Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 15:51:59
Zoekfunctie ?
door
VAM65
Vandaag
om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Keska
Vandaag
om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop
door
Marco Staartjes
Vandaag
om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Peter Kleton
Vandaag
om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald.
door
MaraNCS
Vandaag
om 14:25:44
FFA koelwagen
door
Duoblock
Vandaag
om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
sncf231e
Vandaag
om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
Rick
Vandaag
om 13:24:51
Punt- en hartstukken
door
1200blauw
Vandaag
om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Bahn-AG
Vandaag
om 12:42:50
US diorama in H0
door
moonlicht
Vandaag
om 12:40:54
Doornvliet
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
eitreb
Vandaag
om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
gdh
Vandaag
om 11:55:50
7 april De Karel on tour
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein)
door
Arjan6511
Vandaag
om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:19:47
Beekdaelen in H0
door
VulcanRaven
Vandaag
om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens
door
henk
Vandaag
om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
NTeering
Vandaag
om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken
door
Jelmer
Vandaag
om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen...
door
Rsd1000
Vandaag
om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
Jelmer
Vandaag
om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
DJV
Vandaag
om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
Vandaag
om 07:52:09
NS 8400 van Werps
door
MathynK
Vandaag
om 07:05:15
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
bask185
28 maart 2024, 22:51:58
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Baan 2.0: naam komt nog
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Baan 2.0: naam komt nog (gelezen 12267 keer)
Boertje
Offline
Berichten: 409
Albulisch H0m
Baan 2.0: naam komt nog
«
Gepost op:
22 september 2014, 11:58:30 »
Beste mensen,
Een nieuwe baan, een nieuw begin, een nieuw ontwerp, nieuwe bouw, oude spullen.
Weissenfels
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=1571.msg20548#msg20548
was een bouwsucces, maar niet helemaal naar tevredenheid. Een aantal plekken kon ik niet goed bij en natuurlijk was er daar altijd wat loos. Ook het concept van een enkelsporige hoofdlijn was me te ´simpel´ aan het eind van de rit. Als laatste was de hobbykamer totaal bezet met baan en kon je je xxxx niet meer keren.
Al met al tijd voor wat anders.
November 2012 de baan afgebouwd. Alle rails, elektronica en wat dies meer zij netjes schoongemaakt en opgeruimd en begonnen met de bouw van de volgende baan. Het wensenlijstjes was nogal heftig:
- Dubbelsporige hoofdbaan
- Aftakkende zijlijn
- Spitzkehre (kopstation met 2 uitgangen)
- Met lange kolentreinen rangeren
- Vloeroppervlak niet groter dan de halve kamer (nog altijd 4.30 X 3.00 m)
- Al mijn treinen moeten een plekkie vinden op de baan
Dat paste mijns inziens nooit op 1 laag.
Het ontwerp is uiteindelijk 4 lagen diep geworden:
- 2 met 'de grotten' met opstelsporen en keerlussen van de dubbelsporige hoofdbaan
- 1 met de dubbelsporige hoofdbaan met aftakking naar de zijlijn
- 1 met de spitzkehre, zo'n 60 cm boven de hoofdbaan gepositioneerd
- Alles bij elkaar gehouden met een grote wokkel (spiraal)...
Nu, dik anderhalf jaar later is het geheel technisch rijvaardig. Ik ben de laatste zaken aan het testen. Hierbij een aantal foto's om de stand van zaken nu te laten zien:
Allereerst de hoofdbaan met aftakkende zijlijn. De hoofdbaan rijdt onder de bruggen door. Onder de bruggen liggen de wissels naar de zijlijn. Na een slag door de kamer komt de zijlijn weer over de brug terug van achter naar de voorkant. De laatste foto is van de wokkel, die het onderste plateau (schaduwstation op laag -2) verbindt met de hoofdbaan op laag 0 en de spitzkehre op laag 3.
«
Laatst bewerkt op: 23 september 2014, 22:00:28 door Boertje
»
Gelogd
www.eddytrain.com
// Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via
www.floodland.nl/aim
Boertje
Offline
Berichten: 409
Albulisch H0m
Re: Baan 2.0: naam komt nog
«
Reactie #1 Gepost op:
22 september 2014, 12:06:02 »
Daarna de spitzkehre. Een kopstation met 2 uitgangen. Een kruiswissel aan het begin van het station geeft veel rijmogelijkheden. De goederensporen voor het rangeren met de lange kolentreinen liggen aan de achterkant van het station.
2 reizigerssporen en 2 goederensporen zijn genoeg.... samen met 2 aansluitingen voor bokkraan en kop/zijlaadperron met goederenloods.
