Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko 1136 van AC naar DC
door
Bahn-AG
Vandaag
om 21:23:21
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
ES44C4
Vandaag
om 21:19:32
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
Michiel2
Vandaag
om 20:40:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
bigboynl
Vandaag
om 20:40:00
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft?
door
Ronaldk
Vandaag
om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 19:47:23
CIWL type P
door
grossraumwagen
Vandaag
om 19:43:16
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 19:31:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
René 4312
Vandaag
om 18:56:50
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 18:24:53
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:17:01
Rails roestig verven
door
jandcargo
Vandaag
om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
1200blauw
Vandaag
om 15:56:45
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ?
door
Tedo
Vandaag
om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
defender
Vandaag
om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0.
door
Frits C
Vandaag
om 15:36:20
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV.
door
jandcargo
Vandaag
om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder.
door
olaf99
Vandaag
om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven.
door
Hans Reints
Vandaag
om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips?
door
Jasperr
Vandaag
om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen.
door
Eenerspoor
Vandaag
om 12:11:59
20 jaar BNLS
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:42:29
EifelBurgenBahn
door
meino
Vandaag
om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en?
door
MOVisser
Vandaag
om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:12:38
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
h0e gebruiken in kleine ruimte? (En effe voorstellen)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omlaag
Auteur
Topic: h0e gebruiken in kleine ruimte? (En effe voorstellen) (gelezen 13853 keer)
kuls
«
Gepost op:
23 September 2014, 19:07:14 »
hallemaal allemaal ,
Ik heb me net aangemeld op dit mooie forum dus ik zal me eerst eens netjes voorstellen en kom daarna met al direkt mijn eerste en ik denk zeker niet mijn laatste vraag. Mijn naam is paul , ben net 48 jaar geworden in ik heb het plan opgevat om te gaan beginnen met modelspoorbouw. Ik heb enkele andere hobby's te weten metaaldetectie en de schietsport. Waarom ook modelspoor, heel eenvoudig dit heeft me altijd al getrokken en wil ik weten of het is wat ik me ervan voorstel. Als jullie nog vragen hebben dan hoor ik ze graag.
Nu komen mijn vragen aan jullie en ik hoop dat jullie me kunnen helpen in mijn dilemma.
Ik heb ongeveer een oppervlakte van 2.30 meter X 1.10 meter voor mijn baan . Voor mij valt H0 dan (in mijn ogen af ). Ik wilde dan ook gaan bouwen in N. Nu ben ik vandaag in duitsland bij een winkel geweest en die attendeerde mij op spoor H0e.
Hij zei dat ik dan gebouwen kan gebruiken in formaat H0. Ik ben er voor mezelf nog niet uit welke kant ik met mijn baan uit wil gaan , dat ligt er ook aan welk spoor ik ga kiezen .
vraag 1 : wat raden jullie me aan om op dedeze oppervlakte te gebruiken en
vraag 2 : heeft die verkoper gelijk en kan ik bij spoor H0e gebruik maken van gebouwen in H0
alvast bedankt voor jullie reacties
grtjs
paul
«
Laatst bewerkt op: 23 September 2014, 19:09:38 door guest7823. Reden: Titel te verduidelijking aangepast
»
guest7823
Gast
Re: h0e gebruiken in kleine ruimte? (En effe voorstellen)
«
Reactie #1 Gepost op:
23 September 2014, 19:10:36 »
Hallo Paul,
Welkom op BNLS en ik heb even je vraag enigszins aangepast zodat je hopelijk een beter antwoord krijgt op je eerste vraag.
