Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
19 april 2024, 14:09:36
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's  (gelezen 80777 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #45 Gepost op: 17 september 2007, 21:39:28 »
Ik heb constructietekeningen van een 1700, de cilinders van dat ding liggen horizontaal, de loopassen liggen ruim voor en achter de cilinders dus die zitten sowieso niet in de weg.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #46 Gepost op: 17 september 2007, 23:30:52 »
Edwin:

Deze had ik eerder ook nog beloofd. Blokhaak naast de lok gezet en zo goed mogelijk recht van voren een foto. Alles zit nog niet aan elkaar geschroefd, maar mijn conclusie is toch dat het niet aan de vertekening van lenzen ligt, maar dat de schoorsteen inderdaad licht naar rechts staat.

Dat wordt weer een tijdje verwarmen en schuiven net zo lang tot hij iets beter staat. Ik kan er in elk geval nog goed bij van binnen.



Ik heb constructietekeningen van een 1700, de cilinders van dat ding liggen horizontaal, de loopassen liggen ruim voor en achter de cilinders dus die zitten sowieso niet in de weg.

Kijk dat werpt weer nieuw licht op de discussie. Bij de 1300 zit zonder twijfel de loopas onder de cylinders.

mvg
Ivo
mvg,
Ivo

*

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #47 Gepost op: 17 september 2007, 23:43:03 »
Hoi,

zonder dat ik veel verstand heb van dit soort locomotieven, zomaar een J.B.F. opmerking:

Is het niet zo dat het vlak waarin zich de cylinderdeksels haaks staat op de lijn vanuit het middelpunt van deze deksels, naar het middelpunt van de aangedreven wielen.

Zo niet, zou je een scharnierende drijfstang moeten hebben ( achter de leibaan, Kruisblok oid, of heet dat ?? ), die naar boven en onder verschillende uitslagen kent  :-| :-| of een excentrische krukas  ::) vast niet dus ;)

Dus Ivo: centrum van je cylinders opmeten, centrum van je drijfwielen ( beide tov B.S. ) zijn die gelijk, liggen de cylinders horizontaal, zo niet liggen ze onder een hoe. Welke hoek kun je dan eenvoudig uitrekenen :)

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 17 september 2007, 23:44:54 door Karst Drenth »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #48 Gepost op: 18 september 2007, 00:02:08 »
Karst,

Mijn redeneringen hebben ook een JBF karakter, maar je eerste opmerking heb ik in een eerdere reactie van mij ook al genoemd, maar dit bepaalt niet of de cylinders wel of niet horizontaal liggen. De vraag bij de 1300 is feitelijk of er voldoende ruimte is. Floris merkt op dat de cylinderdeksels aan de voorkant  van de rookkast gekanteld liggen, waardoor hij aanneemt dat de cylinders schuin lopen. Alleen bij het MK modelbouw model ligt de rookkast (boven de cylinders) weliswaar gekanteld naar achteren, maar staan de cylinderdeksels daaronder tussen het chassis weer haaks. Vervolgens liggen de cylinderafdekkingen waar de zuigerstang doorheen loopt aan de andere kant ook horizontaal en de daarmee verbonden leibanen ook en wekt in elk geval de suggestie dat een en ander horizontaal ligt. Volgens de afmetingen genoemd in het boek van Waldorp zou het ook moeten kunnen.

Overigens nog een nuance voor de scharnierende drijfstang. Dat principe is juist, maar in een stoomlokomotief niet altijd te garanderen. De meeste cylinders van stoomlokomotieven zijn star aan het chassis opgehangen. Uitzonderingen zijn de Geisler?? smalspoorlokomotieven in de VS in de bosbouw (In Shay's staan ze wel vast volgens mij)
Terug naar de gewone stoomlokomotief: ondanks het feit dat de cylinders star zijn opgehangen staat de hele aandrijving niet altijd in lijn, omdat de aandrijfassen altijd verend zijn opgehangen. Dus enerzijds zal er regelmatig onbalans ontstaan door oneffenheden in de rails en anderzijds is het totale actuele gewicht bepalend voor de hoogtepositie van de drijfassen en daarmee de mate waarin het geheel in een lijn ligt. Immers een constante hoogte zoals in de bekende Citroens met hydropneumatische vering, is niet gegarandeerd in een stoomlok. Vandaar ook dat ik bedacht dat dit, naast de heen en weer bewegende massa van zuiger, zuigerstang, drijfstang en koppelassen, ook wel eens een bron kan zijn van onrustig lopende machines.

