Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Invoering SGNS containerwagens bij NS door hans nahon
Vandaag om 22:33:05
Rondom Charlois door Benelux795
Vandaag om 22:30:06
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door 008200
Vandaag om 22:13:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 22:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 21:52:56
Grappige foto's door René 4312
Vandaag om 21:34:01
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:32:21
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 21:27:15
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:13:45
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:06
Mijn geweatherde modellen door cor_b
Vandaag om 21:09:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 20:36:51
Zelfgemaakt BiDiB modules door Patrick Smout
Vandaag om 20:31:28
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:19:52
Raadplaatje door René 4312
Vandaag om 20:19:45
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
Vandaag om 19:52:15
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:47:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:46:55
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 19:35:50
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 19:19:24
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
Vandaag om 19:09:50
Bf Kibronn door Luit
Vandaag om 18:15:12
Uhlenbrock Intellibox 3 door ArnodeBruin
Vandaag om 18:02:38
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Falkenberg
Vandaag om 17:06:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
Vandaag om 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:21:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 15:17:11
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 15:06:34
  

Auteur Topic: Heinrichsheim am Dachboden  (gelezen 134322 keer)

Henk spur 0

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
Re: Ein Betriebswerk
« Reactie #30 Gepost op: 20 September 2014, 14:06:31 »

Nog even aan het prutsen geweest met styreen, het dwarsprofiel ligt nog los maar dit geeft een idee van wat het moet gaan worden ;) ;D

Grtz, Henk
Iedereen bouwt naar eigen kunnen en vermogen.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8822
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Ein Betriebswerk
« Reactie #31 Gepost op: 21 September 2014, 07:16:56 »
Zelfbouw of verbouwen is altijd goed :) Ziet er niet gek uit Henk. Leuk aan het prutsen.  (y)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Ein Betriebswerk
« Reactie #32 Gepost op: 21 September 2014, 07:28:15 »
Goed bezig H & R.

Gr. Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Henk spur 0

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
Re: Ein Betriebswerk
« Reactie #33 Gepost op: 21 September 2014, 08:36:45 »
Zelfbouw is inderdaad heel leuk om te doen ;D

Ik heb hier een lade vol met styreen platen en profielen, ooit gekocht bij Goover Modells in Houten, als deze bokkraan klaar is ga ik meer dingen zelf maken.

Het geeft heel veel voldoening, en ook niet onbelangrijk het scheelt enorm in de kosten (dit kraantje kost me nog geen 5 euro ;) ;D)

Ik moet nu alleen nog even uitzoeken, wat voor wagen er wordt gebruikt voor de afvoer van slakken uit de kuil.

Grtz, Henk (en Rick)
Iedereen bouwt naar eigen kunnen en vermogen.

Henk spur 0

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
Re: Ein Betriebswerk
« Reactie #34 Gepost op: 22 September 2014, 09:59:20 »
Inmiddels is de 2e dwarsconstructie klaar.

Voordat dit wordt gelijmd, eerst maar eens even met de hijsconstructie aan de gang.
We hebben even nagedacht om het geheel d.m.v. een motor aan te sturen, maar dit laten we maar aan de echte modelbouwers over ;) ;D

Grtz, Henk
Iedereen bouwt naar eigen kunnen en vermogen.

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1666
Re: Ein Betriebswerk
« Reactie #35 Gepost op: 22 September 2014, 13:21:35 »
Ik moet nu alleen nog even uitzoeken, wat voor wagen er wordt gebruikt voor de afvoer van slakken uit de kuil.

Grtz, Henk (en Rick)


wat denk je van zo'n soort wagen?

mvg,
Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Henk spur 0

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
Re: Ein Betriebswerk
« Reactie #36 Gepost op: 23 September 2014, 19:30:17 »
Hoi Erich,

Bedankt voor de tip, op de komende editie van Houten maar even een paar van die wagens aanschaffen.

De bouw van de bokkraan zit een beetje tegen, dus vandaag de Artiteckuilen maar geplaatst.

Morgen even wat stroomdraden op de CVL solderen, en daarna weer verder met de kraan.

