Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jean
Vandaag om 21:00:32
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 20:51:57
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 20:38:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 20:38:35
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:17:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:02:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door daempfer
Vandaag om 19:58:34
Uhlenbrock Intellibox 3 door Hasenwald
Vandaag om 19:58:21
Uhlenbrock Iris door Ronald Halma
Vandaag om 19:43:54
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 19:27:59
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door einte
Vandaag om 19:14:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:56:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:54:46
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 18:44:41
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:42:39
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:24:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:58:51
  

Auteur Topic: D236 Nord-West-Expres  (gelezen 39031 keer)

Michiel 80

  • Online Online
  • Berichten: 778
Re: D236 Nord-West-Expres
« Reactie #60 Gepost op: 30 March 2019, 14:45:01 »
Toch een poging wagen.

Achteraan is de groep naar Puttgarden en Kopenhagen:
177 ABm
178 AB DSB
181 T2S
180 Bcm

Vijfde rijtuig van achter, precies achter de paal is het Russische rijtuig.
Je ziet nog een horizontale streep onder de ramen.

Daarvoor moet het PKP rijtuig zitten, wellicht aangevuld met een extra rijtuig.
Er zijn vervolgens extra Duitse rijtuigen gesteld is mijn vermoeden, alvorens bij de NS RD uit te komen.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: D236 Nord-West-Expres
« Reactie #61 Gepost op: 30 March 2019, 16:51:59 »
De foto is in oktober genomen, dan geldt het Sommerfahrplan nog. Daarin zitten de SZD en PKP niet.

Dirkjan

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2895
  • Twentelijn 1968-1980
Re: D236 Nord-West-Expres
« Reactie #62 Gepost op: 01 April 2019, 20:33:26 »
Volgens mij zaten er in de NordWest Express helemaal geen PKP-rijtuigen in de jaren '70? Dat was pas later, medio jaren '80 meen ik?

@Michiel: hoe heb jij die slag weten te maken naar het precies juiste rijtuigtype?
En die tweede WLAB (naast die SZD), welke is dat precies (maatschappij, type)? Dat is geen Plan D toch normaliter?

Michiel 80

  • Online Online
  • Berichten: 778
Re: D236 Nord-West-Expres
« Reactie #63 Gepost op: 01 April 2019, 20:54:01 »
Ik had de samenstelling uit buitenlandse verbinding, geldig van 28 september 1975 - 29 mei 1976.
Zou dan toch goed moeten zijn?

Ik had wat hulp van een kennis die over veel samenstellingen wat weet.
Ga het even terugkoppelen betreffende het PKP rijtuig.

ReneN

  • Gast
Re: D236 Nord-West-Expres
« Reactie #64 Gepost op: 01 April 2019, 23:41:49 »
Ik ben tussen 1975 en 1980 verschillende keren met mijn ouders op vakantie geweest naar Engeland. Per trein van Den Bosch via Utrecht naar Hoek van Holland in juli of augustus en herinner me wel degelijk een keer in een PKP-rijtuig te hebben gezeten, juist omdat dat toen tamelijk ongewoon was.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2895
  • Twentelijn 1968-1980
Re: D236 Nord-West-Expres
« Reactie #65 Gepost op: 02 April 2019, 20:40:32 »
Ik heb even op de site gekeken die Raymond een paar posten terug aangaf. Dan rijdt er halverwege de jaren '60 een paar seizoenen een PKP-rijtuig mee en vervolgens weer in 1984. De jaren '70 worden dus tactisch overgeslagen. Dat klopt met wat ik zelf gevonden had over de jaren 1970-'79.
Maar je kunt natuurlijk best gelijk hebben als er eens een verdwaald rijtuig uit Polen meekwam. Ik weet eigenlijk niet of dat kan. Dirkjan? Iemand anders?

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: D236 Nord-West-Expres
« Reactie #66 Gepost op: 02 April 2019, 22:19:11 »
Zoals wel vaker is allebei waar. In de zomer reden de Nord-West Express en de Hoek-Warschau Express (die met de SZD Slaapwagen en de PKP couchette) als aparte treinen, met elk zo'n 10 rijtuigen over het grootste deel van het traject. In de winter, als niemand dus op reis bleek te gaan, werd er een plukje uit het oostblok van de D1244 in Osnabrück aan de korte Nord-West gehangen. Dus de PKP reed in NL ook 's zomers, maar dan in de Hoek-Warschau, niet in de Nord-West.

