Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's  (gelezen 80528 keer)

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #15 Gepost op: 08 september 2007, 17:01:43 »
Ziet er allemaal prachtig uit, maar ik doe niet mee (13 schaaldelen te klein ;)

Ries

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #16 Gepost op: 08 september 2007, 17:13:22 »
Citaat
Jajo, welk lokje??
Ik ben nog steeds bezig met de Grote Sik van Dutzrail. Maar het uiteindelijke doel is toch zo iets te gaan maken als waar jij mee bezig bent. :)
Oefenen en veel, heel veel geduld heb ik inmiddels ontdekt.
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #17 Gepost op: 08 september 2007, 19:23:22 »
een 1300 van styreen (geen kortsluitingen dus) is ook al een rotwerk. De mijne heeft lompere wielen en is duidelijk verbreed (het stoort mij niet, maar wie het weet zal het vast wel zien) en het frame loopt nog wat uit naar voren om de loopas extra ruimte te geven en nu loopt het best aardig. Gezien hoe dun echte wielen zijn zal de etsplaat in originele vorm vast wel op schaal zijn... maar ja, rijdende modellen bouwen blijft toch vaak veel compromisgepulk.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #18 Gepost op: 08 september 2007, 23:48:52 »
Floris.... in een depressieve bui? Je klinkt niet al te optimistisch

Ik ben juist heel positief gestemd over de know how en technische mogelijkheden die binnen handbereik zijn.

Dus wat mij betreft.....(en  heren soldeercusrsusvolgers ??)..... gaan we voor een mooie 1300 in 0?

Luidt het spreekwoord niet: waar een wil is, is een weg.

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1478
    • Raamsdonk spoor 0
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #19 Gepost op: 09 september 2007, 00:09:55 »
Voor wie het nog niet weet, MK heeft er een aangekondigd in 0.
Hoe meer bestellingen er kopen, hoe eerder hij komt.

Voordeel in 0 is, het rijdend krijgen is makkelijker. (net wat meer ruimte en speling)

Edwin
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #20 Gepost op: 09 september 2007, 00:15:52 »
aaaah, is niet echt mijn ding, zo'n engelse kinderwagen. model dat MK aankondigd na de 1300, de platluis , is vind ik een geiniger locje.
overigens in de eerste plaats hulde voor het strakke bouwen van Ivo tB
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Lokwerkstatt_DRG

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
  • ''Einmal Maßstablich....immer Maßstablich''
    • Lokwerkstatt_DRG
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #21 Gepost op: 09 september 2007, 11:14:20 »
Het is alweer jaren geleden dat ik deze heb gebouwd in opdracht, maar een recht-toe-recht-aan kit was het niet, en er mankeerde nogal wat dingen aan, maar het was meen ik zijn eerste kit van Maykel.
Dus in dat opzicht heeft hij goed werk geleverd.

Het rijdend krijgen van het model is niet een makkelijke opgaaf, maar het is goed te doen. Je bouwt wat om de obstakels heen en neemt er rustig de tijd voor. Het model welke ik heb gebouwd rijdt zeer soepel en kruipt makkelijk met een paar aanpassingen in het ontwerp.

Een foto uit vervlogen tijden uit de Lokwerkstatt_DRG ;D, inmiddels een aantal jaar verder en aangekomen bij HO-Pur© en Proto-87, compromisloos bouwen in exacte schaal 1:87.
Dat geeft me veel meer voldoening dan ik had verwacht en de lat ligt hoog.....heerlijk ;D

Maargoed Ivo, gewoon lekker doorgaan met solderen en de tijd nemen.
Het ziet er al goed uit!



vr grt
Edwin ;)
« Laatst bewerkt op: 09 september 2007, 11:17:49 door Lokwerkstatt_DRG »
Railsport: ''Die Rodachtalbahn'' in spoor Nul 1:43,5
Vliegsport: Heli-schaalvlieger met Align T-rex 500 ESP combo /
Trex600 ESP Flybarless Mikado 5.0 /Trex 700E Flybarless Mikado 5.0/
Hangar-9 Spitfire in aanbouw