Grtz, Henk (en Rick)
Iedereen bouwt naar eigen kunnen en vermogen.

guest7823

  • Gast
Re: Ein Betriebswerk
« Reactie #37 Gepost op: 23 September 2014, 19:45:26 »


wat denk je van zo'n soort wagen?
Ik gok persoonlijk van niet. Dit is een wagen voor losgestort spul wat niet nat mag worden en waarom zou je dat willen met as/slak. Die is al meerdere keren nat geweest in z'n leven, dus een keertje er bij tijdens een regenbui onderweg zal niet zoveel uitmaken. Een wagen als dit is enkel maar lastig / onhandig bij het vullen  :P

Iedere van boven open bak is goed genoeg voor as/slak. Een beetje makkelijk open kunnen / lossen is meegenomen maar niet verplicht.

Just my 2 cents  ;)

PS: inspectieputten en slakkenputten zijn bij voorkeur twee verschillende putten. Het is als machinist of stoker niet fijn om tot je enkels in de natte narigheid te staan als je onder de loc moet voor smeren, inspectie of onderhoud.
« Laatst bewerkt op: 23 September 2014, 19:48:19 door guest7823 »

Henk spur 0

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
Re: Ein Betriebswerk
« Reactie #38 Gepost op: 23 September 2014, 19:49:35 »
Hoi Paul,

Bedankt, hoef ik deze dus niet aan te schaffen.

Ik heb nog genoeg open wagens liggen, binnenkort maar eens even 1tje onderhanden nemen ;)

Grtz, Henk
Iedereen bouwt naar eigen kunnen en vermogen.

guest7823

  • Gast
Re: Ein Betriebswerk
« Reactie #39 Gepost op: 23 September 2014, 19:57:51 »
Pak een oude. Deden ze in werkelijkheid ook. Die bakken maakte nauwelijks kilometers en stonden veel te niksen. Hetzij op het depot/Bw hetzij op een zijspoortje om te wachten op lossing ergens langs de baan. Die wagens gingen vaak met Weg en Werken treinen mee naar plekken waar wat aanvulling nodig was en dat ging allemaal niet zo hard. Hooguit de hele grote Bw's hadden een dusdanige hoeveelheid as/slak dat dit procesmatig moest worden afgevoerd.

Kortom geen nieuwe openbak met rollagers maar oud spul met glijlagers en niet te veel verf

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: Ein Betriebswerk
« Reactie #40 Gepost op: 23 September 2014, 20:07:15 »
Inderdaad, vak werden oude, zelfs afgedankte wagens gebruikt voor de afvoer van slakken. Ook van die kalkwagens, al werden die dan van de deksels ontdaan.
Wat wel van belang is is een metalen opbouw in verband met eventueel nog nasmeulende slakken.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12260
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Ein Betriebswerk
« Reactie #41 Gepost op: 24 September 2014, 16:48:13 »
Anders dan heb je ineens onbewust een zelflosser gemaakt en moet je snel opzoek naar vervangers  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Henk spur 0

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
Re: Ein Betriebswerk
« Reactie #42 Gepost op: 25 September 2014, 17:46:05 »
Vandaag nog "even" met de bokkraan bezig geweest.

Voorlopig maar weer verder met het solderen van draadjes.

Grtz, Henk
Iedereen bouwt naar eigen kunnen en vermogen.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12260
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Ein Betriebswerk
« Reactie #43 Gepost op: 25 September 2014, 19:58:19 »
Foto opzich ,netjes hoor  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Henk spur 0

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
Re: Ein Betriebswerk
« Reactie #44 Gepost op: 29 September 2014, 09:43:44 »
Gisteren tijdens wat opruimwerkzaamheden op zolder, vond ik een verhuisdoos vol met "groenmeuk".
O.a. grasvezels in diverse kleuren en maten, maar ook van alles om de "home made" struiken een beetje aan te passen.

Ik had al een verlanglijstje klaar voor de aanstaande Houten-editie, maar ik heb voorlopig niets nodig.
Naast het solderen van heel veel draadjes, vormt dit een leuke afwisseling ;D

Grtz, Henk
Iedereen bouwt naar eigen kunnen en vermogen.