Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 20:48:21
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door San-Markos
Vandaag om 20:47:13
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:38:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
  

Auteur Topic: Baan 2.0: naam komt nog  (gelezen 12295 keer)

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
  • Carpe diem, leven is te kort om dat niet te doen
    • albulisch.blogspot.com
Baan 2.0: naam komt nog
« Gepost op: 22 september 2014, 11:58:30 »
Beste mensen,

Een nieuwe baan, een nieuw begin, een nieuw ontwerp, nieuwe bouw, oude spullen.
Weissenfels http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=1571.msg20548#msg20548 was een bouwsucces, maar niet helemaal naar tevredenheid. Een aantal plekken kon ik niet goed bij en natuurlijk was er daar altijd wat loos. Ook het concept van een enkelsporige hoofdlijn was me te ´simpel´ aan het eind van de rit. Als laatste was de hobbykamer totaal bezet met baan en kon je je xxxx niet meer keren.

Al met al tijd voor wat anders.

November 2012 de baan afgebouwd. Alle rails, elektronica en wat dies meer zij netjes schoongemaakt en opgeruimd en begonnen met de bouw van de volgende baan. Het wensenlijstjes was nogal heftig:
- Dubbelsporige hoofdbaan
- Aftakkende zijlijn
- Spitzkehre (kopstation met 2 uitgangen)
- Met lange kolentreinen rangeren
- Vloeroppervlak niet groter dan de halve kamer (nog altijd 4.30 X 3.00 m)
- Al mijn treinen moeten een plekkie vinden op de baan
Dat paste mijns inziens nooit op 1 laag.

Het ontwerp is uiteindelijk 4 lagen diep geworden:
- 2 met 'de grotten' met opstelsporen en keerlussen van de dubbelsporige hoofdbaan
- 1 met de dubbelsporige hoofdbaan met aftakking naar de zijlijn
- 1 met de spitzkehre, zo'n 60 cm boven de hoofdbaan gepositioneerd
- Alles bij elkaar gehouden met een grote wokkel (spiraal)...

Nu, dik anderhalf jaar later is het geheel technisch rijvaardig. Ik ben de laatste zaken aan het testen. Hierbij een aantal foto's om de stand van zaken nu te laten zien:

Allereerst de hoofdbaan met aftakkende zijlijn. De hoofdbaan rijdt onder de bruggen door. Onder de bruggen liggen de wissels naar de zijlijn. Na een slag door de kamer komt de zijlijn weer over de brug terug van achter naar de voorkant. De laatste foto is van de wokkel, die het onderste plateau (schaduwstation op laag -2) verbindt met de hoofdbaan op laag 0 en de spitzkehre op laag 3.



« Laatst bewerkt op: 23 september 2014, 22:00:28 door Boertje »

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
  • Carpe diem, leven is te kort om dat niet te doen
    • albulisch.blogspot.com
Re: Baan 2.0: naam komt nog
« Reactie #1 Gepost op: 22 september 2014, 12:06:02 »
Daarna de spitzkehre. Een kopstation met 2 uitgangen. Een kruiswissel aan het begin van het station geeft veel rijmogelijkheden. De goederensporen voor het rangeren met de lange kolentreinen liggen aan de achterkant van het station.

2 reizigerssporen en 2 goederensporen zijn genoeg.... samen met 2 aansluitingen voor bokkraan en kop/zijlaadperron met goederenloods.


« Laatst bewerkt op: 23 september 2014, 21:59:07 door Boertje »

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
  • Carpe diem, leven is te kort om dat niet te doen
    • albulisch.blogspot.com
Re: Baan 2.0: naam komt nog
« Reactie #2 Gepost op: 22 september 2014, 12:06:30 »
Door de lange kolentreinen die hier komen is een BW Aussenstelle gebouwd die ruimte biedt aan locs tot 27 meter (Baureihe 50 en zo). Een behandelspoor, een draaischijf en een driesporige locloods zijn genoeg.  De BW Aussenstelle ligt in de 'vork' van de twee uitgaande sporen.