Overigens is de tweede WLAB de NL T2s. De NS had er twee van, beiden deden lange tijd dienst in de Nord-West. De ene dag de ene kant op, de andere dag terug. Heen-en-weer(enz enz)

Mijn vermoeden is, dat de foto een trein toont, waarbij het deel uit Kobenhavn via Padborg/Flensburg is gereden ivm een vertraging/sperring en daarmee niet kopgemaakt heeft in Hamburg, dan klopt aantal wagens en de plaats van de Stalen D en de T2S redelijk. (DSB wagen dan helemaal achteraan)

dirkjan

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5003
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: D236 Nord-West-Expres
« Reactie #67 Gepost op: 25 August 2023, 12:09:30 »
Heb die foto van de Nord-West altijd prachtig gevonden, maar lang getwijfeld over een geel-grijze 1100 zonder A-sein.
Maar als je die dan toch eindelijk hebt: https://www.youtube.com/watch?v=JyM0XyDslCs
   
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2895
  • Twentelijn 1968-1980
Re: D236 Nord-West-Expres
« Reactie #68 Gepost op: 01 September 2023, 14:56:56 »
Leuk filmpje! (y) Het is toch een bijzonder fraaie trein om te zien hè!
Voor deze samenstelling mis ik het PKP-rijtuig nog.
Mocht je een hekel hebben aan die (geel/grijze of blauwe) 1100, dan past er natuurlijk ook een 1200 (blauw of geel/grijs) met onverdeelde roosters of 1300 (idem) voor, zolang die maar omgekeerd L voert.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8991
  • Hengelooo 1:160
Re: D236 Nord-West-Expres
« Reactie #69 Gepost op: 01 September 2023, 15:18:14 »
PKP? Die zat toch in de D1244?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5003
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: D236 Nord-West-Expres
« Reactie #70 Gepost op: 01 September 2023, 15:19:33 »
Geel-grijze 1212 staat inderdaad ook mooi  (y) en laatste rijtuig is PKP, maar wel een 2e kl Y/B70. Niet zeker of dat klopt..?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2895
  • Twentelijn 1968-1980
Re: D236 Nord-West-Expres
« Reactie #71 Gepost op: 01 September 2023, 15:42:18 »
PKP? Die zat toch in de D1244?

Dat was ook mijn idee, zie eerder in dit draadje, maar daarover verschillen de meningen of inzichten. Dirk-Jan meent dat de 1244 in de winter aan de 236 werd gehangen. Dan zou het kunnen. Ik laat de discussie graag aan de echte kenners over.

Zoals wel vaker is allebei waar. In de zomer reden de Nord-West Express en de Hoek-Warschau Express (die met de SZD Slaapwagen en de PKP couchette) als aparte treinen, met elk zo'n 10 rijtuigen over het grootste deel van het traject. In de winter, als niemand dus op reis bleek te gaan, werd er een plukje uit het oostblok van de D1244 in Osnabrück aan de korte Nord-West gehangen. Dus de PKP reed in NL ook 's zomers, maar dan in de Hoek-Warschau, niet in de Nord-West.
« Laatst bewerkt op: 01 September 2023, 15:45:34 door 1200blauw »

Marcel7211

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: D236 Nord-West-Expres
« Reactie #72 Gepost op: 28 November 2023, 13:20:00 »
Daar ik in H0 een nord express wil samen stellen en daar ik vroeger veelvuldig in Hvh kwam ben ik eens in mijn archief gedoken en wat foto's gevonden van deze trein ze stammen uit 1992 en 1993.
Wellicht dat iemand wat aan deze info heeft hoe de rijtuigen er in die tijd uit zagen


url=https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Hoek-van-Holland-rijtuigen-06-6565d99362cec.jpg][/url]










brutus1

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re: D236 Nord-West-Expres
« Reactie #73 Gepost op: 28 November 2023, 14:44:45 »
SZD wagon zonder dat prachtige wapen tussen de ramen?

Hier nog met wapen. En wat die douaniers daar zoeken? Asielzoekers?


Koude oorlog voorbij.
Wapen afgedekt met een plaat



gr

Brutus

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8564
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: D236 Nord-West-Expres
« Reactie #74 Gepost op: 28 November 2023, 16:07:40 »
Asielzoekers..... als al, dan heette dat vluchtelingen. Je weet wel, de tijd dat men nog niet op Polen afgaf.