, 16:41:29 »
tja
alles geloof ik direct
maar er rijden zat van die (oudere)lima en jouef dingen rond
en de locs bij fleischmann(V100) en piko en roco hebben dat ook
slipbande op 1 wiel
ik heb 2 oude 50ers met slip op 1wiel en die rijden nog steeds zonder problemen rond

Ronald Brandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Antislipbandjes op beide wielen van een as?
« Reactie #13 Gepost op: 02 October 2014, 18:23:53 »
Alleen in multitractie hebben de treinen met ASB's aan een kant eerder de neiging uit het spoor te lopen als terien met ASB's aan beide kanten van een as.
Ronald Brandt

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2274
    • Biesje.nl
Re: Antislipbandjes op beide wielen van een as?
« Reactie #14 Gepost op: 02 October 2014, 19:12:33 »
Met 2 bandjes op één as zal in een boog een van de wielen gewoon een beetje slippen om het verschil te compenseren. Een anti slipband vermindert het slippen wel maar maakt het niet onmogelijk. Er is dus geen gevaar dat assen gaan wringen en torderen of dat tandwielen loslaten. Hoogstens dat een bandje van het wiel afloopt als deze niet de juiste maat heeft.

Mvg,

Robert