« Laatst bewerkt op: 23 september 2014, 21:58:00 door Boertje »

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
  • Carpe diem, leven is te kort om dat niet te doen
    • albulisch.blogspot.com
Re: Baan 2.0: naam komt nog
« Reactie #3 Gepost op: 22 september 2014, 12:10:08 »
En dan de techniek: Een IBII met 2 power 4's zorgen voor het vermogen op de baan. Een oude 16V trafo voor de voeding van keerlusschakelingen en een dubbele 9V voeding voor het laten omlopen van de wisselmotoren.

Het gehele baanplan is schematisch ook in visio getekend voor de administratie van bezetmelders, wisselmotoren en blokken in koploper.

Ik zal de komende tijd (on)regelmatig wel wat posten over de bouw tot nu toe......

Eddy


« Laatst bewerkt op: 23 september 2014, 21:56:23 door Boertje »

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
  • Carpe diem, leven is te kort om dat niet te doen
    • albulisch.blogspot.com
Re: Baan 2.0: naam komt nog
« Reactie #4 Gepost op: 23 september 2014, 16:39:32 »
Het verhaal vanaf het begin in een aantal delen:

Start van bouw in december 2012. Niet de fout maken om meteen alles elektrisch aan te sluiten en te willen proefrijden. Het aanleggen en bedenken van isolaties voor koploper is nu wel bekend. Dus: gezwind aan de slag.
'k had ook al besloten om niet weer een zwaar frame te maken om op te kunnen staan, nergens voor nodig. Het frame bestaat uit staande latten 50 x 20 mm met daartussen direct de 8 mm gamma timmerhout plaatjes. Stevig genoeg en waar nodig nog een balkje er onder om doorzakken te voorkomen. De staanders staan tussen 3 gamma keukenkastjes in. Die keukenkastjes hebben de hoogte van de baan ook bepaald. Het laagste niveau ligt daar direct bovenop. Niet te lang nadenken: gewoon doen!

Bij het ontwerp van de baan had ik met die staanders rekening gehouden. De grote opstelstations zijn allen als laden in die staanders gebouwd. Zie verder...

De eerste twee foto's van de onderste laag van de baan. Het achterste onderstation is de rondgaande baan (deel 1 van de hondebot) (4 opstelsporen en een omloopspoor) en de voorste vier sporen zijn kopsporen voor treinstellen.


« Laatst bewerkt op: 23 september 2014, 21:50:52 door Boertje »

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
  • Carpe diem, leven is te kort om dat niet te doen
    • albulisch.blogspot.com
Re: Baan 2.0: naam komt nog
« Reactie #5 Gepost op: 23 september 2014, 16:44:01 »
Deel 2:
De tweede laag komt er direct bovenop. Het gaat om het andere onderstation van de hondebot (3 sporen in de keerlus), met daarbij ook vier kopsporen voor treinstellen. Die kopsporen liggen ongeveer boven elkaar in elkaars verlengde. Daarbovenop komt straks de dubbelsporige hoofdbaan te liggen. Ook de spiraal komt langzaam omhoog. Aan de andere zijde van de kamer komt een spiraaltje van 1 1/2 slag om van de hoofdbaan naar het onderstation te komen.

« Laatst bewerkt op: 23 september 2014, 21:52:30 door Boertje »

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
  • Carpe diem, leven is te kort om dat niet te doen
    • albulisch.blogspot.com
Re: Baan 2.0: naam komt nog
« Reactie #6 Gepost op: 23 september 2014, 16:53:42 »
Deel 3:
Het niveau van de dubbelsporige hoofdbaan met daarachterlangs een 'hideaway'. Treinen waarvan koploper besluit dat ze niet de hoofdbaan op gaan, kunnen achter de coulissen langs naar het andere onderstation rijden. 2 sporen voor 2 richtingen langs de muur.
Op de eerste foto, zijn de twee sporen te zijn, die nu nog naar het 'niets' gaan, dat is de aansluiting op de zichtbare hoofdbaan. Daarachter een wissel en de 2 sporen van de 'hideaway'.
De tweede foto geeft wat meer overzicht en laat zien, dat de 'hideaway' boven de twee onderstations is gebouwd, ook weer tussen de staanders in. Daarboven zijn alvast de voorbereidingen gaande voor het doorlussen van de zijlijn door de kamer. (later meer daarover).
De derde foto laat de verdere opbouw van de 'wokkel' zien.
De meegebogen wissels is de wokkel zijn nodig om de treinen van en naar de 'hideaway' te krijgen om om de doorsteek te maken naar de zijlijn. Er is in de 'wokkel' 1 winding met maar 1 spoor daarin. Die gebruik ik om een trein ongemerkt vanaf het onderstation naar de zijlijn te krijgen. Die ene winding heeft precies hetzelfde hoogteverschil als wat de zijlijn aflegt door de kamer heen...




