BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Boertje op 22 september 2014, 11:58:30
-
Beste mensen,
Een nieuwe baan, een nieuw begin, een nieuw ontwerp, nieuwe bouw, oude spullen.
Weissenfels http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=1571.msg20548#msg20548 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=1571.msg20548#msg20548) was een bouwsucces, maar niet helemaal naar tevredenheid. Een aantal plekken kon ik niet goed bij en natuurlijk was er daar altijd wat loos. Ook het concept van een enkelsporige hoofdlijn was me te ´simpel´ aan het eind van de rit. Als laatste was de hobbykamer totaal bezet met baan en kon je je xxxx niet meer keren.
Al met al tijd voor wat anders.
November 2012 de baan afgebouwd. Alle rails, elektronica en wat dies meer zij netjes schoongemaakt en opgeruimd en begonnen met de bouw van de volgende baan. Het wensenlijstjes was nogal heftig:
- Dubbelsporige hoofdbaan
- Aftakkende zijlijn
- Spitzkehre (kopstation met 2 uitgangen)
- Met lange kolentreinen rangeren
- Vloeroppervlak niet groter dan de halve kamer (nog altijd 4.30 X 3.00 m)
- Al mijn treinen moeten een plekkie vinden op de baan
Dat paste mijns inziens nooit op 1 laag.
Het ontwerp is uiteindelijk 4 lagen diep geworden:
- 2 met 'de grotten' met opstelsporen en keerlussen van de dubbelsporige hoofdbaan
- 1 met de dubbelsporige hoofdbaan met aftakking naar de zijlijn
- 1 met de spitzkehre, zo'n 60 cm boven de hoofdbaan gepositioneerd
- Alles bij elkaar gehouden met een grote wokkel (spiraal)...
Nu, dik anderhalf jaar later is het geheel technisch rijvaardig. Ik ben de laatste zaken aan het testen. Hierbij een aantal foto's om de stand van zaken nu te laten zien:
Allereerst de hoofdbaan met aftakkende zijlijn. De hoofdbaan rijdt onder de bruggen door. Onder de bruggen liggen de wissels naar de zijlijn. Na een slag door de kamer komt de zijlijn weer over de brug terug van achter naar de voorkant. De laatste foto is van de wokkel, die het onderste plateau (schaduwstation op laag -2) verbindt met de hoofdbaan op laag 0 en de spitzkehre op laag 3.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5215_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5215_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5217_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5217_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5220.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5220.jpg)
-
Daarna de spitzkehre. Een kopstation met 2 uitgangen. Een kruiswissel aan het begin van het station geeft veel rijmogelijkheden. De goederensporen voor het rangeren met de lange kolentreinen liggen aan de achterkant van het station.
2 reizigerssporen en 2 goederensporen zijn genoeg.... samen met 2 aansluitingen voor bokkraan en kop/zijlaadperron met goederenloods.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5209_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5209_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5213_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5213_2.jpg)
-
Door de lange kolentreinen die hier komen is een BW Aussenstelle gebouwd die ruimte biedt aan locs tot 27 meter (Baureihe 50 en zo). Een behandelspoor, een draaischijf en een driesporige locloods zijn genoeg. De BW Aussenstelle ligt in de 'vork' van de twee uitgaande sporen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5210_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5210_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5212_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5212_2.jpg)
-
En dan de techniek: Een IBII met 2 power 4's zorgen voor het vermogen op de baan. Een oude 16V trafo voor de voeding van keerlusschakelingen en een dubbele 9V voeding voor het laten omlopen van de wisselmotoren.
Het gehele baanplan is schematisch ook in visio getekend voor de administratie van bezetmelders, wisselmotoren en blokken in koploper.
Ik zal de komende tijd (on)regelmatig wel wat posten over de bouw tot nu toe......
Eddy
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5219.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5219.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5218_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5218_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanontwerp.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanontwerp.gif)
-
Het verhaal vanaf het begin in een aantal delen:
Start van bouw in december 2012. Niet de fout maken om meteen alles elektrisch aan te sluiten en te willen proefrijden. Het aanleggen en bedenken van isolaties voor koploper is nu wel bekend. Dus: gezwind aan de slag.
