Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 22:17:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 22:05:28
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 22:04:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:50:58
CIWL type P door sncf231e
Vandaag om 21:48:31
Piko 1136 van AC naar DC door Bahn-AG
Vandaag om 21:23:21
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 21:19:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 20:40:00
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47

Auteur Topic: h0e gebruiken in kleine ruimte? (En effe voorstellen)  (gelezen 13854 keer)

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
Re: h0e gebruiken in kleine ruimte? (En effe voorstellen)
« Reactie #30 Gepost op: 24 September 2014, 15:15:28 »
....op 5 en 6 oktober is er in Erica.....
Is dat niet 4 en 5 oktober? want dat is een weekend.
Op de site van het Veenmuseum zie ik daar niks over. Of zit ik op de verkeerde site te kijken?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #31 Gepost op: 24 September 2014, 15:18:16 »
......Vandaag eens bij wouters in bergeijk en linsen in heerlen geweest . ........ Verder zei er een van de twee dat de verhoudingen met  huisjes en voertuigen ook scheef zouden liggen met H0e . ...

Een winkelier die dergelijke onzin durft te verkopen.... Misschien eens bij een serieuze winkel kijken? Het is zoals Jan (44) al aangaf. Kijk eens bij het grote voorbeeld naar de verhoudingen tussen rollend materieel en de gebouwen. H0e of H0m zijn prima schalen waar voldoende in te verkrijgen is. Daarnaast houd je het voordeel van een 'relatief' zelfbouwbare schaal. Alhoewel er natuurlijk ook hobbyisten zijn die zelfbouwen in N en Z. H0 is de schaal met verreweg de meeste keuze in scenery. In een kleine ruimte kan dan smalspoor een, zeker serieus te nemen, optie zijn. Waarschijnlijk hebben ze bij de eerder genoemde zaak geen assortiment in deze schalen en ook niet de behoefte om dit te leveren.
Kijk voor indrukken maar eens op Google H0e op Google

Allie
« Laatst bewerkt op: 24 September 2014, 15:21:15 door Railroadtycoon »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #32 Gepost op: 24 September 2014, 15:28:07 »
Smalspoortreinen zijn nou eenmaal wat kleiner.
Een RHB GE 4/4 III naast een OBB GE 6/6 is geen gezicht.
Maar het klopt wel kwa schaal.

Dat vind ik ook de charme van dat spul. Volwaardig trein maar dan net ietse kleiner en handzamer. Ook makkelijker een realistisch baanplan te maken omdat scherpe wissels en bogen normaal zijn.

En dat van die winkelier.
Blijkbaar heeft hij maar een heel beperkte kennis of hoopt hij op deze manier een klant binnen te slepen.
Het klopt zeer zeker niet.
H0 is h0. e m f erachter maakt voor dat h0 niet uit. Is puur voor de spoorbreedte 

Groeten martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

kuls

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 24 September 2014, 15:34:41 »
hij had idd geen assortiment in h0e en die in heerlen ook niet ( maar kon het wel  bestellen ) , die zij zelfs dat ik de eerste was die  naar smalspoor vroeg dit jaar. Qua winkel heb ik dan ook het beste gevoel bij de winkel in Duitsland (huckelhoven ) . de verkoper attendeerde me ook direkt op de mogelijkheid van H0e .
momenteel ben ik ook volop aan het googlen op smalsmoorbanen . Ik zie hier ook vele leuke dingen . En mijn voorkeur gaat dan ook uit naar H0e op dit moment , maar ik wil wel de goede keuze maken op dit gebied .
Hebben jullie misschien nog tips Qua winkel in  regio limburg , noord brabant (oost) of gelderland (zuid) waar ik eens naartoe zou moeten .
grtjs paul

Allard

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 24 September 2014, 16:42:51 »
Hallo,