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #22 Gepost op: 09 september 2007, 11:32:05 »
Mij gaat het vooral om de modelbouw. Of dat in schaal N, Ho, 0 of 1 is maakt me niet uit. Wel heb ik inmiddels een sterke voorkeur voor messing modellen, omdat ik daar de mooiste resultaten mee bereik. Overigens heb ik ook de styreen plots voor de plan U besteld, want dat vind ik een mooi model en een kant en klare van Philotrain vind ik te duur. Dus zo sluit iedereen zijn eigen compromissen. Zo ook voor de boogstralen waar een trein doorheen moet kunnen. Ik heb me al neergelegd bij het feit dat de beste baan een baan wordt met heen en weer rijden, omdat je dan alle bogen vermijdt. Maar ik test al mijn modellen op R5 van Roco, volgens mij levert dat een diameter op van 1,20 als je dubbelspoor keerlus wilt maken. En dat is niet alleen voor lokomotieven moeilijk, maar soms ook voor rijtuigen. In een ander draadje refereerde Floris al aan Philotrain couperijtuigen. Die rijden prima, maar niet door krappe bogen.

Doel van dit draadje voor mij is te laten zien wat je met zelfbouw kunt bereiken en dat we heel veel van elkaar kunnen leren in alle schalen. De fouten die Len de Vries vrolijk aanhaalt in zijn verslagen in Railmagazine hoeven wij niet meer te maken. Dat geldt ook voor de fouten die ik maak en waarvan ik hoop te laten zien hoe dat soms beter kan. En als Maykel ooit de NS 1300 op schaal 0 uitbrengt dan heeft hij aan mij ook een klant.

Ik heb de indruk van Philotrain, MK en Werps dat op dit moment er maar tussen de 25 en 50 echte messingmodelbouwers zijn in Nederland. Dat zouden er toch meer moeten kunnen worden. Waarschijnlijk kennen de 25 a 50 elkaar inmiddels allemaal via beurzen en dit forum.

En als er meer komen, is er meer mogelijk voor de kleinspoorfabrikanten om modellen te ontwikkelen en dat lijkt me wel wat.

Tegelijkertijd heb ik heel veel bewondering voor anderen die in styreen mooie resultaten bereiken, vaak vanaf gebrekkige tekeningen, dus over de bouwsels van Floris en anderen lees ik met veel plezier.

En er is nog een ander punt en laten we dat niet ontkennen: bouwen in messing is duur. De waarde van mijn verzameling is mij inmiddels iets te hoog geworden om nog als leuke hobby voor erbij te worden versleten.

Ik ga in elk geval alles op alles zetten om mijn NS 1300 tot een goed rijdend model te krijgen en gezien het voorbeeld van Maykel zelf en Michiel gaat dat vast lukken. Wanneer? Op zijn vroegst medio 2008, want naast een drukke baan heb ik ook nog een vrouw en 4 kleine kinderen en daar moet je gezien een ander draadje ook zuinig op zijn.

En voor het rijdend krijgen zet ik mijn ervaring van het bouwen van inmiddels meer dan 10 messing loks in en dat betekent dat ik vanaf het begin op veel dingen let, waar je anders geen weet van hebt. Mijn eerste stoomlok (NS 6000 van DJH) rijdt bijvoorbeeld niet, vanwege te weinig ervaring met compensatie, Gibson wielen en kwarteren. Echter alle volgende rijden wel en prima.

