Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 08:43:37
verlichting inbouwen voor beginners door bask185
Vandaag om 08:38:07
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 08:36:16
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door AartvN
Vandaag om 07:48:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 07:02:35
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:20:02
De Projecten van RetroJack door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:18:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
23 October 2025, 23:15:04
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
23 October 2025, 22:57:52
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
23 October 2025, 22:17:34
Artitec 6300 door ModelWessel
23 October 2025, 22:11:28
roco kraan 40108 adres wijzigen door jerrytrein
23 October 2025, 21:53:06
Raadplaatje door Hatsune Miku
23 October 2025, 21:28:22
Configureren van YD8116 via web browser door reinderlf
23 October 2025, 21:16:42
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
23 October 2025, 20:41:52
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
23 October 2025, 19:33:38
marklin 3756 verlichting door bellejt
23 October 2025, 19:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
23 October 2025, 19:19:57
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
23 October 2025, 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
23 October 2025, 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
23 October 2025, 18:37:50
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
23 October 2025, 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
23 October 2025, 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
23 October 2025, 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
23 October 2025, 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
23 October 2025, 14:41:44
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
23 October 2025, 13:19:04
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
23 October 2025, 13:06:55
Loksound downloads door D_Loc
23 October 2025, 13:02:28
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
23 October 2025, 12:43:16
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Groentenwagen CHRKS 18 luiker van Dutzrail  (gelezen 29856 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: BNLS-Werkspoor - Groentenwagen CHRKS 18 luiker van Dutzrail
« Reactie #75 Gepost op: 08 May 2015, 01:36:51 »
Opschriften zitten er op. Kost best aardig wat tijd met die waterslide transfers. Ze krijgen nog een uitgebreide behandeling met Microsol en ze zitten er allemaal met een druppe Microset erop. Met een scherp mesje snij ik meestal nog de transfers door, daar waar de naden van de planken zitten. Dat is voor deze transfers anders te diep om met Microsol voldoende effect te hebben. Maar voordat ik die snij, moeten de transfers eerst goed droog zijn. Dus dat is werk voor morgen.





mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7295
Re: BNLS-Werkspoor - Groentenwagen CHRKS 18 luiker van Dutzrail
« Reactie #76 Gepost op: 08 May 2015, 20:01:26 »
Die koppelingen Ivo, blijven die een beetje goed zitten als je gekoppeld rijd?
Mvh Steef

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: BNLS-Werkspoor - Groentenwagen CHRKS 18 luiker van Dutzrail
« Reactie #77 Gepost op: 08 May 2015, 21:43:28 »
Ja, dat lukt wel. Als je er voor zorgt dat de haak voldoende open is om de schalm goed in te laten vallen. Maar praktisch is het allerminst. Het kan zo ondanks verende buffers (en de koppeling veert zelf ook in en uit, zal ik nog wel laten zien) niet goed op een modelbaan worden ingezet tenzij je hele ruime bogen toepast. Zou dus op Sonder Omme wel goed moeten gaan en op Oosterbeek / Rhenen ging het ook goed. Maar koppelen en ontkoppelen is een heel gedoe. Er zijn zoals bij veel dingen felle voor- en tegenstanders. Mij maakt het niet zoveel uit, maar op dit model met extreme detaillering kun je eigenlijk geen modelkoppeling monteren.

Ik vind dat de voorstanders van deze modelschoefkoppelingen maar eens moeten gaan werken aan gekoppelde en te ontkoppelen luchtslangen  ;). Tenslotte moet de remleiding ook worden verbonden.

Kortom, nog genoeg te doen ;D

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7295
Re: BNLS-Werkspoor - Groentenwagen CHRKS 18 luiker van Dutzrail
« Reactie #78 Gepost op: 08 May 2015, 21:54:08 »
Ik heb voor Högskogen al een aantal complete stammen geformeerd.
Deze worden niet uitgerangeerd, maar rijden zo hun rondje. Dus daarvoor
wil ik eigenlijk die schroefkoppeling gaan gebruiken. Staat veel fraaier.

Dank voor de info.
Mvh Steef

Philotelist

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: BNLS-Werkspoor - Groentenwagen CHRKS 18 luiker van Dutzrail
« Reactie #79 Gepost op: 08 May 2015, 22:30:02 »

Ik vind dat de voorstanders van deze modelschoefkoppelingen maar eens moeten gaan werken aan gekoppelde en te ontkoppelen luchtslangen  ;). Tenslotte moet de remleiding ook worden verbonden.