Maar als ik het in model opmeet ligt het allemaal mooi in lijn en de cylinders horizontaal.

mvg
Ivo

P.S. Ik worstel ook altijd met alle termen ;) ;D, met name als je regelmatig duits en engels leest wordt het er niet beter op
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #49 Gepost op: 18 september 2007, 08:16:34 »
Ter aanvulling: ik noemde het Geisler, maar dat moet zijn Heisler, maar uiteindelijk bedoelde ik het principe van de Climax. Deze heeft volgens mij een pendelende cylinder. Een Heisler zou dit ook kunnen hebben, maar dat kan ik zo snel niet zien.

mvg
Ivo
mvg,
Ivo

*

arjen

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #50 Gepost op: 18 september 2007, 09:24:11 »
Nee hoor, bij zowel de Climax als de Heisler zitten de cilinders vast op het frame. Bij de Heisler hangen ze in V-vorm onder de ketel en drijven een centrale krukas aan die in de lengterichting onder die ketel doorloopt. Bij de Climax liggen de cilinders schuin links en rechts van de ketel en drijven een blinde as aan die dwars onder de ketel ligt. In beide gevallen worden de wielen aangedreven via tandwielen en cardans.
En nu weer on-topic  ;)

Arjen.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #51 Gepost op: 19 september 2007, 22:07:37 »
Inderdaad Arjen, weer on topic:

Hoewel de lokomotief nog lang niet gereed is, wilde ik wel eens weten hoe het geheel eruit gaat zien. Dus ben ik begonnen met de tender. De belangrijkste onderdelen waren snel uit de messing etsplaat te knippen en te ontdoen van alle bramen.

Een beetje georganiseerd ziet het er dan als volgt uit:



Rechtsboven liggen de onderdelen voor de buitenkant en links het chassis met de gedetailleerde zijplaten met alle imitatie klinknagels. De grootste uitdaging hier lijkt vooral de ronde bovenkant van de tender die moet worden gebogen aan de 2 zijkanten en de achterkant. Klemmen met een boortje van de juist diameter in de bankschroef en met een stalen lineaal buigen geeft het gewenste resultaat.

Vervolgens passen en meten en toen merkte ik dat er het een en ander niet klopte. De binnenafdekking van de tender en het deel dat dit mooi haaks erin moet laten staan was bij mij te breed. Na lang zoeken kwam ik tot de conclusie dat helaas de fotofilms aan beide zijden van de etsplaat niet goed op elkaar moeten hebben gelegen, waardoor de onderdelen te groot worden. Dat wordt dus veel vijlen. Vervolgens het chassis in elkaar gezet en de opbouw netjes aan elkaar gesoldeerd.

Maykel past hier voor de tender het principe toe dat deze op de lokomotief leunt, waardoor het adhesiegewicht van de aandrijfwielen groter wordt. Het effect daarvan heb ik nog niet getest, maar er zit wel een leuke oplossing in om dit te realiseren, waarbij de achterste tenderas vast in het chassis wordt gezet en de voorste 2 in een soort krukje worden gezet, waarmee de voorste 2 assen op 3 punten worden gedragen en die vervolgens op een punt bewegend aan het chassis worden gehangen. Tekstueel is dit lastig te volgen, maar de goede tekening en de echte onderdelen in de hand verduidelijken alles.

Helaas heb ik de bouwkit destijds blijkbaar niet goed gecontroleerd, want voor de voorste assen kom ik 3 lagers te kort. Maykel gemaild en hij belooft meteen ze op te sturen.

Het geheel ziet er nu als volgt uit:



De tender maar even op 2 vijltjes gebalanceerd voor de juiste hoogte van de foto.

