Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
Vandaag
om 23:27:03
Rails roestig verven
door
Ronald Halma
Vandaag
om 23:21:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 23:03:40
Piko 1136 van AC naar DC
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 22:51:54
Railcom zender bouwen
door
bask185
Vandaag
om 22:35:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Dave.......
Vandaag
om 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 22:05:28
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 21:50:58
CIWL type P
door
sncf231e
Vandaag
om 21:48:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
ES44C4
Vandaag
om 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft?
door
Ronaldk
Vandaag
om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 19:47:23
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 19:31:32
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 18:24:53
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:17:01
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
1200blauw
Vandaag
om 15:56:45
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ?
door
Tedo
Vandaag
om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
defender
Vandaag
om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0.
door
Frits C
Vandaag
om 15:36:20
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV.
door
jandcargo
Vandaag
om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder.
door
olaf99
Vandaag
om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven.
door
Hans Reints
Vandaag
om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips?
door
Jasperr
Vandaag
om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen.
door
Eenerspoor
Vandaag
om 12:11:59
20 jaar BNLS
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:42:29
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS Werkspoor - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Vorige
-
Volgende
-
1
...
3
4
[
5
]
6
7
...
18
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS Werkspoor - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's (gelezen 84604 keer)
FritsT
Offline
Berichten: 11190
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #60 Gepost op:
04 October 2007, 22:07:41 »
ja dat klopt , je 1300 in 0.
Ander kleurtje..
komt helemaal goed.
Gelogd
FransS
Offline
Berichten: 115
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #61 Gepost op:
06 October 2007, 14:05:07 »
Nog bijkomend van een goede vakantie zit ik met genoegen dit draadje te lezen en lees dat er enige verwarring is over de stand van de cilinders ect.
Ik heb het genoegen een fabriekstekening te bezitten van de SS 301-475 met verbreed vuurkistraam. Deze tekening komt uit een oude Gids van Gadsonides. Ik heb het dus even nakeken.
De cilinders liggen horizontaal, d.w.z. het hart van de zuigers liggen "vlak" in het verlengde van het hart van de as waar de exentrieken op zitten (voorste aangedreven as). Als ik het voor aanzicht bekijk dan ligt het hart van de bufferbalk iets onder het hart van de cilinders.
De bufferbalk steekt aan beide zijden een behoorlijk stuk buiten het frame.
Als er verder vragen zijn, dan wil ik het met genoegen na kijken. Mijn tekening bestaat overigens alleen uit de machine, een tekening van de tender zit er niet bij.
Frans
Gelogd
Op de klei rijden ook treinen
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #62 Gepost op:
06 October 2007, 21:50:40 »
Beste Frans,
Dat is een mooi bericht. Dan hoeven we hier geen discussie meer over te voeren.
Ook in model ligt het hart van de bufferbalk onder het hart van de cylinders. Alleen doordat de wielen in 1:87 iets breder zijn moet het chassis iets breder worden, waardoor de bufferbalk nog maar een fractie van een mm aan beide kanten uitsteekt.
De tekening is wel interessant. Is die te kopieren of op een veel te groot formaat??
mvg
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
FransS
Offline
Berichten: 115
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #63 Gepost op:
10 October 2007, 18:54:19 »
Hallo Ivo,
Het is vreemd formaat (hoogte A4-breedte A3), een soort uitvouwblad die als bijlage in het boek zat. Hij is nog al smal maar wel breed. Ik ga dat ding scannen in delen en dan zal ik een poging wagen om hem in dit draadje te plaatsen. Ik moet hem nog wel wat fatsoeneren, want ik heb hem al een paar jaartjes en het boek van Gadsonides was uit 1934 (als ik het goed heb)
Dus ik doe mijn best, maar even geduld!
Trouwens petje af voor je product. Ik sloof me uit in wat eenvoudiger modellen.
groet,
Frans
Gelogd
Op de klei rijden ook treinen
Streamliner
Offline
Berichten: 912
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #64 Gepost op:
10 October 2007, 19:39:03 »
Het ziet er mooi uit tot nu toe. Wordt het een NS of SS-versie?
Het zal wel geen gemakkelijke loc zijn denk ik. Dat er zoveel discussie kan zijn over alleen al over de cylinders
Tja daar krijg je uiteindelijk wel goede informatie door.
Succes nog verder met de bouw.
Mvgr Jan Wiebrand
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #65 Gepost op:
15 October 2007, 13:30:12 »
@frans,
Geduld is geen probleem voor modelbouwers, toch?