«
Laatst bewerkt op: 23 september 2014, 21:59:07 door Boertje
»
Gelogd
www.eddytrain.com
// Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via
www.floodland.nl/aim
Boertje
Offline
Berichten: 409
Albulisch H0m
Re: Baan 2.0: naam komt nog
«
Reactie #2 Gepost op:
22 september 2014, 12:06:30 »
Door de lange kolentreinen die hier komen is een BW Aussenstelle gebouwd die ruimte biedt aan locs tot 27 meter (Baureihe 50 en zo). Een behandelspoor, een draaischijf en een driesporige locloods zijn genoeg. De BW Aussenstelle ligt in de 'vork' van de twee uitgaande sporen.
«
Laatst bewerkt op: 23 september 2014, 21:58:00 door Boertje
»
Gelogd
www.eddytrain.com
// Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via
www.floodland.nl/aim
Boertje
Offline
Berichten: 409
Albulisch H0m
Re: Baan 2.0: naam komt nog
«
Reactie #3 Gepost op:
22 september 2014, 12:10:08 »
En dan de techniek: Een IBII met 2 power 4's zorgen voor het vermogen op de baan. Een oude 16V trafo voor de voeding van keerlusschakelingen en een dubbele 9V voeding voor het laten omlopen van de wisselmotoren.
Het gehele baanplan is schematisch ook in visio getekend voor de administratie van bezetmelders, wisselmotoren en blokken in koploper.
Ik zal de komende tijd (on)regelmatig wel wat posten over de bouw tot nu toe......
Eddy
«
Laatst bewerkt op: 23 september 2014, 21:56:23 door Boertje
»
Gelogd
www.eddytrain.com
// Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via
www.floodland.nl/aim
Boertje
Offline
Berichten: 409
Albulisch H0m
Re: Baan 2.0: naam komt nog
«
Reactie #4 Gepost op:
23 september 2014, 16:39:32 »
Het verhaal vanaf het begin in een aantal delen:
Start van bouw in december 2012. Niet de fout maken om meteen alles elektrisch aan te sluiten en te willen proefrijden. Het aanleggen en bedenken van isolaties voor koploper is nu wel bekend. Dus: gezwind aan de slag.
'k had ook al besloten om niet weer een zwaar frame te maken om op te kunnen staan, nergens voor nodig. Het frame bestaat uit staande latten 50 x 20 mm met daartussen direct de 8 mm gamma timmerhout plaatjes. Stevig genoeg en waar nodig nog een balkje er onder om doorzakken te voorkomen. De staanders staan tussen 3 gamma keukenkastjes in. Die keukenkastjes hebben de hoogte van de baan ook bepaald. Het laagste niveau ligt daar direct bovenop. Niet te lang nadenken: gewoon doen!
Bij het ontwerp van de baan had ik met die staanders rekening gehouden. De grote opstelstations zijn allen als laden in die staanders gebouwd. Zie verder...
De eerste twee foto's van de onderste laag van de baan. Het achterste onderstation is de rondgaande baan (deel 1 van de hondebot) (4 opstelsporen en een omloopspoor) en de voorste vier sporen zijn kopsporen voor treinstellen.
«
Laatst bewerkt op: 23 september 2014, 21:50:52 door Boertje
»
Gelogd
www.eddytrain.com
// Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via
www.floodland.nl/aim
Boertje
Offline
Berichten: 409
Albulisch H0m
Re: Baan 2.0: naam komt nog
«
Reactie #5 Gepost op:
23 september 2014, 16:44:01 »
Deel 2:
De tweede laag komt er direct bovenop. Het gaat om het andere onderstation van de hondebot (3 sporen in de keerlus), met daarbij ook vier kopsporen voor treinstellen. Die kopsporen liggen ongeveer boven elkaar in elkaars verlengde. Daarbovenop komt straks de dubbelsporige hoofdbaan te liggen. Ook de spiraal komt langzaam omhoog. Aan de andere zijde van de kamer komt een spiraaltje van 1 1/2 slag om van de hoofdbaan naar het onderstation te komen.
«
Laatst bewerkt op: 23 september 2014, 21:52:30 door Boertje
»
Gelogd
www.eddytrain.com
// Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via
www.floodland.nl/aim
Boertje
Offline
Berichten: 409
Albulisch H0m
Re: Baan 2.0: naam komt nog
«
Reactie #6 Gepost op:
23 september 2014, 16:53:42 »
Deel 3:
Het niveau van de dubbelsporige hoofdbaan met daarachterlangs een 'hideaway'. Treinen waarvan koploper besluit dat ze niet de hoofdbaan op gaan, kunnen achter de coulissen langs naar het andere onderstation rijden. 2 sporen voor 2 richtingen langs de muur.
Op de eerste foto, zijn de twee sporen te zijn, die nu nog naar het 'niets' gaan, dat is de aansluiting op de zichtbare hoofdbaan. Daarachter een wissel en de 2 sporen van de 'hideaway'.