« Laatst bewerkt op: 23 september 2014, 21:54:16 door Boertje »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Baan 2.0: naam komt nog
« Reactie #7 Gepost op: 23 september 2014, 17:02:04 »
Boeiende reportage, al vind ik het moeten aanklikken van elke foto wel wat storend werken.
Welk railsysteem gebruik je? Daarmee doel ik vooral op die meegebogen wissels in je Gleiswendel. De Roco-wissels rad. 3/4 laten rijden met fatsoenlijk met Kolbenstangenschutzrohrattrappen niet toe, lukt dat hiermee wel?

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
  • Carpe diem, leven is te kort om dat niet te doen
    • albulisch.blogspot.com
Re: Baan 2.0: naam komt nog
« Reactie #8 Gepost op: 23 september 2014, 17:07:21 »
Hoi 44,

Dank... ik stop er voor vandaag weer even mee. Antwoord op je vraag:
De gleiswendel is roco 5 en roco 6. Kolbenstangenschutzrohren geen probleem.....

Hmm, ja foto's aanklikken vind ik ook wat lastig, maar ik weet even niet hoe ik foto's in het beeld krijg. Moet de handleiding nog 'ns lezen.

Eddy
« Laatst bewerkt op: 23 september 2014, 17:20:38 door Boertje »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Baan 2.0: naam komt nog
« Reactie #9 Gepost op: 23 september 2014, 17:27:16 »
Zeg maar Jan, hoor. Dat 44 klinkt zo formeel...
Foto's uploaden op de BNLS-server is een eitje, "Plaatje uploaden" en het wijst zich vanzelf.

Roco 5/6, zeg je... hmm... Merci in elk geval.

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
  • Carpe diem, leven is te kort om dat niet te doen
    • albulisch.blogspot.com
Re: Baan 2.0: naam komt nog
« Reactie #10 Gepost op: 23 september 2014, 17:37:05 »
ok Jan, ;)

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
  • Carpe diem, leven is te kort om dat niet te doen
    • albulisch.blogspot.com
Re: Baan 2.0: naam komt nog
« Reactie #11 Gepost op: 23 september 2014, 22:01:25 »
Jan,

Alle foto's nu in de tekst. Inderdaad piece of cake....

Eddy

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
  • Carpe diem, leven is te kort om dat niet te doen
    • albulisch.blogspot.com
Re: Baan 2.0: naam komt nog
« Reactie #12 Gepost op: 23 september 2014, 22:07:01 »
En dan ook meteen maar deel 4:

De zijlijn wordt aangesloten op de wokkel en de hoofdbaan komt op zijn plek inclusief de aftakking naar de zijlijn.

Eerst op papier de hoofdbaan uitgetekend met de aftakking van de zijlijn. Ze liggen allebeide in een boog. De hoofdbaan met een straal van zo'n 4 meter, de zijlijn met een straal van 1,5 m.

Vervolgens de wissels uitgelegd (Tillig 12 graden wissels). Precies onder de brug....

Ondertussen hangen alle kabeltjes van de rails gewoon los te wachten op aansluiting.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Baan 2.0: naam komt nog
« Reactie #13 Gepost op: 23 september 2014, 22:08:15 »
 :D
Dat 'leest' veel makkelijker!  :D

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
  • Carpe diem, leven is te kort om dat niet te doen
    • albulisch.blogspot.com
Re: Baan 2.0: naam komt nog
« Reactie #14 Gepost op: 23 september 2014, 22:10:37 »
ik ben ook wel tevreden zo 8)