'k had ook al besloten om niet weer een zwaar frame te maken om op te kunnen staan, nergens voor nodig. Het frame bestaat uit staande latten 50 x 20 mm met daartussen direct de 8 mm gamma timmerhout plaatjes. Stevig genoeg en waar nodig nog een balkje er onder om doorzakken te voorkomen. De staanders staan tussen 3 gamma keukenkastjes in. Die keukenkastjes hebben de hoogte van de baan ook bepaald. Het laagste niveau ligt daar direct bovenop. Niet te lang nadenken: gewoon doen!
Bij het ontwerp van de baan had ik met die staanders rekening gehouden. De grote opstelstations zijn allen als laden in die staanders gebouwd. Zie verder...
De eerste twee foto's van de onderste laag van de baan. Het achterste onderstation is de rondgaande baan (deel 1 van de hondebot) (4 opstelsporen en een omloopspoor) en de voorste vier sporen zijn kopsporen voor treinstellen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0293.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0293.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0294_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0294_1.jpg)
-
Deel 2:
De tweede laag komt er direct bovenop. Het gaat om het andere onderstation van de hondebot (3 sporen in de keerlus), met daarbij ook vier kopsporen voor treinstellen. Die kopsporen liggen ongeveer boven elkaar in elkaars verlengde. Daarbovenop komt straks de dubbelsporige hoofdbaan te liggen. Ook de spiraal komt langzaam omhoog. Aan de andere zijde van de kamer komt een spiraaltje van 1 1/2 slag om van de hoofdbaan naar het onderstation te komen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0309.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0309.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0302.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0302.jpg)
-
Deel 3:
Het niveau van de dubbelsporige hoofdbaan met daarachterlangs een 'hideaway'. Treinen waarvan koploper besluit dat ze niet de hoofdbaan op gaan, kunnen achter de coulissen langs naar het andere onderstation rijden. 2 sporen voor 2 richtingen langs de muur.
Op de eerste foto, zijn de twee sporen te zijn, die nu nog naar het 'niets' gaan, dat is de aansluiting op de zichtbare hoofdbaan. Daarachter een wissel en de 2 sporen van de 'hideaway'.
De tweede foto geeft wat meer overzicht en laat zien, dat de 'hideaway' boven de twee onderstations is gebouwd, ook weer tussen de staanders in. Daarboven zijn alvast de voorbereidingen gaande voor het doorlussen van de zijlijn door de kamer. (later meer daarover).
De derde foto laat de verdere opbouw van de 'wokkel' zien.
De meegebogen wissels is de wokkel zijn nodig om de treinen van en naar de 'hideaway' te krijgen om om de doorsteek te maken naar de zijlijn. Er is in de 'wokkel' 1 winding met maar 1 spoor daarin. Die gebruik ik om een trein ongemerkt vanaf het onderstation naar de zijlijn te krijgen. Die ene winding heeft precies hetzelfde hoogteverschil als wat de zijlijn aflegt door de kamer heen...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0313_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0313_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0314_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0314_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0315.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0315.jpg)
-
Boeiende reportage, al vind ik het moeten aanklikken van elke foto wel wat storend werken.
Welk railsysteem gebruik je? Daarmee doel ik vooral op die meegebogen wissels in je Gleiswendel. De Roco-wissels rad. 3/4 laten rijden met fatsoenlijk met Kolbenstangenschutzrohrattrappen niet toe, lukt dat hiermee wel?
-
Hoi 44,
Dank... ik stop er voor vandaag weer even mee. Antwoord op je vraag:
De gleiswendel is roco 5 en roco 6. Kolbenstangenschutzrohren geen probleem.....
Hmm, ja foto's aanklikken vind ik ook wat lastig, maar ik weet even niet hoe ik foto's in het beeld krijg. Moet de handleiding nog 'ns lezen.
Eddy
-
Zeg maar Jan, hoor. Dat 44 klinkt zo formeel...