Vanuit een iets andere hoek:



Het vervolg wordt vooral verder detailleren van de lokomotief en de tender en vervolgens het goed rijdend krijgen. Maykel beveelt aan overal lood in te stoppen, maar daar moet ik eens goed naar kijken. Vooral in de lokomotief zelf lijkt er alleen ruimte te zijn in de ketel en de rookkast. Dat vind ik riskant, want dan zit er teveel gewicht aan de voorkant van het ophangpunt van de 2 gecompenseerde assen met als gevolg het risico van voorover kippen van de lok. Dat wordt uiteindelijk wel gecompenseerd door het gewicht van de tender. Eens kijken of dit allemaal gaat lukken.

wordt vervolgd,

Ivo
mvg,
Ivo

*

Lokwerkstatt_DRG

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
  • ''Einmal Maßstablich....immer Maßstablich''
    • Lokwerkstatt_DRG
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #52 Gepost op: 19 september 2007, 22:46:04 »
......Het vervolg wordt vooral verder detailleren van de lokomotief en de tender en vervolgens het goed rijdend krijgen. wordt vervolgd,

Ivo

Ik wil je adviseren het andersom te doen Ivo: eerst het model goed rijdend bouwen, want dat is de basis en uitgangspunt van het bouwen van dergelijke modellen, en daarna de detaillering. Nu kun je overal nog goed bij, straks met de details eraan/op heb je meer kans op evt schade aan de details als gevolg van modificaties en gefrut aan het chassis en motorisering...Maykel geeft de voorkeur aan visloodjes in het model....ik heb het niet toegepast ( op wat bladlood na in de ketel) en het model had voldoende adhesie, tenzij je een complete ICE wilt trekken ;D
Het model is zeer soepel rijdend te bouwen, maar je moet om de obstakels heen kijken en bouwen....veel kleine aanpassingen maken dus, maar dat maakt het bouwen van deze kits nu ook zo leuk vind ik.

grt
Edwin ;)
« Laatst bewerkt op: 19 september 2007, 22:55:03 door Lokwerkstatt_DRG »
Railsport: ''Die Rodachtalbahn'' in spoor Nul 1:43,5
Vliegsport: Heli-schaalvlieger met Align T-rex 500 ESP combo /
Trex600 ESP Flybarless Mikado 5.0 /Trex 700E Flybarless Mikado 5.0/
Hangar-9 Spitfire in aanbouw

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #53 Gepost op: 19 september 2007, 22:55:42 »
Edwin,

Helemaal mee eens. Hij loopt al perfect onder mijn vingers. Kortsluiting ontstaat alleen bij de loopas en dat kan ik volgens mij alleen oplossen met afplakken van alle onderdelen waar de wielen tegenaan kunnen lopen in een boog. Ik zie er een beetje tegenop om de worm op de motoras te duwen, want die krijg ik er nooit meer af en vervolgens kan ik ook niets testen of spuiten. Ik ga eerst de assen op de juiste lengte maken. Daarvoor heb ik eerst de opbouw gemaakt om te zien hoe lang ze moeten zijn. En dan moet ik ook nog een besluit nemen over de krukken. De plastic, die er nu op zitten, vind ik te grof en de geetste zien er niet uit zoals ik wil. Bovendien lijken ze me lastig kwarteren. GM&S al gevraagd naar een alternatief, maar die heeft hij niet. Kortom nog maar eens nadenken. Details kan ik aanbrengen op die plekken waar ik uit het oogpunt van loopeigenschappen toch niet bij hoef te zijn.

Maar bedankt voor je advies.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Lokwerkstatt_DRG

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
  • ''Einmal Maßstablich....immer Maßstablich''
    • Lokwerkstatt_DRG
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #54 Gepost op: 19 september 2007, 23:03:54 »
Ik weet niet meer exact hoe ik de loopas heb geïsoleerd tov de bodemplaat met wielkast, maar ik heb meen ik destijds wat van de binnenzijde weg gefreesd met een slijpschijfje (zeer voorzichtig en met BELEID), en er een vulringetje tussen gedaan die niet in het oog springt, en achter de as uit het zicht blijft.

De Romford wielen vind ik zelf drie keer niks, veel te grof, om over de kruk maar niet te spreken, die kun je zo op een deur zetten als kruk ;D

Maargoed, zorg eerst maar voor een rustige en gelijkmatige loop met tender erachter, en met name over een wissel en een tegenboog erna...

