Zijn alle treinen in NL trouwens lease?Of zijn de Mat 64 stellen etc wel eigendom van de NS ?
Nou ja, NS reizigers leaset van NS Financial Services, beide 100% eigendom van de NV Nederlandse Spoorwegen, 100% eigendom van de Nederlandse staat. Eigenlijk is de NS dus gewoon eigenaar van het meeste materieel en is het puur om belastingtechnische redenen dat ze van zichzelf leasen.
Dat klopt. Maar het marktaandeel van NSR in het besloten vervoer is niet zo heel groot meer. Dat komt omdat NSR sinds enige tijd de deur dicht houdt voor alles van niet NSR-gerelateerd is. Dan blijft alleen het Spoorwegmuseum over en de eventuele inzet van normaal NSR-materieel. Alle andere museumclubs zijn afhankelijk geworden van andere vervoerders die besloten vervoer mogen rijden. En dat zijn er nog al wat. Zoals bijvoorbeeld Locon met voormalige NSR-1800den.En nog een ander puntje: besloten vervoer is ook geen core-business van NSR.Groetjes,Emiel
Om weer op de inzet van DDAR terug te komen: 13 stuurstandrijtuigen krijgen 1e klasse ingebouwd op de bovenverdieping(dit omdat er nog maar 6 ABv rijtuigen zijn voor de 19 stammen).
DDZ gaat inderdaad ICRm vervangen in de serie Den Haag-Venlo. Ik weet niet of de inzet van DDZ6 op deze lijn een voor- of achteruitgang is qua aantal zitplaatsen. Welke capaciteit wordt daar nu structureel aangeboden?
Ik heb in geen enkele serie gezien dat concreet DDZ wordt vervangen door DDAR. Waar gaat dat gebeuren? Ik ben benieuwd. Het zou dan o.a. gaan om de sprinter Zwolle-Utrecht? De eerst aangekondigde inzet van DDAR betreft overigens Zandvoort-Amsterdam, waar nu SGM in wordt gezet.