Ik ben nog steeds bezig met de Grote Sik van Dutzrail. Maar het uiteindelijke doel is toch zo iets te gaan maken als waar jij mee bezig bent. :)
Oefenen en veel, heel veel geduld heb ik inmiddels ontdekt.
Groet Jaap

Ik heb nog een etsplaat van de grote Sik van Nulpunt/CW modelbouw. Nog niet aan begonnen, maar de Dutzrail versie lijkt me aantrekkelijk vanwege dat alle onderdelen er al bij zitten

Allen: Succes met bouwen en eens moet de eerste keer zijn :) :)

mvg
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #23 Gepost op: 09 september 2007, 11:34:03 »
...

De meester aan het woord!!

Bedankt voor de verdere inspiratie

Ivo
« Laatst bewerkt op: 09 september 2007, 22:48:51 door Peter Korsten. Reden: Citaat ingekort. »
mvg,
Ivo

*

Dennis

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #24 Gepost op: 09 september 2007, 12:19:18 »
Ik moet zeggen dit draadje is zeer interessant om te volgen.
En ook ik ben een modelbouwer die wel in messing wil beginnen, maar de stap zo groot vindt.

Nu zag ik dat ze bij rails een workshop geven in messing solderen, mischien is dat wat?

Groeten,
Dennis

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #25 Gepost op: 09 september 2007, 14:09:37 »
mischien is dat wat?

Ja dat is wat, dus zeker doen !

Stephan
« Laatst bewerkt op: 09 september 2007, 14:15:13 door prutser »

arjen

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #26 Gepost op: 09 september 2007, 18:23:14 »
Het is alweer jaren geleden dat ik deze heb gebouwd in opdracht, maar een recht-toe-recht-aan kit was het niet, en er mankeerde nogal wat dingen aan, maar het was meen ik zijn eerste kit van Maykel.

Er bestaan zelfs twee versies van. Bij de tweede (grootste) oplage waren wat foutjes rechtgezet. Zo was bij de eerste versie de tender in spiegelbeeld geëtst.  De doos die ik aan het begin van dit draadje afgebeeld zag, doet die eerste versie vermoeden, maar dat weet ik niet zeker.
Ik heb hem indertijd ook gebouwd, herinner me er niet zo veel meer van behalve dat het onderstel inderdaad lastig is. Maar als het allemaal lukt, is het een heel fraai model.

Arjen.

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #27 Gepost op: 09 september 2007, 18:39:22 »
Ja dat is wat, dus zeker doen !

Stephan

Beslist!

Bob (vml. deelnemer workshop messingbouw)
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Michiel2

  • Offline Offline
  • Berichten: 267
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #28 Gepost op: 09 september 2007, 21:53:59 »
Voor wie het nog niet weet, MK heeft er een aangekondigd in 0.
Hoe meer bestellingen er kopen, hoe eerder hij komt.

 Hmm, en die past zeker heel goed bij die rongenwagen? Het is wel leuker dan een Duits stoomlokje, dus wie weet. BR80 gaat ook vervelen :).

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #29 Gepost op: 09 september 2007, 22:20:59 »
Aan de kandidaat messing workshop deelnemers: zeker doen als je nog twijfelt of je het kunt. Na de workshop twijfel je niet meer en ben je verkocht. Ik weet dat doordat ik op Rail 2003 in Leiden bij Frits in de stand stond en een dag demonstratie messing bouwen heb gegeven. Tot mijn grote verbazing waren er velen geinteresseerd en vol bewondering, maar net te bang om zelf iets te doen. De workshop helpt je vast over de drempel.

Er bestaan zelfs twee versies van. Bij de tweede (grootste) oplage waren wat foutjes rechtgezet. Zo was bij de eerste versie de tender in spiegelbeeld geëtst.  De doos die ik aan het begin van dit draadje afgebeeld zag, doet die eerste versie vermoeden, maar dat weet ik niet zeker.
Ik heb hem indertijd ook gebouwd, herinner me er niet zo veel meer van behalve dat het onderstel inderdaad lastig is. Maar als het allemaal lukt, is het een heel fraai model.

Arjen.

Ik denk dat ik toch de 2e versie heb, want bij mij is er geen tender in spiegelbeeld.