Ziet er in elk geval goed uit, en dat je er plezier in hebt moge duidelijk zijn ;)

grt
Edwin ;)

Ps, destijds bij de NS 1475 van Werps had de opdrachtgever waarvoor ik toen bouwde (zie mijn site) een paar wielen laten maken, custom made van Gunter Weimann, zeg maar wielen voor anglofielen om een puntje aan te  lebberen :o
Nu bestel ik nog steeds wielen door hem gedraaid al is het nu in P-87, maar een fijnere bankdraaier en vakman is er op deze aardbodem niet te vinden
« Laatst bewerkt op: 19 september 2007, 23:19:09 door Lokwerkstatt_DRG »
Railsport: ''Die Rodachtalbahn'' in spoor Nul 1:43,5
Vliegsport: Heli-schaalvlieger met Align T-rex 500 ESP combo /
Trex600 ESP Flybarless Mikado 5.0 /Trex 700E Flybarless Mikado 5.0/
Hangar-9 Spitfire in aanbouw

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #55 Gepost op: 20 september 2007, 15:38:09 »
Ik zal eens kijken welke ruimte ik heb met de loopwielen. Een ring aan de binnenzijde heeft misschien bij mij niet zoveel zin, vanwege het feit dat het voorloopstel inmiddels volledig onder het chassis door kan lopen en alleen door het wiel vooraan en bovenaan wordt tegengehouden. Een ring wordt dan te groot denk ik, waardoor je dat onderin het wiel gaat zien. Wel een idee is om een klein fiber ringetje aan de buitenkant op de as te zetten, waardoor het wiel niet meer tegen het buitenliggende chassis kan gaan lopen.

Ik heb er overigens geen Romford wielen bij, maar wielen van Gibson. Met wielen van Romford had ik de lokopbouw nog veel breder moeten maken. Het grote voordeel van Gibson kan nog zijn dat de lok zelf in principe niet onder stroom hoeft te staan, wat bij Romford vrijwel altijd wel het geval is. Dus alleen als 2 van de 6 assen tegelijk aan de linker en de rechterkant tegen de lokomotief lopen ontstaat er kortsluiting.
Nu hebben de aandrijfassen geen zijdelingse speling en de as waar de motor op zit ook geen verticale speling. Dus de eerste as is goed vrij van het chassis te maken. De middelste as is lastiger, want deze is gecompenseerd en kan iets kantelen. Dat zelfde geldt voor het loopwiel, maar deze kan natuurlijk ook zijdelings bewegen anders kan het geheel niet door een boog.

Wielen laten maken lijkt me wel wat, maar is vast erg duur. Het voordeel is dan ook dat je de wielbanden dunner kunt laten maken, want de Gibsons zijn te dik.

Overigens een vraagje: wie maakt de wielbanden zwart of laat ze staal / nikkelzilver. Ik zie dat Philotrain ze meestal nikkelzilver laat, maar volgens mij zijn ze op alle foto's van NS lokomotieven keurig zwart. In het begin heb ik ze ook nikkelzilver gelaten, maar inmiddels spuit ik ze zwart en denk dat dat realistischer is.

Eerst maar eens wat loopoefeningen met mijn NS 1300

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #56 Gepost op: 28 september 2007, 17:15:47 »
Al uitgewandeld?

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #57 Gepost op: 28 september 2007, 20:45:54 »
Dat was in juli na de 4daagse.

Nu nog niet aan de loopoefeningen begonnen. Deze week druk geweest met het afmaken van andere modellen, waarover in een ander draadje.

En, zoals je weet, de bouwset van de NS 2000 van Wim Mesu bewondert.

Binnenkort meer over de Grote groene

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #58 Gepost op: 04 oktober 2007, 00:11:55 »
Is dit het gevolg van de discussie binnen dit draadje?

Mededeling van heden avond van MK.

Spoor 0 nieuws:
De eerste serie van de gelimiteerde vierassige rongenwagens is op dit moment in huis voor verdere afwerking en verpakking. Er zijn nog modellen te bestellen voor de tweede oplage.
Het tweeassige AB rijtuig is inmiddels ook gereed voor aflevering. Daarmee hoeft voor de rijtuigsets enkel nog het bagagewagentje te worden geleverd. Dit model verschijnt eind 2008. Daarna zal worden begonnen aan de ontwikkeling van de NS 1300 stoomlocomotief als volledig messing model. Bestellen van dit model is reeds mogelijk!


Ik heb Maykel alvast gemaild voor een exemplaar.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #59 Gepost op: 04 oktober 2007, 21:07:55 »
Zo zie je maar weer, waar dit forum en dit soort draadjes misschienn ook goed voor zijn

Voortgang van mijn H0 1300 is nog laag. Eerst andere modellen afronden.

Maar er komt meer.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*