Ik wacht regelmatig vele jaren op modellen nadat ze zijn aangekondigd.
@Jan Wiebrand
Dit wordt een NS versie. In dit draadje staan al foto's van een SS, een NBDS en een NS versie, dus in die zin niets nieuws.
Tja, de discussie over de cylinders heeft mij ook verrast. Aan de andere kant leer ik daar weer van en zo blijk je over heel veel zaken van een model te kunnen nadenken. In elk geval vind ik het een verrijking om zo over een model en techniek te discussieren.
mvg
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9884
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #66 Gepost op:
15 October 2007, 13:53:46 »
ja, over zo'n oud barrel bomen is altijd leuk, bij een redelijk bekende loc als de 1300 kan dat ook nog wel. Helaas ben je bij de meer obscure gevallen meer op jezelf aangewezen, dan is het ook wel handig om wat over het hoe en waarom van een locontwerp te weten zodat je als je bepaalde details niet kunt zien je in elk geval geloofwaardig kunt gokken.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
FransS
Offline
Berichten: 115
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #67 Gepost op:
16 October 2007, 18:39:03 »
Voor de liefhebbers.....
Daar is de tekening van de SS 301-475.
Ik heb hem in zes delen gescand.
Het is een oude tekening en op sommige plaatsen wat onduidelijk, maar beter dan niets. In ieder geval zijn er een aantal belangrijke punten in de constructie duidelijk zichtbaar. De tekening heeft geen maatvoering. De nummers verwijzen naar de onderdelen, waarvan er in het gids van Gadsonides een flink aantal in detail te zien zijn. Mochten er vragen zijn over onderdelen, dan kan ik dat mogelijk opzoeken, omdat ik flinke delen uit dat boek heb gecopieerd. Het was van belang voor mijn 1700, waarvan een aantal onderdelen gelijk zijn aan de SS machine.
Er zijn wat maten zichtbaar op de tekening met o.a. de wielen.
Veel plezier,
Frans
«
Laatst bewerkt op: 23 November 2014, 12:24:30 door guest7823
»
Gelogd
Op de klei rijden ook treinen
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #68 Gepost op:
16 October 2007, 19:59:32 »
Beste Frans,
Heel erg bedankt. Hier staat nog heel veel meer interessants op. Bijvoorbeeld de bovenaanzichten geven info over de bufferbalk, zoals je al zei, maar ook over de koppelstangen en de krukken en hoever die uitsteken. Ook zie ik veel meer info over het binnenliggende drijfwerk en schuifbeweging. Dit wordt smullen.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
prutser
Offline
Berichten: 6700
Spaar ze allemaal.
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #69 Gepost op:
16 October 2007, 23:13:10 »
Hoi Frans,
De link met image-1 doet het niet , ik denk dat daar het zijaanzicht voorzijde loc op staat.
Groeten Stephan.
Gelogd
Adieu
FransS
Offline
Berichten: 115
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #70 Gepost op:
19 October 2007, 14:49:02 »
Hallo Stephan,
Mogelijk kan Ivo even reageren of het bij hem wel lukt.
Bij mij gaat hij gewoon open.
Anders gaat er bij jou wat fout.
Ik heb ze er beide nog een keer opgezet.
Ik hoor het wel,
Anders even een persoonlijk mailtje.
Groet, Frans
«
Laatst bewerkt op: 23 November 2014, 12:25:13 door guest7823
»
Gelogd
Op de klei rijden ook treinen
Ed K.
Offline
Berichten: 518
Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #71 Gepost op:
19 October 2007, 14:59:26 »
Hallo Frans,
Bij mij doet image 1 het ook niet
Gr. Ed
Gelogd
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #72 Gepost op:
19 October 2007, 16:05:06 »
Beste Frans,
Bij mij deed -1 het ook niet, maar de 2 die je er nu op hebt gezet wel.
Bedankt,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
FransS
Offline
Berichten: 115
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #73 Gepost op:
24 October 2007, 18:18:24 »
Ik blij, jullie blij, zo komt alles goed.