Paul Bender, team BNLS moderatoren
guest7823
Gast
«
Reactie #2 Gepost op:
23 September 2014, 19:13:24 »
Om je tweede vraag te beantwoorden: bij h0e staat h0 voor de schaal (1:87) en de "e" voor het feit dat je smalspoor gebruikt. Dit kan 12 mm (TT) of 9 mm (N) zijn. Echter .... alles wat je gebruikt is dus ook schaal 1:87. Dus de smalspoorloc's en rijtuigen en de scenery zijn allemaal 1:87. Dus ja je kan gewoon de standaard h0 huisjes ed gebruiken
kuls
«
Reactie #3 Gepost op:
23 September 2014, 19:15:59 »
dank je wel Paul voor zowel het aanpassen als voor je antwoord
grtjs
paul
guest7823
Gast
«
Reactie #4 Gepost op:
23 September 2014, 19:22:49 »
Tja en wat betreft "malspoor" wat zal ik zeggen als part time
WHR
medewerker
'T is een andere tak van sport als normaalspoor (door fervente smalspoorders dan weer breedspoor genoemd
), maar zeker een leuke en boeiende tak van sport. Ik weet zo even gauw geen smalspoor bouwdraadjes op BNLS maar daar zal vast wel iemand mee komen
Menno
«
Reactie #5 Gepost op:
23 September 2014, 19:26:58 »
Aan de topicstarter: ik denk dat je je vooral goed moet beseffen dat er op smalspoorgebied veel minder te krijgen is kwa materieel dan als je voor H0 kiest. Niet zozeer omdat er in het echt veel minder smalspoorlijnen dan gewone lijnen zijn, maar ook omdat het aanbod gewoon niet zo groot is.
Als dat geen probleem is, zie ik niet zo veel bezwaren om te kiezen voor die schaal.
guest7823
Gast
«
Reactie #6 Gepost op:
23 September 2014, 19:36:29 »
Minder (materieel) ja, maar te weinig nee.
Tjalling
«
Reactie #7 Gepost op:
23 September 2014, 19:53:00 »
Nog een aantal aanvullingen:
h0e is 9 mm spoor, komt ongeveer overeen met 75 cm spoorbreedte, en is redelijk verkrijgbaar naar Duits en Oostenrijk voorbeeld. Merken: Bemo, Roco en Liliput
H0m is 12 mm spoor, komt ongeveer overeen met meterspoor. Redelijk verkrijgbaar naar Duits en Zwitsers voorbeeld. Merken: Bemo.
Groet,
Tjalling
Verstuurd van mijn GT-S5690 met Tapatalk
modulebaan.nl
ex44
Team forummoderators
«
Reactie #8 Gepost op:
23 September 2014, 20:01:37 »
Er is smalspoor en smalspoor. De meest gangbare term voor smalspoor in de schaal 1:97 is H0e. Die "e" staat voor het Duitse "eng", wat zoveel als smal of nauw betekent.
Daarnaast heb je ook nog de benaming H0m, zoals door Tjalling al opgemerkt, waarbij de "m" staat voor "meter". Een meter in H0 komt neer op ongeveer 11,5 millimeter. De spoorbreedte van TT (schaal 1 : 120) is 12 mm, en dat zit dicht genoeg bij die 11,5 mm om als rails (en dan vooral in de niet-zichtbare gedeeltes ivm de dwarsliggerverdeling) voor H0m te gebruiken. Voor H0m wordt dan ook die 12 mm als spoorbreedte gehanteerd.
Voor Hoe kun je voor dat doel weer teruggrijpen op de N-rails (N = 1 : 160).
Over het algemeen kun je wel stellen dat het aanbod van smalspoor, dwz voor Hoe en zeker voor h0m, relatief beperkt is. Dat heeft natuurlijk nadelen, maar aan de andere kant is de variatie in het rollend materieel in het echte smalspoorbedrijf ook nogal beperkt vergeleken met dat wat er op 'normaalspoor' (1435 mm) rondrijdt.
Anderzijds, en voor veel mensen is dat juist een voordeel, kun je op dat beperktere aanbod volledig los gaan wat betreft detaillering, rijeigenschappen verbeteren etc.
Tamelijk bekend als smalspoorbedrijf zijn de smalspoorwegen in de Harz, een bekende onderdelenfabrikant uit het noorden van Duitsland heeft een groot aantal modellen van die smalsoorbedrijven (zoals de HarzQuerBahn) in het assortiment, veelal als bouwpakket.
Maar er zijn natuurlijk meer fabrikanten, Tjalling noemde al Bemo, en ook Roco heeft op smalspoorgebied wel het één en ander te bieden.
Welkom op dit forum, en succes met beslissen!