Foto's uploaden op de BNLS-server is een eitje, "Plaatje uploaden" en het wijst zich vanzelf.
Roco 5/6, zeg je... hmm... Merci in elk geval.
-
ok Jan, ;)
-
Jan,
Alle foto's nu in de tekst. Inderdaad piece of cake....
Eddy
-
En dan ook meteen maar deel 4:
De zijlijn wordt aangesloten op de wokkel en de hoofdbaan komt op zijn plek inclusief de aftakking naar de zijlijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0706_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0706_2.jpg)
Eerst op papier de hoofdbaan uitgetekend met de aftakking van de zijlijn. Ze liggen allebeide in een boog. De hoofdbaan met een straal van zo'n 4 meter, de zijlijn met een straal van 1,5 m.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0709_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0709_3.jpg)
Vervolgens de wissels uitgelegd (Tillig 12 graden wissels). Precies onder de brug....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0710_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0710_2.jpg)
Ondertussen hangen alle kabeltjes van de rails gewoon los te wachten op aansluiting.
-
:D
Dat 'leest' veel makkelijker! :D
-
ik ben ook wel tevreden zo 8)
-
En deel 5:
De hoofdbaan ligt, tijd om het bovenstation (de spitzkehre) van een frame te voorzien, waar dat station op komt te liggen. Overtoom verkoopt ijzeren profielen die ik aan elkaar heb gebout om zo direct 3 m te kunnen overbruggen. Wat verstevigingen en twee oplegpunten geven een vrije ruimte zonder poten daaronder. Prachtig!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0753_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0753_2.jpg)
En hier een van de twee oplegpunten van de grote drager:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0750_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0750_6.jpg)
-
Hallo
Ik zag op één van je foto's een omgekeerde Tortoise wisselaandrijving staan. Zou je een detail foto willen plaatsen?
Ben benieuwd hoe je de T met de wissel verbindt.
Bvd Jaap
-
Jaap,
Wil ik wel doen... even tijd voor vinden. Misschien vanavond anders morgenavond.
Eddy
-
Hallo Boertje,
Wat een geweldig bouwwerk heeft u hier (y)mooi hoor en wat een meters spoor zo kan d'r flink gereden worden met lange lengtes trein ;D
Ik ben wel erg benieuwd wat de planning is kwa aankleding en derg.
Hier blijf ook even volgen.
Gr Robin
-
Ziet er goed uit Eddy. Ik ga dit volgen. (y)
Gr, Ben.
-
Beste allen,
Dank voor de feedback, er komt nog meer....
Allereerst een antwoord voor Jaap:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5228_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5228_2.jpg)
- Tortoise op zijn kop op een plankje
- Gat boren in 'onderplankje'
- Vrij lange steller gebruiken, zodat de steller 'door' dat onderplankje heen gaat.
- Messing staafje buigen met een ringetje aan de ene kant en een haak aan de andere kant
- Het ringetje om de steller heen doen met de tortoise nog los.
- Tortoise op z'n plek zetten en vastschroeven
- Haakje vastlijmen
Eddy
-
Je hebt daar een aardig bouw werk uit de grond gestampt :o
Ben ook wel stiekum benieuwd naar de rest dus ga m trachten te volgen.
Nog een bepaald tijdperk/land wat je wil uitbeelden straks ?
-
Floris,
Basis is duits ep 3 (zoals zovelen) maar oud nederlands kan ik ook niet laten liggen..
Eddy
-
Het volgende deel van de bouw:
Een overzicht van het bovenstation in aanbouw. Het station is modulair opgebouwd op basis van de 122 * 61 cm2 timmerplaatjes van die bouwmarkt... Het centrale deel, met de meeste wissels is als eerste gemaakt. Het ligt in het midden, later wat meer detail daarvan. De andere delen zijn daar tegenaan gebouwd als losse modules die met 2 schroeven aan elkaar zijn bevestigd.
De achtergrond bestaat uit allemaal losse 4 mm MDF plaatjes, aan de achterkant aan elkaar bevestigd met koffersluitingen en klitteband. Zo los te halen, just in case...