Dan weer een vervolg op de bouw:



Op dit plaatje zie je nog dat de bufferbalk nog niet perfect gevornd is, maar het gaat de goede kant uit. In elk geval lopen alle wielen vrij van het chassis en de lokopbouw, ook als het door een wissel loopt, dus ik ben vol vertrouwen voor het vermijden van kortsluiting. De loopas moet wel worden beschermd, want deze zal gauw in een boog kortsluiting maken met het chassis of de opbouw. Daar moet je ook aardig wat materiaal weghalen bij allerlei onderdelen om dat mogelijk te maken, maar dat is geen probleem voor de sterkte van de constructie en aan de buitenkant zie je er ook niets van.




De volgende stap is de bouw van de rookkast. Hier zijn de onderdelen uitgestald: de rookkastdeur. die nog bol moet worden gemaakt, dan de rechte onderkant voor een mooie rand aan de rookkastdeur voor de nieuwe versie. De rookkastvoorkant met eronder de cylinderdeksel, die met 2 niet afgebeelde onderdelen erop moeten worden gesoldeerd. De rookkast zijkant uit een stuk, welke eromheen gebogen moet worden, de achterkant van de rookkast, waar de ketel via 2 nog rond te buigen strippen aan verbonden moet worden. Deze strippen zitten bij mij pas deels vast, omdat een hele dunne strip rond moet worden gevijld om een imitatie messing of stalen lijst te maken tussen rookkast en ketel.




Na een middagje buigen, passen, vijlen, solderen en weer herstellen is dit het resultaat, nog zonder de cylinderdeksels eronder. De kenner van dit model ziet meteen nog een fout, die overigens makkelijk te herstellen is: ik heb namelijk de klinknagels op de rookkastdeur van de achterkant ingedrukt en de nieuwe rookkastdeur was glad. Dat wordt dus terugduwen, vijlen en polijsten, maar dat lukt wel.

Even op de lokopbouw gezet geeft dat dit resultaat:


Voor de aardigheid ook maar vast een lantaarn op de bufferbalk gesoldeerd, zo begint het al wat te lijken.

Ik realiseer me dat in deze fase ook nog wat engs zit voor mensen die beginnen met solderen. Ik merk dat ik er zelf eigenlijk niet meer bij stilsta. Ik hoor nog wel eens dat als mensen onderdelen aan een deels gebouwd messing model solderen er weer andere onderdelen afvallen. Daar heb ik nooit last van en ik denk dat dat komt, doordat ik te solderen onderdelen goed schoon maak, ruim vloeimiddel gebruik (fosforzuur van GM&S) en harskernsoldeer van elektronica met een hete bout. Je soldeert dan vliegensvlug iets vast, zonder dat onderdelen de kans krijgen los te raken. Bij deze rookkast is het meest enge het solderen van de schoorsteen. Dat is een gegoten onderdeel en moet dus flink heet worden gestookt voordat het tin wil vloeien. Maar dat doe ik dan als volgt: de soldeerbout met niet echt veel soldeer op de voet van de schoorsteen aan de binnenkant van de rookkast zetten met ruim vloeimiddel tussen de verbinding van rookkast en schoorsteen, Het vloeimiddel sist weg en de bout hou je op de plaats en dan vloeit vliegensvlug het soldeer tussen schoorsteen en rookkast en vult ook nog eens de kleine kier aan de buitenkant perfect op. Die zit muurvast. En dan kijken: schoorsteen scheef. Dus schoorsteen aan de bovenkant in de bankschroef, met een metalen staafje (bij mij meestal een vijltje dat voor het grijpen ligt) de zaak weer via de schoorsteen verwarmen en als het begint te bewegen voorzichtig schuiven. Net zo vaak tot hij goed zit.

Volgende stap is de ketel en de vuurkist

mvg
Ivo
mvg,
Ivo

*