Groet,
Jan
kuls
«
Reactie #9 Gepost op:
23 September 2014, 20:13:48 »
ik heb deze starterset van roco in gedachten
Tjalling
«
Reactie #10 Gepost op:
23 September 2014, 20:19:53 »
Dat ziet eruit als een heel leuk setje!
Daar kun je heel veel kanten mee op. De lok is een model dat ontworpen is voor het leger, en dat model heeft op veel plaatsen gereden.
Mbt het gebruik van N-rail: kun je beter niet aan beginnen, daar heb ik wat mindere ervaringen mee. De h0e rails van Roco is heel goed, en kan bij iedere Roco-dealer besteld worden.
Groet,
Tjalling
modulebaan.nl
martijn v m
Heerwijk in H0
«
Reactie #11 Gepost op:
23 September 2014, 20:26:45 »
Welkom.
Smalspoor.
altijd leuk.
Er zijn van de Mariazellerbahn de Zillertalbahn aardig wat modellen verkrijgbaar. H0e Roco Liliput en Leopold Halling
Zwitsers meterspoor RHB FO BVZ MGB enz. is zeer goed vertegenwoordigd door Bemo. H0m
En nog heel wat andere spoorlijntjes natuurlijk
Dat setje van Roco is een leuke om mee te beginnen meteen digitaal en ook altijd bruikbaar met wellicht in de toekomst een grotere centrale.
Groeten Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan
Heerwijk
kuls
«
Reactie #12 Gepost op:
23 September 2014, 20:28:12 »
deze staat in de folder winterneuheiten 2014/15 en in de folder staat hij voor € 279.00
In duitsland kan ik hem nieuw kopen voor € 259.00
trouwens allemaal al bedankt voor jullie reacties, ik hoop dat er nog vele zullen volgen
Bergland express
«
Reactie #13 Gepost op:
23 September 2014, 21:36:07 »
Het argument van weinig materieel in H0e is een veronderstelling uit het verleden. Tillig heeft nieuwe modellen aangekondigt, minitrains timmert aardig aan de weg en Ferro Train heeft ook genoeg modellen. En dan hebben we nog de al genoemde fabrikanten.
Dus keus genoeg in H0e als je Duits of Oosterijks materieel wilt rijden. Qua rails is Roco makkelijk verkrijgbaar met standaard railstukken, wissels en flexrail van Peco zijn mooier. Beide bieden rails voor veldspoor en voor normale smalspoorlijnen aan.
Daarnaast zijn er steeds meer modellen op shapeways die je kan gebruiken, dan heb je ook nog het gevoel dat je zelf iets aan een model hebt gedaan.
donor kopen, kap wisselen, kleine aanpassingen en je kan al met de verf aan de slag.
Een er is meer keus aan spoor N materieel dat je als donor voor zelfbouw projecten kan gebruiken dan als je een TT model zoekt dat je als donor wilt gebruiken.
Ik heb ook twee projecten lopen maar die liggen al lang stil, maar het modelspoorweer komt er weer aan!
Het begint weer te kriebelen.
Zoals Martijn al aangaf is het materieel van deze twee bedrijven het best vertegenwoordigt samen met het Duitse Harz materieel. Als je modellen van modern materieel zoekt dan kom je bij de Zillertalbahn, Liliput heeft hier modellen van. Halling is nog bezig met een treinstel van de Mariazellerbahn maar dat is nog niet uitgebracht.
Als stoom of veldspoor dan kan je bij meer fabrikanten terecht. Met H0m ben ik minder bekend, maar daar is ook genoeg te krijgen maar veelal Zwitsers materieel.
Nederlands smalspoor is wel te krijgen maar erg duur en alleen bij kleinserie fabrikanten, eenmansbedrijfjes. Er was er 1 die RTM materieel verkocht, ik weet niet of deze nog bestaat. Naam is me ontschoten...
Groeten,
Marcel
Zillertalbahn in H0e, fijn maar klein.
mariazell
«
Reactie #14 Gepost op:
23 September 2014, 21:47:28 »
hoi paul voor een mooi voorbeeld kijk maar naar mijn baantje.
zoek even op "quatsdorf" op dit forum.
het oppervlak is nog kleiner dan jij gebruikt.
grtjs
je kan de hobby zo duur maken als je zelf wilt
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|