Ruimtegebrek voor een modelbaan is veelvoorkomend volgens mij ;) Dit was voor mij ook één van de redenen dat ik ook ik ben overgegaan op H0m met de RhB (Rhatische Bahn) als voorbeeld.
De keuze viel bij mij hierop omdat ik dit als kind vroeger een keer heb gezien en na het bekijken van het echte voorbeeld was ik snel overstag.
Leuke dingen bij dit voorbeeld zijn goederentreinen met maar één wagon laten rijden of een goederentrein achter een personentrein hangen. Personentreinen kunnen zowel kort als lang zijn.
Wat ik ook er interessant vind aan de RhB zijn de kleine stations die er zijn maar waar toch nog een beetje goederenactiviteit is.
Een boog is ook makkelijk vrij scherp te maken en mocht hij te scherp zijn om uit te beelden dan is deze altijd nog in een tunnel te leggen.
Wat betreft het tijdperk, met de RhB als voorbeeld kan je alles uitbeelden en de oudste actieve locs in dienst zijn ook al 100 jaar of gaan die kant op!
Ik had je graag wat foto's willen tonen maar sinds het besluit van de overstap naar H0m, 2jaar terug, staat een tweede verhuizing in de planning. Dus er is nog niets gebouwd  ;)

Trouwens, de wereldberoemde Glacier & Bernina Express rijden op ook op het traject van de RhB.

Kijk maar eens op google, daar is erg veel te vinden. En het leuke is dat het complete netwerk van de RhB ook in Google Streetview staat!

De keuze voor smalspoor is zo gek nog niet. Maar wat je dan zou moeten kiezen hangt dan vooral af wat je wil uitbeelden, wat vindt je er zelf het mooiste uitzien!

Succes met de keuze!!  (y)

Met vriendelijk groet,
Allard
Allard

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 24 September 2014, 17:31:41 »
Ik sta komend weekeinde met mijn minibaan "Daheeme" (DDR stijl smalspoor in H0e) In het smalspoormuseum.. Je bent van harte welkom om te komen kijken..

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Hugo Baart

• Offline Offline
  • Hugo Baart
« Reactie #36 Gepost op: 24 September 2014, 18:39:25 »
Hallo Paul,
Zelf ben ik een fanatiek gebruiker van H0e. Met mijn H0e modelbaan "De Niggende Saligheyd" heb ik veel bekijks gehad tijdens On Traxs 2014. Ik beveel je aan dit weekend naar het Smalspoormuseum in Valkenburg (ZH) te komen. Daar is smalspoor in model als in werkelijkheid te kust en te keur. Mijn baan is te zien op de website van ModelSpoorGroep Valkenswaard, www.msgvalkenswaard.nl onder nieuws.
Wat betreft rijdend materieel hoef je je echt geen zorgen te maken. De eerder op dit topic genoemde merken aangevuld met veel Engels materiaal. Google voor de lol maar eens 009 layout of 009 scale. De Engelse, eigenwijs als ze zijn hanteren voor H0e de benaming 009.
Succes er mee en wellicht zie ik je dit weekend in het Smalspoormuseum.
Hugo

smalspoorcompagnie

• Offline Offline
  • Guillaume Veenhuis
    • Guillaume's Smalspoorcompagnie
« Reactie #37 Gepost op: 24 September 2014, 19:22:33 »
Citaat
Op de site van het Veenmuseum zie ik daar niks over. Of zit ik op de verkeerde site te kijken?

Klaas, kijk op de site van het Industrieel Smalspoormuseum. ( http://www.smalspoorcentrum.nl/ )
Echt heel veel is er niet te vinden maar ik ga volgende week zaterdag toch kijken...

Maar eerst dit weekend naar Leiden/Valkenburg met wat groter smalspoor...

Guillaume
SMALSPOORCOMPAGNIE
« Laatst bewerkt op: 24 September 2014, 19:31:44 door smalspoorcompagnie »
Guillaume (Smalspoorcompagnie)

http://smalspoorcompagnie.blogspot.com/

kuls

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 24 September 2014, 19:26:04 »
hoi Hugo en micheal ,
ik zal zeker proberen om te komen . Ik hoor net dat mijn afspraak voor zaterdag niet doorgaat , dus het zal wel op zaterdag zijn .
grtjs paul

Hugo Baart

• Offline Offline
  • Hugo Baart
« Reactie #39 Gepost op: 25 September 2014, 10:06:29 »

Hebben jullie misschien nog tips Qua winkel in  regio limburg , noord brabant (oost) of gelderland (zuid) waar ik eens naartoe zou moeten .