Het spoor rechtsvoor gaat vanuit de spitzkehre naar het laatste onderstationnetje wat direct achter en onder dit station is gepositioneerd. Het spoor linksvoor gaat door de coulisse naar de wokkel en naar beneden.
De kleine rangeerloc staat op het industriespoor waar gerangeerd gaat worden met volle/lege kolenbakkies. Het spoor gaat nu nog kaal door de achtergrond naar 'het achterland', daar moet een kolenwasinstallatie oid komen. Achter de coulisse is op 2 plekken plaats voor een groot mens om als nodig in te grijpen. Soms wel eens nodig... Redelijk comfortabel, net goed genoeg.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2953_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2953_2.jpg)
-
De centrale wisselstraat van het station.
De grote breinbreker. Hoe krijg ik een goed lopende wisselstraat, resulterend in de maximale perronlengte in het kopstation en een mooi sporenverloop naar de twee uitgangen van het station. Na lang wikken/wegen/proefleggen uitgekomen op een mengeling van Roco line 15 graden/10 graden DKW's, Tillig 12 graden wissels en Peco NMRA wissels (meegebogen grote straal), allemaal code 83 (2.1 mm hoog). De enige dissonant is het Peco code 75 (1.9 mm) kruispunt in de kruiswissel. Veel wissels zijn ingekort, aangepast en anderszins verbouwd. Resultaat ziet er nu nog wat ruw uit, na ballast en verf moet dat meer een eenheid worden. We gaan het zien...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2956_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2956_3.jpg)
-
De brug.... moest langer.
Ik had 1 Noch brug gekocht, in elkaar gezet en in de baan ingebouwd, maar lopende de bouw werd me duidelijk dat 2 bruggen achter elkaar veel meer zou doen. Dus, 2e erbij....
Ook in dit deel van de baan is de achtergrond geplaatst en nu nog even lichtblauw geverfd. Een deel van de achtergrond is ook hier uitneembaar om bij alle rare hoekjes te kunnen komen.
De basis voor het landschap bestaat uit foam platen, gaan we successievelijk wel opbouwen.
Aan de bovenkant van deze foto zie je een aantal wisselmotoren van het bovenstation. Ga ik tzt nog wel inpakken, zodat ook dat er rustig uit gaat zien. Maar daar moet eerst verlichting komen. De LED bars liggen klaar. Het bovenstation verlicht ik met 3 TL balken vanaf het plafond achter een fries, dat had ik allemaal nog liggen van de vorige baan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2947_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2947_4.jpg)
-
Van de elektriek geen foto's paraat:
Wissel/seindecoders: Viessmann 5213's
Bezetmelders: BMD16N-SD (eigen merk natuurlijk eerst ;D) en ook nog Viessmann 5233, die ga ik wel vervangen, alles geconnecteerd met UTP S88-N
Wisselmotoren: Turtletjes
Centrale: IBII
Boosters: Power 4 (2 stuks)
Software: Koploper
-
Als laatste voor vandaag: het station vanaf de andere kant gefotografeerd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5222_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5222_1.jpg)
-
Hi Eddy,
Leuk om te zien. Je gaat weer hard ;-)
Huib
-
Hallo
Bedankt vanuit een zonnige camping aan de Middellandse Zee voor de info.
Jaap
-
Het is hier nu ook mooi weer :-)
Eddy
-
Klusje van gisteravond: Profiboss kabels verlengd om dat ding te kunnen gebruiken bij de BW Aussenstelle.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5229_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5229_2.jpg)
-
En toch een foto van de techniek:
BMD16N-SD
Tortoise wisselmotoren
5213 schakeldecoders voor de wisselmotoren
Zeer betrouwbaar, nog nooit problemen mee gehad....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5234.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5234.jpg)
-
Seinen plaatsen.... probleempje oplossen
Na al het rails leggen en testen van wissels en bezetmelders is het tijd geworden om de seinen te plaatsen. Alle seinen komen van de oude baan... 'k houd zelfs nog wat over.