Frans
Gelogd
Op de klei rijden ook treinen
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
«
Reactie #74 Gepost op:
08 November 2007, 23:39:33 »
Eergisteren de bouw van de NS 1300 weer opgepakt. Zoals werd aangeraden eerst maar eens proberen de zaak goed aan het lopen te krijgen. Het chassis liep al goed onder de vingers. Dat wil zeggen met de vinger op het chassis en/of de opbouw over rails en wissels voortduwen en voelen of er ergens zware punten zitten. Dat was niet het geval en dat is alvast een teken dat de speling in het hele chassis niet te klein en niet te groot is. Waar zit de speling:
* tussen de assen en de lagers
* tussen de lagers en het chassis, voor zover deze niet zijn gesoldeerd in het chassis. Omdat het een gecompenseerd chassis is, moeten de lagers kunnen bewegen, dus er zit speling
* tussen de krukken en de koppelstangen
En dan misschien wel het belangrijkste voor een lopend chassis van een stoomlok: de kwartering. Dat is in dit geval misschien iets makkelijker, omdat je niet de wielen nauwkeurig hoeft te kwarteren, maar de krukken.
Dus de volgende stap wordt het wormwiel op de motoras drukken en het chassis op de motor proefdraaien. Daarvoor is wel het een en ander nodig. Ten eerste omdat ik me afvroeg hoe lang de assen moesten zijn heb ik na het chassis eerst de lokopbouw gemaakt. Daardoor zag ik dat er een fors stuk, wel 6mm van de assen moest worden ingekort. Dus daarmee maar eens begonnen.
Op dit plaatje zie je het chassis met lokopbouw zonder ketel van de bovenkant. Goed is te zien dat de krukken en de koppelstangen uitsteken, terwijl de krukken onder de voetplaat moeten zitten.
Hier het chassis met lokopbouw van de onderkant
En het chassis zonder lokopbouw aan de onderkant.
Als je op deze basis gaat gokken hoe ver de assen met krukken moeten uitsteken ga je geheid in de fout. Dus daarom heb ik eerst de lokopbouw in elkaar gezet. Bovendien heb ik op die manier al vroeg gemerkt dat de lokopbouw te smal was voor de wielen in de juiste spoorbreedte, waardoor ik de lokopbouw uiteindelijk breder moest bouwen en dus ook de assen langer dan op basis van een op normale breedte gebouwd chassis.
Om de assen korter te maken moet de hele zaak weer uit elkaar. Daar zag ik tegenop, omdat het geheel zonder zware punten liep en na uit elkaar halen en in elkaar zetten, moet je maar weer afwachten of dat weer lukt.
Hier ligt de middelste as uit elkaar.
Je ziet hier de wielen, de koppelstangen, de as, de krukken met schroeven en in het dekseltje van een fotoroldoosje de lagers van de koppelstangen en de schroefjes om deze mee vast te zetten.
De motor met aandrijving en motoras is ook uit het chassis
Na zagen en weer opnieuw in elkaar is dit het resultaat
Van onderen zonder lokopbouw
En van opzij met de lokopbouw erop
Ook de achterste as zit er weer in en zo zie je het verschil tussen een ingekorte as en de as op oorspronkelijke lengte. Dit is een enorme verbetering en de krukken vallen nu keurig onder de voetplaat.
Volgende stap is het monteren van de aandrijving. Hiervoor heb ik eerst het gat in de beugel waar de motor in vast zit opgeboord tot 6mm zodat de motor met worm nog gedemonteerd kan worden. In de praktijk zal dit wel lastig zijn, omdat een van de schroefjes in de beugel achter het wormwiel zit, waardoor je er met een schroevendraaier niet meer bij kunt.
Hier zit de aandrijving in elkaar.
Het schroefje, waar ik het net over had, is op deze foto niet meer te zien. Het wormwiel wordt met loctite op de as vastgezet, nadat ik de as op de juiste lengte heb gemaakt. Alleen wil ik nu toch de motor er weer afhalen, omdat ik eerst het chassis weer in elkaar wil zetten om het geheel eerst weer gewoon met de vinger voort te bewegen op het spoor. Met motor met worm erin lukt dat niet.
De messing pennen, die ik aan de beugel heb gesoldeerd, zijn een trucje van Maykel, die hij heeft toegepast op de NS 8200, om de motor met aandrijving demontabel te maken. Deze pennen klemmen onder een dwarsverbinding in het chassis en met een beugel op de motor, zit de hele eenheid muurvast, maar demontabel in het chassis.
Dus de volgende stap wordt de motor as weer met lagers in het chassis zetten, de krukken monteren en kwarteren en vervolgens de koppelstangen erop. Dan net zo lang een van de 4 krukken een heel klein beetje verdraaien, totdat het geheel weer mooi loopt.
Maar dat staat in een volgend bericht.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Vorige
-
Volgende
-
1
...
3
4
[
5
]
6
7
...
18
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS Werkspoor - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's