Dag Paul,
Welkom in de wereld van smalspoor
Smalspoor Nederland huisvest in Borkel en Schaft. Dat ligt onder Valkenswaard. Het is niet echt een winkel meer maar op afspraak ben je altijd welkom. Kijk maar eens op hun site www.de-spoorzoeker.nl. Zij staan ook in Valkenburg (ZH) het komende weekend met een zeer uitgebreid aanbod aan smalspoor H0e en H0m.

Hugo

www.msgvalkenswaard.nl

kuls

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 25 September 2014, 14:00:52 »
pffffffffff gisteren bestelling geplaatst  van de Roco starterset in H0e nr 31028 .
Eerst zou die direkt leverbaar zijn  en nu kreeg  ik als antwoord dat dit pas maart 2015 zal zijn . Dus dit is effe een tegenslagje . Aangezien  het me niet verstandig lijkt om al met de gebouwen te beginnen voordat de rails ligt  ben ik nu opzoek naar iets anders .Momenteel ben ik dus internet af aan het struinen naar alternatieven , maar daar kom ik steeds op spoor N uit. Moet ook eerlijk zeggen dat ik op het moment door de bomen het bos niet meer zie

wie heeft er nog tips  voor mij (evt met link)

alvast bedankt voor het meedenken allemaal

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #41 Gepost op: 25 September 2014, 17:11:30 »
Hoi Paul,

Hierbij een link naar een internetwinkel in Duitsland en Nederland. Heb er afgelopen weekend net een H0e motorrijtuig besteld. In het linkermenu op hun site zie je veel smalspoormerken. FF klikken en dan zie je wat ze van elk merk op dit moment in hun aanbod hebben.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Gerard van de Weijer

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 25 September 2014, 18:41:27 »
Kleine ruimte, ik heb intussen drie baantjes gebouwd.
Aanstaand weekend ben ik in het museum Valkenbursche Meer.
Kom gerust even praten, samen met mijn modelbouwmaat Gerbrand Haans wil ik je wel inwijden.
Overigens de modelbaan "Nixnie" van Ted Polet is een geweldig voorbeeld wat er zoal mogelijk is.

Hugo Baart

• Offline Offline
  • Hugo Baart
« Reactie #43 Gepost op: 25 September 2014, 18:59:03 »
Hallo Paul,
Wat wil je eigenlijk. Als je in staat bent om de gebouwen e.d. zelf te willen gaan bouwen raad ik je ten zeerste af geen N-spoor te nemen. Bouwen op schaal 1:160 is niet ondoenlijk maar bouwen op schaal 1:87 is toch wat eenvoudiger.  Is zelfbouw niet aan je besteed dan maakt het niet zo veel uit. Op schaal 1:160 is een keur aan gebouwen in de handel. Nogmaals een baanplan kiezen op H0e heeft de voordelen van N-spoor, toch een leuk railplan maken op een kleine ruimte, en H0 spoor het zelf bouwen van scenery. Gerard heeft met diverse baantjes bewezen dat je op een klein oppervlak best iets leuks kan bouwen.
Wat de startset van ROCO betreft die is a la minuut in de handel verkrijgbaar. http://www.de-spoorzoeker.nl/nl/Producten/Roco/roco-31020-digitale-startset-.html. De Spoorzoeker staat in Valkenburg (ZH) met heel veel smalspoor materiaal en als je hem nu belt heeft hij die het weekend bij zich.
Sterkte met het maken van je keus maar ik denk dat het zeer verstandig is om eens te gaan praten met echte bouwers, op schaal H0e zoals o.a. Gerard en mijzelf. Beide in Valkenburg aanwezig met nog tal van andere smalspoor liefhebbers.
Hugo
Hugo

roco

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 25 September 2014, 20:24:29 »
verwijderd
« Laatst bewerkt op: 26 September 2014, 10:54:46 door roco »