Ik gebruik de Viessmann armseinen al vele jaren met grote tevredenheid. Simpel aan te sturen, zien er mooi uit en hebben een goede kleine LED verlichting. Dus: gaatjes boren en seintjes zetten. Met allemaal gaat dat goed, behalve 1....
Er zit een grote metalen balk in de weg van de onderbouw, waardoor ik niet genoeg diepte heb om het sein naar beneden te steken. Een andere plaats is geen optie, ziet er niet uit. Ook het frame aanpassen is geen optie, dat betekent de halve baan afbreken. Wat dan? ......
Ik had de bouwpakketten van Conrad al 'ns gezien, en ook de servo aandrijvingen van deze en gene hier op het forum. Een idee begon te dagen:
Bouwpakket van Conrad, 90 graden aandrijfstang draaien (net als in het echt :)), en dan servo laten aandrijven.
Dit is het resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5516_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5516_1.jpg)
En zo zit'ie ingebouwd in de baan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5531_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5531_1.jpg)
Nu alleen nog de servo aansluiten en testen, want voor mij de eerste keer. Uhlenbrock decoder met uhlenbrock servo's. 'k ga 'ns kijken...
Eddy
-
Indrukwekkend!
Niet teveel spoor buiten het zicht? Is altijd zonde...
-
Teveel spoor in het zicht is doodzonde ;) ;D
-
Mooi project. (y)
Heb je al een naam verzonnen? Oberheim Unterer Bahnhof komt bij me op.
Groet,
Bas
-
Dank voor de reacties... net terug van een business trip: tijd voor reactie:
@Straatje60: Dank. En: veel spoor buiten zicht want veel treinen en niet op de baan/ af de baan/ op de baan...: zie je ook nog 'ns wat anders
@Marty: precies!
@Bas: kijk, dank voor de inspiratie, mensen pakken het op! Alleen als het Oberheim unterer bahnhof nog een oberer bahnhof nodig heeft ga ik door het dak heen (letterlijk...)
Iemand anders nog een naam voor baan 2.0? Ik houd me aanbevolen :D
Groeten,
Eddy
-
Aussersicht is ook wel toepasselijk .
Wel een fantastisch project met veel mogelijkheden en waar je veel mee bezig kan zijn.
Graag meer info over de voortgang.
vriendelijke groeten.
Paul
-
Paul,
Aussersicht.... grappig!
Dank je, inderdaad kan ik veel doen, maar tijd is een beperkende factor, zoals zo vaak.
De afgelopen weken wel actief geweest:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20150313_20_44_26_Pro.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20150313_20_44_26_Pro.jpg)
Het sein aangesloten op twee uhlenbrock servootjes en die servootjes ook nog aan de praat gekregen. Mijn eerste project met servo's smaakte meteen naar meer:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20150313_20_44_07_Pro.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20150313_20_44_07_Pro.jpg)
De Kibri Ottbergen wil ik met bewegende deuren uitrusten, maar wel met de optie om het hele gevaarte van de baan te halen. Dus: servo's met decoder onder het dak (onzichtbaar van buiten). Als dit gaat werken dan verlichting en andere spullen aanbrengen. Op de baan de staande zaken op de vloer zetten. Ik zie het al voor me.
En verder alle oude bezetmelders aan het vervangen door eigen product 8)
Hier de laatste 6 op de testbank. Alles ok!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20150313_20_43_19_Pro.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20150313_20_43_19_Pro.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20150313_20_43_58_Pro.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20150313_20_43_58_Pro.jpg)
De testschakeling om de BMD16N-SD's te testen is te simpel: een trafootje met twee touwtjes. Aan het ene touwtje een weerstand en 2 anti-parallel geschakelde leds. De draden aansluiten op de bezetmelder (groep en nummer) en testen maar.
Eddy
-
Dat is wel voortgang.
Leuk dat dat werkt zo met servo;s
Blijkbaar ben je aardig thuis in electronica als je je eigen bezetmelders kuntiontwerpen en bouwen.
Geeft weer een extra dimensie aan de toch al veelzijdige hobby.
Veel succes,
Met vriendelijke groet.
Paul