De tweede foto geeft wat meer overzicht en laat zien, dat de 'hideaway' boven de twee onderstations is gebouwd, ook weer tussen de staanders in. Daarboven zijn alvast de voorbereidingen gaande voor het doorlussen van de zijlijn door de kamer. (later meer daarover).
De derde foto laat de verdere opbouw van de 'wokkel' zien.
De meegebogen wissels is de wokkel zijn nodig om de treinen van en naar de 'hideaway' te krijgen om om de doorsteek te maken naar de zijlijn. Er is in de 'wokkel' 1 winding met maar 1 spoor daarin. Die gebruik ik om een trein ongemerkt vanaf het onderstation naar de zijlijn te krijgen. Die ene winding heeft precies hetzelfde hoogteverschil als wat de zijlijn aflegt door de kamer heen...
«
Laatst bewerkt op: 23 september 2014, 21:54:16 door Boertje
»
Gelogd
www.eddytrain.com
// Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via
www.floodland.nl/aim
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15407
Re: Baan 2.0: naam komt nog
«
Reactie #7 Gepost op:
23 september 2014, 17:02:04 »
Boeiende reportage, al vind ik het moeten aanklikken van elke foto wel wat storend werken.
Welk railsysteem gebruik je? Daarmee doel ik vooral op die meegebogen wissels in je Gleiswendel. De Roco-wissels rad. 3/4 laten rijden met fatsoenlijk met Kolbenstangenschutzrohrattrappen niet toe, lukt dat hiermee wel?
Gelogd
Boertje
Offline
Berichten: 409
Albulisch H0m
Re: Baan 2.0: naam komt nog
«
Reactie #8 Gepost op:
23 september 2014, 17:07:21 »
Hoi 44,
Dank... ik stop er voor vandaag weer even mee. Antwoord op je vraag:
De gleiswendel is roco 5 en roco 6. Kolbenstangenschutzrohren geen probleem.....
Hmm, ja foto's aanklikken vind ik ook wat lastig, maar ik weet even niet hoe ik foto's in het beeld krijg. Moet de handleiding nog 'ns lezen.
Eddy
«
Laatst bewerkt op: 23 september 2014, 17:20:38 door Boertje
»
Gelogd
www.eddytrain.com
// Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via
www.floodland.nl/aim
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15407
Re: Baan 2.0: naam komt nog
«
Reactie #9 Gepost op:
23 september 2014, 17:27:16 »
Zeg maar Jan, hoor. Dat 44 klinkt zo formeel...
Foto's uploaden op de BNLS-server is een eitje, "Plaatje uploaden" en het wijst zich vanzelf.
Roco 5/6, zeg je... hmm... Merci in elk geval.
Gelogd
Boertje
Offline
Berichten: 409
Albulisch H0m
Re: Baan 2.0: naam komt nog
«
Reactie #10 Gepost op:
23 september 2014, 17:37:05 »
ok Jan,
Gelogd
www.eddytrain.com
// Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via
www.floodland.nl/aim
Boertje
Offline
Berichten: 409
Albulisch H0m
Re: Baan 2.0: naam komt nog
«
Reactie #11 Gepost op:
23 september 2014, 22:01:25 »
Jan,
Alle foto's nu in de tekst. Inderdaad piece of cake....
Eddy
Gelogd
www.eddytrain.com
// Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via
www.floodland.nl/aim
Boertje
Offline
Berichten: 409
Albulisch H0m
Re: Baan 2.0: naam komt nog
«
Reactie #12 Gepost op:
23 september 2014, 22:07:01 »
En dan ook meteen maar deel 4:
De zijlijn wordt aangesloten op de wokkel en de hoofdbaan komt op zijn plek inclusief de aftakking naar de zijlijn.
Eerst op papier de hoofdbaan uitgetekend met de aftakking van de zijlijn. Ze liggen allebeide in een boog. De hoofdbaan met een straal van zo'n 4 meter, de zijlijn met een straal van 1,5 m.
Vervolgens de wissels uitgelegd (Tillig 12 graden wissels). Precies onder de brug....
Ondertussen hangen alle kabeltjes van de rails gewoon los te wachten op aansluiting.
Gelogd
www.eddytrain.com
// Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via
www.floodland.nl/aim
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15407
Re: Baan 2.0: naam komt nog
«
Reactie #13 Gepost op:
23 september 2014, 22:08:15 »
Dat 'leest' veel makkelijker!
Gelogd
Boertje
Offline
Berichten: 409
Albulisch H0m
Re: Baan 2.0: naam komt nog
«
Reactie #14 Gepost op:
23 september 2014, 22:10:37 »
ik ben ook wel tevreden zo
Gelogd
www.eddytrain.com
// Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via
www.floodland.nl/aim
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Baan 2.0: naam komt nog