Hallo Ivo,

Met deze link naar een filmpje (vanaf 6 minuut 25) word je op je wenken bediend!

https://www.youtube.com/watch?v=fv7AbCzuJmg

Met vriendelijke groet, Marco

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Groentenwagen CHRKS 18 luiker van Dutzrail
« Reactie #80 Gepost op: 08 May 2015, 23:47:58 »
Gaaf Marco

Steef , tot 2 jaar terug kon ik bij het koppelen het prima zien .
Nu net 50 zie ik het echt niet meer en heb ik al mijn schroefkoppelingen lafjes vervangen door FLM profi`s
Helaas , maar het moet voor mij wel leuk blijven. ;D

Gr Jan
« Laatst bewerkt op: 08 May 2015, 23:51:18 door roadster36 »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: BNLS-Werkspoor - Groentenwagen CHRKS 18 luiker van Dutzrail
« Reactie #81 Gepost op: 09 May 2015, 01:33:35 »
Da's leuk, die luchtslangkoppeling. Misschien bestel ik wel een setje om eens te kijken of dat werkt.

Volgende uitdaging: werkende balgen tussen personenrijtuigen zijn er al, maar er zijn ook rubber flappen die aan de buitenkant van de rijtuigen zitten, zoals op het NS stroomlijnmaterieel vanaf 1934. Lijkt me ook wel wat.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: BNLS-Werkspoor - Groentenwagen CHRKS 18 luiker van Dutzrail
« Reactie #82 Gepost op: 09 May 2015, 14:43:58 »
Nog even een aandachtspunt voor het aanbrengen van waterslide transfers, in de vliegtuigmodelbouw decals genoemd.

De kunst is ze zo op te brengen dat ze niet alleen op de goede plek zitten, maar ook dat ze de ondergrond feilloos volgen. Belangrijk is dat de ondergrond glanslak is en niet mat. In het laatste geval is het risico op het zogenaamde silvering zeer groot. Op messing wanden met ingeëtste planknaden is het volgen van de ondergrond lastig, omdat over algemeen de naden vrij diep zijn. Toch gaat dit ook goed. De eerste stap is ze correct aanbrengen:



Als je er schuin overheen kijkt zie je de transfer niet in de naden zitten:



Die naden snijd je in het midden met een nieuw Xacto mesje door, nadat de transfers goed gedroogd zijn. Voor de beste hechting gebruik je Microset (blauw). Als je de naden hebt doorgesneden gebruik je Microsol (rood). Het model leg je vlak en met een kwastje breng je de Microsol over de hele transfer aan. Daarna niet meer aanraken totdat de Microsol helemaal verdampt is. De Microsol lost het dragervel een beetje op en als je er te vroeg aankomt kun je de hele transfer vernielen.

En dan ligt het keurig in de naden:





Helaas blijf je de randen van het transfervel altijd een beetje zien. Wat dat betreft hebben afwrijftransfers de voorkeur, maar die hebben wel eens de neiging te breken bij het aanbrengen.


mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8601
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Werkspoor - Groentenwagen CHRKS 18 luiker van Dutzrail
« Reactie #83 Gepost op: 09 May 2015, 16:56:13 »
Netjes Ivo! (y)

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7295
Re: BNLS-Werkspoor - Groentenwagen CHRKS 18 luiker van Dutzrail
« Reactie #84 Gepost op: 09 May 2015, 18:11:41 »
Jan.

Ik ga het gewoon proberen, kost het meer dan 15 vloeken. Is het een slecht idee  ;)
Mvh Steef

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Groentenwagen CHRKS 18 luiker van Dutzrail
« Reactie #85 Gepost op: 09 May 2015, 18:17:36 »
 ;D

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: BNLS-Werkspoor - Groentenwagen CHRKS 18 luiker van Dutzrail
« Reactie #86 Gepost op: 09 May 2015, 18:35:51 »
Meer blanke lak erover Ivo.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: BNLS-Werkspoor - Groentenwagen CHRKS 18 luiker van Dutzrail
« Reactie #87 Gepost op: 09 May 2015, 22:45:54 »
Blanke lak zit er nog niet op. Dat is de volgende stap. Maar eerst de loskleptrekkers rood schilderen en de omstelinrichting schildjes wit.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Groentenwagen CHRKS 18 luiker van Dutzrail
« Reactie #88 Gepost op: 10 May 2015, 09:31:15 »
Ook even die haar onder de tekst Nederland wegblazen ;D

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: BNLS-Werkspoor - Groentenwagen CHRKS 18 luiker van Dutzrail
« Reactie #89 Gepost op: 10 May 2015, 21:26:47 »
Die haar zal weg. Is wel aardig  :). Op de foto is het model bijna 3 keer groter dan in het echt

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*